Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2015

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-15, 11:20   #1
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2015

Så kjipt Acino. Det er jo dessverre mye sykdom i desember og det passer ikke helt med juleavslutninger. Jeg så det var mange borte fra gårdagens juleavslutning på skolen og da jeg leverte i barnehagen i dag sa de at det var i allefall et par stykker som sannsynligvis ikke ville være i form til å komme i morgen (Luciafrokost for foreldre hvor de skal synge og opptre og servere lussekatter). God bedring til jenta di, og håper hun ikke er altfor lei seg.

Gammel 10-12-15, 11:54   #2
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I morgen reiser jeg til mamma, der jeg møter begge søstrene mine som også er tilreisende (mamma har bursdag søndag, derfor møtes vi der i helga). Så nå har jeg stått på som en helt de siste dagene, for å få ferdig gavene til søstrene mine, mennene deres, barna deres (to hver), mamma, hennes mann + bursdagsgave til mamma. Nå er jeg så godt som i mål. Mangler en siste ting til mamma, som jeg ikke fikk kjøpt i går fordi butikken var stengt, så det får jeg fikset i løpet av dagen i dag eller i morgen før jeg reiser. Jeg vet hva jeg skal ha. Også mannen til mamma mangler jeg gave til, han som "ikke skal ha noe". Han får noe spiselig, trolig en spekepølse fra boden nede på senteret, det fikses også senere i dag, eller i morgen før jeg drar. Veldig greit å bli ferdig med disse gavene, det er jo egentlig mesteparten av det jeg kjøper, utenom til mine egne. I helga skal vi bare kose oss. Fredag kveld skal vi ha rakfisk, sesongens første for meg, og jeg har gledet meg i lange tider. Lørdag skal mannen til mamma på julebord, da skal jeg, mamma og søstrene mine også ha "julebord" hjemme, og spise pinnekjøtt.

Gammel 10-12-15, 13:31   #3
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Så kjipt Acino. Det er jo dessverre mye sykdom i desember og det passer ikke helt med juleavslutninger. Jeg så det var mange borte fra gårdagens juleavslutning på skolen og da jeg leverte i barnehagen i dag sa de at det var i allefall et par stykker som sannsynligvis ikke ville være i form til å komme i morgen (Luciafrokost for foreldre hvor de skal synge og opptre og servere lussekatter). God bedring til jenta di, og håper hun ikke er altfor lei seg.

Takk, takk. Hun kaster fortsatt opp og jeg går rundt som en zombie å ordner og fikser alt annet enn noe med jul; vaskemaskina og dusjen og klor og mere klor. Det er dessverre full pakke denne juleavslutningen så første post der er luciatog, så når hun går glipp av dette går hun liksom glipp av....alt. Eller, det skal være julefrokost i barnehagen neste uke. Mannen ringte nå å foreslo han kunne ta henne med på julelunsj på jobben sin lillejulaften, det er tradisjon for at det er greit å ta med barn på dette. Så får hun noe litt eget å glede seg til hun også selv om det slettes ikke er det samme.

Bake ja, ja, har fremdeles ikke bakt noe som helst utenom risboller som skal med til juleavslutningen idag. Takk og lov er ingen av ungene involvert i den matlagingen, ingen potensielle smittefingre oppi. Skal skrive noen julekort nå etterpå tenker jeg. Prøvde å begrense barnetv men stakkars, når hun er så syk at hun ikke orker annet enn å sitte i sofaen så kan hun like godt få lov. Og nå ringte søsteren min å lurte på om jeg kunne kjøpe en presang fra henne. Ser mer og mer at jeg burde hoppe over i julesinketråden eller noe

