Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-07, 08:19   #41
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

turi, jeg kan forsikre deg om at mitt barn ikke laget helvete i garderoben. Jeg fikk tilbakemeldinger på det motsatte, faktisk. Hun var alltid grei og medgjørlig, derfor tok hun på seg det de ba henne å ta på seg, selv om det var noe annet enn det jeg hadde lagt frem.

Det er ikke til å komme bort fra at det fins udugelige ansatte også i barnehager.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 08:23   #42
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Safran, den er grei. Og da har vi kun 17-24 barn igjen i garderoben, håper de også er like .


Sist redigert av turi : 02-11-07 kl 08:23. Årsak: ikte ikke helt flinke, men kommer ikke på noe annet ord for øyeblikket.
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 08:27   #43
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Safran, den er grei. Og da har vi kun 17-24 barn igjen i garderoben, håper de også er like .

Mener du at det er antallet barn som fører til at man ikke får gjort jobben sin skikkelig? Da tror jeg at jeg ville sett litt på rutinene.
I vår garderobe var det forresten bare max seks stykker av gangen. De kledde på seg i puljer, og det burde være relativt greit å få kledd på det antallet 4-5 åringer de riktige klærne. Iallefall når man har lagt det frem, har gitt beskjed x antall ganger og barnet faktisk evner å kle på seg selv.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 08:32   #44
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Glad for at jeg ikke jobber i barnehage...

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 10:28   #45
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.925
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Jeg skjønner fustrasjonen til dere som jobber i barnehagen også. Og jeg skjønner jo det at alle barna kanskje har med seg forskjellige klær, og jeg ser jo selv også i garderoben til ungene at det finnes mange foreldre som heller ikke har helt peiling om påkleding. Sikkert ikke lett å forholde seg til alt sammen for de ansatte, men jeg forventer faktisk at de ansatte kan kle etter 3-lag regelen, og også at de kan vurdere om det er vær for tykt eller tynt ulltøy under dress.

Eneste jeg også forventer er at de kan fortelle barnet mitt hva som er lurt å ha på seg til det været som er i dag. For de kler stort sett på seg selv, bortsett fra minste. Trenger kanskje litt hjelp til småting de spør om. Jeg legger stort sett frem det jeg vil de skal ha på av lue/votter/hals/sokker (resten ligger i en pose på knagget pga. liten garderobeplass) den dagen på morgenen, men været kan jo forandre seg. Og problemet hos oss er at de kler på alt for mye, så de ansatte kunne faktisk spart tid med påkledningen om de gjorde det riktig.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 10:36   #46
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Fornuftig påkledning burde nok vært en egen halvårsenhet for førskolelærere.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 10:40   #47
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.428
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Det finnes sikkert mange foreldre som er håpløse med tanke på påkledning av egne barn. Men i denne tråden synes jeg mange virker svært kravstore på alt de ansatte skal ha kontroll på. De relativt store barna må jo kunne si fra selv om de blir for varme eller for kalde?

Skjønner godt at det er mye å holde styr på i en lett kaotisk påkledningsseanse når ca 18 unger skal ut, på en gang, eller i puljer.

:bare vanlig mamma:

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 10:41   #48
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Sikkert ikke lett å forholde seg til alt sammen for de ansatte, men jeg forventer faktisk at de ansatte kan kle etter 3-lag regelen, og også at de kan vurdere om det er vær for tykt eller tynt ulltøy under dress.

Eneste jeg også forventer er at de kan fortelle barnet mitt hva som er lurt å ha på seg til det været som er i dag. For de kler stort sett på seg selv, bortsett fra minste. Trenger kanskje litt hjelp til småting de spør om. Jeg legger stort sett frem det jeg vil de skal ha på av lue/votter/hals/sokker (resten ligger i en pose på knagget pga. liten garderobeplass) den dagen på morgenen, men været kan jo forandre seg. Og problemet hos oss er at de kler på alt for mye, så de ansatte kunne faktisk spart tid med påkledningen om de gjorde det riktig.

Jeg forventer følgende elementære rekkefølge:

1. Avgjør hva som er korrekt utetøy (regntøy, tykk dress, tynn dress, jakke).
2. Avgjør hva som er nødvendig av lue, votter, hals, genser og fottøy
3. Hjelp barna med å finne fram hvis de ikke greier det selv
4. Påse at barna kler på seg det de trenger
5. Hvis det er behov for tykk dress og noen har bare tynn dress og regntøy - påse at det kles på ekstra lag med fleece eller ull under
6. Hjelp barna med fotstrikker, knapper og annet som de ikke får til
7. Sjekk alle barna før de går ut - de som er godkjent kan sendes ut

Er det virkelig å kreve for mye?

