Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-07, 13:23   #501
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

En veldig lettlest bok etter å ha holdt på med Pamuk i ca 1,5 mnd. Her blir det Nora Roberts Stillhetens Dal som er den tredje boken i en triologi.

Gammel 02-04-07, 10:28   #502
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå blir det FP-påskekrim, jeg begynte på Sayers' The Nine Tailors (for fantasillionte gang) i dag, og Stieg Larssons Flickan som lekte med elden er på vei i posten.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 02-04-07, 11:16   #503
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tinetoff: Jeg er inne i sorgprosessen etter å ha avsluttet Gaudy Night,og nå har jeg bestilt Busman's holiday. Det er den som fortsetter der GN slutter, ikke sant? Hvilke andre bøker av DS bør jeg føye til på ønskelisten min?

Gammel 02-04-07, 11:21   #504
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Tinetoff: Jeg er inne i sorgprosessen etter å ha avsluttet Gaudy Night,og nå har jeg bestilt Busman's holiday. Det er den som fortsetter der GN slutter, ikke sant? Hvilke andre bøker av DS bør jeg føye til på ønskelisten min?

Busman's Holiday tar opp tråden etter GN, ja. Du må selvsagt lese de andre Harriet Vane-bøkene også, Strong Poison og Have His Carcase. Av de andre Wimsey-bøkene er det vel i grunnen bare Unnatural Death jeg ikke liker så godt, alt annet anbefales, og da særlig Nine Tailors og Murder Must Advertise.

Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 02-04-07, 12:00   #505
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser Murakamis Kafka on the Shore for tiden. Har kommet en tredjedel ut i den og liker den veldig godt. Innimellom, i det siste, har jeg lest om igjen en 4-5 Pratchett-bøker (stort sett Vimes).

Gammel 02-04-07, 12:02   #506
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Innimellom, i det siste, har jeg lest om igjen en 4-5 Pratchett-bøker (stort sett Vimes).

Jeg leste ut Carpe Jugulum i går, og ble utrolig lettet over at det sto "I STILL ATEN'T DEAD" på skiltet til Granny Weatherwax der på slutten. Men det er altså den siste av heksebøkene pr. i dag?

Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 02-04-07, 12:29   #507
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg leste ut Carpe Jugulum i går, og ble utrolig lettet over at det sto "I STILL ATEN'T DEAD" på skiltet til Granny Weatherwax der på slutten. Men det er altså den siste av heksebøkene pr. i dag?

Det er den så langt siste i den serien, ja, men Granny gjesteopptrer i bøkene om Tiffany Aching (den første er Wee Free Men). Disse bøkene er blant ungdomsbøkene til Pratchett - det er ikke helt enkelt å definere hva som er forskjellen på voksen- og ungdomsbøkene hans, men det er i alle fall ikke kvaliteten, og de er vel verdt å lese.

Ellers så vil jeg anbefale enten Mort (den første Death-boken) eller Guards! Guards! (den første Vimes-boken) som neste startpunkt.

(Carpe Jugulum er utrolig bra, forresten, er den ikke?)

Sist redigert av Skilpadda : 03-04-07 kl 10:52.
Skilpadda er ikke aktiv  
Gammel 02-04-07, 12:47   #508
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg måtte bare grave frem noe Pratchett skrev på Usenet for noen år siden om forskjellen på å skrive for voksne og barn, etter at noen kommenterte at Wee Free Men var mer rett-frem i formen og hadde færre synsvinkler enn voksenbøkene hans jevnt over har. (TAMAHER er The Amazing Maurice And His Educated Rodents, en av hans tidligere barnebøker.)

Opprinnelig lagt inn av Terry Pratchett på alt.fan.pratchett

I think kids can cope with multiple viewpoints. They're not uncommon in children's books, and certainly TV and the movies have introduced them to the concept. And in TAMAHER they were fairly carefully hooked together so that the reader didn't fall down the cracks. The difference in writing for children (or Young Adults as the trade likes to call them) lies in:

Less reliance on a large shared cultural background (I'm 44 years older than them, maybe. I know more stuff.)

More care with vocabulary and sentence construction -- which is not the same as using simpler words, although if you're going to come up with 'sussuruss' you'd better have the meaning to hand.

Attention to background details -- sometimes kids require fewer.

