Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp meg å takle fri

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-11, 11:52   #41
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.345
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

Ah. Da forstår jeg.

Fotoalbum? Bare å glemme. Noe skal vi fifle med når vi en vakker dag blir pensjonister, og da er denslags oldtidshistorie fint å fylle tiden med.

Jeg jobber mye, veldig mye, og er alene med to barn annenhver uke. Tid er en mangelvare. Følelsen av å måtte gjøre noe nyttig uansett er velkjent, for alt må jo gjøres en eller annen gang et cetera.
Pur tvang, er greia. Det er ikke kult å holde på så i ett at kroppen tar hevn med å gjøre deg skikkelig dårlig i håp om at du endelig da skal vurdere å legge deg nedpå litt. Kroppen og hodet trenger hvile. En dag i ny og ne skal være FRIDAG! En og annen fridag, fullstendig fridag, så blir det lettere å kaste seg over oppgaver de andre dagene.

Men du må tvinge deg selv. Det blir lettere etterhvert.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 12:27   #42
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

Hva med alt det andre som "alle andre" har tid og energi til å gjøre?
(hjelp meg gjerne videre i realitetsorienteringen)

Vindusvask
Støvtørking inni skaper
Hagearbeid
Ta seg av planter innendørs (i det minste gi dem vann)
Holde orden i "hva befinner seg i kottene mon tro?"
Reparere ødelagte klær (det er jo bare EN søm....)
Sortere alt av klær som er for smått
Trening, mosjon eller et eller annet godt for kroppen - helst MED barna og ute i vill norsk natur
Holde orden på oppskrifter
Lage sunn økologisk hjemmelaget mat, uten tilsetningstoffer, og selvsagt servere med et smil!

(dette blir jo bare mer og mer latterlig etter som jeg lister opp.... )

Rydde i gamle papirer, slik at jeg får plass til alt det andre rotet som ikke har en plass
Lage hjemmelagede julegaver, med omtanke og kjærlighet for hver og en .... (say no more)
Lage nye putetrekk til sofaputene
Støpe egne lys (neida, jeg tuller )

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 12:33   #43
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.345
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri



Nei, alle andre får ikke gjort dette på fast basis heller. Ikke de "alle andre" som du skal sammenligne deg med, i hvert fall.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 12:41   #44
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

"Alle andre" i nabolaget som har dette på stell jobber vesentlig mindre enn meg og har større unger. Og så er det sjelden alle gjør alt på en gang. Det er ikke noe vits i å skulle ta igjen for alt det tapte på superhusmor- og supermammafronten i ferien. Jeg foreslår at du vasker vinduer og ellers gjør noe hyggelig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 12:46   #45
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.401
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Hva med alt det andre som "alle andre" har tid og energi til å gjøre?
(hjelp meg gjerne videre i realitetsorienteringen)

Vindusvask
Støvtørking inni skaper
Hagearbeid
Ta seg av planter innendørs (i det minste gi dem vann)
Holde orden i "hva befinner seg i kottene mon tro?"
Reparere ødelagte klær (det er jo bare EN søm....)
Sortere alt av klær som er for smått
Trening, mosjon eller et eller annet godt for kroppen - helst MED barna og ute i vill norsk natur
Holde orden på oppskrifter
Lage sunn økologisk hjemmelaget mat, uten tilsetningstoffer, og selvsagt servere med et smil!

(dette blir jo bare mer og mer latterlig etter som jeg lister opp.... )

Rydde i gamle papirer, slik at jeg får plass til alt det andre rotet som ikke har en plass
Lage hjemmelagede julegaver, med omtanke og kjærlighet for hver og en .... (say no more)
Lage nye putetrekk til sofaputene
Støpe egne lys (neida, jeg tuller )

Av disse tingene gjør jeg INGENTING!

Jeg kunne vurdert å vanne planter, dersom jeg hadde noen.

