Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-14, 17:56   #41
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.692
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Julemenn og pepperkaker, men vi får finne oss ny oppskrift på pepperkaker i år, for den jeg er oppvokst med inneholder egg, og det er det en fordel å slippe siden guttungen ikke tåler. Det er et egg i julemennoppskrifta mi også, men det fikser jeg, det bare dropper jeg og tilsetter evt ei skje no-egg for hevingen, men der er hjortetakksalt som tar seg av det uansett.

Også må vi lage snop, tenker jeg

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 18:10   #42
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Lager ikke så mye.
Pepperkaker og hus, peanøttkjeks og berlinerkranser lager jeg. Mulig vi lager pepperkakemuffins og en vanlig kake.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 18:15   #43
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.964
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Jeg må bake pepperkaker fordi det gir julestemning, men jeg trenger ikke spise dem.

Hvite kakemenn liker jeg. De smaker mest papp og sukker, men det er akkurat sånn det skal være. Og sjokoladekjeks. Og kolakake.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 18:15   #44
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Goro, fattigmann og sandkaker. Tidligere bakte jeg dette selv, men siden det kun er meg som spiser julekaker her i huset får jeg nå en boks av mamma som inneholder disse tre slagene. Kun til meg.

Ellers er det jul bare jeg får sjokkis og skumnisser. Og rødvin.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 20:53   #45
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.654
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Gi meg smågodt, potetgull og rødvin, og jeg er så fornøyd som jeg kan bli.

Men jeg tror jeg skal lage colakaker til helgen, siden dere synes de er så gode, så barna kan få litt adventsstemning og barndomsjuleminner.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 21:09   #46
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Terteringer
Kentucky whisky cake
Strull
Mince Pies

Alt anna er valgfritt, bare det er nok sjokolade.

Lager du din egen mincemeat eller får man kjøpt ferdig noe sted? (De hadde det på ICA her tidligere, men så slu-huttet de med det )

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 21:48   #47
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.635
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Kremtopper fra Nidar.

Kremtopper gir lillesøs og jeg hverandre til jul hvert år, og de skal nytes i smug og ikke deles med resten av familien.

Jeg _må_ ikke ha noe til jul. Men vi lager alltid brente mandler, og så har jeg en venninne som bestiller nydelige rømmebrød fra Dovre (vi pleier å dele på et lite spann). Pepperkaker har vi bakt siden vi fikk barn, og de har steget i kurs hos meg etter at jeg oppdaget at de er godt følge til ost.

Ellers er det oblig at en kilos Kong Haakon sprettes mens vi deler ut presanger, og man kan gå og nibbe fritt av den hele romjulen.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-14, 09:00   #48
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.762
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Biscotti

Berlinerkranser (har ikke oppskriften tilgjengelig her)

Ambrosiabrød - kjøpes på julemarked og er mer knyttet til advent enn til jul

Støvkaker: - ikke spør om navnet, laaang historie.

  • 400 gram smør/margarin
  • 300 gram sukker
Mikses til det er lyst og luftig.
  • 4 egg
Rør inn et om gangen
  • 550 gram hvetemel
  • 2 teskjeer bakepulver
  • 2 teskjeer vaniljesukker/en vaniljestang
Siktes i.
  • 100 gram hakkede mandler
  • 2 plater grovhakket kokesjokolade
Has i til slutt.

Legges med teskje på plate med bakepapir, stekes ca 10 minutter på 200 grader midt i ovnen. Juster ned hvis du bruker varmluft.

De siste her er veldig populære i min familie, ofte må jeg lage en eller to førjulsporsjoner før den egentlige julebaksten. Pluss en som sendes over halve Norge til bursdagen til barnebarnet.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-14, 09:18   #49
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.876
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Marsipan og sjokolade hører jula til. Kaker er mindre viktig, men resten av husholdningen er veldig glad i pepperkaker. Og mannen lager veldig gode berlinerkraner.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-14, 20:29   #50
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.481
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Jeg maa bake smaakaker til jul, men det spiller ingen rolle om det er noen nye sorter. Det finnes sinnykt mange gode julekaker som ikke er bland de "vanlige norske" her i Tyskland. Jeg maa ogsaa ha clementiner, nötter og dadler i hus, pent dandert i skaaler. Og sjokolade. Nicolausmenn fra Lindt.


