Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mummikopp nr 13 i hus

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-11, 21:41   #41
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Uff, jeg har så dårlig samvittighet. Skulle gitt allerede før sommeren men har ikke gjort det enda. De siste gangene har jeg blitt rimelig dårlig i etterkant, og da blir det fort prioritert bort. Nå er det ikke lenge til eksamen, jeg er i praksis osv. så nå passer det i allefall ikke. Etter eksamen kanskje, min julegave.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 21:43   #42
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har tenkt at jeg ikke har nok jernlager, jeg spiser jern konstant omtrent. Men hva er kravet til jernlager for å gi blod egentlig?

Kravet er 12,5 når du begynner å gi. Jeg har blitt "nektet" pga jernlageret hadde falt med 1,4 siste gang og måtte avgi test før jeg fikk gi. Men jeg ble sent hjem med jerntabletter og må vente 1 måneds tid. Jeg ligger vanligvis på 15,3-15,5, mao. godt innenfor marginen, men stort fall fra en gang til en annen. Samler ikke på Mummikopper da.. men jeg begynner å få bra med Mariaskåler.

(Det rare var at i forkant av denne givningen var at jeg slet med mye hodepine, var slapp og sliten. Trodde det var pga dietten (ekstrem lavkarbo) så jeg begynte å spise jern, gikk over til mer normal kost og vips - opp på normalnivå igjen.)

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 14-11-11 kl 21:50.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 21:49   #43
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.251
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Kravet er 12,5 når du begynner å gi. Jeg har blitt "nektet" pga jernlageret hadde falt med 1,4 siste gang og måtte avgi test før jeg fikk gi. Men jeg ble sent hjem med jerntabletter og må vente 1 måneds tid. Jeg ligger vanligvis på 15,3-15,5, mao. godt innenfor marginen, men stort fall fra en gang til en annen.

Som nevnt rett over her. Jernlagre er noe annet enn blodprosent/Hb. Det er blodprosent som vanligvis måles, og hvor man (om jeg ikke husker helt feil) tidligere måtte ha 12,5 for å få lov til å gi. Hvor grensen for jernlagre går, vet jeg faktisk ikke. Jernlagre varierer noe så enormt. Hvilken grenser man opererer med for å være innenfor normalområdet tror jeg til og med varierer ut fra laboratorium?

Men jernlagre i de nedre delene (jeg vil tippe 20-30 for jernlagre som skal være mellom 10 og 110?) anses nok ikke som spesielt heldig for blodgivere som tross alt "mister" 1/2 liter blod og som raskt trenger å få dette erstattet.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 21:55   #44
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.431
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Med mindre det er noe helt spesielt som har skjedd, så tester man vanligvis ikke jernlagrene øyeblikkelig, men blodprøver sendes inn til lab. Det man - i alle fall i Oslo - før gjorde, var å teste for blodprosent, eller Hb, før man tappet blod. Jernlager, eller ferriti, er noe helt annet, og forteller litt om potensialet for å produsere jern.

Nå har man begynt med nye poser som har en minipose i begynnelsen. Fra denne miniposen tar man de medfølgende blodprøvene og sjekker også Hb. Hvis Hb er for lav, så avbryter man blodgivingen, men har da uansett fått tatt ut litt blod som kan brukes. Uten at giver taper så veldig mye på dette. En helt annen ting er at måling av blodprosent i fingeren er ganske usikkert. Måling i blodprøve er mye mer sikkert.

Kanskje det var hb? Jeg leste ikke brevet så nøye, men fikk en reminder på de tablettene som jeg ikke er så flink å huske på sånn ellers.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 21:57   #45
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Nyttig påminnelse.

Skulle gjerne gitt litt av min blodtype O- jeg, men får dessverre ikke lov. Jeg er allergisk mot penicillin.

Det er jeg også, men jeg har gitt likevel. Nå kan jeg ikke lenger. Av andre årsaker.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 21:59   #46
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.251
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Kanskje det var hb? Jeg leste ikke brevet så nøye, men fikk en reminder på de tablettene som jeg ikke er så flink å huske på sånn ellers.

Meget meget sannsynligvis Hb.

Jerntabletter, ja. Jeg anbefaler å ha jerntabletter og C-vitaminer stående enten på nattbordet (slik at man tar slikt før man står opp) eller på badet (slik at man tar det like etter at man har stått opp). Jeg mener å huske at jern tas best opp om det tas på tom mage, men sammen med C-vitamin. C-vitamin kan man selvsagt få gjennom å spise en appelsin eller drikke syrlig jus, men - eh - en venninne av meg syns det er mye enklere å bare ta C-vitamin.

Forøvrig må man unngå melkeprodukter og koffeinholdige produkter en halv til en hel time før og etter inntak av jern for å bedre opptaksmulighetene.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:04   #47
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.251
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er jeg også, men jeg har gitt likevel.

Javel? Det hørtes veldig rart ut, all den tid en pasient som trenger blodoverføring med stor sannsynlighet også vil få penicillin, eller hva? Nå er jeg ikke helsepersonell (bare veldig opptatt av blodgiving ), men hadde du kanskje bare milde reaksjoner på penicillin? "Bare litt elveblest" liksom? Eller har de muligens strammet inn på dette de siste årene?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:06   #48
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.701
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Blodtapperen første gangen jeg var der anbefalte meg å putte jernpillene i tannglasset, så husket jeg ta dem når jeg pusset tenner. Men tannpuss og juice går jo ikke så godt sammen. jeg tok dem sammen med multivitaminene mine da, der er jo c-vit også, grei løsning det.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:11   #49
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Nyttig påminnelse.

