Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Et likestilt brøl

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-11, 22:42   #41
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Altså, likestilling handler vel om mer en barnepass og husarbeid? Er ikke det en avsporing egentlig? Og Østlie snakker jo om en virklighet som begrenser seg til sin "innenfor Ring 2" virkelighet som neppe er særlig beskrivende for resten av landet.

Vi er langt vekk fra likestilling i Norge, det bekrefter jo statistikken. Likestilling for meg handler om at kvinnlige psykologer tjener mindre en sine mannlige kollegaer, at kvinnlige ingeniører tjener mindre en sine mannlige kolleager, osv osv. ergo - lik lønn for likt arbeid bør være en selvfølgelighet i 2011.
Likestilling handler om at det ikke forskes tilstrekklig på "kvinnesykdommer", at de blir nedprioirtert. Innenfor helse er det STORE forskjeller og det er dypt tragisk.
Likestilling handler om kjønnsroller og forventinger knyttet opp mot disse, og status per 2011 er faktisk nedslående. Gå inn i en hvilke som helst lekebutikk og tenke over hva vi egentlig ser der leker er delt inn etter kjønn. Jeg blir forbannet når min jente på 7 sier hun vil jobbe på sykehus og folk automatisk sier "å, vil du bli sykepleier, det er fint". Hadde hun vært gutt ville folk selvfølgelig ha sagt det var fint å ville bli lege.
Dette er bare noen ytterst få eksempler, jeg kunne skrevet side opp og ned men skal ikke kjede dere.

Drit i husarbeid og barnepass sier jeg og ta tak i de store overordnende utfordringene vi har mtp likestilling i Norge. Og for ikke å snakke om andre deler av verden der du per definisjon ikke har noen verdi overhode som jente engang før du er født.

Og ja, for ordens skyld, jeg blir veldig provosert når det påstas at vi har kommet langt nok til ikke måtte jobbe for dette lenger. Jeg ser og hører det hver dag og er genuint bekymret over hvor sterkt kjønnrollene lever i beste velgående også blandt de yngre generasjoner.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 27-03-11 kl 22:51.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 22:57   #42
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.177
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Bravo!

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 23:02   #43
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.847
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Helt enig med Lisa og mange andre i tråden. Innlegget til Østli var sutrete ( og Marve Fleksnes ville aldri verken blitt gift eller trillet barnevogn), og vi er Laaaaaaaangt fra likestilling mellom kjønnene i Norge. De fleste foreldre ville f.eks. Syntes det var nedverdigende for en gutt å gå med kjole i bhg hvis han ville det, og hysjet på jenter som dundrer rundt i huset mens det er ok at gutter gjør det for " gutter er gutter". Og so berre.....

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 07:12   #44
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.345
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Hehe, jøss. Jeg registrerer at jeg leser dette med helt andre øyne enn dere.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 09:20   #45
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Du gjør nok det, Mave.

Du kan lese denne kommentaren:

http://froemartinsen.blogspot.com/

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 09:25   #46
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Jeg tror nok du gjør det, Mave.
Han virker som om han føler at han fortjener mer kred fordi han gjør alt dette kvinnfolkgreiene fremfor å gå ut og gjøre de tøffe mannetingene sine - og at vi bare får ta det til etterretning når vi skiller oss at vi har kastrert hannkattene våre selv.

  Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 09:40   #47
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.635
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Aftenposten har sanket en del reaksjoner på brølet her.

Selv satte jeg kaffen i halsen av denne uttalelsen fra innekatt Østli: (...) Jeg ønsket å formidle at svært mange norske menn bidrar enormt mye, og at de fleste av oss jobber både redusert og tar lange permisjoner når vi har fått barn. (...)

Det jeg uthevet: Eh, nei. Dette er muligens nokså vanlig i Østlis milø, men absolutt ikke hvis man ser på landsgjennomsnittet.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 09:41   #48
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.513
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Jeg ser poenget hans, absolutt. Men for meg handler likestilling mer om det som skjer utenfor hjemmet enn inni. Om likelønn, om like muligheter på arbeidsplassen og sånne ting. Ikke hvem som tar ut av oppvaskmaskinen eller triller barnevogn (jeg kjenner forøvrig ingen som tar ut av oppvaskmaskinen fordi det er gøy).

