Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo - hva har du spist i dag?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-10, 02:05   #1
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo - hva har du spist i dag?

Jeg må skippe løk for å være i ketose. Men jeg tåler bare 4-5 karber daglig da. Jippi.

Miss Norway er ikke aktiv  
Gammel 04-04-10, 02:22   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Spist myyye bacongull i dag(i går blir det vel...)
må jo kose meg litt i påsken og det er jo veldig godt!

Guttemammis er ikke aktiv  
Gammel 04-04-10, 11:14   #3
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg må skippe løk for å være i ketose. Men jeg tåler bare 4-5 karber daglig da. Jippi.

Jeg får fortsatt utslag på ketostix selv om jeg spiser løk, men jeg vil ikke ha i meg mer karber enn nødvendig pr. gang, for å ha litt å gå på. Synd at man ikke kan spise så mye løk man vil, for det er jo så godt

Gammel 06-04-10, 23:07   #4
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Rart det er så store forskjeller. Noen som vet hvorfor?
Jeg har spist litt sjokkis (smakt på barnas...), tatt et par potetbåter, men likevel vært i ketose, i følge stixen. Men ikke gått noe ned i disse påskedagene altså.

Dagens:
Frokost: CC, kanel, sesamfrø, fløte.
Lunsj: 3 proteinbrødskiver (flate) med hvitost, krydderost, vossafår og paprika.
Middag: Fiskekaker (Lofoten) med revet kålrot/gulrot og smør.
Kvelds: 1/4 Atkinsbar....

(må stixe i kveld også siden jeg har spist mye kålrot og gulrot i dag...)

Er litt matlei og søker litt inspirasjon i denne tråden.
Snillemannen baker nytt proteinbrød til meg nå. Han er på lavkarbo selv, men har begynt å brekke seg av brødet. Jeg må tusle i seng.

Amelie er ikke aktiv  
Gammel 08-04-10, 18:31   #5
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Frokost: 2 stk Nannahs knekkebrød med smør og ost+ et par tomater
Lunsj: blandet salat, 1/2 avocado, fetaost og krydderskinke, oljedressing
Mellom: 1/2 avocado
Middag: stekte pølser med blomkålmos

Benzo er ikke aktiv  
Gammel 04-04-10, 09:15   #6
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg har testet ut litt sånn mer Fedonliknende mat i påsken, med fruktose i stedet for sukrin, og med mer frukt. Har rktignok spist litt mye, og resultatet er opp etpar kilo, så her må det definitivt strammes inn igjen.
Ikk at jeg har tenkt å bli i ketose igjen, men jeg må definitivt kutte ut litt av fruktsukkeret...

gnuri er ikke aktiv  
Gammel 04-04-10, 09:46   #7
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

sant baileys er lavkarbo?
All den fløten og sånt...

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 04-04-10, 09:48   #8
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

sant baileys er lavkarbo?
All den fløten og sånt...

Kaffe med fløte er også lavkarbo, selv om det inntas samtidig med en melkerull.

Bokormen er aktiv nå  
Gammel 05-04-10, 22:38   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er matlei. De siste par dagene har vært litt utfordrende, men jeg har ikke høykarborert eller noe. Jeg drømmer om take away, innbakt kylling med sursøtsaus og ris. Har enn så lenge klart å styre meg.

Gammel 06-04-10, 11:00   #10
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Irma-

Jeg har jo ikke vært noe flink, så jeg har få gode råd å gi.

Jeg skal i allefall prøve å komme meg tilbake til riktigere kosthold fra i dag !!

gnuri er ikke aktiv  
Gammel 06-04-10, 11:18   #11
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke noe tips i forhold til egne erfaringer, Irma, men jeg vet at når lillegutt får sånne "må-ha-vil-ha-noe-godt" symptomer ift sin diett er det ofte at han ikke får i seg nok fett rett og slett. Kan det være noe sånt?
Se om det hjelper å spise avokado, eller smoothie med litt kokosolje i?

Hvis du vil prøve deg på innbakt kylling - lavkarbovarianten:
prøv å dyppe kyllingbitene i egg, deretter vende dem i kokosmel eller kokosmel blandet med kokosflak og litt salt og pepepr. Også steke dem. Smaker aldeles utmerket! Evt lage litt "suppete" røre av egg+kokosmel og ta det derfra.
Ris: bruk blomkålris, det gjør (utrolig nok) nesten samme nytta.
Og du har mer enn nok matlagingserfaring til at du klarer å trylle fram en sur-søt saus av litt safe ingredienser kjenner jeg deg rett Usukret tomatpure (mener den på tube som er grei bla), finhakk en tomat, litt olje, eddik, sukrin kanskje? :har ikke oppskrift i hodet:

Jeg lager oftest slike ting utfra lillegutts strenge diettopplegg, og satser på at det blir lavkarbo da (det blir det som oftest) men arrester meg gjerne om jeg anbefaler noe som absolutt IKKE blir riktig. Kokosmel fra aman prana er riktig

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 06-04-10, 13:27   #12
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for oppmunting og tips! Jeg synes i grunn jeg får i meg en god del fett, men det blir litt melkeprodukter. Så jeg skal stramme litt inn på det og se om det hjelper. Ligger på 15-20 karber om dagen, og lurer litt på om jeg burde tatt et par "fedondager" for å se om det kan gi ny giv. Ser an noen dager.

