Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-10, 13:26   #521
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Men også (og jeg synes jo hun har et poeng, jeg altså. Hun prøver jo å skille på problematikken, selv om det kommer klønete ut.)

Jaquesson avviser Børresens kritikk av formuleringen «man ER feit». Hun mener sammenligningen med anoreksi og bulimi er søkt.

- Å jobbe med folk som har psykiatriske lidelser er noe helt annet enn å jobbe med de som er hverdagstjukke. Jeg synes at hun burde passe seg for å blande kortene. Dersom fedme er en sykdom på linje med spiseforstyrrelser er det en sykdom halve Norge har. De aller fleste som er overvektige i Norge er det på grunn av en usunn livsstil. Jeg mener jo ikke at alle må være slanke, tvert imot har jeg i snart tyve år oppmuntret folk til å være glad i seg selv uansett størrelse.

Om hun ønsket å diffrensiere så burde hun jo diffrensiert også. Det gjorde hun jo faktisk ikke. Hun skar alle over en kam - og det var altså hennes utspill.

Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 13:29   #522
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Om hun ønsket å diffrensiere så burde hun jo diffrensiert også. Det gjorde hun jo faktisk ikke. Hun skar alle over en kam - og det var altså hennes utspill.

Joda. Men når man først har sagt noe ubetenksomt som man ikke så omfang og konsekvenser av, så må det være lov til å korrigere litt etterpå, som her. Nå skal det sies at jeg ikke så debatten i går, så jeg vet ikke hvordan hun forsvarte seg der (eller hva slags kritikk eller støtte hun fikk).

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 13:40   #523
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda. Men når man først har sagt noe ubetenksomt som man ikke så omfang og konsekvenser av, så må det være lov til å korrigere litt etterpå, som her. Nå skal det sies at jeg ikke så debatten i går, så jeg vet ikke hvordan hun forsvarte seg der (eller hva slags kritikk eller støtte hun fikk).

Jeg er jo også i grove trekk enig i det hun sier. Men det er litt måten det sies på, og hvordan hun oppfører seg. Og jeg ble dessverre ikke positivt overrasket over hvordan hun var på debatten i går.
Hun har uttalelser, kroppsspråk og mimikk som er ganske provoserende synes jeg. Og hun er så bastant. Og da blir det arrogant føler jeg, og om hun ønsker nå de som er overvektige/har et fedmeproblem, så bommer hun veldig. Når noen prøvde å si noe om at de å gå ned i vekt er kompleks, og at det er ulikt for hvert individ, så sitter hun der og småler og påstår at neida, det er BARE å få mindre energi (mat) inn ift hvor mye man gir fra seg. Enkel og greit. Og da får jeg, som (tidligere) overvektig et veldig sånn håpløs tanke om meg selv. For om det er så enkelt, hvorfor klarte jeg det ikke?

For meg er heller ikke de i + 10 kg kategorien "fedme".

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 13:56   #524
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Hun fremsto bra og understeket at det ikke handlet om de som led av sykdom. Han fra UIO virket også å ha mye å komme med.

Gammel 15-10-10, 14:00   #525
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Hun fremsto bra og understeket at det ikke handlet om de som led av sykdom. Han fra UIO virket også å ha mye å komme med.

Nåja, bra og bra. Jeg synes ikke hun prøvde så veldig.
Hun som IKKE fremsto særlig bra var legen. Hun hang liksom ikke med i det hele tatt?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:07   #526
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Hun som IKKE fremsto særlig bra var legen. Hun hang liksom ikke med i det hele tatt?

Landsforeningen for overvektige hadde ikke lagt mye imellom da de valgte representant i panelet ihvertfall. Ellers kraftig imponert over de som hadde slanket seg, både de i salen og han vinkemannen i panelet.

Gammel 15-10-10, 14:13   #527
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg er jo også i grove trekk enig i det hun sier. Men det er litt måten det sies på, og hvordan hun oppfører seg. Og jeg ble dessverre ikke positivt overrasket over hvordan hun var på debatten i går.
Hun har uttalelser, kroppsspråk og mimikk som er ganske provoserende synes jeg. Og hun er så bastant. Og da blir det arrogant føler jeg, og om hun ønsker nå de som er overvektige/har et fedmeproblem, så bommer hun veldig. Når noen prøvde å si noe om at de å gå ned i vekt er kompleks, og at det er ulikt for hvert individ, så sitter hun der og småler og påstår at neida, det er BARE å få mindre energi (mat) inn ift hvor mye man gir fra seg. Enkel og greit. Og da får jeg, som (tidligere) overvektig et veldig sånn håpløs tanke om meg selv. For om det er så enkelt, hvorfor klarte jeg det ikke?

For meg er heller ikke de i + 10 kg kategorien "fedme".

Jeg er enig med deg i dette. Hun HAR jo et poeng. Det er jo 'BARE' å passe på inntak kontra forbruk. Men dette er av mange grunner ikke så veldig enkelt å få til. Og det er vel der problemet ligger.

Gammel 15-10-10, 14:14   #528
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg er enig med deg i dette. Hun HAR jo et poeng. Det er jo 'BARE' å passe på inntak kontra forbruk. Men dette er av mange grunner ikke så veldig enkelt å få til. Og det er vel der problemet ligger.

Det poenget er like innlysende som at det er jo bare for en narkoman å takke nei. Eller bare for en alkoholiker å drikke med måte. Eller bare for en kjip dust å gro på seg empati.