Jeg er også den heldige innehaver av ett stk særdeles lite likestilt mannfolk (takk, svigers) som må piskes rundt for å gjøre noe som helst hjemme, og som blir sur når jeg skifter dekkene mine selv (mannfolkarbeid, må vite). Men han gjør det han får beskjed om. Ikke med glede, men det gjør ikke jeg heller.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 09:49   #49
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.421
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Aftenposten har sanket en del reaksjoner på brølet her.

Selv satte jeg kaffen i halsen av denne uttalelsen fra innekatt Østli: (...) Jeg ønsket å formidle at svært mange norske menn bidrar enormt mye, og at de fleste av oss jobber både redusert og tar lange permisjoner når vi har fått barn. (...)

Det jeg uthevet: Eh, nei. Dette er muligens nokså vanlig i Østlis milø, men absolutt ikke hvis man ser på landsgjennomsnittet.

Reagerer på verbet bidra også, som om det med barn, hus og familie er noe kvinnene har ønsket, menn skal bare bidra til at det går rundt.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 10:02   #50
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.891
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Jeg klarer heller ikke å lese innlegget uten å høre sutring. Også tenker jeg at jeg definitivt ikke synes at likestillingen er i nærheten av "å ha gått for langt" her i landet, selv om jeg hører det stadig oftere.Som den ignorante, men militante feministen jeg er, så skjønner jeg ikke engang hva folk mener når de sier det.

Jeg tenker at når det fortsatt er slik at hvis menn faktisk forventer å få kred for å velge en annen livstil enn å rase rundt på Grønland og utfordre elementene og drepe maten sin med tennene, så er vi fortsatt ikke der hvor det å ha og ta omsorg for egne barn anses for å være like viktig som tradisjonelle manneoppgaver. Nå går jeg utfra at Kjell Østli nok var ute etter å sette ting på spissen når han skrev om hvordan han måtte skyve fra seg alle tanker om ekspedisjoner til polare strøk fordi han har småbarn i heimen, men jeg synes eksemplet han valgte, er godt egnet til å illustrere nettopp det motsatte av hva han hevder her - han sier at han er ferdig likestilt - jeg mener at når fremstiller seg som et slags offer som må utsette polarekspedisjonen fordi han har blitt pappa (hulk), da er vi ikke helt der vi burde vært.

Jeg er ikke spesielt opptatt av hvem som tømmer oppvaskmaskinen - men jeg er veldig opptatt av hva slags kjønnsroller vi fortsatt har her i landet - hvordan vi sosialiserer barna våre - hvordan vi skiller mellom gutter og jenter allerede på fødeavdelingen med rosa og blå tepper, med prinsesseklær med paljetter og tyll til jentene og pirat- og superheltklær til guttene. Og utviklingen har jo faktisk gått i retning av mer kjønnsdelte leker og klær - ikke mindre. Da jeg fikk mitt første barn på 1980-tallet en gang, var det ikke jente- og gutteavdelinger på HM. Bare barneavdeling. Barn nummer to, som er 8, har kunnet boltre seg i fjær og tyll og alveinspirerte rosa kreasjoner gjennom hele livet.
Man kan hevde at vi har likestilling her i landet til man blir blå. Jeg bekymrer meg for at det fortsatt er skikkelig kult å være guttejente, men ganske skambelagt å være en jentete gutt. Jeg tenker at det sier veldig mye om hvordan vi graderer kjønn.

Jeg synes det er fælt at vi sier at jenter må slutte å velge tradisjonelle kvinneyrker, fordi det er så dårlige betingelser i disse yrkene - når vi faktisk har et skrikende behov for sykepleiere, lærere og førskolelærere her i landet. Når likestilling brukes som et argument for å ikke se på betingelsene for kvinneyrker generelt, fordi man jo kan velge helt fritt å bli noe annet - da er det fortsatt et godt stykke igjen. Synes jeg.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 10:12   #51
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg klarer heller ikke å lese innlegget uten å høre sutring. Også tenker jeg at jeg definitivt ikke synes at likestillingen er i nærheten av "å ha gått for langt" her i landet, selv om jeg hører det stadig oftere.Som den ignorante, men militante feministen jeg er, så skjønner jeg ikke engang hva folk mener når de sier det.