I dag har jeg brettet to klesvasker. Det var målet for dagen, og jeg er fornøyd med det. Klapper meg på skuldra for god innsats, og er happy for at jeg på veien klarte å få med meg en pappeske fra den ene etasjen til den andre. At jeg fortsatt ikke har fått sykkelen på verksted blåser jeg i, og at kjøkkenet er bomba får bare være. Det kan jeg ta i morgen. Men jeg må lage meg en plan for i morgen, men bare en liten overkommelig plan som gjør at jeg får gjort det som står på planen.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 12:52   #46
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

Jeg er definitivt ikke "alle andre" etter den listen å dømme. Men jeg er veldig flink til å slappe av og gjøre ingenting.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 12:53   #47
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.407
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

Jeg er halvtids alenemor til 2 og har 100% stilling. Nå skal jeg realitetsorientere deg:

Vindusvask - En gang i året omtrentlig, etter behov rettere sagt.
Støvtørking inni skaper - Nei
Hagearbeid - Plenklipp sånn at det blir framkommelig mellom inngangsdør og garasje.
Ta seg av planter innendørs (i det minste gi dem vann) - Har kun planter som tåler opphold i vanning på noen uker og egentlig skal vannes en gang i uka max.
Holde orden i "hva befinner seg i kottene mon tro?" - Nei
Reparere ødelagte klær (det er jo bare EN søm....) - Noen ganger. Setter bort til besøkende besteforeldre.
Sortere alt av klær som er for smått - Det har skjedd, men vanligvis legger jeg bare alt opp på loftet i esker.
Trening, mosjon eller et eller annet godt for kroppen - helst MED barna og ute i vill norsk natur - Ja, dette prioriterer jeg, for jeg liker det mye bedre enn å gjøre husarbeid.
Holde orden på oppskrifter - Jepp. Oppskriften på pannekakerøre henger på innsiden av skapdøra, jeg har en kokebok med oppskrift på brownies og gulrotkake. Resten i hodet.
Lage sunn økologisk hjemmelaget mat, uten tilsetningstoffer, og selvsagt servere med et smil! - Mye hjemmelaget, men bare det som tar svært kort tid å lage (max 30 min per middag).

Alle punkter under: Nei. Papirer har jeg orden på siden det er jeg som har ansvaret, men jeg kunne vært mer strukturert.

(dette blir jo bare mer og mer latterlig etter som jeg lister opp.... )

Rydde i gamle papirer, slik at jeg får plass til alt det andre rotet som ikke har en plass
Lage hjemmelagede julegaver, med omtanke og kjærlighet for hver og en .... (say no more)
Lage nye putetrekk til sofaputene
Støpe egne lys (neida, jeg tuller )[/quote]

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 12:54   #48
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

Vindusvask - kanskje en gang i året, med Jif Universal og tørkepapir rett før gjestene kommer i mai-bursdagsfeiringen.
Støvtørking inni skaper - Atte det var?!
Hagearbeid - det synes jeg er koselig å pusle med, hvis ikke man synes det, anlegger man belegningsstein eller asfalterer.
Ta seg av planter innendørs (i det minste gi dem vann) -har ikke planter innendørs. Det hender jeg kjøper snittblomster, og det hende også at jeg husker å kaste den visne halvråtne kvasten før svigermor kommer på besøk.
Holde orden i "hva befinner seg i kottene mon tro?" Satse på at det bor en Harry Potter der inne som holder oversikten for deg..?
Reparere ødelagte klær (det er jo bare EN søm....) Det hender jeg tenker på at jeg burde det, ja.
Sortere alt av klær som er for smått. Det pleier å tyte ut av skuffene og sortere seg selv etterhvert, har jeg hørt. Survival of the fittest (bokstavelig talt) i kommoden.
Trening, mosjon eller et eller annet godt for kroppen - helst MED barna og ute i vill norsk natur -trening er fint å prioritere, gjerne uten barna, og helst i ikke altfor vill natur.
Holde orden på oppskrifter -man har da internett!
Lage sunn økologisk hjemmelaget mat, uten tilsetningstoffer, og selvsagt servere med et smil! Det hender jeg klarer å smile til tross for lavt blodsukker og inntak av E-stoffer.



