Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-10, 23:00   #41
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

www.garnstudio.com


Ja, den fant jeg når jeg når jeg googlet.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 23:00   #42
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Jeg henger meg på her. Har veldig lyst å lære å strikke men har null tro på at jeg klarer det.

Da er vi to som må motbevise oss selv.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 23:59   #43
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)
 
Snø sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.377
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Jeg vil også lære!
Men når man skal tove f.eks en lue, må man da strikke den kjempestor? Den krymper vel ganske mye? (det gjorde i hvert fall gråtassgenseren til poden og det var på 40 grader...)

__________________
02 06 09

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 00:10   #44
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Det går bra helt til du kommer til hullraden. :traumatisert av å ha prøvd å strikke ullbukser til tøybleier:

Drit i hullrad.
Jeg begynte i vår og har produsert ett sjal, en ullbukse til storegutten, to par pulsvarmere, fire halsvarmere, tre pannebånd og et utall sokker. Går så greit så.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 00:31   #45
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Snø, her.

Jeg vil også lære!
Men når man skal tove f.eks en lue, må man da strikke den kjempestor? Den krymper vel ganske mye? (det gjorde i hvert fall gråtassgenseren til poden og det var på 40 grader...)

Det krymper mye ja. Og jo løsere man strikker jo mer tover stykket seg, så det er en fordel å strikke løst.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 00:41   #46
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)
 
Snø sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.377
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Det krymper mye ja. Og jo løsere man strikker jo mer tover stykket seg, så det er en fordel å strikke løst.

Men hvor stort strikker man til f.eks en 7 åring? Hvor mange str/cm over?

:må ha det inn med t-skje:

__________________
02 06 09

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 00:47   #47
Hilda
Sugaraddict!
 
Hilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Innlegg: 852
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Det vanskeligste er og ikke gi opp når du ikke får til(snakker av erfaring)
Jeg har kun en gang strikke noe ferdig

__________________
Terroristen 25.03.09

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 10:22   #48
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.661
Blogginnlegg: 262
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Ja, babysaker er også veldig aktuelt, det høres fint ut å starte med.
Babylue kanskje ja.

Jeg elsker babysaker, selv vottene på bildet kan bli brukt takknemlig i ukevis f.eks.
mens det verste jeg kan tenke meg er å strikke en rettstrikket voksen-genser som er ensfarget opp til puppene, eller et frem-og-tilbake skjerf. Da blir man jo møkk lei etter 30 cm, i hvert fall jeg

Toving har jeg heller ikke prøvd meg på, for da skal man jo med vilje strikke mye større enn det ferdige produktet skal være

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 10:32   #49
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.163
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Jeg lærte å strikke da jeg var 5 år. Fordelen med det var at alle syntes det var veldig sjarmerende uansett hvor mye feil det var. Jeg strikket stort sett dukkeskjerf eller løpere (pappa har fremdeles sin på nattbordet).

Poenget mitt er at det ikke blir superfint første gang, men så blir det raskt mye bedre. Bare ikke forsøk deg på noe altfor vanskelig i starten.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 12:19   #50
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.236
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Hva med å strikke en Wham Bam Thank You Lamb? Jeg hadde strikkekurs med en venninne, og da strikket hun en slik:

Det er en hals som er sydd sammen av et rektangulært stykke. Kan varieres med pynt og annet stæsj. På tykke pinner og med tykt garn går det fort. Fremgangsmåten finner du her (på engelsk): http://insaknitty.blogspot.com/2008/...m-fuzzies.html

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 14:07   #51
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Ok, jeg har kjøpt meg to blader med oppskrifter på babytøy, flere nøster, vanlig pinner og rundpinner (?).
Har til og med kjøpt meg en egen liten skammel til å oppbevare det som forhåpentligvis skal bli enda en hobby.

Jeg brukte sånn ca. 30 sekunder på å lære meg å legge opp masker.
Så...ja, da sitter jeg her.