Jeg tenker at når det fortsatt er slik at hvis menn faktisk forventer å få kred for å velge en annen livstil enn å rase rundt på Grønland og utfordre elementene og drepe maten sin med tennene, så er vi fortsatt ikke der hvor det å ha og ta omsorg for egne barn anses for å være like viktig som tradisjonelle manneoppgaver. Nå går jeg utfra at Kjell Østli nok var ute etter å sette ting på spissen når han skrev om hvordan han måtte skyve fra seg alle tanker om ekspedisjoner til polare strøk fordi han har småbarn i heimen, men jeg synes eksemplet han valgte, er godt egnet til å illustrere nettopp det motsatte av hva han hevder her - han sier at han er ferdig likestilt - jeg mener at når fremstiller seg som et slags offer som må utsette polarekspedisjonen fordi han har blitt pappa (hulk), da er vi ikke helt der vi burde vært.

Jeg er ikke spesielt opptatt av hvem som tømmer oppvaskmaskinen - men jeg er veldig opptatt av hva slags kjønnsroller vi fortsatt har her i landet - hvordan vi sosialiserer barna våre - hvordan vi skiller mellom gutter og jenter allerede på fødeavdelingen med rosa og blå tepper, med prinsesseklær med paljetter og tyll til jentene og pirat- og superheltklær til guttene. Og utviklingen har jo faktisk gått i retning av mer kjønnsdelte leker og klær - ikke mindre. Da jeg fikk mitt første barn på 1980-tallet en gang, var det ikke jente- og gutteavdelinger på HM. Bare barneavdeling. Barn nummer to, som er 8, har kunnet boltre seg i fjær og tyll og alveinspirerte rosa kreasjoner gjennom hele livet.
Man kan hevde at vi har likestilling her i landet til man blir blå. Jeg bekymrer meg for at det fortsatt er skikkelig kult å være guttejente, men ganske skambelagt å være en jentete gutt. Jeg tenker at det sier veldig mye om hvordan vi graderer kjønn.

Jeg synes det er fælt at vi sier at jenter må slutte å velge tradisjonelle kvinneyrker, fordi det er så dårlige betingelser i disse yrkene - når vi faktisk har et skrikende behov for sykepleiere, lærere og førskolelærere her i landet. Når likestilling brukes som et argument for å ikke se på betingelsene for kvinneyrker generelt, fordi man jo kan velge helt fritt å bli noe annet - da er det fortsatt et godt stykke igjen. Synes jeg.

Veldig enig, pøbelsara, og velkommen til FP! Har du introdusert deg i introduksjonsforumet? Det er ikke noe man må altså, jeg tror for eksempel ikke jeg har somlet meg til å gjøre det ennå. Bare hyggelig om man gidder.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 10:15   #52
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.345
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Well. Ja, jeg er enig i at det er ting som ikke ser helt heldige ut. Derimot synes jeg fortsatt det hadde vært en Fin Ting å ha to tanker i hodet på en gang - sette positivt fokus på de gode endringene som faktisk skjer, (også utenfor Ring 2), samtidig som man ikke luller seg inn i noen "dette er bra nok"-idé.

Nothing more, nothing less. Sutring? Javel. Det er ikke skrevet like bra som han pleier å skrive, men jeg ser at det er et poeng der, dog er jeg tydeligvis en av de eneste, så kanskje jeg tar feil. Jeg kan leve med det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 10:20   #53
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Statistikken, ja. Dog hender det at det fortsatt er en god idé å anerkjenne de positive endringene som fortsatt skjer - selv om vi ennå ikke har likelønn.

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hehe, jøss. Jeg registrerer at jeg leser dette med helt andre øyne enn dere.

Mener du at det er viktig at mennene som tar sin del av jobben bør få anerkjennelse, eller mener du at vi bør anerkjenne de positive endringene som skjer på samfunnsnivå?

Hvis det er det første, så er jeg ikke helt enig med deg. Jeg synes ikke menn som gjør sin andel hjemme fortjener mer anerkjennelse enn kvinner som gjør sin andel. Både mannen min og svogeren min er lei av kommentarer fra mødre og svigermødre som: "Nei, så flink du er til å hjelpe til hjemme!" De tar sin del av jobben og ser det som en selvfølge. De synes ikke de ofrer noe når de bruker tid sammen med barna sine, ikke noe mer enn meg og søsteren min.

