Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-14, 23:50   #561
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Her er det jo ikke snakk om tvungen lønnsnemnd.

Mulig jeg kom litt sent med siste spm. men si dette drøyer ut i 1-2 mnd worst case. Hva ville dere ha gjordt med deres barn om de mistet så mye av skoleåret?

Ingenting. Hilsen lærer.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:50   #562
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Men det er feil å si at vi står fritt til å avspasere for det gjør vi faktisk ikke.

Dere står friere enn mange andre, det er poenget. Dere har friheten til selv å avgjøre når det passer så lenge det ikke kræsjer med fastlagte arbeidsoppgaver.

Gammel 16-08-14, 23:51   #563
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

De som ikke er tatt ut i streik betaler jo fremdeles kontigent til forbundet. Og da snakker vi jo om 130 000 medlemmer eller noe sånt.

Rundt regnet er det kanskje 65 000 000 kr inn hver månede.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:52   #564
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dere står friere enn mange andre, det er poenget. Dere har friheten til selv å avgjøre når det passer så lenge det ikke kræsjer med fastlagte arbeidsoppgaver.

Jeg sto like fritt når jeg jobbet i barnehage som jeg gjør nå. Jeg er på jobb til 15.30 tre dager i uka, de andre to kan jeg i prinsippet dra kl 14.30, men jeg gjør det veldig sjelden.

Gammel 16-08-14, 23:52   #565
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Altså, i utgangspunktet så skal lærerne jobbe 43.3 timer pr uke sånn ca. Men så er det jo slik(som det sikkert er i andre yrker)at arbeidspresset varierer noe, slik at når man f.eks lager halvårsplaner, har mye retting, så jobber man mer enn disse 43 timene en uke, og da er det jo ikke noen krise om man den neste uka jobber litt mindre enn de 43 timene man skal jobbe. Det er jo ikke snakk om avspasering som sådann, jeg kan f.eks ikke si til sjefen min at jeg jobbet 50 timer i forrige uke, så da avspaserer jeg fellestiden denn uka. Jeg må pent være med på fellestiden selv om jeg jobbet for mye uka før.

I andre yrker så er det den fleksibiliteten vi bruker avspasering til. De timene du jobber mer enn 43 timer er plusstimer (timer du kan avspasere), og de timene du jobber mindre enn 43 timer er minustimer (timer du har avspasert). Hvis dette regnestykket på slutten av et år er positivt, jobber man mer enn man får betalt for. Hvis dette regnestykket er negativt på slutten av et år, jobber man mindre enn man får betalt for.

Jeg må også være med på fellesmøter uansett hvor mye jeg har jobbet de foregående ukene. Avspasering kan jeg kun ta når det passer for sjefen.

Dere vet ikke hvor heldige dere er som kan utnytte avspaseringstimene deres nesten ut fra eget hode og hvor det er ingen som har oversikt over om dere jobber for mye eller for lite.

elg er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:53   #566
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det kan ikke samles opp på noen som helst måte.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:54   #567
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den øker vel ikke mye når det forbrukes 200 mill i mnd og det ikke innbetales noe?

Jo, man betaler jo inn kontingent. Ihvertfall de som ikke er tatt ut, og her trur kanskje man betaler kontingent av streikebidraget også, jeg vet ikke helt. Men de får inn 35 mill i måneden bare i kontingent, kanskje enda mer. Og de har mulighet til å øke kontingenten. Og det har blitt gjort. Man har også Unio i ryggen som ksn komme med støtte.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:55   #568
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Hvis du har vært på reise med eleven som innebærer overnatting kan du i teorien få avspasere. Dette må avtales med lederen din. Du kan ikke bare ta fri når det passer deg. I realiteten har du ikke mulighet til å avspasere fordi det ikke settes inn vikar, og elevene blir sittende alene. Det er ikke noe man har samvittighet til.

Jeg skjønner at dere ikke kan avspasere undervisningstiden, men så vidt jeg har forstått er det en god del av arbeidstiden dere ikke underviser. Den tiden kan dere avspasere så lenge det er godkjent av rektor.

elg er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:56   #569
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Vi betaler kontigent av streikebidraget, det kom jeg på nå. Jeg måtte fylle inn hvor mye jeg ble trukket hver månde, og summen jeg sitter igjen med er med de trekkene.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:57   #570
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Jeg skjønner at dere ikke kan avspasere undervisningstiden, men så vidt jeg har forstått er det en god del av arbeidstiden dere ikke underviser. Den tiden kan dere avspasere så lenge det er godkjent av rektor.

