Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Plagg som dekker ansiktet - "norske" og "utenlandske"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-16, 16:15   #41
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plagg som dekker ansiktet - "norske" og "utenlandske"

Nesten en av fem i Norge hører dårlig, og vil bevisst eller ubevisst bruke munnavlesning for å få med seg mer. Det er vanskelig å munnavlese folk som dekker munnen, noe som setter store grenser for kommunikasjonen. Hvis valget står mellom å diskriminere religiøse eller funksjonshemmede, så velger jeg glatt de første.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 16:32   #42
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Plagg som dekker ansiktet - "norske" og "utenlandske"

Jeg tenker akkurat på samme måte som HI. Uansett hvordan du snur og vender på det, så dekker en niqab ansiktet og med det skjules identitet. Jeg synes det står i en særstilling i forhold til andre religiøse/kulturelle symboler av den grunn, og jeg synes det er nærmest åpenbart at det må kunne løftes som problemstilling uten at det blandes med islam-fobi eller andre skjulte agendaer. Som lærer, f.eks, ville jeg synes det var et kjempeproblem med tanke på relasjon og kommunikasjon i en undevisningsgruppe om noen av elevene hadde dekket til ansiktet - om det så var med niqab, klovnemasker eller brudeslør.

Da jeg i en tidligere tråd her inne skrev om en gang jeg skvatt av å snu meg og plutselig stirre inn i et hav av niqabkledde kvinner på en flyplass, fikk jeg helt latterlige reaksjoner. Niqaboverraskelsen skjedde for lenge siden og uansett før det ble i vinden å være redde for muslimene, og reaksjonen på tildekket ansikt handler selvfølgelig om det grunnleggende behovet vi har for å identifisere andre og å kommunisere og relatere uten åpenbare hindringer.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -

Sist redigert av Pebbles : 13-10-16 kl 16:40.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 18:02   #43
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.938
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Plagg som dekker ansiktet - "norske" og "utenlandske"

Min kollega ble bedt om å ta av seg motorsykkelhjelmen eller forlate lokalet på en lokal bensinstasjon. Jeg regner med at den ansatte hadde hjemmel for å si fra. Jeg synes med andre ord at debatten er relevant.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 21:26   #44
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.950
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plagg som dekker ansiktet - "norske" og "utenlandske"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.


Når jeg i det hele tatt synes det er greit å vurdere forbud for niqab (evt. et forbud i visse sammenhenger), er det fordi det er problematisk for omverdenen å ikke kunne se ansiktet til folk, ikke fordi jeg ikke liker sømmelighetskravet.

Dette
Og med den begrunnelsen synes jeg det er helt ok å forby niqab i alle offentlige rom der det ikke 'hører' hjemme. Med andre ord, er det selvsagt ok i moskeen, på samme måte som motorsykkelhjelm er helt ok når man kjører motorsykkel, men ikke på restaurant.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 23:08   #45
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.059
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plagg som dekker ansiktet - "norske" og "utenlandske"

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Sakset fra interntt (....)
Hvorfor løfter man ikke debatten om niqab og eventuelle andre måter å dekke ansiktet på inn i samme setting og slutter å snakke om såkalt "niqabforbud" og heller begynner å snakke om å opptre maskert?

Jeg vet ikke hvem "man" er, men har forsøkt å snakke slik hele tiden.

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

(...)
Det hadde vært mye lettere å diskutere dette i offentligheten dersom man hadde hevet det opp til et overordnet maskeringsnivå. Jeg kan ikke se en eneste grunn til at religiøse heldekkende ansiktsplagg skal være unntak fra det som gjelder for maskering generelt.

Det klarer ikke jeg heller.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 23:16   #46
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.059
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plagg som dekker ansiktet - "norske" og "utenlandske"

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

(...)
Veldig mørke solbriller som skjuler øynene finner jeg personlig vanskelig å forholde meg til hos andre, og jeg skulle ønske folk var flinkere til å ta dem av når man snakker sammen ansikt til ansikt.

(..)

Det kan jeg godt forstå. Samtidig kan noen ha grunner til å beholde dem på. Jeg for eksempel har hatt lange perioder der det å ta av solbrillene, selv i dårlig lys, ville vært svært smertefullt. Og ført til funksjonshemmende hodepine. Men jeg ville nok sagt fra.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no