Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-18, 10:56   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Erna Solberg ble hentet inn fra gaten og var et helt ubeskrevet blad, før hun plutselig ble statsminister.

Haha, jeg vet det, altså, og som sagt så er det jo proppfullt av kjente politikernavn på begge lister. Jeg hadde bare aldri tenkt over at hun ikke hadde vært Unge Høyre-leder (og har en følelse, litt anekdotisk, kanskje, av at det ikke var helt uten elementer av kjønnsdiskriminering, det at hun aldri ble det, men det er som sagt litt udokumentert).

Nenne: Ja, det var en litt tabloid generalisering. Men: Det er nok gjennomgående noe i at FrP viser et temmelig antikvarisk kvinnesyn, og AP har utvilsom vært et foregangsparti som virkelig har gått i bresjen for likestilling. Jeg syns derfor det er like teit, men mindre rart, at FrP feier litt under teppet, men syns det er mer påfallende at AP har latt dette gå og gå, når det egentlig sitter dypt i DNA-et deres at det er feil.

Gammel 12-01-18, 11:02   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rent generelt har jeg tenkt gjennom denne perioden, og nå aktualisert av Tonning Riise-saken: Er det veldig klart hva som er et "varsel"? Har partiene (over hele fjøla) et avklart forhold til hva et varsel ER, når noe skal "registreres" som et varsel, og hvordan det skal håndteres videre?

For det er ikke så rart at det kommer varierende meldinger om hvorvidt det har vært varsler, hvis man ikke har hatt et system for å fange opp at noen for eksempel nevner for sin nærmeste leder eller partikollega at "fyttikatta, jeg hadde en ubehagelig opplevelse med NN på forrige landsmøte! Syns du jeg skal gjøre noe, eller... Æsj, altså!" Hvis det ikke er rutiner for at sånt registreres et sted, så vil jo ikke partiet kunne svare rett ut på om det har vært "varsler".

Gammel 12-01-18, 11:06   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Rent generelt har jeg tenkt gjennom denne perioden, og nå aktualisert av Tonning Riise-saken: Er det veldig klart hva som er et "varsel"? Har partiene (over hele fjøla) et avklart forhold til hva et varsel ER, når noe skal "registreres" som et varsel, og hvordan det skal håndteres videre?

For det er ikke så rart at det kommer varierende meldinger om hvorvidt det har vært varsler, hvis man ikke har hatt et system for å fange opp at noen for eksempel nevner for sin nærmeste leder eller partikollega at "fyttikatta, jeg hadde en ubehagelig opplevelse med NN på forrige landsmøte! Syns du jeg skal gjøre noe, eller... Æsj, altså!" Hvis det ikke er rutiner for at sånt registreres et sted, så vil jo ikke partiet kunne svare rett ut på om det har vært "varsler".

Ja, bare en setning som "Hold et lite øye med han derre Unge Høyre-lederen utpå kvelden, når det er ungjenter i nærheten, han kan være litt vel ivrig" - eller hvordan nå samtalene har gått, burde egentlig være varsel nok, i bøtter og spann.

Gammel 12-01-18, 11:35   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, nå leser jeg at flere lokallag har blitt enige om "å følge litt ekstra med" når han har vært på besøk.

At det ikke har fått dem til å tenke "..og det går jo ikke an, jeg tar det opp med generalsekretæren!"

Tenk om det nå tegner seg et bilde av et samfunn der det faktisk ikke blir sett på som "jaja, han er jo en gris i fylla, men det får man bare passe seg for!" og ok?

Når kommer backlashen, og hvordan, lurer jeg på i dag... (og er fullt klar over at den er i god steam i kommentarfeltene. )

Gammel 12-01-18, 11:41   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, nå leser jeg at flere lokallag har blitt enige om "å følge litt ekstra med" når han har vært på besøk.

At det ikke har fått dem til å tenke "..og det går jo ikke an, jeg tar det opp med generalsekretæren!"

Tenk om det nå tegner seg et bilde av et samfunn der det faktisk ikke blir sett på som "jaja, han er jo en gris i fylla, men det får man bare passe seg for!" og ok?

Når kommer backlashen, og hvordan, lurer jeg på i dag... (og er fullt klar over at den er i god steam i kommentarfeltene. )

Det virker som om ingen har tenkt på at disse folka er (håper i allefall å være) morgendagens ledere og ministere, og at de da er avhengige av folks tillit, og at folk tar dem seriøst.

Neste i rekka nå, fylkesordføreren i Hedmark (Sp). Lurer på hvor det stopper? Og hvorfor har det egentlig vært så mye alkohol involvert, på disse partiarrangementene?

Gammel 12-01-18, 12:16   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er jo helt på trynet. Har de virkelig valgt videre en fyr de vet de må passe på som en unge i fylla? Det var jo en beinhard nominasjonskamp, hørte jeg - er ikke sånne ting en no-go helt automatisk?