Litt av greia er vel at jeg sliter med mat generelt, det å ha lyst på og like mat. Og at jeg derfor spiser alt for lite. (Dette har vært alltid, ikke noe nytt nå.) Hittil har jeg syntes lavkarbo er bedre på den fronten enn GR. Men akkurat nå er jeg lei av nøttemuffins, nannahknekkebrød, kyllinglår, karbonader, avokado, egg (som jeg for øvrig ikke spiser så mye av rent, men det blir en del i blandingsprodukter)++. Smoothie blir det litt for mye karbo i til at det passer inn i holde-seg-under-20-per-dag-regimet tror jeg.

Gammel 06-04-10, 15:24   #13
m^2

m^2 sin avatar

Standard

kokosmel og kokosmelk? Se litt på variasjoner over temaet der?
Jeg lager f.eks både kake, muffins og rundstykker til lillegutt med kokosmel som er gode. Riktignok med honning som søtning, men du kan vel like godt bruke sukrin. Kokosmel har veldig lite karber.

Mye godt å drikke med kokosmelk (f.eks - smoothie... går an å lage med sukkerfri saft f.eks hvis du vil ha litt fruksmak på det), og å spise - indisk/thai mat f.eks, eller bruke gelatin og få til noe dessertgreier, ostekakelignende f.eks. med nøttebunn hvis du spiser nøtter.
Hva med tacosalat? finnbiff? fiskegrateng? ehm, polarlapper, reker, ...

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 06-04-10, 17:39   #14
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Kokosmel har jeg ikke prøvd enda! Kokosmelk er jeg ikke så glad i, men det er mest typisk thailands mat med kokosmelk jeg ikke har sansen for. Skal sjekke ut litt mer!

Gammel 06-04-10, 18:03   #15
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Irma, i dag blandet jeg revet ost i røra til Isets 2 min nøttebrød, det gjorde susen. Smakte utrolig mye bedre og jeg droppet fiberhusk, jeg blir litt kvalm av det. I dag skal jeg ha rømmegrøt til middag, den er utrolig god. Ellers så har du jo lettbrød med 19 karber per 100 g og Omegabrødet, men de kjenner du kanskje til?

Benzo er ikke aktiv  
Gammel 06-04-10, 18:04   #16
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Frokost: Havregrøt med cottage cheese

Lunsj:- glemte

Middag: Hjemmelaget hverdagskjøttsuppe med kjøttdeig, løk, selerirot og broccoliblanding

Dessert: Hjemmelaget iskrem med fløte, frosne jordbær, ett egg , noen mandler og litt sesamfrø

Sist redigert av gnuri : 06-04-10 kl 18:20.
gnuri er ikke aktiv  
Gammel 06-04-10, 18:29   #17
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Standard

Frokost: 1 halv mikronøttebrød med salami og majones
Lunsj: samme som frokost
Middag: 1 stor porsjon rømmegrøt
Kvelds: Blir nok litt kyllingsalat

Benzo er ikke aktiv  
Gammel 06-04-10, 18:50   #18
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Hvilken rømmegrøtoppskrift bruker du Benzo?

Gammel 06-04-10, 19:28   #19
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

I'm back.

Frokost: 2 Nannahknekkebrød m/eggesalat (kokt egg, majones, løk og salami)
Lunsj: Isbergsalat, paprika, agurk, bittelitt linser og kikerter m/pesto, skinke (dumme dumme kantina på jobben som brått har kuttet ut fetaost og den gode dressingen )
Mellom: 4 ostechips, en stor neve nøtter
Middag: 2 Hamburgere (frosne, kjøpt i Sverige), blomkålnam (hakket blomkål, 3 halve skiver sprøstekt bacon, litt purre og fløte).
Kvelds: Vet ikke enda...har akkurat spist middag!

Stå ved min side når jeg lider av abstinenser da jenter. Kutter cola zero og alt av søtt igjen fra i dag. Hodepinen er allerede på plass...

Gammel 06-04-10, 19:37   #20
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Maimor

gnuri er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:31.