Sist redigert av liefje : 28-11-14 kl 14:05.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-14, 21:57   #51
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.078
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

MÅ ha pepperkaker. Trenger ikke noen flere sorter, men baker ofte kokosmakroner og lager diverse konfekt i tillegg.
Men ingen jul uten pinnekjøtt

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 08:45   #52
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Ungene og jeg laget bakeliste i går og dette er det vi visstnok MÅ ha;
Seigklumper (hjemmelaga seigmenn)
Potetmelstopper
Kolakaker
Brente mandler
Havreflarn
Oreokuler (jentungen har snakket jevnlog om disse siden vi laget dem første gang i fjor)
Kokosmakroner
Pepperkaker
Sjokoladekuler (barnas favoritt, og de klarer å lage dem selv)

Også må jeg ha hjemmelaget eggelikør!

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 08:51   #53
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Brente mandler
Negerboller
Havreflarn

I tillegg gjerne myntekyss, vepsebol og krumkaker.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 11:31   #54
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Det eneste jeg "må" lage er pepperkaker etter samme oppskrift som vi brukte da jeg var barn, Neiman Marcus cookies og aniskringler.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 11:41   #55
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Støvkaker: - ikke spør om navnet, laaang historie.

Jojo, jeg spør. Jeg ble jo ikke nysgjerrig.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 11:42   #56
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.022
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Ungene og jeg er blitt enige om at i år skal vi bare bake kolakaker, samt at vi triller hjemmelaget marsipan hos bestemor og bestefar. Skal vi kose oss en kveld vil vi alle heller ha litt potetgull el.l. og litt sjokolade. Ikke bruker vi å ha kaffegjester heller, så alt annet blir bare stående til det er slagnet og kastes.

I tillegg baker jeg alltid rundstykker og har i fryseren, men det er liksom ikke julebakst siden jeg godt kan lage det ellers i året også.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 11:49   #57
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.924
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Kom på en ting til, en iskake, lang og smal, hvit iskrem med noe utrolig god karamellstriper inni, og små fudge-biter oppå. Den MÅ vi ha til dessert på julaften. Før het den Pias iskake, tror den har et annet navn nå.

I fjor kjøpte vi over dobbelt så mye godt som vi trengte. Har planer om å kjøpe minimalt i år, sånne tørre kaker blir ikke spist, pepperkaker kjøpte vi i fjor som ikke ble åpnet, selv om vi liker de. Lurer på om jeg skal satse på bare kremtopper, en pose twist og kanskje en pose kromkaker.

Så MÅ jeg ha ingefærøl til julematen.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 12:06   #58
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.903
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Kjøpte pepperkaker

Jepp. Jeg er vanligvis i kategorien nestenfanatisk-alt-fra-grunnen-kokk, men hjemmelagde pepperkaker er bare ikke godt. Jeg har prøvd flere oppskrifter og smakt x antall versjoner hos andre, men kjøpte (Kung Oscar/Sætres Beste) er og blir best. I år har jeg oppdaget at det lokale kvalitetsbakeriet har pepperkakedeig, så da kommer jeg til å kjøpe det sånn at ungene får stikke ut og overpynte pepperkaker.

Generelt er hverken jeg eller mannen glade i kaker, så vi baker ikke mye til jul, men det jeg ha er krumkaker og kokosmakroner. Om jeg virkelig har ånden over meg slår jeg til med mørlefse, men det er ikke hvert år.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 12:18   #59
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Lager du din egen mincemeat eller får man kjøpt ferdig noe sted? (De hadde det på ICA her tidligere, men så slu-huttet de med det )

Jeg har laget noen ganger selv, men det er faktisk større problem å få tak i ingrediensene her i byen enn å få tak i ferdig.

Det er disse ingrediensene jeg har hatt problem med å finne
mixed peel (sånne tørket fruktskallblanding.), ister, og både sultanas og currants.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 12:34   #60
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Vi må ha biscotti, sarah bernards, colakaker, og pepperkaker som vi baker med snuppa. Den lokale julebrusen må være i hus også.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no