|
|
|
|
#1 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gruffetråd #19Læringskurven er bratt for mange når de begynner på vgs og må bruke pc/mac for de som bare har brukt iPad/chromebook. Min datter skjønte ingenting i fjor, og fant ingen dokumenter igjen. Jeg måtte ta et kræsjkurs med henne. Enda tror jeg ikke de elevene lagrer dokumenter på en særlig effektiv og smart måte, nei. |
|
|
|
|
#2 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Gruffetråd #19
Det er vel ingen som er gode på noe før man har lært det. Forskjellen er vel at man forventer at de unge skal kunne alt mulig på data, uten opplæring (muligens inkludert dem selv), mens eldre ansatte forlanger kurs for hver gang et nytt datasystem eller digitalt verktøy skal innføres eller oppgraderes. I alle fall er det mitt intrykk der jeg har jobbet. Jeg tror det er viktig å ha i bakhodet, både som lærer og som arbeidsgiver, at også de unge trenger god opplæring, selv om det er snakk om data, og selv om de ikke selv forlanger det eller tror de trenger det. Og skal det læres må det settes av tid til det, uansett hvilket alderstrinn det er snakk om.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 26-08-24 kl 12:55. |
|
|
|
|
#3 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Gruffetråd #19Kanskje jeg bør ta et kræsjkurs med avkommet for å sikre at de forstår mappeoppbygging og navngivning? Og om sikkerhetskopiering i tilfelle skylagringen går til pieces. Jeg gjør det jevnlig med kollegaer. |
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Gruffetråd #19Mistet dette huset på forkjøp også!
|
|
|
#6 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Neeeei! Jeg lette etter oppdatering fra deg på glad-tråden
|
|
|
#7 |
|
ctrl+z
|
Så utrolig kjipt!
|
|
#9 |
|
|
Jeg har hatt elever som har dokument 1000 og noe.
|
|
|
#11 |
|
One of These Days
|
Sv: Gruffetråd #19Morsomt at mappestruktur kommer opp nå, siden jeg akkurat hadde en rydde i mapper og dokumenter og lage nye mappe for nytt skoleår med to klasser. Problemet er at vi gjør dette hvert år, men elevene velger allikevel å lagre dokumenter utenfor mappene. De trykker bare på lagre. Noen har dokumenter som heter dok83 |
|
|
|
|
#12 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Dok83 er en gjenganger, ja |
|
|
|
|
#13 |
|
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gruffetråd #19Jeg begynte å fryse og være feberøm i hele kroppen i går kveld, og gikk og la meg klokka 21.00. |
|
|
|
|
#14 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Gruffetråd #19Så kjipt, Input.
|
|
#15 |
|
Semiaktiv
Sv: Gruffetråd #19Det høres veldig rart ut for meg at små barn skal lære å bruke PC, fordi det er så komplisert at man ikke greier å lære det bort til 16-åringer. Er det så vanskelig å lagre ting riktig altså, at man må starte opptreninga som seksåring for å mestre kunsten på VGS?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 26-08-24 kl 16:46. |
|
|
|
|
#16 |
|
|
Det er jo noen få årstrinn mellom 6-åringer og 16-åringer da. Men altså, jeg har voksne elever og de klarer heller ikke å lagre.
|
|
|
#17 |
|
Semiaktiv
Sv: Gruffetråd #19Når det er sagt så har ikke mine ungdommer brukt iPad da, de har brukt Chromebook på ungdomsskolen, og de to det gjelder ser ut til å fint ha greid overgangen til PC (dvs den ene har vekslet litt mellom PC og Mac) på VGS. Den tredje har Chromebook også på VGS.
|
|
#18 |
|
Semiaktiv
Sv: Gruffetråd #19Ja, det er tydeligvis noe det jobbes for lite med, når de går over fra nettbrett til å bruke PC.
|
|
#19 |
|
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gruffetråd #19Angående pc/nettbrettbruk i skolen, er det virkelig tilfelle at barna nå ikke skal lære seg å skrive pent? Min datter har en sønn på 12 som har sterk dysleksi, og hun spurte læreren om de skulle ha skjønnskrift i fjor (6.trinn). Svaret var at de ikke fokuserte på at de skulle skrive pent, bare de KUNNE skrive. |
|
|
|
|
#20 |
|
|
Kompetansemålene er at de skal ha funksjonell håndskrift etter 7. trinn. Og det trenger jo ikke være pent, bare leselig.
|
![]() |
|
|