Skulle gjerne gitt litt av min blodtype O- jeg, men får dessverre ikke lov. Jeg er allergisk mot penicillin.

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Javel? Det hørtes veldig rart ut, all den tid en pasient som trenger blodoverføring med stor sannsynlighet også vil få penicillin, eller hva? Nå er jeg ikke helsepersonell (bare veldig opptatt av blodgiving ), men hadde du kanskje bare milde reaksjoner på penicillin? "Bare litt elveblest" liksom? Eller har de muligens strammet inn på dette de siste årene?

Aner ikke. Men jeg har gitt i mange år og de visste at jeg var allergisk.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:11   #50
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Ingen Mummi-kopper å få fra Blodbanken i Bergen, men det hindrer meg ikke i gi om jeg får. 3 mnd igjen av karantenen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:17   #51
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.251
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Ingen Mummi-kopper å få fra Blodbanken i Bergen, men det hindrer meg ikke i gi om jeg får. 3 mnd igjen av karantenen.

Sånn skal det være! Jeg har bare fått to Mummi-kommer fra Blodbanken (men man kan kjøpe Mummi-kopper selv i butikken, helt sant ), og den ene av disse ble gitt bort i gave. Men jeg har min andel ryggsekker og sånn, da. Fint det også.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:18   #52
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.707
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Aner ikke. Men jeg har gitt i mange år og de visste at jeg var allergisk.

Jøss. Nei, jeg fikk ikke gi altså. Selv om de nok hadde lyst på blodet mitt.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:29   #53
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.243
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Jeg ga blod på fredag. Det var første gangen på lenge. Ble tatt ut av innkallingssystemet da jeg var gravid og ammet, og har ikke fått somlet meg til å få ryddet opp i det før nå. Men nå er jeg i loopen igjen.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:38   #54
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Sånn skal det være! Jeg har bare fått to Mummi-kommer fra Blodbanken (men man kan kjøpe Mummi-kopper selv i butikken, helt sant ), og den ene av disse ble gitt bort i gave. Men jeg har min andel ryggsekker og sånn, da. Fint det også.

Knotten har sikkert Mummikopper til 12, det er ikke det det skal stå på.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:56   #55
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.327
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Mummikoppene er nesten en symbol for mange på at man gir blod. Derfor jeg tenkte at denne tråden handlet om blodgiving. Fint at noen gir for andre grunner enn koppene da.

Blodprosent eller Hb (hemoglobin) skal være over 12,5 for damer, og over 13,5 for menn. Det varierer om det måles/får resultat før, under eller etter tapping. Har det ligget under eller akkurat rundt grensen er det ganske vanlig å måle før tapping.

Jernlager eller ferritin er det så vidt jeg husker ikke krav om å måle, men en del blodbanken måler av og til eller faste intervaller. Der er normalområdet ganske stort. Har ikke helt nøyaktig tallene i hodet, men ca 10-110 på damer, og ca 30-400 (?) på menn.

Alvorlig medisinallergi utelukker. f.eks utslett over hele kroppen etter penicillin.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 23:45   #56
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.701
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Da jeg ga på Haukeland var det vanlig at de tok jernlager, altså ferritin, den første tappingen hvert kalenderår. Svaret fikk vi på neste tapping, og var den lav ble vi sendt hjem med ekstra piller. Blodprosenten tas hver gang, en gang var min så lav at de neste gang målte den før jeg fikk gi, men ellers har det vært tatt fra den lille miniposen etter at de begynte med dem.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 07:13   #57
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Mummikoppene er nesten en symbol for mange på at man gir blod. Derfor jeg tenkte at denne tråden handlet om blodgiving. Fint at noen gir for andre grunner enn koppene da.
penicillin.

Gir absolutt ikke blod pga mummikoppene.  Men syns det er gøy at det er slike kopper vi får.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 08:26   #58
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.327
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Gir absolutt ikke blod pga mummikoppene.  Men syns det er gøy at det er slike kopper vi får.

Jeg gikk ut i fra det ikke var derfor altså.

jeg vet bare at det er noen som er vel ivrig på å studere gavene.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 10:47   #59
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.251
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Ja, og for dere som er eller vurderer å bli blodgivere. Vær så snill: Bli beinmargsdonor i samme slengen! Det blir da tatt en ekstra blodprøve for å finne ut hvilken vevstype du har, og så havner du i et register hvor du rett og slett har muligheten til å redde liv!

http://www.blodbanken-oslo.no/samarb...egisteret.html

(Utvidet informasjon: http://www.blodbanken-oslo.no/samarb...ekvisisjon.pdf)

(Legg forøvrig merke til at man må registrere seg som beinmargsdonor innen man er 40 år. Man kan stå i registeret til man er 55 år.)

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 11:03   #60
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Ja, og for dere som er eller vurderer å bli blodgivere. Vær så snill: Bli beinmargsdonor i samme slengen! Det blir da tatt en ekstra blodprøve for å finne ut hvilken vevstype du har, og så havner du i et register hvor du rett og slett har muligheten til å redde liv!

http://www.blodbanken-oslo.no/samarb...egisteret.html

(Utvidet informasjon: http://www.blodbanken-oslo.no/samarb...ekvisisjon.pdf)

(Legg forøvrig merke til at man må registrere seg som beinmargsdonor innen man er 40 år. Man kan stå i registeret til man er 55 år.)


Man kan også registrere seg for å gi blodplater

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no