Gammel 10-12-15, 15:33   #4
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Ungene har øvd og øvd og øvd, de gleder seg noe veldig til juleavslutning for barnehagen ikveld. I år er de de eldste i barnehagen, altså sammen med de andre 5åringene, og har ekstra mange oppgaver de gleder seg til å vise; Julespill hvor Snuppa har rolle som Maria, sanger, danser og det hele.....Og hva skjer? Snuppa har spydd i hele natt!?! Jeg er sååå lei meg på hennes vegne, og egentlig på egne også siden jeg hadde gledet meg så til at vi alle fire kunne gå å kose oss ekstra sammen. Det er stor greie dette med leid lokale, "ekte" scene, felles kakebord etterpå, søsken, foreldre og besteforeldre er velkomne og i det hele tatt. Og ikke ble det søvn på meg heller så når jeg er så trøtt får jeg liksom iallfall ikke gjort noe av juleforberedelser jeg hadde tenkt - ja, for til alt hell er dette eneste fridagen denne uka, har jobbehelg i sikte. Egentlig ganske tragikomisk dette.

Har lagd meg liste over alt jeg mener bør fikses før jul slik at jeg ikke skal stresse med å huske alt i det minste. Blir ikke noe vasking inni skap her iallfall!

Høres litt ut som hos oss..
Minsten kastet opp hele natt til søndag, fullt skift av gutt og seng 3-4 ganger, med tilhørende klorvask, overraskende bra igjen allerede på søndag på dagen. På mandag tok jeg en sykt barn dag for å være hjemme med minstemann, som egentlig har vært i slaget siden han sluttet å spy tidlig søndag morgen. En time etter at størstemann (av de små) kom hjem fra barnehagen på mandag, så spøy han utover stuebord og gulvteppe + hele veien til toalettet... Heldigvis "bommet" han på sofa'n!
Mandag kveld startet også sambo, han holdt på hele natta. 4-åringen var oppe på do noen ganger i løpet av natta, men tirsdag morgen hadde det også roet seg hos han, han var i fin form og spiste som normalt igjen. Når jeg sto opp med guttene på tirsdag (sambo var omtrent i koma etter å ha spydd seg gjennom natta), så var det min tur.
Da var det bare å vekke sambo, så han fikk tatt seg av ungene, han klarte heldigvis å få minstemann (som da var ferdig med sine 48 timer) til barnehagen, og var mest bare trøtt etter nattens strabaser.
Jeg var sengeliggende/dosittende hele dagen, mens gutta stadig ble i bedre form. I går var vi hjemme alle sammen, for å bli skikkelig i form igjen, 4-åringen måtte i tillegg ha sine 48 timer hjemme.

I dag skulle vi da etter planen igang med normalt liv igjen, med barn i barnehagen, jeg på jobb, sambo med sitt opplegg osv. Da starter selvfølgelig diare hos 4-åringen igjen og han må bli hjemme i dag også og for å overholde 48-timers regelen, blir det også hjemmedag i morgen.

Det som da er mest trist, er at han i morgen fyller 5 år, skulle feires i barnehagen, gå lucia for alle avdelingene (det er bare "førskoleavdelingen" som går lucia i barnehagen hans) -og være Nissefar i underholdningsnummeret for oss foreldre på foreldrekaffen på ettermiddagen.
Er det mulig å ha så mye uflaks sier jeg bare, stakkars gutt...

Før omgangssyken hadde han dessuten bare hatt ett par dager i barnehagen, etter en uke hjemme med forkjølelse/falsk krupp, så det har ikke blitt mye juleforberedelser i barenhagen for han i år!
-Og dette er gutten som nesten ALDRI er syk ellers, så det er jo typisk...

Jeg er på jobb igjen i dag, minsten i barnehagen, mens sambo og 4-åring er hjemme. Sambo hjelper i tillegg til med oppussing av sin mors leilighet (de har holdt på i månedsvis, siden kroppen hans ikke fungerer helt 100), så disse dagene hjemme, betyr at han nå må reise dit og jobbe flere kvelder framover for å bli ferdig, noe som igjen betyr at det blir ett he... stress for meg å bli ferdig med alt hjemme til jul i tilllegg til at jeg ikke får kommet meg ut og handlet det som mangler av julegaver...

Ja, ja, fikk ihvertfall bestilt julekort og kalendere i går da, så da er det i boks!
Også krysser jeg virkelig alt jeg har for at det er over nå!!!