Når det gjelder endringer på samfunnsnivå, mener jeg at likestillingen ikke har kommet så langt som vi kunne ønske og forvente. Sist vi skulle informere NAV om hvordan vi skulle fordele permisjonstiden, er ca fire år siden. NAV kunne ikke skjønne at mannen min skulle ha mer enn "kvoten sin" og at jeg skulle gi fra meg permisjonen min til han. De hadde nesten ikke erfaring med at foreldre gjorde det på denne måten. Sånn er det fortsatt. På arbeidsplassen min, viser statistikk at menn tjener langt mer enn kvinner i samme stillingskategori. Topplederne er menn, mellomlederne er flest kvinner. I barnehagen forventes det at jentene er roligere enn guttene. Jentene mine liker ikke trange olabukser, og får høre i klesbutikkene at: "Ja, men da har vi bare guttebukser altså." Tusen små og store ting viser at det er langt igjen til likestilling. Og dette er bare i norsk perspektiv.

Disse synes jeg var skikkelig lavmål av Østli:

Opprinnelig lagt inn av Østli;

Du bør lytte, for dette kommer ikke fra en rørlegger som skriver porn.com/bangmywife i søkefeltet, eller fra en toppsjef med killerinstinkt.

Sitat:

Hvorfor hånflirer norskpakistanske menn?

Snakk om å sette andre i bås.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 10:23   #54
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.208
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Jeg er veldig enig i det PS og Lisa skrev

Jeg synes innlegget hans var sutrete og han satte seg selv i en slags offerrolle "se på meg hva jeg forsaker for at alle skal se at vi er likestilt, lzm".
Han beviser bare at likestilling fortsatt må ha ha et enormt fokus, og at vi har langt igjen før tankegangen er på plass.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 10:24   #55
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.856
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Jeg synes det var særdeles ubehagelig å lese Østli sitt såkalte brøl. Litt flaut og klamt. Jeg er dessuten noe overrasket over at Østli, som jeg har ment tidligere har vært rimelig oppegående og skarp, luller seg inn i perspektivløst sutreputre og navlebeskuende machovrøvl.

Så deilig at jeg her på FP har f.eks Lisa og pøbelsara som kan sette ord på virkeligheten slik jeg også oppfatter den.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 10:25   #56
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.253
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

En liten a propos til Lisas fine liste:

Jeg har lett lattermildt obersvert noe snedig de siste ukene: Jeg har en liten gutt som er veldig androgyn, også i klessmaken sin. Han elsker knallblått, ting med Lynet McQeen, osv, men har også en forkjærlighet for hårspenner med glitter på, og store, rosafargede solbriller, gjerne med blomster på. Det siste vekker, naturlig nok, kanskje, litt oppsikt. Særlig siden han er en ganske maskulint utseende liten plugg.

Men gjett hva ALLE sier, når de skal kommentere brillene? Ingen sier "de var søte" eller "så fine briller!" eller den slags, som man garantert ville sagt om man så dem på en jente.

Nei, de er "tøffe!". "Nei, se så tøffe briller!", "så tøff du ble!". Digre, rosa briller med lilla blomster på??

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 10:32   #57
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.345
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Fnis, jeg leste det virkelig annerledes enn alle andre. Greit nok.

Og noen, ja, det var de endringene som faktisk skjer, ikke hvor flink Østli er som tar oppvasken, jeg synes det er fint å faktisk anerkjenne.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 10:41   #58
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

JDet er greit for damer å si man ikke vet hvordan man opererer oppvaskmaskinen, men det er ikke greit for mannen å si det samme.

Nei det er da vel ikke. En kvinne som ikke kan bruke en oppvaskmaskin er en idiot på lik linje med en mann som ikke kan det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 10:43   #59
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.253
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Ellers: Jeg likte egentlig innlegget, jeg. Upolert og rått som det var.

For de som gjør det som alle burde gjøre (men ikke gjør), og som kanskje til og med synes det koster litt, så må det være sinnsykt irriterende at det virker som om det ikke blir sett i det hele tatt.

Ja, det er mennene innenfor Ring 2 som driver med dette her. Trendsetterne. Men de er jo ikke usynlige for det?

Ikke at de skal ha stående applaus eller noe, men se dem kan man jo.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 10:49   #60
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.345
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ellers: Jeg likte egentlig innlegget, jeg. Upolert og rått som det var.

For de som gjør det som alle burde gjøre (men ikke gjør), og som kanskje til og med synes det koster litt, så må det være sinnsykt irriterende at det virker som om det ikke blir sett i det hele tatt.

Ja, det er mennene innenfor Ring 2 som driver med dette her. Trendsetterne. Men de er jo ikke usynlige for det?

Ikke at de skal ha stående applaus eller noe, men se dem kan man jo.

De finnes utenfor Ring 2 også. Har jeg hørt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no