Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fengselskoret

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-07, 14:44   #41
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Fengselskoret

Jeg ser ikke programmet.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 15:10   #42
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fengselskoret

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg har såvisst ikke noe som helst hevnbehov, bare ikke noe ønske om å bli konfrontert med gjerningspersonen på skjermen. Og reklameplakater hvor det står "vi måtte i fengsel for å bli kjent" er direkte provoserende og i mine øyne ganske så uetiske og respektløse i forhold til de som er ofre for disse personene.

Jeg vet forøvrig ganske mye om fengselsvesnet og har ikke noe behov for å se på et realityshow for å vite hvordan ting går for seg bak murene.

Jeg syns denne debatten har dreid i retning av hvorvidt fengsel skal fungere som straff eller ikke, og det er IKKE det jeg debatterer. Jeg debatterer usmakligheten i å sende et slikt program.

Uansett mener jeg at man skal ansvarliggjøres for sine handlinger. At en kjip oppvekst kan ha noe å gjøre med at man havner på skråplanet er en ting, noe helt annet er hva man som bevisst voksen velger å gjøre med den situasjonen man er havnet i. For det er faktisk noe som heter "fri vilje".

Jeg syns du blander kortene kraftig.

For det første: det spiller liten rolle hva DU personlig debatterer hvis debatten handler om noe annet.

For det andre: ja, folk stilles til ansvar for sine handlinger, og ja, man har fri vilje. De sitter i fengsel. De har med andre ord blitt stilt til ansvar for sine handlinger. Det er jo nettopp det programmet viser.

For det tredje: gjerningsmannens fortid er interessant i programmet fordi den kan bidra til å forklare hvorfor ting ble som de ble. Forklaring og forsvar er to forskjellige ting.

For det fjerde: selv om du ikke føler "behov" for å se programmet så betyr ikke det at programmet er uetisk.

Og sist men ikke minst: selvsagt er det naturlig at debatten også handler om hva fengsel skal være. Når du og andre trekker fram hvor uetisk, respektløst og usmakelig programmet er så er jo det nettopp fordi dere mener at fengsel burde være slik at de innsatte ikke fikk lov til å profilere seg selv i reality-show.

Jeg må jo også minne om at mange innsatte i fengsler slipper til i media, de intervjues, skriver bøker og deltar i debattprogrammer. Slik sett skiller ikke dette konseptet seg dramatisk ut.

Jeg oppfatter da at ditt "problem" i forhold til programmet - årsaken til at du oppfatter det som "usmakelig" - er at det lages underholdning med innsatte som "stjerner". Og du syns ikke de fortjener å få være stjerner. Du syns at de burde gjemmes vekk så folk slapp å se dem.

Min oppfatning er at din oppfatning er utdatert. (Og minner litt om hvordan man behandlet funksjonshemmede for en del år siden).

For hvis vi ser på hva dette programmet handler om - det er ikke galt å se at folk sitter i fengsel. Det er ikke verken galt eller nytt at innsatte slipper til i media. (Orderud-saken er vel kron-eksemplet). Det er heller ikke nytt at man debatterer hvorvidt ofrene bør ha rett til medbestemmelse (Baneheia-saken, for eksempel) i forhold til innsatte. Og det er slett ikke nytt at man snakker om hvorfor folk har blitt kriminelle. Det eneste nye momentet her er at de blir "stjerner" i et underholdningsprogram.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 15:29   #43
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengselskoret

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns du blander kortene kraftig.

For det første: det spiller liten rolle hva DU personlig debatterer hvis debatten handler om noe annet.

Det første innlegget i debatten handler om programmet. Derfor dreier mine innlegg seg om programmet og hvorfor jeg ikke ser på det.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

For det andre: ja, folk stilles til ansvar for sine handlinger, og ja, man har fri vilje. De sitter i fengsel. De har med andre ord blitt stilt til ansvar for sine handlinger. Det er jo nettopp det programmet viser.

Programmet markedsføres med slagordet "de måtte i fengsel for å bli kjendiser". Hvis markedsføringen hadde vært annerledes, så hadde jeg muligens også hatt et litt annet syn på hensikten med serien. Den markedsføres ikke som en dokumentar om hvordan livet er i fengselet og de fine tiltakene som gjennomføres for å rehabilitere. Det er mulig at programmet viser at de stilles til ansvar. Markedsføringen gjør det ikke.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

For det fjerde: selv om du ikke føler "behov" for å se programmet så betyr ikke det at programmet er uetisk.

Hvis du hadde lest innleggene mine så hadde du sett at jeg ikke trenger (har behov for) å se programmet for å vite hvordan det er i fengsler.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og sist men ikke minst: selvsagt er det naturlig at debatten også handler om hva fengsel skal være. Når du og andre trekker fram hvor uetisk, respektløst og usmakelig programmet er så er jo det nettopp fordi dere mener at fengsel burde være slik at de innsatte ikke fikk lov til å profilere seg selv i reality-show.

Jeg må jo også minne om at mange innsatte i fengsler slipper til i media, de intervjues, skriver bøker og deltar i debattprogrammer. Slik sett skiller ikke dette konseptet seg dramatisk ut.

Ja, fengsel er slik at de innsatte ikke burde profilere seg selv som kjendiser i realityshow. Det er noe av det som ligger i konseptet fengsel. Frihetsberøvelse. Manglende muligheter til å kunne gjøre slikt som alle andre gjør. Fengsel er også straff, ikke bare en mulighet for rehabilitering. Og det er også noe med den massive markedsføringen av dette programmet som er usmaklig.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg oppfatter da at ditt "problem" i forhold til programmet - årsaken til at du oppfatter det som "usmakelig" - er at det lages underholdning med innsatte som "stjerner". Og du syns ikke de fortjener å få være stjerner. Du syns at de burde gjemmes vekk så folk slapp å se dem.

Igjen. Det er faktisk en av funksjonene til fengsel - å fjerne kriminelle fra samfunnet.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Min oppfatning er at din oppfatning er utdatert. (Og minner litt om hvordan man behandlet funksjonshemmede for en del år siden).

Funksjonshemmede er da for pokker'n ikke en gruppe som bevisst har gjort noe selv for å havne i sin situasjon. Og det er virkelig helt bak mål å sammenligne disse to gruppene.

Jeg ser at du ikke skjønner mitt ståsted i det hele tatt, bina. Og jeg tror heller ikke vi blir enige.

Jeg syns det er viktig med fenglers rehabiliterende funksjon, men fengsel er fortsatt STRAFF. Og det skal de også være. Det finnes andre virkemidler innenfor rettspleien som ikke anses som like straffende som det fengsel gjør, og vil man ikke benytte det straffende aspektet ved fengsler så får man heller benytte en av de andre virkemidlene.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no