|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gruffetråd #17
Absolutt! Det gjelder jo i grunnen alle yrkesfag.
|
|
#2 |
|
|
Helt enig. Men jeg vet mange bedrifter kvier seg for å ta i mot lærlinger fordi det har blitt så enormt omfattende dokumentasjonskrav. Det har jo blitt mye større krav til dokumentasjon generelt i alle yrker, og da er det ikke rart at det bikker over når du som arbeidsleder for lærling i tillegg må dokumentere alt hen gjør. Dette blir særlig håpløst for små bedrifter. Jeg kjenner til to elektrikere som har sluttet å ta i mot lærlinger på grunn av dette, de er godt voksne menn som har vært håndverkere hele livet og de fleiper med at man trenger mastergrad for å dokumentere alt som skal dokumenteres, og da må det som ikke er lovpålagt kuttes ut. Dette hører jeg om på jobb også, bedrifter som tidligere tok i mot en del av de som sliter med å få læreplass på egenhand, sier nei nå.
og det skal vi alltid bli. Sist redigert av Input : 08-02-24 kl 04:30. |
|
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Sv: Gruffetråd #17Det høres jo beslektet ut med de økende dokumentasjonskravene i skoler og høyere utdanning, som tar opp mer og mer tid for flere og flere undervisere. Jeg synes ikke det er det minste rart at bedrifter bare sier nei.
|
|
#5 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Gruffetråd #17Ikke nok med at jeg ikke tåler sterkere smertestillende enn Paracet, nå kan ikke plan b gjennomføres heller. Den gikk ut på at legen skrev ut sovemedisin som forhåpentligvis skulle gi meg dyp nok søvn til å sove gjennom smertene. Utsolgt overalt, lageret i Oslo får muligens en forsyning neste uke. |
|
|
|
|
#6 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Gruffetråd #17Ene katten har et sår. Må gå med body og smøres hele tiden. Det er et helvette! Ilsk katt ass.
|
|
#7 |
|
can-jur
|
Sv: Gruffetråd #17Jeg gleda meg masse til bakemesterskapet. Men jeg greier ikke å la være å være frustrert over alt det lange håret deltakerne har som får slenge fritt
|
|
|
#8 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Gruffetråd #17Det reagerte jeg også på. Særlig hun unge med det veldige lange håret.
|
|
#9 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Gruffetråd #17Det er mye dårlig språkbruk på 7. trinn på skolen og klassen til min mellomste fikk i oppgave å skrive ned alle stygge ord de selv har brukt eller hørt andre bruke på skolen. Det ble samlet inn og hele listen fikk alle foreldre som vedlegg sammen med lærers fredagsepost. Jeg ikke bare gruffer, men blir sjokkert og lei meg, over hva 12-13-åringer sier til hverandre og hva slags ord de bruker om sine medelever.
|
|
#10 |
|
|
Det blir dessverre ikke jeg.
|
|
#11 |
|
|
Ikke jeg heller.
|
|
#12 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Eldste sitt trinn gjorde noe tilsvarende i 6. klasse. Alt ble slått opp på stor skjerm på obligatorisk foreldremøte med ledelsen, foreldre (pliktig oppmøte) og elevene. Vi var mange som var sjokkerte!
|
|
#13 |
|
Eppur si muove.
Sv: Gruffetråd #17Jeg klarte å gjøre akkurat det samme i helgen, men heldigvis bare med brokkoli som har veldig kort koketid. Det var litt irriterende fordi jeg som Polyanna refererer til hadde perfekt timing og hadde til og med ropt barna til middag fordi jeg bare skulle helle vannet av brokkolien (som det da viste seg at lå rå og fin på siden av kasserollen med det kokende vannet) og ingen av dem gadd sitte og vente to minutter så de forsvant igjen og så måtte jeg rope dem til middag en gang til. I-landsproblemer ja.
|
|
#14 |
|
Absolute Beginner
|
På ungdomsskolen her var dette med språkbruk noe som ble jobbet mye med. En av lærerne fortalte at den første gangen hun ble kalt h**e hadde hun nesten begynt å gråte, og hadde tatt det opp med rektor. Nå hadde hun nesten blitt vant til det. |
|
|
|
|
#15 |
|
can-jur
|
Jeg er normalt ikke tilhenger av å gi sosiale medier skylda for dårlig oppførsel. Men akkurat når det kommer til språk tror jeg det bidrar negativt og normaliserer en språkbruk som er helt hinsides.
|
|
|
#17 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Gruffetråd #17Vi fikk brev med hjem. Det var et standard brev, med en rute. I den sto tre ord mini hadde slengt ut av seg i en krangel. Han var helt sjuk den dagen han fikk brevet og han satt i sofaen med det når jeg kom hjem (læreren hadde advart meg). Vi fikk en kjempefin prat om bruk av ord og hva de faktisk betyr. Homo for eksempel, det ble han mest lei seg over å ha brukt. Når han skjønte sammenhengen med legningingen og skjellsordet (som han ikke koblet mot legningen) gjorde det noe med han. Jeg har virkelig tro på en slik liste. Bevisstgjøring, både for barn og voksne. Vi hadde vært fall en skikkelig fin prat.jeg håper virkelig vi får et sånt brev hver gang han bruker de ordene.
|
|
#19 |
|
Eppur si muove.
Sv: Gruffetråd #17Dette var ord hele klassen hadde samlet så det gjaldt ikke nødvendigvis mitt barn (og i følge lærer er han ikke en av dem som bruker slike ord, og det tror jeg ham på), men vi hadde uansett en fin prat om ordbruk og også det at man gjerne kan være en god venn og si i fra at dette ikke er greit hvis man hører andre bruke stygge ord om noen.
![]() |
|
|