Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Ta med vogn ... eller ikke?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-07, 15:14   #41
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ta med vogn ... eller ikke?

Pokker Angelique. Det innlegget ditt hjalp definitivt IKKE.

Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 18:01   #42
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.761
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ta med vogn ... eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Hva de forstår og hva de faktisk gjør er to forskjellige ting. Jonas har ett meget stort ordforåd, og meget god forståelse av hva som blir sagt. Men han er faktisk bare 4,5, og jeg forventer ikke at alt han får beskjed om blir HUSKET.



Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hvis en på 4,5 ikke forstår at han ikke skal løpe fra foreldrene, så er det vel på tide å undersøke språkforståelsen hos ungen? At barnet glemmer og gjør likevel er en annen sak, men forståelsen til en på 4,5 burde det ikke være noe i veien med.


Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns nå ikke at 4,5 er bare. Tvert i mot mener jeg at man KAN forvente at en på 4,5 husker beskjeder. For eksempel forventer jeg at en på den alderen skjønner (har lært) at man vasker hender etter toalettbesøk, og at man skal ha på sikkerhetsbelte i bil, og at man har på hjelm når man sykler, og at man ikke løper ut i veien, eller ut i folkemengder. For de fleste barn på den alderen går veldig mye på rutine. Jeg tror knapt jeg har sett en på den alderen sette seg på sykkelen uten å ha husket hjelmen først. Så de kan. Men enkelte ting må det terpes på. Og det å forsvinne i folkemengder må forklares ekstra, fordi barnet ikke skjønner konsekvensen uten å ha fått det inn med teskje.

Dette blir en avsporing fra vogn på ferie, men jeg kjenner at jeg reagerer en smule her.

Joda, barn på 4,5 år kan huske beskjeder, men de er bare barn. Barn blir distrahert og avledet og kan dermed glemme de mest elementære ting. Jeg synes det er å dra det alt for langt å si at man bør sjekke språkforståelsen til et barn fordi om det ikke følger beskjedene det får. Man kan rett og slett ikke stole 100 % på et barn.

Når det gjelder å terpe på ting så er det klart at det hjelper at barnet har fått høre en ting mange ganger, og fått forklart hvorfor det er viktig å gjøre det, men det å ha fått en forklaring og det å faktisk forstå hva forklaringen innebærer er to vidt forskjellige ting. Et barn kan f.eks. bli innprentet at det ikke må løpe ut i gaten fordi det kan bli påkjørt. Man kan også gjerne forklare at grunnen til at man ikke bør bli påkjørt er at man kan bli hardt skadet, eller kanskje død. Men... det hjelper så lite når barnet ikke fullt ut kan forstå hva det vil si å bli hardt skadet, kanskje for livet, eller hva døden streng tatt innebærer. For et barn på 4,5 er ikke kognitivt modent nok til å ha et reelt bilde av hva slike konsevenser innebærer, de forstår det rett og slett ikke - og dermed er det så lett å glemme seg bort. Kanskje skal det bare hente ballen som trillet ut i veien, eller klappe katten på den andre siden. Det er så fort gjort.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 18:19   #43
Tøtto
Superduperaktiv
 
Tøtto sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 664
Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Sv: Ta med vogn ... eller ikke?

Jeg synes at hvis du føler at du har behov for vogn så tar du med deg en vogn. Jeg vil heller angre på det jeg hadde med meg enn det jeg burde tatt med. Selv ville jeg nok ikke tatt med vogn til mitt barn om hun var så stor, men jeg ville heller ikke sett rart på noen som hadde vogn til et barn i den alderen om det var i syden.
Jeg synes det er veldig rart av Bina at hun kan si helt bestemt hva 4,5 åringer bør forstå. Alle barn er ulike og det er langt i fra alle som forstår konsekvensen av å løpe fra foreldrene i utlandet.

__________________
..
Tøtto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 18:19   #44
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ta med vogn ... eller ikke?

Jeg hadde ikke tatt med vogn, vurderer å ikke ta med vognen til snart tre åringen når vi skal på ferie i sommer.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 18:28   #45
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta med vogn ... eller ikke?