Gammel 10-12-15, 15:50   #5
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har brukt nesten hele november til å flytte ut av forrige leilighet og nå er jeg sånn noenlunde ferdig med å flytte inn i den nye. Ihvertfall såpass at jeg har fått ut pappeskene av stua og fått opp bilder og lamper og sånn.

Imellom slagene har jeg fått opp julegardin i kjøkkenvinduet (måtte jo kjøpe gardin uansett), julehjerte i samme vindu, julestjerne i stuevinduet og kjøpt inn adventsstake (den rakk jeg i tide). Juletre er også innkjøpt, håper å få det opp idag.

Har kjøpt garn og har intensjon om å lage julepynt etter denne oppskriften.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 21:24   #6
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Da har vi vært på teater og sett Tonje Glimmerdal. Beskrivelsen vekket ikke interesse for meg og jeg forventet et stort gjesp, men det var faktisk underholdende og morsomt. Selv lillesøster satt stille og fulgte med.

Gammel 10-12-15, 21:26   #7
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Her var det mye sykdom. Minste her hadde også omgangssjuke i helga så gulv og bad skinner. Aldri så galt osv. Neste uke, DA skal jeg handle og sende gaver og kort og sånn. Ordner seg. Vi skal kun bake pepperkaker og det tar vi siste helgen tenker jeg.

Gammel 10-12-15, 22:52   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Da er vi ferdig med avslutninger før jul, rakk både 2. trinn og karategradering i dag.

Gammel 10-12-15, 23:09   #9
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Ikke verst millact. Her er det bare morgendagen igjen. Det begynner med Luciafrokost i barnehagen og på kvelden er det julefest for taekwondo. Da er det både middag (praktisk, da trenger vi ikke stresse med å få spist før vi drar, men jeg må riktignok lage klart vårt bidrag til buffeten), kaker, underholdning, loddtrekning og besøk av julenissen.

Gammel 10-12-15, 23:12   #10
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er ikke skolefesten før torsdag i neste uke, så vi har en del igjen. Både taekwondogradering, taekwondoavslutning og svømmekonkurranse før denne skolefesten.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 00:22   #11
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Joda, jeg og Klumpen fikk dratt på juleavslutning. Men han var noe roligere enn vanlig(men full truck på både hallingdans og det som var av underholdning) og spiste vesentlig mindre enn vanlig.....vel i seng her hjemme så jepp, runde to er ett faktum, kaster opp som bare det. Om man regner med at Snuppa kastet opp EN gang for to uker siden så har nå altså begge ungene det for andre gang. Og det til tross for håndvask, vaskemaskin som går i ett sett, nye tannkoster, kloring osv. Mulig barnehagen litt av skylden, kanskje ikke alle som overholder karantene osv? Det er første gang vi har vært med på resmitte slik som denne gangen. Jaja, pappa har nå ringt og sagt han planlegger å bli en tre uker....eh, floooott det, litt lenge kanskje :P Har nesten pakket ferdig to pakker idag og skrevet noen julekort. Fikk bestilt en presang til mannen på nettet også, innser jeg muligens ikke får så mye tid til butikker som tenkt.

Gammel 10-12-15, 23:12   #12
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Høres hyggelig ut! Vi måtte droppe å spise pizza med karaten så vi kunne rekke konserten med 2. trinn. Hovedpersonen selv kunne nok droppet konserten.......

Gammel 11-12-15, 00:59   #13
millact

Standard

Kjipt rett og slett, Acino! Husker så godt vi hadde det slik i desember da yngste gikk i barnehagen. Han var et par år gammel. Han hadde tre eller fire runder på like mange uker. Jeg var rimelig irritert da, for smitten kom garantert fra barnehagen.

Jeg hadde ringt bhg og bedt dem opplyse viktigheten av å holde barn hjemme etter sykdom. Men, det kan jo hende de har fått to ulike virus, det er nok mulig. Håper de blir friske fort og at dere to andre slipper unna!

