Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolevesker til 11000

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-13, 12:11   #521
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg vil ikke bo på vestkanten i Oslo fordi jeg ikke er begeistret for den sosioøkonomiske profilen der, jeg vil at ungene mine skal vokse opp med noe mer variert, både økonomisk, sosialt, etnisk, utdannelsesmessig og politisk. Det er ikke basert på fordommer, men på fakta, se f.eks. valgresultatene.

Jeg synes det er litt kårni å framstille det som om Oslo Øst og Vest er akkurat like. Det er selvfølgelig også kårni å framstille det som om alle områder i øst og vest er ensartede, det er selvfølgelig ikke sant. Det er masse steder i Oslo Øst hvor jeg ikke ville bodd (hvor jeg synes ulempene blir større enn fordelene), akkurat som det er en del steder i Oslo Vest hvor jeg gjerne kunne bodd (hvor fordelene oppveier ulempene). Men jeg mener at valg av bosted i Oslo nødvendigvis er nokså politisert.

Slik tenker jeg også. Det er litt fiffig å se at mine vurderinger (og til dels også fordommer, dessverre, som jo ikke er noe å være stolt av, og som jeg gjerne tar selvkritikk for) nesten alltid blir befestet i tråder som denne. Her har det bl.a. skjedd gjennom innlegg à la:

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Der jeg bor er det virkleig ressurssterke folk - og slett ikke bare arvinger. Det er ofte folk med høy utdanning som har gjort og gjør det bra. det er køer med folk som stiller opp på barnas aktiviteter, og barna er overhodet ikke bortskjemte snørrunger - men blir ofte fremstilt slik på en utrolig endimensjonal måte. Og det er stigmatiserende så det holder. Jeg vil ikke at min tiåring skal sees på som en bortskjemt drittunge bare fordi hun har feil postnummer. Og det er faktisk ikke slik at jo rikere foreldrene er, jo mer går barna for lut og kaldt vann, altså. Man kan være både rik og klok og snill og flink samtidig, faktisk.

Det er muligens helt feilslått og feiltolket, men det er akkurat slike beskrivelser som gir meg "dere er bare misunnelige"-vibber som bl.a. apan har vært inne på tidligere.

Gammel 28-02-13, 12:17   #522
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Slik tenker jeg også. Det er litt fiffig å se at mine vurderinger (og til dels også fordommer, dessverre, som jo ikke er noe å være stolt av, og som jeg gjerne tar selvkritikk for) nesten alltid blir befestet i tråder som denne. Her har det bl.a. skjedd gjennom innlegg à la:

Det er muligens helt feilslått og feiltolket, men det er akkurat slike beskrivelser som gir meg "dere er bare misunnelige"-vibber som bl.a. apan har vært inne på tidligere.

Hjelpes, da fremstår jeg helt annerledes enn jeg mener, altså. Jeg synes det er skikkelig trist at datteren min og venninnene skal avskrives som borstkjemte bare fordi de har vokst opp i villastørk i Bærum.
Poenget mitt er at det faktisk er hyggelige, oppegående, ressusrsterke (som i godt utdannede og reflekterende) folk der jeg bor. Akkurat slik som det var når jeg bodde i et rekkehusfelt på Ellingsrud. Og på Bjørndal Og på Oppsal. Blærumsblæra er liksom en konstruksjon.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 12:19   #523
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Det siste kan jeg være enig i, og derfor velger jeg stort sett også bort billigkjedene når jeg handler klær, og jeg prøver å unngå IKEA så langt det lar seg gjøre. Jeg prøver å handle økologisk, lokalprodusert evt. kortreist mat etc.
Jeg tror derimot ikke det er poenget til flere her, slik jeg har oppfattet det. Poenget deres er mer på et sosialt nivå enn på miljøet.

Hvis man skal tenke miljø, vil jo mange av de dyre valgene (ikke nødvendigvis den berømmelige jakken til 7000, eller veska til 11000) være er langt bedre etisk valg enn Cubus og Økonomisko (nevnt tidligere i tråden). Og det er jo litt av min argumentasjon når jeg handler klær også. Vi har ikke overflod av plagg i min familie, men de vi har er det gjerne lagt litt ekstra i og de er produsert nærmere min dørstokk, enn klær fraktet fra f.eks. Kina (vi har noen av dem også, så klart). For meg er det et viktig poeng.

Man tenker ikke miljø om man bytter ut 10.000-kronersveska om tre år fordi den har gått av moten. Ei heller har man større garantier for at den er mer etisk og bærekraftig produsert enn HM sine ting. Og jeg ser ikke at sosialargumentet og miljøargumentet er gjensidig utelukkende.

