Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #15

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-23, 09:35   #1
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gruffetråd #15

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg lurer bare på hva som har vært årsaken til at noen har fått varsler og andre ikke.

Hos oss har mannen og knerten fått flere meldinger og vi to av hunkjønn ingen. Knerten gikk tur i fjellet i Innlandet i forrige uke og mannen min jobber på Lysaker (som ligger i Bærum og altså er en del av Viken). Vi to andre har holdt oss i Oslo. Kan det være så enkelt?

Nei, det er ikke så enkelt. Hos oss fikk mannen varsler, ikke jeg. Vi befant oss begge i Oslo, Max 2 km fra hverandre.

liefje er ikke aktiv  
Gammel 10-08-23, 09:45   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Nei, det er ikke så enkelt. Hos oss fikk mannen varsler, ikke jeg. Vi befant oss begge i Oslo, Max 2 km fra hverandre.

Varselet som gikk av hos de to var mens vi alle 4 var hjemme. På nøyaktig samme sted. Men de to andre har vært utenfor Oslo fylke i det siste, så jeg lurte på om systemet "husket" tidligere basestasjoner.

Jeg befant meg også på en t-bane hvor ganske mange fikk varsel samtidig, men det var kanskje 20 % av passasjerene som fikk det.

Gammel 10-08-23, 08:41   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Greit at de fikk testet det, og erfart at det ikke fungerer helt etter planen, slik at de kan utbedre systemet til neste gang. Ideelt sett skulle det selvsagt fungert fra første stund. Slik er det dessverre med mange digitale system, de rulles ut og tas i bruk, fulle av feil og mangler, og skaper mye plunder og heft. Det har de fleste erfart som har skiftet ett eller annet datasystem på jobb. Noen ganger er det mest irriterende, andre ganger får det svært alvorlige konsekvenser, slik som Helseplattformen på St.Olavs Hospital. Slike system er det selvsagt ekstra viktig at er gjennomtestet og gjennomtenkt før de settes i gang, siden det går direkte ut over folks liv og helse når det ikke fungerer. Når det gjelder alarmsystem er selvsagt det aller verste hvis folk ikke får varsel når det er en nødsituasjon, det kan jo få fatale konsekvenser. Men det er heller ikke bra med alt for mange falske alarmer, da slutter folk å ta dem alvorlig. Det gjelder nødvarsel på telefonen, på samme måte som brannalarmer og andre typer alarm.

For de aller fleste som fikk ett varsel de ikke skulle hatt, slik som meg, regner jeg med det går helt greit, og at mange også setter pris på å se at det virker. Men skjønner godt at folk gruffer hvis de fikk opptil flere varsler, også om natta, uten at det var noen grunn til det. Det betyr ikke at de mener at det er verre enn å miste huset sitt i flom.

Gammel 10-08-23, 08:50   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer bare på hva som har vært årsaken til at noen har fått varsler og andre ikke.

Hos oss har mannen og knerten fått flere meldinger og vi to av hunkjønn ingen. Knerten gikk tur i fjellet i Innlandet i forrige uke og mannen min jobber på Lysaker (som ligger i Bærum og altså er en del av Viken). Vi to andre har holdt oss i Oslo. Kan det være så enkelt?

Gammel 11-08-23, 10:43   #5
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Jeg gruffer over folk på Østlandet / Oslo området som sutrer over nødvarsler flere ganger med " men jeg er jo rammet, de bør skjerpe seg" når du ser hvordan Hans oppfører seg i andre deler av landet.Her mister folk hus, hjem, livsverk, jobber osv også sitter Oslofolk " å nå fikk jeg enda et nødvarsel"
Jepp, sett det her, Facebook og diverse nyheter.
Jeg har en beskjed til dere: Skjerpe dere!

Dette blir jo omtrent like meningsfylt som å si at fattige i Norge må slutte å klage, for de i Afrika har mindre mat.
Flommen rammer grusomt, men irritasjon over mange feilsendte nødvarsler er også reelt.

Gammel 11-08-23, 11:01   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Dette blir jo omtrent like meningsfylt som å si at fattige i Norge må slutte å klage, for de i Afrika har mindre mat.
Flommen rammer grusomt, men irritasjon over mange feilsendte nødvarsler er også reelt.

Det er noe med den sammenligningen som gir meg en følelse av at du selv ikke er fattig eller flomrammet, men ganske irritert over at nødvarsle-systemet ikke fungerer som det skal?

Bare gjetter altså.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv  
Gammel 10-08-23, 09:38   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er opptatt av beredskap, og syns det er helt KRISE at et så viktig system er så helt koko bananas, og at de ikke har visst det!

Gammel 10-08-23, 13:06   #8
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er opptatt av beredskap, og syns det er helt KRISE at et så viktig system er så helt koko bananas, og at de ikke har visst det!

Dette. Det er jo helt tydelig at systemet ikke virker, så greit med en test så får vi håpe det fikses.

Nødsystemer som ikke virker har det forøvrig andre steder også. Sa vi var i Houston i sommer fikk alle fire i huset en melding på telefonen med «gas leakage”. Og det var det. Gasslekkasje i Houston er jo potensielt veldig farlig, så vi ble jo en smule urolige. Senere viste det deg at lekkasjen var en mil borte. Og viste seg å være 100 meter fra huset til et annet vennepar. Noen som hadde kuttet et gassrør i bakken. Men alt for langt fra oss til at vi skulle fått det. Og flere timer etterpå folk vi en oppklarende melding.

Der bruker de også varslingen til amber alerts, og det er skremmende hvor mange barn som forsvinner/kidnappes der.