And X. I don't know what X is, but I know I'm doing it when I'm writing for younger readers.

Gammel 02-04-07, 12:49   #509
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

X, ja.

Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 02-04-07, 19:32   #510
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden trappen kan bli en uoverstigelig hindring for tiden har jeg en bok i hver etasje: Noe lettlest for å lese på senga (Unn fra Stjernesteinene), og noe litt mer dystert og lærerikt for dagtid: Mitt liv, min frihet, av Ayaan Hirsi Ali. Her om dagen leste jeg først om omskjæringen og gjensyingen hun gjennomgikk da hun var 6 år, like før jeg gikk og leste "Emma hos Doktoren" for datteren min, der Emma blir omsorgsfullt bedøvet og sydd for et kutt i pannen. Kontrasten ble helt --- ubeskrivelig, egentlig.

Gammel 03-04-07, 04:48   #511
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

, og noe litt mer dystert og lærerikt for dagtid: Mitt liv, min frihet, av Ayaan Hirsi Ali. Her om dagen leste jeg først om omskjæringen og gjensyingen hun gjennomgikk da hun var 6 år, like før jeg gikk og leste "Emma hos Doktoren" for datteren min, der Emma blir omsorgsfullt bedøvet og sydd for et kutt i pannen. Kontrasten ble helt --- ubeskrivelig, egentlig.

Jeg leser også boken til Ayaan Hirsi Ali....
Jeg har fulgt henne noen år, fra politikken i Nederland, filmsamarbeidet med Theo van Gogh i filmen "Submission" osv. En tøff kvinne!

Gammel 03-04-07, 21:34   #512
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Akkurat ferdig med siste til Stieg Larsson. Veldig bra, og venter nå i spenning på at den tredje skal komme en gang i framtiden.

Holder nå på med "gulldronning, perledronning"

Obelix er ikke aktiv  
Gammel 08-04-07, 12:24   #513
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Kate Mosse, The Labyrinth.

Helt grei.

Gammel 08-04-07, 12:55   #514
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter lengre tids lesesperre har jeg nå tatt fatt på min svenske krimfavoritt Karin Alvtegen igjen. Nå leser jeg Saknad i bilen på vei til de ulike påskeoppholdsstedene våre. Bøkene til Alvtegen er spennende og veldig lettleste, noe som passer perfekt for en småsliten og forvirra amme som meg.

Bluen er ikke aktiv  
Gammel 08-04-07, 18:37   #515
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå påska har jeg lest mest ukeblader, men nå er jeg i gang med nok en novellesamling av Phillip K. Dick. Etter denne tror jeg at jeg vil lese noe helt annet enn science fiction.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Gammel 08-04-07, 22:20   #516
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Wilbur Smith, Blå Horisont.

Susse er ikke aktiv  
Gammel 09-04-07, 00:24   #517
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I påsken har jeg lest den siste til Gunnar Staalesen og den første til Stieg Larsson. Larsson gav mersmak, så nå lurer jeg på hvor jeg skal få tak i nr 2 billigst mulig .

apan er ikke aktiv  
Gammel 09-04-07, 00:35   #518
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

I påsken har jeg lest den siste til Gunnar Staalesen og den første til Stieg Larsson. Larsson gav mersmak, så nå lurer jeg på hvor jeg skal få tak i nr 2 billigst mulig .

Å, synd du ikke kom med dette for to uker siden, da kunne jeg kjøpt med en innbundet utgave til 68 svenske for deg. Ser ellers at de later til å ha den svenske pocketutgaven på www.norli.no til 118 kroner.

Bluen er ikke aktiv  
Gammel 09-04-07, 00:37   #519
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Å, synd du ikke kom med dette for to uker siden, da kunne jeg kjøpt med en innbundet utgave til 68 svenske for deg. Ser ellers at de later til å ha den svenske pocketutgaven på www.norli.no til 118 kroner.

Takk for tips og for tilbud på etterskudd . Jeg er så ukul at jeg liker best å lese på norsk....

apan er ikke aktiv  
Gammel 09-04-07, 00:39   #520
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Takk for tips og for tilbud på etterskudd . Jeg er så ukul at jeg liker best å lese på norsk....

Hm, tror dessverre ikke den boka er tilgjengelig i noen rimelig utgave her til lands ennå, da den er ganske ny.

Bluen er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:29.