|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
![]() ![]() ![]() ![]() |
92 | 39,32% |
Jeg er og feminist og byttet etternavn |
56 | 23,93% |
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
18 | 7,69% |
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
40 | 17,09% |
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
0 | 0% |
Jeg er mann og byttet etternavn |
0 | 0% |
Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
1 | 0,43% |
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
13 | 5,56% |
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
10 | 4,27% |
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
4 | 1,71% |
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#481 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?
Poenget (i vår barnehage i hvert fall) var at de voksne (spesielt vikarer eller de fra andre avdelinger) kjenner barna ved fornavn. Så selv om lille Ida er den eneste i mils omkrets som heter Surrelius, så kjenner de henne likevel bare som Ida.
![]() |
#482 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Mens jeg har bestemt hvilket land vi bor i, så jeg kommer også ganske bra fra det tror jeg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#483 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det er faktisk det beste argumentet til nå, det kunne til og med vært gangbart for meg. (Hvis mannen min hadde brydd seg, da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#484 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Vi tok forresten et nytt navn begge to da vi giftet oss. Det var et navn fra besteforeldregenerasjonen som hadde gått ut av bruk. Det var uaktuelt for oss begge to å ta den andre sitt navn. Da var alterativene å beholde hvert sitt eller å ta et nytt, felles navn. Vi valgte det siste fordi et felles navn symboliserer familietilhørighet for oss, og fordi vi verken ville gi barna to etternavn eller at de skulle dele etternavn med bare én av foreldrene.
![]() |
#485 |
heimføing
|
Nei, ærlig talt! Bytter man navn, så bytter man navn, og beholder det også etter skilsmissen. Selv om jeg vet om "nye" koner som er snurt for at eksen heter det samme som dem. Skal nykonene snurte for det, så kunne de latt være å bytte da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#486 |
Halloen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#487 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sa feministen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#488 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Problemet når man først har valgt å bytte navn når man gifter seg er at barna også har farens navn. Å bytte tilbake ved skillsmisse ville innebære å ikke lenger ha samme navn som barna, et argument mange tross alt brukte da de byttet navn i første omgang.
![]() |
#489 |
Shake it out!
|
Harem, rett og slett?!
![]() |
#490 |
Halloen!
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?I den grad noen "har rett" på navnet, selvsagt, tjolahopp. Jeg synes ikke det er så viktig at noen har samme navn som noen, men det ville vært langt viktigere for meg å ikke dele navn med min fraskilte mann enn å beholde det for at jeg og barna skulle ha samme navn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#491 |
Mother of Dragons
|
Ja, det er jo den gamle tradisjonen, at man tok navn etter gården man bodde på.
![]() |
#492 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg ser absolutt det praktiske i å skifte navn. Og vurderte det da jeg giftet meg, men bestemte meg for å heller vente til jeg eventuelt fikk barn. Og da jeg fikk det så fant jeg ut at det fremdeles ikke var noe viktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#493 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joda, jeg er enig i det. Jeg ville heller ikke hatt navnet til min mann etter at vi gikk fra hverandre, men det er ikke så rart all den tid jeg ikke ville hatt det i utgangspunktet. Jeg synes bare det var litt komisk at du mente at den nye kona hadde mer rett til mannens etternavn enn ekskona. Som om du mente at nå fortjener ikke ekskona å ha mannens navn lenger, for nå står det en ny frue på trappen som har gjort seg fortjent til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#494 |
Bedreviter
|
Jeg tenker at dersom man bytter etternavn til ektefellens etternavn, så har man da like mye hevd på det nye navnet som alle andre som heter det samme. Man får jo ikke navnet på lån. |
![]() |
![]() |
![]() |
#495 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg fniser også av svigerinnen min som byttet bort kort og fint og uvanlig etternavn med et helt ordinært og lengre navn som slutter på -sen. Jeg tviler ikke et sekund på at det er rimelig mange som tar tradisjonelle valg fordi mannen ikke vil bytte mens der det tydeligvis er viktig at man har felles navn. Som mor kommer jeg helt sikkert ikke til å være i stand til å holde munn hvis sønn eller datter kommer og skal gifte seg til Olsen. Så jeg er muligens en navnesnobb.
![]() |
#496 |
Halloen!
Det er rimelig langt fra hva og hvordan jeg tenker rundt navnetemaet, altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#497 |
Bedreviter
|
Jeg har også fått masse brev og julekort fra mannens slekt og familie opp gjennom årene, adressert til Teofelia Teomannsnavn. Og det fascinerer meg litt, for jeg skjønner ikke at noen som hevder å kjenne meg trenger å lure på om jeg byttet navn da jeg giftet meg eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#498 |
Shake it out!
|
![]() |
#499 |
Textrovert
|
Naboen til foreldrene mine var gift med ei med et litt sjeldent dobbeltnavn. Hun hadde hans etternavn. Nå er han gift på nytt med en ny dame som har akkurat det samme dobbeltnavnet. Og også HUN har tatt hans etternavn. Det er litt spezielt, altså.
![]() |
#500 |
Halloen!
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Nå måtte jeg ta en kjapp kikk på vennelista mi på FB, der har jeg jo ganske grei oversikt over hvem som har hatt hvilket navn før og hvem som er gift og sånn. Det er langt over halvparten av de gifte damene som har mannens navn, altså, og det er bare i ett tilfelle eller to at jeg ser at mannens navn er "bedre" eller mindre kjedelig enn damas. I ganske mange tilfeller har de skiftet fra et kjedelig -sen-navn til et annet. I ett tilfelle har mannen tatt konas navn. Og så er det få overraskelser i forhold til hvem som har tatt mannens navn og ikke. (Noen overraskelser i begge retninger, men ikke mange.) |
![]() |
![]() |