Gammel 10-08-23, 09:47   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette blir jo veldig sånn at det er ingenting man kan klage over hvis man alltid skal se ting i perspektiv. Folk i Norge som mister husene dine må heller være takknemlig for at de gjør det i landet med verdens beste naturkatastrofeforsikring, hvor de får hjelp til evakuering og garanteres et sted å bo til de kan flytte hjem igjen, uansett hvor lang tid det tar.

At varslingen ikke fungerer er jo potensielt helt krise. Det setter liv i fare, og er absolutt noe å gruffe over.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 10-08-23, 09:51   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gruffe over Plantar Fascitt under foten, selv om et er en filleting i forhold til folk som har kroniske lidelser og kreft og hva har du. (Au, kan ikke stampe med foten en gang, når det er så vondt under hælen. )

Gammel 10-08-23, 10:06   #11
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil gruffe over Plantar Fascitt under foten, selv om et er en filleting i forhold til folk som har kroniske lidelser og kreft og hva har du. (Au, kan ikke stampe med foten en gang, når det er så vondt under hælen. )

Det er fint at vi kan gruffe over andre ting

For ja, gruff er jo akkurat det. gruff.

Perspektivet p at "selvsagt er det ikke krise i verdenssammengeng" har vi jo, vi vet at vi bor i et av verdens beste land å bo i, vi har gode naturskadeforsikringer og sosialt nettverk og helsesystemet fungerer jo knakende godt sammenligner man med land i deler av verden hvor folk dør av lungebetennelse fordi det er tre dager å gå til sykehuset, og hvor mange dør av malaria og sånn.

Det er jo likevel gruff å ha sånn der PF som jeg ikke kan stave men skjønner gjør vondt.

Og jeg kan på min datters vegne gruffe over at hun som skulle ha sommerskole med turn i to dager og cheerleading i tre, og så stort frem til dette, men pga lyskestrekk sitter hun hjemme, det gjør vondt å løfte foten. Gruff. Ikke krise. Men gruff. Dårlig opplading til fotballsesongen også gitt. (som handler om både det sosiale i at hun er ny på laget, begynte jo på igjen med fotball i vår, så hun 1) er ikke integrert i gjengen og 2)er slett ikke like god som de andre. Så hun hadde trengt en god start på sesongen.)

Gruff.

Helt på et annet nivå enn Hans. Eller Kreft. Eller Malaria

Men gruff.

Gammel 10-08-23, 10:10   #12
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

God bedring.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 10-08-23, 10:54   #13
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan medgruffe over plantar fascitt. På grunn av det kan jeg ikke lenger gå barfot og mange fine sko er gitt bort til bedre hjem.

Strå er ikke aktiv  
Gammel 10-08-23, 12:25   #14
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Medgruffer. Det er skitvondt, og jeg kjenner meg som en 90-åring hver gang jeg skal reise meg opp eller gåned en trapp. Et problem er at PF-en begrenser mulighetene mine til å trene, noe som er essensielt for å fungere og bli friskere med tre andre plagsomme lidelser/diagnoser.

Menmen. Det er flom og uvær, matkøene vokser, og barna i Afrika sulter, så jeg skal ikke syte altfor mye mer.

Kaija er ikke aktiv  
Gammel 10-08-23, 09:59   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg er på ingen måte beroliget av svaret på saken heller. Det er litt sånn oupsideisi, ja, det får vi jo se litt på.

Gammel 10-08-23, 10:07   #16
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg er på ingen måte beroliget av svaret på saken heller. Det er litt sånn oupsideisi, ja, det får vi jo se litt på.

Håååååper noen tar det litt alvorligere et sted i systemet

Gammel 10-08-23, 10:47   #17
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror du kan være ganske trygg på at det ikke er holdningen hos de som jobber med å utvikle, implementere og tilpasse dette systemet.

Gammel 10-08-23, 10:56   #18
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uff, det er veldig lov å klage over. Det er så vondt og så begrensende, og veldig tilfeldig hva som hjelper, om noe i det hele tatt. Jeg har hatt flere runder og er virkelig redd for å få det tilbake. Håper det går over for deg også!

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Det har da ikke med det å gjøre? Enhver dom ikke er rammet er da glad for det? Tenker du det er lurt at potensielt halve befolkningen får 12-13 varsel døgnet rundt hver gang det er kritisk fare ett eller annet sted i landet? Rasfare i Aurdal skal gi varsel i området Stavanger til Møre og Geilo. Orkan i Bodø skal gi varsel til alle mellom Røros og Kirkenes. Jordskred i Asker skal gi varsel til alle mellom Kragerø og Lillehammer. Døgnet rundt, mange ganger. En del folk har alt begynt å skru av varselet. Det er problematisk, synes jeg, og jeg ser ingen grunn til å skjerpe meg for å påpeke det.

Hvordan gjør man det på iPhone?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 10-08-23, 11:14   #19
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvordan gjør man det på iPhone?

Vet ikke, for jeg har ikke gjort det.

Gammel 10-08-23, 10:04   #20
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg har fortsatt ikke fått varsel, ville heller hatt ti enn ingen, vi bor et sted hvor svært mange er evakuert, det er en drøss av kjæledyr som ikke får være med på hotellene som er satt opp som steder å evakuere til, og det er ikke bare bare å få plassert de dyrene i tilllegg er selvsagt folk bekymret for husene sine og for eiendelene sine. Det er fryktelig synd varslene ikke fungerer men son sagt ønsker jeg heller mange enn ingen uansett hva det gjelder.

Chablis er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:32.