Jeg har selv et par ganger fungert som foreldrevikar, og da har vi ofte vært bare 2 når 20 unger skal ut. Det er kaotisk en stund, men det lønner seg at de voksne har oversikten i stedet for å grave seg dypt ned i skiftetøyet til ett enkelt barn, mens 5 andre kler på seg helt uten kontroll.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 11:40   #49
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.969
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Der jeg jobber er garderobesituasjoen den tiden på dagen hvor det skjer mest, det skal tas av bord etter mat, tørkes over, noen skal på kjøkkenet, noen skal skiftes på, noen skal legges, noen må vaskes, alle skal på do, en regner med at de fleste store kler på seg selv, men jaggu var det ikke noen som ikke gjorde det, men kastet klærne sine rundt i ett vilt sinne for de ville ikke ha på de skoene som mamma/pappa hadde satt frem, det er ikke SÅ kalde at de skoene må brukes, men vi vet fra erfaring at om ikke mamma får sett at skoene er brukt så blir det kjeft, oi det er jo 17-23 andre barn og så, og de må ha hjelp de fleste av de, og h=n som har spesielle behov, noen måtte gå ut med denne, noen har tissa på gulvet OG på alle klærne sine, jaja det går, en må bare få tørket opp og hjelper barnet med å kle av seg de våte klærne og finne frem nytt og kanskje hjelpe til med å ta på nytt, så må vi huske de som har vært gode til å kle på seg selv og rose de og de som hjalp naboungen med å dra over støvlene, samtidig som vi sier til de som er ferdige at de kan får gå ut. Men vi har omtrentlig 30 minutter på oss, og ei bok full a beskjeder om ikke fleece men ull idag, og reimadressen om det er over -5 og den andre dressen om det er 0grader, og regntøy ellers så pyttsann, det går.

Nok en gang får jeg bekreftet at jeg er glad jeg ikke jobber i barnehage!

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 12:18   #50
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Jeg ser at det kan være irriterende når man har klare tanker om hva barnet skal ha på seg, at h*n ender opp med noe annet. Og ekstra ille vil det være hvis barnet blir syk av feil påkledning. Men utover det tenker jeg at dette handler om fordeling av knappe ressurser hos de barnehageansatte, og at det tross alt ikke er verdens undergang om Tass skulle ha på seg noen merkverdige kombinasjoner av klær så lenge han blir sett av barnehagepersonalet og ikke utsettes for fare på noen måte.

  Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 12:21   #51
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Barnehagen til storesøster er veldig flinke. De sier fra hva de ønsker av dresser(høst/vinter) og regntøy. De er nøye med at alle har på seg passe. De liker fleece bedre enn ull har jeg forstått, men etterhvert blir vel ull bedre.

Tulla blir passer godt på siden hun har barneleddgikt og hun er aldri kald. Hun er en frysapinne!

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 12:27   #52
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.219
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Der jeg jobber er garderobesituasjoen den tiden på dagen hvor det skjer mest, det skal tas av bord etter mat, tørkes over, noen skal på kjøkkenet, noen skal skiftes på, noen skal legges, noen må vaskes, alle skal på do, en regner med at de fleste store kler på seg selv, men jaggu var det ikke noen som ikke gjorde det, men kastet klærne sine rundt i ett vilt sinne for de ville ikke ha på de skoene som mamma/pappa hadde satt frem, det er ikke SÅ kalde at de skoene må brukes, men vi vet fra erfaring at om ikke mamma får sett at skoene er brukt så blir det kjeft, oi det er jo 17-23 andre barn og så, og de må ha hjelp de fleste av de, og h=n som har spesielle behov, noen måtte gå ut med denne, noen har tissa på gulvet OG på alle klærne sine, jaja det går, en må bare få tørket opp og hjelper barnet med å kle av seg de våte klærne og finne frem nytt og kanskje hjelpe til med å ta på nytt, så må vi huske de som har vært gode til å kle på seg selv og rose de og de som hjalp naboungen med å dra over støvlene, samtidig som vi sier til de som er ferdige at de kan får gå ut. Men vi har omtrentlig 30 minutter på oss, og ei bok full a beskjeder om ikke fleece men ull idag, og reimadressen om det er over -5 og den andre dressen om det er 0grader, og regntøy ellers så pyttsann, det går.

Det høres ut som om dere kunne trenge å legge om rutinene litt? Det der høres jo fryktelig stressende ut for både dere og barna. Bare 30 minutter til å rydde opp etter måltid, følge barn på do, legge noen av dem og kle på 24 barn uteklær må da være alt for lite?

I den gamle barnehagen vår mener jeg de regnet 30-45 minutter bare til påkledning av de 18 barna før de gikk ut om morgenen, og da tok de 5-6 om gangen og lot dem gå ut etter hvert som de var ferdige (og brukte mye tid en periode på å lære alle å kle på seg selv). I den nåværende barnehagen er de stort sett aldri inne om morgenen, barna leveres i skolegården i det de skal ha på seg den dagen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 13:05   #53
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Så det er nevn så elsker jeg å jobbe i barnehage, og garderobesituasjonen er ikke sånn hele tiden.Det var satt litt på spissen.

Men noe jeg savner litt i denne tråden er gode forslag til hvordan foreldrene kan hjelpe til for å få det slik de vil ha det, og de ansatte enkelt kan gjøre som foreldrene vil.

Noen forslag?