Svigermor kunne ikke hjelpe meg i kveld, og jeg som ikke er noe særlig utålmodig.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 14:09   #52
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Hva med å strikke en Wham Bam Thank You Lamb? Jeg hadde strikkekurs med en venninne, og da strikket hun en slik:

Det er en hals som er sydd sammen av et rektangulært stykke. Kan varieres med pynt og annet stæsj. På tykke pinner og med tykt garn går det fort. Fremgangsmåten finner du her (på engelsk): http://insaknitty.blogspot.com/2008/...m-fuzzies.html

Hm, da må jeg kjøpe tykkere garn. Får se hva jeg begynner med her først nå.
Takk for tipset, den var veldig fin, hadde vært noe for datteren min.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 15:43   #53
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Når du har oppskriftene - så plukker du ut en, starter på begynnelsen, gjør en og en ting slik som det står - selv om du ikke forstår den store sammenhengen. Og pluteselig så er du ferdig.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 15:53   #54
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Men jeg skjønner jo ikke hva det står.

Eks. på den jeg skal begynne på:
Begynn øverst i livet og legg opp på rundp nr 2 frg 2 150 (så langt henger jeg med..
...men så detter jeg av)
168 (182) m. Strikk rundt 1 r, 1 vr (5) 6 (7) cm.

150 masker på rundpinnen først? disse tallene har kanskje noe med størreklsen å gjøre ja?
Større str er 168/182?
vr= vrang? Det kan jeg nemlig ikke.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 16:07   #55
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.661
Blogginnlegg: 262
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

De ulike tallene er hvor mange masker du skal legge opp, avhengig av størrelsen du skal strikke.

Så skal du strikke vrangbord 1 maske rett og 1 maske vrang i så mange cm som den størrelsen du skal strikke.

Slå opp på strikkeskolen til garnstudio.no og se hvordan du strikker vrang, for det er lurt å kunne. Evt. kan du vente til noen kan komme på besøk og vise deg det.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 16:16   #56
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Jeg skjønte plutselig dette med størrelsen når jeg satt og skrev det over her.

Vrangbord, er det 1 maske vrang og 1 rett altså? Jeg ser det står 6 cm på den minste størrelsen.
Men dette er en annen farge. Jeg må lære meg overgang til ny farge også jeg.

Skal sjekke opp hvordan man strikker vrang jeg.
Tror kanskje jeg må mate familien først.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 16:30   #57
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.023
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Jeg anbefaler Kvardagskjolen fra Nøstebarn. Enkel å strikke og kjempesøt. Men bruk annet garn enn nøstebarn sitt - jeg har brukt Sandnes sitt alpakkagarn.
Greie ting å kunne: Rett, vrang, kast, felling.
Det er vel stort sett det jeg kan, og jeg lærer meg stadig nye ting basert på dette lille jeg kan.
Når du strikker så er et tips til å få det jevnt å stramme tråden du strikker med hver gang du strikker en maske. Ikke for hardt, men så den ikke har noe "sleng".

Vrangbord: En rett og en vrang, eller to rette og to vrange evnt. Overgang til ny farge så lar jeg tråden henge og begynner på den nye fargen. Etterpå fester jeg de løse trådene med en stoppenål.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 18:22   #58
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Nå har jeg begynt her. Har lagt opp 150 masker, strikket en gang rett, og nå er det vrang sin tur.
Hvilke av disse på linken betyr vrang?
The purl stitch?
http://www.knittinghelp.com/videos/learn-to-knit

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.

Sist redigert av Mamma Rosa : 12-01-10 kl 18:27.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 18:24   #59
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg anbefaler Kvardagskjolen fra Nøstebarn. Enkel å strikke og kjempesøt. Men bruk annet garn enn nøstebarn sitt - jeg har brukt Sandnes sitt alpakkagarn.
Greie ting å kunne: Rett, vrang, kast, felling.
Det er vel stort sett det jeg kan, og jeg lærer meg stadig nye ting basert på dette lille jeg kan.
Når du strikker så er et tips til å få det jevnt å stramme tråden du strikker med hver gang du strikker en maske. Ikke for hardt, men så den ikke har noe "sleng".

Vrangbord: En rett og en vrang, eller to rette og to vrange evnt. Overgang til ny farge så lar jeg tråden henge og begynner på den nye fargen. Etterpå fester jeg de løse trådene med en stoppenål.

Takk for tips.
Må prøve litt etterhvert som jeg jobber med nedover her.
Foreløpig går "rett" greit.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 18:34   #60
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Nei, dette må jeg ha hjelp til for å komme i gang med tror jeg.
Ble helt forvirret av videoen.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no