På den seriøse siden: realitetsorientering: det går an å ikke ha noen treff på den lista der, og likevel ikke bry seg om det. Du kan også bli en som ikke bryr seg!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 12:54   #49
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.847
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

Vindusvask - med Jif vindusvaskbøtte og et moppestativ går det på 15 min
Støvtørking inni skaper - hva er dørene til da?
Hagearbeid - plenklipp 1 gg uke. Plantefilosofi: hver plante for seg selv, lev eller dø, du bestemmer.
Ta seg av planter innendørs (i det minste gi dem vann): Planter skal være ute. Ref. pkt. over.
Holde orden i "hva befinner seg i kottene mon tro?" - HUH?!
Reparere ødelagte klær (det er jo bare EN søm....) - bestemor eller søpla.
Sortere alt av klær som er for smått - DET gjør vi. Det er litt DEILIG, faktisk..
Trening, mosjon eller et eller annet godt for kroppen - helst MED barna og ute i vill norsk natur ta med matpakke, gå tur i nabolaget 15 min ut - spis, og tilbake. Holder i massevis.
Holde orden på oppskrifter - oppskrifter har vi internett til. Kast dem.
Lage sunn økologisk hjemmelaget mat, uten tilsetningstoffer, og selvsagt servere med et smil!

(dette blir jo bare mer og mer latterlig etter som jeg lister opp.... )

Rydde i gamle papirer, slik at jeg får plass til alt det andre rotet som ikke har en plass - legg det i en boks på loftet med årstall på. Etter 5 år gjelder ikke garantien på noe - kast.
Lage hjemmelagede julegaver, med omtanke og kjærlighet for hver og en .... (say no more) er det egentlig noen som ønsker seg hjemmelagd rabarbrasyltetøy? Bøker er den beste gave. Kjøpes på nett.
Lage nye putetrekk til sofaputene - WHY!?!=
Støpe egne lys (neida, jeg tuller ) - håper det ja, jeje

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 12:56   #50
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

Vindusvask- særs sjelden. Et par ganger om året kanskje.
Støvtørking inni skaper- Nei det gjør jeg aldri
Hagearbeid- Det elsker jeg og gjør heller det enn mye annet
Ta seg av planter innendørs (i det minste gi dem vann)- De som dør får bare ha det så godt.
Holde orden i "hva befinner seg i kottene mon tro?"- Nja av og til får jeg ånden over meg, av og til flyter det litt
Reparere ødelagte klær (det er jo bare EN søm....) -Har en hel haug i en kurv, stresser ikke med det. De ligger der til en regnværsdag
Sortere alt av klær som er for smått- Litt dårlig samvittighet der, men det er mest fordi barnehagen har gitt meg litt tyn for det. Ikke så lenge siden jeg har sortert da
Trening, mosjon eller et eller annet godt for kroppen - helst MED barna og ute i vill norsk natur- Jeg liker å være ute så jeg prioriterer også dette fremfor mye annet
Holde orden på oppskrifter- Nei er du gal, jeg har jo internett om det er noe jeg skulle få lyst til å lage
Lage sunn økologisk hjemmelaget mat, uten tilsetningstoffer, og selvsagt servere med et smil!- No no, det blir en dag jeg får bedre tid tenker jeg, mat er ikke høyt prioritert hos oss.

(dette blir jo bare mer og mer latterlig etter som jeg lister opp.... )

Rydde i gamle papirer, slik at jeg får plass til alt det andre rotet som ikke har en plass- Hiv det!!
Lage hjemmelagede julegaver, med omtanke og kjærlighet for hver og en .... (say no more)- Aldri!!! Kjøp et flax lodd
Lage nye putetrekk til sofaputene- Hva??
Støpe egne lys (neida, jeg tuller ) Bra Det går seg nok til skal du se.

Poenget med å være sliten er faktisk også at man ikke klarer å skille viktige ting fra uviktige. Alt blir stort og uoverkommelig. Med litt mer overskudd innabords vil du klare å holde styringa på hva du synes er viktig for deg også mye bedre enn du klarer i dag.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 12:57   #51
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

Kjenner meg veldig igjen i denne beskrivelsen. For min del handler det om dårlig samvittighet. Alt som burde vært gjort, men jeg kommer aldri i mål. Jeg har kommet så langt at jeg har klart å sette ord på hva som er problemet. Og det er at jeg må klare å få bukt med den dårlige samvittigheten. Jeg må bli flinkere til å slappe av og være 100 % i avslappingsmodus når det er det jeg skal

Husarbeidet løper ikke fra meg ei heller hagearbeidet og alt annet. Det er lov å slappe av midt på dagen!! Ah så jeg gleder meg til ferie kjenner jeg.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 13:08   #52
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.201
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

Skal vi se:

Vindusvask Annenhver sommer eller noe sånt. I år stopper det meg at et par vinduer nesten falt ut i fjor...
Støvtørking inni skaper En sjelden gang - et par ganger siden vi flyttet hit. Men tar av og til et skap eller en skuffeseksjon osv.
Hagearbeid Vi klipper plen og hekk når det blir for ille.
Ta seg av planter innendørs (i det minste gi dem vann) De får vann når de har hengt med hodet en god stund. Med andre ord rett før de er stein døde....
Holde orden i "hva befinner seg i kottene mon tro?" Mannen holder en viss orden på en del. Ganske mye rot her og der. Har en drøm om å bare kaste, kaste, kaste...
Reparere ødelagte klær (det er jo bare EN søm....) Yeah right... Hender jeg får ånden over meg.
Sortere alt av klær som er for smått Går over skuffene til guttene en gang i mellom. Flytter da klær fra storebror til lillemann og fra lillemann til Houdini. Dette skjer i stor grad etter vask. Houdinis klær kastes når de er for små (er som regel utslitt på det tidspunkt).
Trening, mosjon eller et eller annet godt for kroppen - helst MED barna og ute i vill norsk natur Jeg har begynt å trene igjen - joggegår tre ganger i uka. Sammen går vi tur en sjelden gang. Har egentlig mål om å gå tur hver søndag - bor i skogkanten.
Holde orden på oppskrifter Har en hylle med kokebøker. Ellers holder matprat.no orden på resten av oppskriftene.
Lage sunn økologisk hjemmelaget mat, uten tilsetningstoffer, og selvsagt servere med et smil! Dream on.... Mannen lager de fleste middagene og han er flink til å være kreativ og relativt sunn. Men velger sunne-kjappe-løsninger når det er mulig.
Rydde i gamle papirer, slik at jeg får plass til alt det andre rotet som ikke har en plass Jeg har nettop ryddet alle papirene jeg hadde på jobb. Bestemte meg for at jeg ikke skulle ta vare på alt. Her hjemme har jeg blitt litt flinkere til å rydde unna papirer, men har en skuff med gamle regninger jeg burde kastet (alle er betalt altså). Vi har jo stort sett oversikt på nettbank og de fleste regninger går på avtalegiro. Ikke noe vits å ta vare på dem heller all den tid det ikke er kvitteringer på dem....
Lage hjemmelagede julegaver, med omtanke og kjærlighet for hver og en .... (say no more) Siste liten handling funker også.
Lage nye putetrekk til sofaputene Ha, ha

Hilsen Sjuska!

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 13:22   #53
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.061
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

Vindusvask Dette tar vaskehjelpen seg av to ganger i året
Støvtørking inni skaper Når vi flytter. Vi flyttet inn for tre år siden, og flytter om to år.
Hagearbeid Vi bor i blokk som leier inn gartner. Det er bevisst valg. jeg kan ikke fordra hagearbeid.
Ta seg av planter innendørs (i det minste gi dem vann) Vi har ingen planter inne heller.
Holde orden i "hva befinner seg i kottene mon tro?" Mannens oppgave. Han tar den ikke spesielt alvorlig, men finner det som trengs når det trengs, men må få litt letetid.
Reparere ødelagte klær (det er jo bare EN søm....) Er full av gode intensjoner. Får vel gjort dette sånn halvveis en gang i året eller noe.
Sortere alt av klær som er for smått En gang før hver sesong ellers blir det fullt. Vi har nok av naboer som gjerne arver
Trening, mosjon eller et eller annet godt for kroppen - helst MED barna og ute i vill norsk natur Jeg trener 2 ganger i uka. Familien går tur når vi er på hytta. Jeg fysisk DRAR de ut av hytta, men vi har det fint når vi er i gang.
Holde orden på oppskrifter Til dette har vi FP. Derfor legger jeg inn en del oppskrifter også. Jeg bruker FP som arkiv også for egne vellykkede oppskrifter.
Lage sunn økologisk hjemmelaget mat, uten tilsetningstoffer, og selvsagt servere med et smil! Dette gjør jeg faktisk hver dag. Jeg er glad i å lage mat og lager mat fra grunnen av nesten hver dag ... hvis vi ikke spiser ute. Det gjør vi forholdsvis regelmessig og den maten er ikke spesielt sunn.