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 13:09   #54
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Mitt forslag er at foreldrene henger opp en lapp på plassen til barna sine, med kort og greit forklaring på hvilke klær barna skal ha på.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 13:24   #55
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Mannen henter og leverer, så dette vet jeg ingenting om, men jeg tror det går bra. Ungen er frisk og passe varm, har jeg inntrykk av.

Du får med deg at hun vokser og trives med andre ord?

  Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 13:29   #56
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.219
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Noen forslag?

Det kan jo høres ut som om et felles kurs (eller i det minste noen punkter i et rundskriv og en liste på veggen) kunne være noe for både mange foreldre og mange barnehageansatte.

Og ellers så er det klart man kan ha behov for å gi beskjeder om spesifikke barn - hvordan slike skal gis, regner jeg med at ulike barnehager har ulike rutiner for?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 13:34   #57
Skjevo
Erfaren
 
Skjevo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 859
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Ære være dere foreldre som har klare meninger om og er opptatt av at barnas påkledning skal være i samsvar med vær og temperatur. Har vel vært ute for foreldre som kanskje er litt mer pirkete og nøye enn meg ( ), men mye oftere er jeg oppgitt over de som mener cherrox og regntøy er passende utetøy til en hver tid og temperatur. Som sjelden eller aldri har med en tykkere genser til å ha under dress eller regntøy, eller ekstra strømpebukser eller kjøper nytt skotøy selv om barnet klager over at det er trangt. Og så er det visst så utrolig vanskelig å ta til seg tips og informasjon om påkledning fra oss ansatte Det er jo ikke såå kaldt ute. Og er det nå nødvendig å være ute når det er kaldt, vått eller mye vind?

Men de aller fleste klarer seg greit mtp. påkledning

Skjevo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 13:38   #58
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Safran, den er grei. Og da har vi kun 17-24 barn igjen i garderoben, håper de også er like .


Håper for deres del at dere ikke har alle barna i garderoben samtidig... Dessuten må det jo være mulig å gjøre litt om på rutinene hos dere, at f.eks det blir ryddet opp etter måltidet når barna har gått ut?

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 13:46   #59
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Så det er nevn så elsker jeg å jobbe i barnehage, og garderobesituasjonen er ikke sånn hele tiden.Det var satt litt på spissen.

Men noe jeg savner litt i denne tråden er gode forslag til hvordan foreldrene kan hjelpe til for å få det slik de vil ha det, og de ansatte enkelt kan gjøre som foreldrene vil.

Noen forslag?

En ting er jo å legge i hylla det ungen skal ha på seg.. Men som oftest så endrer været seg fra morgenen til de går ut, så da må det ligge klær for to årstider i hylla...

Er nok lurest å bruke sunn fornuft, tenke hva man selv kunne tenkt seg å ha på seg ute. Men det viktigste, ungene er stort sett i full aktivitet, så da er det klart at to-tre lag blir varmt i plussgrader.

Som Rypejenta forslo, så kan det være en ide med lapper på plassen, der foreldrene kan skrive beskjeder.

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 14:52   #60
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Så det er nevn så elsker jeg å jobbe i barnehage, og garderobesituasjonen er ikke sånn hele tiden.Det var satt litt på spissen.

Men noe jeg savner litt i denne tråden er gode forslag til hvordan foreldrene kan hjelpe til for å få det slik de vil ha det, og de ansatte enkelt kan gjøre som foreldrene vil.

Noen forslag?

Ja, jeg har noen forslag.

Barnehagen bør lage en liste over nødvendige klær:

lue, 2 - 3 par votter, hals eller skjerf, genser i ull eller fleece, bukse i ull eller fleece, varme sokker, regntøy, støvler, dress, vinterstøvler

Denne lista bør distribueres til foreldrene sammen med en oversikt over nødvendig skiftetøy:

truse, sokker, strømpebukse / longs, trøye, genser, bukse

Og så gjør man med yttertøy som med annet tøy: heng lapp på plassen til barnet og si "Frida trenger flere votter"

Så bør barnehagen gjøre til rutine at alle barn fra 2 år og oppover i hovedsak kler på seg selv. Vanlig innebukse bør tas av, og så er det på med "standard-laget" bestående av bukse og genser i ull eller fleece. Så er det lue og dress eller regntøy. Og hva de skal ha (dress eller regntøy) er de ansattes avgjørelse.

Vi måtte til slutt fjerne cherroxene fra barnehagen og bare ta med på ekstra våte dager. For de ansatte syns det var så "praktisk" at ungene kunne få på støvlene selv, og likte ikke goretex med borrelås, for da måtte de hjelpe ungene.

Dessuten bør barnehagen lage seg enkle rutiner ved påkledningen. Først instruere ungene i å gå på do og ta av innebukser, og i mellomtiden kan en voksen finne fram klær til første pulje. For ja, ungene bør deles i puljer. Alle i garderoben på en gang blir kaotisk. De voksne bør unngå å hjelpe enkelte barn alt for mye, for da mister de oversikten og ser ikke at lille Ole drar regnbuksa på med bare truse under.

Hjelpe barna med votter og fotstrikker, og hjelpe de som er for små til å få på seg selv. Ellers overvåke mest av alt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no