Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-12, 23:54   #541
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Det høres ut som jeg kjenner deg.
Kan du ikke sende meg et pip om hvor du kommer fra? Høres ut som du kommer fra samme strøket som meg, bare at du skarrer.

Nå blei eg nysgjerrig, så viss du kjenner meg må du gjere deg til kjenne. Eg er rogalending, men litt utvatna.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 23:57   #542
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke i-ene i opptaket til bai kvalifiserer til å være lange. i mine ører ligger forskjellen fra min østlandsdialekt snarere i kvaliteten på i-lyden enn lengden. De siste i-ene i bais Kristin og Odin ville jeg kanskje ha notert som ('trang', fremre) i mens jeg nok har en åpnere I selv.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 23:59   #543
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men de er ikke lange nok, bluen. Selv om jeg må berømme bai for iherdig innsats!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 00:02   #544
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg synes ikke i-ene i opptaket til bai kvalifiserer til å være lange. i mine ører ligger forskjellen fra min østlandsdialekt snarere i kvaliteten på i-lyden enn lengden. De siste i-ene i bais Kristin og Odin ville jeg kanskje ha notert som ('trang', fremre) i mens jeg nok har en åpnere I selv.

Det kan jo hende det er der kjelda til misforståing ligg. Mi kjennskap til fonologi begrenser seg til 10 studiepoeng dialeklære og språkhistorie etter 1800, så eg kan fort vere ustødig i omgrepa ( noko eg i og for seg har bevist tidlegare i denne tråden (her ville eg sett inn ein for å vise litt sjølvironi, men sist eg prøvde på det, gjekk det gale)).

Gammel 14-08-12, 00:02   #545
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men de er ikke lange nok, bluen. Selv om jeg må berømme bai for iherdig innsats!

Eg _har_ budd for lenge på østlandet...

Gammel 14-08-12, 00:03   #546
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg _har_ budd for lenge på østlandet...

Gammel 14-08-12, 00:05   #547
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

(her ville eg sett inn ein for å vise litt sjølvironi, men sist eg prøvde på det, gjekk det gale)).

Den tabben gjør man ikke to gsnger på FP!

Gammel 14-08-12, 00:06   #548
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Den tabben gjør man ikke to gsnger på FP!

Eg våger nok ikkje bruke han igjen, nei.

Gammel 14-08-12, 00:18   #549
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fine tråden.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 01:14   #550
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

28 sider, og så uttaler du Kristin bare sånn? Helt vanlig? Skuffa!

Gammel 14-08-12, 01:30   #551
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg ville tenkt Emelie, altså med samme trykk som Amalie.

Ikke palatalisering, det er sånn som nordlendinger og trøndere har i "kjeller" (kjeiller). Du mener sikkert retrofleks l, eller kanskje tjukk l?

Hm. Mulig jeg husker feil? Er det ikke palatalisering når man setter tunga i ganen og vips så blir f eks en e borte i ErlEnd?
Beklager hvis jeg har rotet til terminologien altså.
Men det er altså ikke L-lyden jeg mener er problemet med navnet Erlend, men om folk sluker e nr 2 i navnet. Jeg foretrekker navnet uttalt ÆrlEnn (lend som i land/lann)

Dersom jeg hadde tenkt på at det kom til å bli et issue da vi skulle finne på navn, hadde jeg faktisk valgt Erland som navn fremfor Erlend.
:tuller ikke:
Vi hadde flere andre navn som vi konsekvent droppa nettopp fordi det ville bli forskjellig uttale pga at jeg og halve slekta mi har annen dialekt enn østlandsk.

Gammel 14-08-12, 01:45   #552
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Høyt&Lavt, her.

