Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva skal dere ha til middag i dag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-11, 17:30   #481
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal dere ha til middag i dag?

Svenske kjoettbullar med groensaker og potetmos.

Gammel 08-03-11, 17:48   #482
Nelly
Superduperaktiv

Nelly sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Verdens beste kylling

En Hå kylling som har ligget i lake av estragon, timian, hvitløk, honning og chili i 2 døgn.
Stekes i ovnen med kokosolje på toppen så den blir god å sprø!

Nam det hørtes godt ut!
Har du ts oppskrift du vil dele?

Nelly er ikke aktiv  
Gammel 08-03-11, 18:05   #483
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det ble fiskegrateng her i dag.

Morella er ikke aktiv  
Gammel 08-03-11, 18:09   #484
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Verdens beste kylling

En Hå kylling som har ligget i lake av estragon, timian, hvitløk, honning og chili i 2 døgn.

Det høres nydelig ut!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Tofupølser med potetmos, tenker jeg det blir i dag.

Har du sluttet å spise kjøtt, Iset?

Turban Smukk er ikke aktiv  
Gammel 08-03-11, 18:10   #485
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Har du sluttet å spise kjøtt, Iset?

Jess, er faktisk veganer, på 4. uka nå, tror jeg det er. Føler meg helt fantastisk.

Gammel 08-03-11, 18:13   #486
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Ungene har spist kokt grillpølse i brød men sprøstekt løk på.

jeg er barnevakt til mitt lille gudmor nurk, eller lille og lille han er nå 8 mnd nå. Og mann er på overtid så da fikk ungene bestemme middag.
Jeg får lage meg noe i kveld da jeg drar hjem med snusken.

Mammaen er med ilag med de som står for kreftinnsammlingen her i dag.

Gammel 08-03-11, 18:54   #487
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jess, er faktisk veganer, på 4. uka nå, tror jeg det er. Føler meg helt fantastisk.

Oj! Jeg har oppskrift på en veldig god vegansk suppe hvis du vil ha. Vi har den ofte.

Turban Smukk er ikke aktiv  
Gammel 08-03-11, 18:58   #488
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, den vil jeg gjerne ha, takk.

Gammel 08-03-11, 20:53   #489
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Ikke så veldig, for å være ærlig. Men, det hadde kasnkje vært bedre om jeg hadde brukt så mye chili som oppskriften ba om. Jeg modererte nemlig mengden fordi barna også skulle spise.

Jeg ble skikkelig nysgjerrig, har du oppskrift?

Verdens beste kylling

Åh herreguuud, jeg fikk vann i munnen her. Det hørtes fantastisk ut, har du oppskrift?

Gammel 08-03-11, 21:36   #490
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg så når de laget sånn sjokolade-molesaus på et matprogram fra Mexico en gang, det så faktisk ganske godt ut.

Gammel 08-03-11, 21:40   #491
Sissel
Bør lage seg en tittel selv

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I dag har vi hatt ovnsstekte nakkekoteletter med poteter, gulerøtter, blomkål, brokkoli og fløtesaus.

Sissel er ikke aktiv  
Gammel 08-03-11, 21:40   #492
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg ble skikkelig nysgjerrig, har du oppskrift?

But off course! Jamie Oliver, seff:

5 store, tørkede chilier (jeg hadde tilfeldigvis noen som hadde skrumpa inn på benken )
olivenolje
2 løk, grovhakket
2 fedd hvitløk, finhakket
1 ts spisskummen
1 ts malt kanel
2 ss sesamfrø
1 boks hakkede tomater
2 toppede ts kakopulver
havsalt og nymalt sort pepper
100 gram mørk sjokolade, 70 %
rødvinseddik

La chiliene ligge i bløtt i 8 dl kokvarmt vann i 10-15 minutter. Fisk de ut, ta vare på bløtevannet. Surr løk, hvitløk, chiliene, spisskummen og kanel i olivenolje til løken er mør og blank (oppskriften sier 10-15 minutter, jeg synes det høres lenge ut og ville gitt det 5).

Bland i sesamfrø og tomater og litt av bløtevannet fra chiliene. La det putre i 5 minutter, før du har i kakaopulver, salt og pepper, som du lar putre i ytterligere noen minutter.

Rør inn sjokoladebitene til de er smeltet inn i sausen. Bruk stavmikser eller food processor til å kjøre sausen til en glatt og jevn masse. Bruk litt mer av bløtevannet hvis du synes den blir for tykk (den skal være ganske løs). Jeg kan tenke meg jeg brukte cirka 5 dl vann alt i alt. Ha i en dasj med rødvinseddik og smak til med salt og pepper.

I oppskriften står den sammen med en oppskrift på kokt kylling, som plukkes og serveres på fat med litt saus over og resten i en mugge. Til foreslås kokt ris, frisk, grønn salat og flate brød (tortilla-ish).

Det står også at sausen passer til annet kjøtt som svin, okse eller lam eller ovnsbakt fisk.

rajraj er ikke aktiv  
Gammel 08-03-11, 21:43   #493
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg så når de laget sånn sjokolade-molesaus på et matprogram fra Mexico en gang, det så faktisk ganske godt ut.

Det upåklagelig ut da jeg lagde det også! Jeg tror altså at det hadde smakt bedre om vi hadde hatt så mye chili som oppskriften krever. Sånn det ble var den litt bitre smaken av mørk sjokolade og den litt emne og søtlige smaken av stekt løk veldig beskt på en måte. Ikke noen slager til kokt kylling, som er litt tamt.

rajraj er ikke aktiv  
Gammel 08-03-11, 22:07   #494
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kjøttkaker i fløtesaus med squash, sopp og brokkoli til.

Gammel 08-03-11, 23:05   #495
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

I dag hadde vi forresten ovnsbakte laksefileter og squash, tagiatelle med brokolibuketter og deilig, hjemmelaget fløtesaus med masse sopp og selleristang oppi. Det var yum.

rajraj er ikke aktiv  
Gammel 08-03-11, 23:18   #496
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Takk rajraj, jeg tror ikke jeg vil lage det, det så virkelig ikke ut som noe som kunne smake godt, i alle fall ikke til kokt kylling.

Gammel 08-03-11, 23:47   #497
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)

Snø sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Tikka masala gryte med kylling. Villris og blanda salat til.

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv  
Gammel 08-03-11, 23:59   #498
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

ISET! Hva med jernmangelen din? Den blir ikke bedre av at du kutter ut kjøtt og fisk altså.

Gammel 09-03-11, 00:56   #499
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det trenger vi ikke å ta her, det kan vi ta på PM, men for å si det sånn, jeg har snakket med sykehuset og jeg vet godt hva jeg gjør. Jeg kan det aller meste om ernæring og har aldri hatt det bedre. Så valget mitt er ekstremt nøye gjennomtenkt.

Gammel 09-03-11, 01:00   #500
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

For å vippe diskusjonen over til middag igjen; i morgen skal vi ha indisk. Da blir det Quorn-fileter på meg (det er økologisk eggehvite i dem, det får gå for denne gang ...) og kylling på de andre, med Tandoorisaus, fullkornris, blomkål og cashewnøtter.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:47.