Jeg vil ikke bo på vestkanten i Oslo fordi jeg ikke er begeistret for den sosioøkonomiske profilen der, jeg vil at ungene mine skal vokse opp med noe mer variert, både økonomisk, sosialt, etnisk, utdannelsesmessig og politisk. Det er ikke basert på fordommer, men på fakta, se f.eks. valgresultatene.

Jeg synes det er litt kårni å framstille det som om Oslo Øst og Vest er akkurat like. Det er selvfølgelig også kårni å framstille det som om alle områder i øst og vest er ensartede, det er selvfølgelig ikke sant. Det er masse steder i Oslo Øst hvor jeg ikke ville bodd (hvor jeg synes ulempene blir større enn fordelene), akkurat som det er en del steder i Oslo Vest hvor jeg gjerne kunne bodd (hvor fordelene oppveier ulempene). Men jeg mener at valg av bosted i Oslo nødvendigvis er nokså politisert.

Jupp. Og det betyr heller ikke at jeg ikke liker folk som bor i disse områdene, eller mener at de har valgt feil, selv om jeg vektlegger anderledes i en del av mine valg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 12:21   #524
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blærumsblæra er liksom en konstruksjon.

Men den er jo ikke det. Akkurat som den voldsglade gjenglederen fra Groruddalen heller ikke er det. Det er ikke det samme som at alle tror at alle er slik.

Gammel 28-02-13, 12:25   #525
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men den er jo ikke det. Akkurat som gjenlederen fra Groruddalen heller ikke er det. Det er ikke det samme som at alle tror at alle er slik.

Poenget mitt er jo akkurat det - en hver oppegående person burde forstå at en enslig svale ikke gir noen vår og alle bør skjønne at ikke alle er slik.

En hver budre jo også skjønne at det ikke automatisk er sånn at jo mer penger man har, jo mindre vett eller omsorgsevne har man. Og slik denne debatten utviklet seg, så var visst ikke det noen selvfølge.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 28-02-13, 12:28   #526
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Det er helt feiltolket, ja. det er ment som et direkte tilsvar til "jeg vil ikke bo i Bærum for der er alle så overflatiske/materalistiske og det tar jeg avstand fra".

Hvordan kan du tro slik om meg, Bluen?

Gammel 28-02-13, 12:29   #527
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Poenget mitt er jo akkurat det - en hver oppegående person burde forstå at en enslig svale ikke gir noen vår og alle bør skjønne at ikke alle er slik.

En hver budre jo også skjønne at det ikke automatisk er sånn at jo mer penger man har, jo mindre vett eller omsorgsevne har man. Og slik denne debatten utviklet seg, så var visst ikke det noen selvfølge.

Jeg ser at du leser det slik, men jeg er faktisk ikke enig i at det er trenden i tråden, altså.

Gammel 28-02-13, 12:33   #528
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at du leser det slik, men jeg er faktisk ikke enig i at det er trenden i tråden, altså.

Det er jeg enig i.

Men det er vel ikke akkurat ukjent at man plukker opp en tendens i tråden og så blir den tendensen størst i eget hode og man tar alt som skrives til inntekt for det synet man er uenig i. Det har sikkert skjedd før. Ikke med meg så klart.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 12:34   #529
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Det er jeg enig i.

Men det er vel ikke akkurat ukjent at man plukker opp en tendens i tråden og så blir den tendensen størst i eget hode og man tar alt som skrives til inntekt for det synet man er uenig i. Det har sikkert skjedd før. Ikke med meg så klart.

det har aldri skjedd med meg før nå.

Jeg har tilogmed fått min aller første rødprikk.

Gammel 28-02-13, 12:35   #530
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jeg enig i.

Det er akkurat det inntrykket jeg sitter med, at man plukker opp og "henger" seg litt opp i enkelte utsagn mens andre er mer generelle.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 12:36   #531
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tilogmed fått min aller første rødprikk.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 12:38   #532
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nææh, det kjenner jeg meg slett ikke igjen i.

Gammel 28-02-13, 12:38   #533
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Gammel 28-02-13, 12:38   #534
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har fått en rødprikk av Bille, men det er nok ikke min første.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 12:39   #535
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Man tenker ikke miljø om man bytter ut 10.000-kronersveska om tre år fordi den har gått av moten. Ei heller har man større garantier for at den er mer etisk og bærekraftig produsert enn HM sine ting. Og jeg ser ikke at sosialargumentet og miljøargumentet er gjensidig utelukkende.

Nei. Og nå tror jeg du misforsto innlegget mitt. Jeg sa ikke at det ene utelukker det andre, jeg sa at jeg ikke hadde noe inntrykk av at miljøet var hovedargumentet til de som debatterte her. Og jeg har heller ikke flagget det som noe argument i den motsatte retning heller, bare for å understreke det . Jeg er selvsagt enig i at bruk og kast-mentaliteten ikke er noe ulik om man skifter ut HM-garderoben jevnlig, eller om man bytter ut merkeklærgarderoben likke hyppig.
Poenget mitt var mer at det for meg var et poeng å handle mindre og mer "kortreist" fordi jeg ikke har så høy turn-over i garderoben min og dermed legger litt mer i enkeltplagg.