Poenget er at det er ikke bare-bare.

Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:16   #529
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Der ble jeg svært skuffet. Hadde forventet mere av Sofie Hexeberg. Hun har jo også erfart det å veie for mye. Hun var svært så anonym.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:51   #530
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skal ikke gå ut i et voldsomt KJ forsvar altså, men jeg synes det må være greit å anerkjenne at hun har noen poeng også, hvis man ser befolkningen under ett, og ikke bare enkeltindivider.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 15:00   #531
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig enig med henne at det er farlig å distansere seg fra sin egen mulighet til faktisk å gjøre noe med det.

Gammel 15-10-10, 15:04   #532
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er veldig enig med henne at det er farlig å distansere seg fra sin egen mulighet til faktisk å gjøre noe med det.

Jeg er enig i det du skriver her, men jeg vil ikke gi KJ æren for å hverken mene dette, si dette eller fremme dette.

Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 15:16   #533
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er enig i det du skriver her, men jeg vil ikke gi KJ æren for å hverken mene dette, si dette eller fremme dette.

Jeg er ikke KJ-fan på noen som helst måte, men slik jeg har oppfattet hennes utspill er jo dette kjernen hun vil frem til. Det er derfor hun prøver å skille ordet fedme fra begrepet sykdom, for ved å anerkjenne fedme som sykdom har folk lett for å fraskrive seg ethvert ansvar ved nettopp å distansere seg fra muligheten. Det er i alle fall den essensen jeg har trukket ut. Men jeg ser jo bare med mine briller.

Gammel 15-10-10, 15:31   #534
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Det er jo ikke 100 % sikkert at hun ble riktig sitert i første omgang.

EDIT: Hvis du refererer til det opprinnelige utspillet nå, vel å merke.

Gammel 15-10-10, 15:33   #535
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Det er jo ikke 100 % sikkert at hun ble riktig sitert i første omgang.

Sier du her at vi kan ha diskutert i 530 innlegg om et feilsitat?

Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 15:34   #536
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Gammel 15-10-10, 16:04   #537
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hillary, her.

Der ble jeg svært skuffet. Hadde forventet mere av Sofie Hexeberg. Hun har jo også erfart det å veie for mye. Hun var svært så anonym.

Enig.

Ellers syns jeg debatten bar preg av at flere ville sette fokus på seg selv; om tidsskriftet sitt/ bloggen sin/ boka si/ forskningen sin/ foreningen sin. KJ sa minst tre ganger "og dette snakker jeg også om i bloggen min..." og da blir jeg litt lei hele greia. Det er syns at viktige argumenter forsvinner i suget de har etter å fremheve seg selv som en "vare".

Men jeg fikk med meg følgende
- "det som teller er skritt pr. dag". aktivitetsnivået vårt er skremmende lavt. Og vi har tilgang på mat stort sett overalt.
- KJ snakker ikke om mennesker med dyptliggende årsaker til overvekten sin. Hun snakker om den generelle delen av befolkningen som veier 10-15 kg for mye, og som kan endre dette ved å legge inn mer fysisk aktivitet hverdagen. Og det syns jeg at hun må få lov til uten at alle skal ta det personlig. Men hun kunne helt klart utalt seg på en mer nyansert måte, og da hadde hun antagelig ikke fått like mye fokus.
- det er tankevekkende at alt fokuset på kurer og mat, karbofritt, ketose osv. ikke eksisterte i samme grad på 70-tallet, men at vi som samlet befolkningsgruppe veide mindre da (fordi vi beveget oss mer).

Jeg syns det er synd at uttalesene til KJ er så tabloide. Og jeg skjønner veldig godt at mennesker med psykiske/fysiske årsaker til overvekten sin syns det er utrolig vondt å bli stemplet som late.

Den jeg syns kom best ut av det i debatten var overlegen, Drevon. Han viste respekt for at overvekt er et følsomt tema, men han påkete samtidig at man i Norge (og i mange land) de siste 20-30 årene ser en farlig økning hos barn med overvekt og fedme. Og at dette fører til økt sykelighet i befolkningen i framtiden. Så jeg syns fokus er bra, men nyanser er fint.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 16:36   #538
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke et sekund på at KJ bare er en misforstått stakkar som formulerte seg bittelitt feil.

Jeg tror dette er en dame som nylig har kommet ut med et nytt produkt, kjenner mediagamet godt, ønsker hauger med gratis-pr og er kynisk nok til å formulere seg slik at det gir mest debatt og blest. Til tross for at hun da både feilinformerer og tråkker på de som hun liksom skal hjelpe.

Er det dette vi har blitt redusert til? Et samfunn der folk skal ut og si noen sårende, potensielt skadelig og dumt hver gang de gir ut en bok eller dvd?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 16:37   #539
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg tror ikke et sekund på at KJ bare er en misforstått stakkar som formulerte seg bittelitt feil.

Jeg tror dette er en dame som nylig har kommet ut med et nytt produkt, kjenner mediagamet godt, ønsker hauger med gratis-pr og er kynisk nok til å formulere seg slik at det gir mest debatt og blest. Til tross for at hun da både feilinformerer og tråkker på de som hun liksom skal hjelpe.

Er det dette vi har blitt redusert til? Et samfunn der folk skal ut og si noen sårende, potensielt skadelig og dumt hver gang de gir ut en bok eller dvd?

Enig.

Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 16:47   #540
Albertine
Passiv

Standard

Og at Drevon kom best ut av det?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:57.