Rydde i gamle papirer, slik at jeg får plass til alt det andre rotet som ikke har en plass Eh ... her er jeg grusom. Det har vel hent at jeg har fått purring på en regning eller to, men alt blir betalt.
Lage hjemmelagede julegaver, med omtanke og kjærlighet for hver og en .... (say no more) Jeg slapper av når jeg strikker. Så det blir en del hjemmestrikkede sokker i julepresang fra meg. Men dette er fordi jeg har lyst. Det koster meg ingenting å kjøpe sokker hvis det er det som står på ønskelista og jeg ikek har tid.
Lage nye putetrekk til sofaputene Nei. Slikt kjøper jeg på butikken.


Som du ser. Jeg er en dame som gjør de tingene jeg liker; altså strikke og lage mat. Resten outsources eller blir ikke gjort. Det er ikke for ingenting at jeg sitter i sentralstyret i sjuskeklubben. Jeg kan med hånda på hjerte ALLTID krysse av i siste rubrikk (før dustepoll) i disse "Hvor ofte vasker du .....?"-trådene.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 13:33   #54
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.201
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.


Som du ser. Jeg er en dame som gjør de tingene jeg liker; altså strikke og lage mat. Resten outsources eller blir ikke gjort. Det er ikke for ingenting at jeg sitter i sentralstyret i sjuskeklubben. Jeg kan med hånda på hjerte ALLTID krysse av i siste rubrikk (før dustepoll) i disse "Hvor ofte vasker du .....?"-trådene.

Det glemte jeg, jeg har også outsourcet vasking her hjemme. Og skulle gjerne kjøpt flere tjenester. Den dagen vi begynner oppussingen her hjemme er jeg fast bestemt på at da skal vi kjøpe hjelp.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 13:43   #55
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

For meg er det begge deler. Jeg klarer ikke å slappe av, fordi det er så mye burde-burde rundt meg, men så klarer jeg ikke å få gjort det heller. Hver dag ender med dårlig samvittighet over at jeg ikke har gjort et fornuftig slag hele dagen, og mer stress over alt som burde vært gjort. Og om jeg er ekstra heldig får jeg i tillegg litt kjeft av gubben for å være så ineffektiv, fordi han må trå til med husarbeid etter 12 timer på jobb. Og selv om jeg ikke har gjort NOE i løpet av dagen, har jeg heller ikke slappet av.

Her er jeg også. Huset er fullt av burde-burde, og jeg blir helt apatisk av tanken og ender opp med ingenting. Altså ingenting er vel ikke sant, men etter at maten er lagd, spist og man har ryddet opp etter middagen, vasket klær og kanskje brettet noen fra som ble hengt opp i går. Ryddet ut av skolesekker. Ja da er det tid for kveldsmat, kveldsstell.Etter at ungene har lagt seg så kjenner jeg at dagen er bortimot slutt for min del. Da er det 'ingentingtid' for alle pengene.

Jeg vet at om jeg tok 20 min hver dag av denne tida så ville det hjelpe meg noe voldsomt, men de 20 min virker som fjell på den tida.

Det jeg prøver å gjøre er å bruke litt mindre tid på middag og klesvask, sånn at jeg kan få tid til å skifte på senger eller vaske et bad f.eks.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 14:55   #56
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

Realitetsorientering fra tobarnsmor med 100 % jobb, fleksitid og velfungerene mann i huset.

Vindusvask en til to ganger i året, når det passer seg
Støvtørking inni skaper nei
Hagearbeid ja, det gjør jeg innimellom, men akkurat det betrakter jeg som kos
Ta seg av planter innendørs (i det minste gi dem vann) Tja, en sjelden gang i blant.
Holde orden i "hva befinner seg i kottene mon tro?" Nei
Reparere ødelagte klær (det er jo bare EN søm....) Nei
Sortere alt av klær som er for smått Når det er fullt i skuffene, tok en runde i går - tror det er ca ett år siden sist
Trening, mosjon eller et eller annet godt for kroppen - helst MED barna og ute i vill norsk natur Sommer, høst og vinter prioriterer vi turer sammen. Om våren er det mye annet som skjer. Trener litt selv, en sjelden gang.
Holde orden på oppskrifter Nei
Lage sunn økologisk hjemmelaget mat, uten tilsetningstoffer, og selvsagt servere med et smil! Mannen lager sunn, hjemmelaget mat til middag, for det meste. Men barna vet også godt hva grandis, pølser og ferdiggrøt er.