Jeg brukte trille noen få ganger i fjor sommer da minsten var 4,5. Jeg syns ikke det er absurd med så store barn i trille. Hvis jeg skulle gå langt/fort eller ha med mye varer var det veldig greit å ha den. Gutten min på 5 hadde helt sikkert gjerne slappet av i trilla fremdeles, om han hadde fått sjansen. Men nå syns jeg han er for stor, og har gitt bort trilla. Han er jo flink til å gå, men jeg savner å kunne bruke bilen mindre og gå skikkelig lange raske turer iblant, som jeg kunne i vognperioden. Det er tross alt noe annet å gå med en fire-femåring. Og jeg har en rygg som gjør at bæring ikke er et alternativ hvis han blir sliten eller lei. Da må vi rett og slett stå der til han vil gå.

Tror det er veldig mange livssituasjoner, forskjellige barn og forskjellige behov som spiller inn her.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 18:30   #46
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta med vogn ... eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Pokker Angelique. Det innlegget ditt hjalp definitivt IKKE.

Unnskyld Kula , det er veldig kjekt med vogn.

Vi tenkte akkurat slik før turen nå i april, skal vi virkelig orke å drasse med vogn, så gjorde vi det, og flere ganger sa vi til hverandre at vi var såå glade for at vi alikevel tok den med

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 18:34   #47
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta med vogn ... eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Har dere grenser for når dere ikke ville tatt med vogn til barn på ferie?

Jeg har vanskelig for å se for meg 4,5 åringer i vogn, også sovende på restauranter på kveldstid.

Ser dere for dere 5,5 årige skolebarn i vogn på ferier? Hva med eldre barn?

Oliver sov glatt på restaurant i vogn på kveldstid han
Nå var han riktignok bare 3,5 år og han er heller ingen stor gutt (lang) for alderen.
Men etter en hel lang dag med bading og bare leke ute, er han trøtt i 19-20 tiden
Da var det kjekt med vogn

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 18:53   #48
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta med vogn ... eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Oliver sov glatt på restaurant i vogn på kveldstid han
Nå var han riktignok bare 3,5 år og han er heller ingen stor gutt (lang) for alderen.
Men etter en hel lang dag med bading og bare leke ute, er han trøtt i 19-20 tiden
Da var det kjekt med vogn

Akkurat det jeg også tenker. Her hjemme kan hun godt holde ut til 22 om kvelden om hun får lov, men når vi er ute på reise er det så mange inntrykk og så mye akvititet at hun som regel slukner kl 18. Da er det veldig greit å ha ei vogn hun kan sovne i, så slipper vi å dra hjem til hotellet så ekstremt tidlig på kveldene.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 20:48   #49
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ta med vogn ... eller ikke?

Jeg hadde tatt den med

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 20:50   #50
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.873
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta med vogn ... eller ikke?

Nei, hadde aldri tatt med vogn til min 4,5 åring! Tok ikke med da han var 3 heller!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 21:03   #51
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ta med vogn ... eller ikke?

Vi hadde med Zappen i fjor da minsten var 3,5. Den var svært mye brukt. Skjønner ikke hvordan vi skulle klart oss uten. Det hadde blitt mye bæring om vi ikke hadde tatt den med. Han er litt sta og kan fort finne på å stikke avgårde. Han er også av den bedagelige sorten, vil gjerne bæres eller sitte i handlevogna. Han er heller ikke så stor av vekst så Zappen blir med til Kreta om 2 uker.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 21:15   #52
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.427
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta med vogn ... eller ikke?

Vi har en snart 4,5-åring og vi tar foreløpig alltid med reisetrille når vi reiser (sist for 2 uker siden).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 22:15   #53
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta med vogn ... eller ikke?

Jeg har hatt med vogn til ungene bestandig på reise, og nå er største 4 1/2. Nå sitter hun ytterst sjelden i vogn nå, men hun er veldig glad i å gjøre det noen ganger. Og de små (selv om de ikke er så små lenger) kan bli veldig slitne i varmen. Jeg skal reise med hun på 4 1/2 i august, og da har jeg vurdert å ikke ha med vogn, men det kommer helt ann på hvor vi bestiller tur. Beliggenhet for hotellet, hvor sentralt det er i forhold til strand o.l. og tilgang til offentlig transport vil avgjøre hva jeg bestemmer meg for.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 22:58   #54
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ta med vogn ... eller ikke?

Vår største er 4år og vi skal ha med vogn, av erfaring vet jeg at det
er godt å få slappe av i vogna når det blir langt å gå og veldig varmt!
Om kvelden blir de slitne og trøtte, da er det godt å hvile bena og sitte
trygt i vognen å følge med på livet .........

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no