Når det er sagt: sjangsen for at det etiske er ivaretatt om man handler et produkt produsert i høykostland i f.eks. Europa, er vel uansett større enn om det er produsert i asiatisk lavkostland.

Gammel 28-02-13, 12:43   #536
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Poenget mitt var mer at det for meg var et poeng å handle mindre og mer "kortreist" fordi jeg ikke har så høy turn-over i garderoben min og dermed legger litt mer i enkeltplagg.

Det gjør jeg også. Men jeg syns ikke det er like viktig for barn som vokser ut av klærne sine, eller ikke vil bruke det mer fordi det har gått av moten.

Når det er sagt: sjangsen for at det etiske er ivaretatt om man handler et produkt produsert i høykostland i f.eks. Europa, er vel uansett større enn om det er produsert i asiatisk lavkostland.

Joda, men de færreste merkeklær er produsert i Vest-Europa.

Gammel 28-02-13, 12:55   #537
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Jeg må bare kommentere dette, for min oppfattelse av mitt boligstrøk på Frogner (og jeg kjenner ikke alle boligstrøk i denne delen av byen, så dette
er altså basert på mine egne erfaringer - bare for å presisere) er at det er svært variert miljø ift de tingene du nevner der. Feks:

1) Økonomi: Det er ikke alle som bor på Frogner som har "rævva full av penger" og eier den leiligheten de bor i. Det er ganske mange utleieleiligheter i dette området, og mange av leilighetene har en slik planløsning at de egner seg svært godt til student-bofelleskap. Store rom (soverom og stuer) som kan brukes som private hybler i tillegg til store kjøkken og evt ekstrastue som kan brukes som fellesrom. I tillegg er det jo en del utleieleiligheter som blir leid av ambassadene, slik at de som bor der ikke nødvendigvis betaler husleien selv, eller har spesielt fet lønn.

2) Sosialt: Vet ikke helt hva du legger i det, men selv har jeg feks aldri hatt så hyggelige dugnader i noe sameie jeg har bodd i som der vi bor nå. Og ellers er ikke folk (les: naboer) mer vanskelig å bli kjent med her enn da jeg bodde på Tøyen feks. Her har jeg også for første gang fått en nærbutikk hvor det er naturlig å være "på hils" med de som sitter i kassa, slik jeg er vant til fra hjemstedet mitt.

3) Etnisk: Det er faktisk slik at Frogner bydel er den bydelen i Oslo som har flest etnisiteter, selv om veldig få faktisk tenker over det. Hvorfor? Jo, pga alle ambassadene som ligger her, og da også alle de ansatte som jobber der som bor i området. I tillegg er dette som før nevnt et området hvor det er populært å leie leilighet, så også for større mer internasjonale selskaper som skaffer bolig til sine utenlanske ansatte.

4) Utdannelsesmessig og politisk: Her er jeg litt usikker på hva du mener må jeg si. Greit nok at Frogner er en høyrebydel og Arbeiderpartiet vinner mest frem i andre bydeler i Oslo (slik artikkelen din sier), men jeg må si at jeg merker lite til folks politiske retningsvalg i hverdagen. Jeg tenker heller ikke mye på hvilken utdanning folk har når vi alle griller pølser og slår av en prat på dugnadsdagen i bakgården. Eller når jeg tar med barn i omgangskretsen på lekeplassen i Frognerparken. Men her kan det være ting du tenker på som jeg ikke helt forstår.

Jeg klarer altså ikke å se hvor du får "dere er bare misunnelige"-vibber av dette, men hva vet jeg.

Gammel 28-02-13, 12:56   #538
Mamari
Med nebb og klør

Mamari sin avatar

Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Joda, men de færreste merkeklær er produsert i Vest-Europa.[/quote]

Nettopp - men det er her en må være bevisst forbruker. Og det kan vi alle bidra til å være uansett prislapp eller merke.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 12:59   #539
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Nææh, det kjenner jeg meg slett ikke igjen i.

Jeg skjønner ikke hva dere snakker om...

Gammel 28-02-13, 13:10   #540
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Ingen her har sagt at alle er like.

Noen sier at de ikke vil ha barna sine på en spesiell skole pga kjøpe/merkepress. Det betyr ikke at alle foreldre/elever på den skolen bidrar til merkepress. Like lite som at om du sier det ikke er kjøpepress der du bor, så betyr ikke det at INGEN opplever kjøpepress der.

Sist redigert av Ine : 28-02-13 kl 13:22.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:25.