Gammel 11-12-15, 09:02   #14
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Så kjipt Acino. Det er nok dessverre mange som ikke overholder karantenen og det blir fort en ond sirkel av resmitte blandt barna (og foreldrene).
Barnehagen vår minner på det hele tiden. Under svineinfluensaen begynte de med at alle spriter hendene når de kommer inn i barnehagen og de så at det også førte til en drastisk endring i omgangssyke o.l. så det har de fortsatt med.

Gammel 11-12-15, 11:19   #15
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Her begynner det å dra seg mot jul nå, men vi har samtidig et pr andre store prosjekter på gang, så det ser kanskje ikke helt sånn ut... (rom til storebror og baby på nyåret)

Gavene som skal sendes kom i hus siste rest i går, ungene må bare lage et julekort til besten så går de i posten nå i helga tenker jeg.

I dag skal vi tømme rom (vel, få ut det som ikke skal være der og tømme bokhyller etc da) og rive tapet, i morgen skal det tapetserers, og så får storebror nytt rom, stor glede. Male det de til nå har delt rooooooooosa (og muligens en vegg lilla....) til lillesøster tror jeg må vente til over jul.

Men jul skal det bli, ja.

Gammel 11-12-15, 11:43   #16
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Som vanlig er jeg godt i gang med julegaver tidlig i november, med tanken at jeg skal være ferdig før 1. desember, og som vanlig skjærer det seg. Men ikke sånn at det blir noe stress, da; alt som må sendes ble sendt på onsdag, og jeg mangler egentlig bare litt sånne koselige småting/ekstragaver, så det burde være gjennomførbart.

I morgen skal vi dra på julefeiring på minizoo, det tror jeg blir koselig.

Og så har jeg tenkt å bake i helga, det gleder jeg meg faktisk til, enda a) jeg egentlig ikke liker å bake og b) ingen av oss voksne er særlig begeistret for faktisk å spise julekaker. Kokosmakroner og krumkaker er ganske godt, da, så det skal vi lage, og så tenker jeg å lage sånne vepsebol for første gang - alle i familien elsker marengs, så akkurat disse har jeg litt tro på. Og så skal vi lage pepperkaker og pepperkakehus, mest for at ungene skal få grise... jeg mener pynte uhemmet.

Gammel 11-12-15, 11:58   #17
millact

Standard

Fått bestilt et par julegaver på Toys R Us nå på tilbud, så da er yngste i boks. Så ringte min svigerinne og lurte på om jeg ville spleise på gave til et par voksne, jeg takket ja, så da fikser hun det. Da mangler jeg bare en eller to, tas i ettermiddag.

Gammel 11-12-15, 12:25   #18
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Vi elsker julekakene, så her er det ingen problemer med å få spist opp.

Vi mangler fremdeles tre gaver, men de blir ordnet på lørdag så da er det ferdig.

Koselig Luciafrokost i dag (og storebror var litt snurt over at alle vi andre skulle dra mens han måtte på skolen). Lillebror fikk fullstendig meltdown rett før vi skulle dra og han skulle i allefall ikke ha på seg hvit kjole og ikke være med og synge. I barnehagen klarte de heldigvis å overtale ham til å gå i tog og synge, men han gikk som den eneste uten hvite klær og glitter på hodet.

Når julefesten i kveld er overstått er alle avslutninger ferdige for denne gang. I morgen skal vi og broren min med samboer dra på julemarked, så det blir koselig. Det kunne godt vært litt snø akkurat i morgen da, men det vi får vel klare oss uten.

Gammel 11-12-15, 15:51   #19
millact

Standard

Julekaker er godt, ja! Jeg har holdt litt igjen, for vi har ikke så mange, men rekker å lage litt mer.

Gammel 11-12-15, 16:10   #20
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skikkelig adventsuke..! Julekonsert på tirsdag, gudstjeneste med barnehagen i går, pepperkakebaking på kvelden, Luciafrokost i dag, og i kveld kommer klassen til eldstemann på førjulskos. Jeg har fått grøten på kok!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:12.