Hm. Mulig jeg husker feil? Er det ikke palatalisering når man setter tunga i ganen og vips så blir f eks en e borte i ErlEnd?
Beklager hvis jeg har rotet til terminologien altså.
Men det er altså ikke L-lyden jeg mener er problemet med navnet Erlend, men om folk sluker e nr 2 i navnet. Jeg foretrekker navnet uttalt ÆrlEnn (lend som i land/lann)

Dersom jeg hadde tenkt på at det kom til å bli et issue da vi skulle finne på navn, hadde jeg faktisk valgt Erland som navn fremfor Erlend.
:tuller ikke:
Vi hadde flere andre navn som vi konsekvent droppa nettopp fordi det ville bli forskjellig uttale pga at jeg og halve slekta mi har annen dialekt enn østlandsk.

Det er retrofleks. Jord -> jol og bord -> bol, er same fenomen.

Gammel 14-08-12, 02:09   #553
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For en tråd dette har utviklet seg til!

Benzo, du må skrive noe i tråden så jeg kan prikke deg.

Edit: Eller så kan jo jeg sende deg pm eller finnet et annet innlegg du har skrevet i en annen tråd... Hjernen min har gått til sengs alt, kanskje på tide at kroppen følger etter!

Sist redigert av Nyx : 14-08-12 kl 02:15. Årsak: På tide å legge seg.
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 02:21   #554
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Har egentlig ingenting å bidra med, og skjønner ikke en pøkk av tonem (trodde det var et ord dere alle skrev feil ) diftong, trykksvak og pallatalisering. Men jeg leser og lærer og blir imponert over dere og imponert ove at jeg finner diskusjonen spennende. "0

Kristin uttaler jeg ganske likt som lydopptaket til bai, men har noen bekjente som uttaler det anderledes. Jeg merker at jeg ofte tar uttalen slik personen presenterer seg og st det er noe jeg gjør uten å måtte tenke meg om.

I litt mer samiske trakter, nær der eg komme fra, blir nemlig dobble navn uttalt helt anderledes enn i mesteparten av landet. En person som heter Jon Arne, vil ikke reagere hvis du ikke uttaler navnet med klart trykk på Jon og A i Arne. Du må ta sats kline til og la lufta gå ut før du komme til slutten. manglende reaksjon vil ikke kome av vrangvilje, navnet er ikke gjenkjennbart nok med annen uttale.

Men viktigst. Jeg elske dette forumet.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 07:57   #555
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bais i-er er i hvert fall korte, men antagelig trangere enn en østlandsk trykksvak i.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 08:50   #556
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

28 sider, og så uttaler du Kristin bare sånn? Helt vanlig? Skuffa!

Det var jo det jeg sa hele tiden!

Gammel 14-08-12, 09:10   #557
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Bais i-er er i hvert fall korte, men antagelig trangere enn en østlandsk trykksvak i.

Mulig det automatisk opppfatttes eller oppleves som kort hvis det er i en trykksvak stavelse, meg når jeg sier "hive, Kristin, Odin", så lages i-ene samme sted i min munn, og de varer like lenge.

Likevel er bai såpass nær, ihvertfall i navnet mitt, at jeg sannsynligvis ikke ville reagert negativt på tiltale.

Gammel 14-08-12, 09:12   #558
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg sier også Audun med lang u, som i "dun". Det er antakelig feil, både ut fra det jeg hører at de fleste andre sier og ut fra det du sier, men det bar slik jeg bør presentert navnet da jeg var barn og derfor slik jeg alltid har brukt det.

Gammel 14-08-12, 09:21   #559
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Nå blei eg nysgjerrig, så viss du kjenner meg må du gjere deg til kjenne. Eg er rogalending, men litt utvatna.

Ok, utvanna rogalending blir til sunnfjording.

Jeg kjenner deg helt sikkert ikke - stemmen din minnet meg nok bare veldig om ei hjemmefra som skarrer. Kristin heter hun også.

Gammel 14-08-12, 09:37   #560
Slettet bruker
Passiv

Standard

Audun skal ihvertfall uttales Ævvdunn. Det er ikke et særlig pent navn på østlandet.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:04.