(dette blir jo bare mer og mer latterlig etter som jeg lister opp.... )

Rydde i gamle papirer, slik at jeg får plass til alt det andre rotet som ikke har en plass Det burde jeg gjøre, men jeg har en skuff i skatollet...
Lage hjemmelagede julegaver, med omtanke og kjærlighet for hver og en .... (say no more) Nei, det er bare tull
Lage nye putetrekk til sofaputene Har kjøpt på Kid, eller fått mamma til å sy. De gamle var flere år, skitne og slitne. Hadde de ikke vært så utslitte skulle de fått leve litt lenger.
Støpe egne lys (neida, jeg tuller ) Tullsjur


Jeg skjønner litt hva du mener, fordi jeg ofte får samme følelse selv. I perioder der jeg har vært veldig sliten har jeg ikke greid å sortere tankene slik at jeg verken fikk gjort det jeg syntes jeg burde (som å lage ok mat og tørke kjøkkenbenken) eller slappet av.

Alle andre gjør ikke alt det du tror de gjør. Det er lett å gå i nett-fella, og legge alle gode ting som ulike venner og folk man leser om på FP, FB og blogger gjør. De fleste prioriterer noe framfor noe annet, også skryter vi av det vi faktisk gjør. Men når man ser alle venner under ett, så er det lett å tro at alle gjør alt. Det gjør de faktisk ikke, ihvertfall ikke kombinert med full jobb, studier og aleneforeldretilværelse.

Hjemme hos oss prioriterer vi:

  • Tur, både dagstur i naturen, museumsbesøk og opplevelser og besøk på dagstur og med overnatting til venner og familie.
  • Hjemmelaget mat til middag, det er mindre hokus pokus enn man tror, men her går det greit når vi er to voksne, mer lettvint om den ene er fraværende. (du er vel alene så vidt jeg har skjønt)
Kontroll på klesvask, reint kjøkken og reint bad er fint å ha. Men vi strekker oss til å gjøre det som trengs for å holde oss friske.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 15:01   #57
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

Okay, da oppfattet jeg hovedinnlegget ditt ganske riktig. Og jeg er lik selv. Jeg har alltid en følelse av at noe burde vært gjort, og jeg klarer aldri helt slappe av. Men jeg jobber med det nå etter dette halvåret, for ellers er jeg redd det kommer en skikkelig smell. Livet er ikke bare burde, burde...

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 15:02   #58
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

Det er ikke nødvendigvis enkeltpenkelt å prioritere heller, når en først har lurt seg selv til å tro at "alle andre fikser alt". Men det hjelper med trening.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 15:22   #59
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

Jeg ante ikke at jeg hadde så mange sjelevenner!

Jeg hater husarbeid, with a passion. Jeg og søsteren min pleier å fleipe med at hun fikk alle husmorgenene, det var ikke mer igjen til meg. Mannen blir frustrert altså, og jeg tror nok forholdet vårt hadde hatt godt av en vaskehjelp.. Jeg skulle ha en ingenting-dag i helgen, men endte opp med masse husarbeid istedet. Det ble jeg skikkelig muggen av. Det måtte gjøres, for all del, det så jeg selv også. Problemet var at jeg rakk veldig lite ingenting. Nå har det vært veldig lite ingenting-tid det siste året, og det kjenner jeg at er slitsomt!
Sånn ellers fungerer jeg best under press. Det er klart jeg rydder, støvsuger og vasker doen før vi får besøk. Da må jeg jo bare!

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 17:20   #60
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp meg å takle fri

Realitetsorientering mottatt!

Dere vil ikke tro hvor deilig det var å lese. Det begynner å gå opp noen lys for meg når det gjelder mine egne forventninger. En del av meg tror virkelig at "nesten alle andre" for gjort "alt" som jeg ikke for gjort. Jeg glemmer å se på hvilken livssituasjon og hvilke forutsetninger man har. Hvis jeg tenker fornuftig vet jeg jo at at det ikke er slik, men jeg fortsetter likevel å føle meg udugelig og utilstrekkelig. Som om jeg ikke tar til meg kunnskapen og gjør den til min. Men nå er jeg enda noen skritt på veien mot å fri meg fra "burde gjøre tyranniet" og heller finne ut hva jeg VIL.

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no