Det kan vi faktisk ikke gjøre. Ikke der jeg jobber i alle fall. Vi er bundet 34 timer eller noe sånt, det kan vi ikke avspasere selv om vi ikke har undervisning i alle de 34 timene.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:58   #571
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Men det kan ikke samles opp på noen som helst måte.

Kan dere ikke det? Hvis dere jobber mye f.eks i desember med retting av tentamen, er det ikke da en mulighet for at dere ikke jobber 43 timer i alle ukene i januar og februar?

elg er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:58   #572
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Men vi kan selvfølgelig søke om velferdspermisjon osv som alle andre, innenfor de 34 timene.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:58   #573
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Vi betaler kontigent av streikebidraget, det kom jeg på nå. Jeg måtte fylle inn hvor mye jeg ble trukket hver månde, og summen jeg sitter igjen med er med de trekkene.

Ja, jeg trodde også det var sånn. Så finansieringen av streiken er litt grovt sagt nesten selvgående.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 00:01   #574
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Det kan vi faktisk ikke gjøre. Ikke der jeg jobber i alle fall. Vi er bundet 34 timer eller noe sånt, det kan vi ikke avspasere selv om vi ikke har undervisning i alle de 34 timene.

Dette varierer kanskje fra skole til skole. Noen rektorer lar sikker lærerne avspasere også av de bundne timene. Uansett har du 9 timer du kan avspasere helt fritt uten å spørre noen. Jeg kan ikke avspasere mer enn en hel arbeidsdag uten å få forhåndsgodkjenning fra min sjef.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 00:01   #575
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Kan dere ikke det? Hvis dere jobber mye f.eks i desember med retting av tentamen, er det ikke da en mulighet for at dere ikke jobber 43 timer i alle ukene i januar og februar?

Vi må uansett være på jobb de 34 timene, og jeg kan ikke spare opp noen timer. La oss si at jeg en uke jobber 15 timer utenom de 34 timene jeg må være på jobb. Da jobber jeg drøye fem timer mer enn jeg skal. Når den uka er over så starter en ny uke, og de 5 timene er borte. De kan ikke tas igjen en annen uke. Men samtidig jobber jeg kanskje 50 timer de ukene det er ekstra mye retting. Når uka er over så er uka over. Jeg kan ikke forlange å dra noe før fra jobb ut over de 34 timene jeg må være tilstede.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 00:02   #576
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Men vi kan selvfølgelig søke om velferdspermisjon osv som alle andre, innenfor de 34 timene.

Du sier bundet i 34

Men dere arbeider i 43?

Dvs 9 timer som ikke er bundet

som er de "det ble 50 denne uka, så bare 35 neste" kan komme av? som altså reelt er avspassering?

Gammel 17-08-14, 00:02   #577
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Dette varierer kanskje fra skole til skole. Noen rektorer lar sikker lærerne avspasere også av de bundne timene. Uansett har du 9 timer du kan avspasere helt fritt uten å spørre noen. Jeg kan ikke avspasere mer enn en hel arbeidsdag uten å få forhåndsgodkjenning fra min sjef.

Jeg har aldri hørt om en skole der man kan avspasere bundet tid. Og bundet tid er det en hel del av allerde. Man må bruke den ubundne tiden.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 00:02   #578
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Nå detter jeg litt av, elg. Undervisningstiden vil ikke fungerer hvis vi plutselig finner på å avspasere all kontortid en uke.

Gammel 17-08-14, 00:04   #579
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Du sier bundet i 34

Men dere arbeider i 43?

Dvs 9 timer som ikke er bundet

som er de "det ble 50 denne uka, så bare 35 neste" kan komme av? som altså reelt er avspassering?

Det er ulikt hvor mange timer man er bundet, men i snitt så er det vel 35 timer på ungdomsskolen. J

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan bare jobbe 35 timer en uke, men det er sikkert noen av de og.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 00:05   #580
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men sånn er det jo, livet er ikke "rettferdig". Det blir jo litt absurd å diskutere hvordan de enkelte arbeidsplasser må tilrettelegge seg for at man skal kunne tilby brukerene best mulig service. Og det er jo det som i bunn og grunn er diskusjonen! Og jeg fatter ikke og begriper hva som er problemet med at lærere avspaserer noen uker om sommeren. Ønsker vi at ungene skal ha 3 uker sommerferie? Skal ungene ha 5 uker ferie ila året - er det det vi ønsker? Hvilken tjeneste ønsker vi å tilby våre unger?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:53.