Det er virkelig under enhver kritikk, dette også.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 12:24   #7
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Jeg lurer på om de trekker seg nå før media informerer om det og det blir flere saker? Jeg trodde virkelig ikke det var så mange dustete mannfolk.

Det overrasker ikke meg i det hele tatt at det finnes så mange duster. Jeg er mest overrasket over at folk blir overrasket over at slik oppførsel er så vanlig. (Dette betyr ikke at jeg mener at alle mannfolk er sånn, bare så det er sagt. Langt de fleste er ordentlige.)

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 14:17   #8
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Dette er jo helt på trynet. Har de virkelig valgt videre en fyr de vet de må passe på som en unge i fylla? Det var jo en beinhard nominasjonskamp, hørte jeg - er ikke sånne ting en no-go helt automatisk?

Det er virkelig under enhver kritikk, dette også.

Sølik jeg forstår denne saken er det i Unge Venstre de har vært på vakt. Ikke i det paritet han er i. Så det er ikke de samme som har valgt ham som finner ham sšå vanskelig at de må passe på ham. Men de må jo ha vist om dette i Unge høyre også.

Gammel 12-01-18, 11:57   #9
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Jeg lurer på om de trekker seg nå før media informerer om det og det blir flere saker? Jeg trodde virkelig ikke det var så mange dustete mannfolk.

Gammel 12-01-18, 12:03   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ja, jeg forundrer meg også over hvor vanlig dette ser ut til å ha vært. Mye alkohol, og mye sjekking. Ikke nødvendigvis på grunn av antall saker som kommer opp (det er jo tross alt få personer i forhold til antall innbyggere), men på grunn av det antallet mennesker som, i tillegg til de som har blitt direkte utsatt for oppførselen, har visst om det, som ikke har syntes at det har vært noe særlig ok (ellers ville de vel ikke advart de nye og unge, og holdt ekstra øye med bestemte, beryktede folk), og likevel har det ikke blitt gjort noe med. Før nå. Da er vi tilbake til spørsmålet i overskriften: Hvorfor finner vi oss i så mye?

Tror ikke den første som varslet om Harvey Weinstein og satte i gang #metoo-kampanjen hadde ant hvor store ringvirkninger det skulle få.

Sist redigert av My : 12-01-18 kl 12:09.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 16:00   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Er det? Det var ikke slik jeg leste det?

Gammel 12-01-18, 16:04   #12
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det? Det var ikke slik jeg leste det?

Jeg mener jeg leste at et var Europeisk ungdom som hadde fulgt med på ham på arrangementer?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 16:03   #13
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser at komikerfruen skriver om samlivsterapi på bloggen sin (så det via FB). #meetoo har vel hatt konsekvenser der også.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 16:07   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Flere fylkeslag i Unge Høyre skal ifølge Aftenposten ha gjort tiltak for unngå at Tonning Riise oppholdt seg alene med unge jenter. Også Unge Venstre skal ha gjort tiltak da politikeren besøkte Unge Venstres sommerleir i 2015.

skriver Dagbladet. (Og Aftenposten, åpenbart.)

Gammel 12-01-18, 16:19   #15
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

skriver Dagbladet. (Og Aftenposten, åpenbart.)

Sier ikke overskriften at det gjelder flere enn Tonning Riise? I ingressen står det blant annet, men i resten av teksten nevnes det ikke. Hvis de har flere de har «passet på» så bør vel det komme frem? Eller tolker jeg overskriften feil?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 16:08   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Herregud.

Gammel 12-01-18, 16:12   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke sant? Det er jo virkelig helt vanvittig.

Og det er jo ikke spesielt for ham heller; det har jo i alle år vært vanlig å «passe på» enkeltpersoner som ikke kan oppføre seg, og/eller advare yngre jenter/kvinner mot dem, særlig i typ julebordsetting, men ellers også. Jeg håper dette er en genuin omveltning i hvordan man tenker på sånne situasjoner, og at det for de fleste vil være mye raskere å konkludere med at «da kan han ikke være her» i stedet for «da får vi passe på ham/passe oss for ham».

Gammel 12-01-18, 16:18   #18
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og det er jo ikke spesielt for ham heller; det har jo i alle år vært vanlig å «passe på» enkeltpersoner som ikke kan oppføre seg, og/eller advare yngre jenter/kvinner mot dem, særlig i typ julebordsetting, men ellers også.

Find a venue, over-order on the drinks, bulk-buy the guacamole and advise the girls to avoid Kevin if they want their breasts unfondled

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 16:16   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er en så viktig kampanje! Jeg er helt satt ut av hvor kraftig den virker. (Og ganske satt ut av hvor dårlige rutiner det er på å ta slikt på alvor i ungdomspartiene. Og voksenpartiene. Eller hva man nå skal kalle dem.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 18:34   #20
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ser dessverre ut til at politikken har vært en av de værste arenaen her i landet. Tror nok alle partier har sitt på kappen.

igrunn overrasket over at det er så lite av sånt der jeg jobber.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:32.