Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-14, 15:26   #481
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Zoe..føres omsorgsdager inn i sykmeldingsstatistikk?

Poenget til bloggeren med å nevne at kvinner oftere er hjemme med sykt barn er at dette fører til mer nærkontakt med syke barn og med det egen sykdom, noe osm birdrar til høyere sykefravær.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 15:50   #482
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Poenget til bloggeren med å nevne at kvinner oftere er hjemme med sykt barn er at dette fører til mer nærkontakt med syke barn og med det egen sykdom, noe osm birdrar til høyere sykefravær.

Sett i et likestillingsperspektiv er det jo dette et problem om det medfører riktighet. "Kvinner er mer ustabil arbeidskraft fordi kvinner er mer hjemme med syke barn, smittes og blir oftere sykmeldt selv." Dette er ris til egen bak. Idealet er at menn og kvinner skal likestilles i arbeidslivet, og for å få til det må vi oppfattes som stabile. Noen ting kan vi ikke gjøre noe med. Det ER kvinner som blir gravide og skal føde. Med det det medfører av fravær i arbeidslivet. Skal vi da også godta at kvinner har høyere sykefravær som følge av barna i etterkant? Dette kan vi jo virkelig gjøre noe med, hvis det er dette som er grunnen til at kvinner har høyere sykefravær enn menn.

Jeg tror derimot problemstillingen er mer sammensatt enn som så. Men gud bedre, den holdningen der bør vi da virkelig gjøre noe med.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 15:57   #483
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.730
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Poenget til bloggeren med å nevne at kvinner oftere er hjemme med sykt barn er at dette fører til mer nærkontakt med syke barn og med det egen sykdom, noe osm birdrar til høyere sykefravær.

Mener de at kvinners sykefravær blir høyere enn menns pga at de blir smittet av ungene?

I så fall er det noe som absolutt bør gjøres noe med sporenstreks. Hvis det er slik at ferdre ikke har nærkontakt med sine syke barn i så stor grad at forskjellen mellom menn og kvinner på det området vises på sykmeldingsstatistikken så er det temmelig villt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-14, 10:48   #484
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.762
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Var det noen som så på programmet om kvinner og sykemelding på NRK1 i går etter dagsrevyen? jeg så litt av det, men ble flau av damen som ble intervjuet, og skrudde av. Ble det bedre etterhvert?

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-10-14, 10:55   #485
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.108
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Var det noen som så på programmet om kvinner og sykemelding på NRK1 i går etter dagsrevyen? jeg så litt av det, men ble flau av damen som ble intervjuet, og skrudde av. Ble det bedre etterhvert?

Hvilken dame?
Jeg så på hele programmet, og det er vel ikke akkurat den beste debatten jeg har sett. Mange anekdoter og mye synsing.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-14, 11:03   #486
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Debatten er ganske flaut som debattprogram, men blir nysgjerrig på hvilke deltaker du reagerte på.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-14, 11:43   #487
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.762
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Hun første, som satt i bilen og tenkte på jobben, og ikke fikk med seg vitsen som venninnen til datteren i baksetet fortalte.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-10-14, 11:47   #488
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hun første, som satt i bilen og tenkte på jobben, og ikke fikk med seg vitsen som venninnen til datteren i baksetet fortalte.

Ok, jeg skjønner hva du mener selv om jeg synes hun var et relevant bidrag i den forstand at hun jo representerte den "typiske" sykemeldte kvinnen de skulle snakke om (trippelt-arbeidende).

Forøvrig synes jeg eksemplet som ble nevnt om forskjeller på menn og kvinner med NRK som eksempel var helt tragikomisk. Kvinnelige deltakere får sms med beskjed om at de må møte opp mye tidligere for sminke, menn ikke. Gud så flaut og relevant for debatten.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-14, 11:52   #489
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.762
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ok, jeg skjønner hva du mener selv om jeg synes hun var et relevant bidrag i den forstand at hun jo representerte den "typiske" sykemeldte kvinnen de skulle snakke om (trippelt-arbeidende).

Forøvrig synes jeg eksemplet som ble nevnt om forskjeller på menn og kvinner med NRK som eksempel var helt tragikomisk. Kvinnelige deltakere får sms med beskjed om at de må møte opp mye tidligere for sminke, menn ikke. Gud så flaut og relevant for debatten.

Jeg ble så flau at jeg skrudde rett av, så det er godt mulig at jeg misset hele poenget, men om det at man ikke fikk med seg vitsen var en grunn til å bli sykemeldt, så burde mange flere vært sykemeldt.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-10-14, 11:58   #490
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg ble så flau at jeg skrudde rett av, så det er godt mulig at jeg misset hele poenget, men om det at man ikke fikk med seg vitsen var en grunn til å bli sykemeldt, så burde mange flere vært sykemeldt.

Men det var jo litt mere sammensatt en som så da. Akkurat det momentet med vitsen og hennes manglende evne til å le var vel det som fikk henne til å innse omfanget av egen "fraværelse" i livet utenom jobb og alt annet. Hun deltok forresten ikke noe særlig mer i debatten etter det. Men det er jo typisk for tabloide "Debatten" som program å gjøre det enkelt. De starter et komplekst tema med en karikert utgave av det "flink kvinne" i travel meglerjobb som ikke klarer å si stopp, så blir hun sykemeldt og ender opp langtidssykemeldt rett og slett fordi hun ble for sliten av stressende jobb, omsorg for foreldre, barn og alt som følger med.

Ellers blir jeg vanvittig provosert av Elin Ørjaseter som vanlig. Fordi hun generaliserer så mye som hun gjør, men også fordi hun sier mye som jeg egentlig, langt inne, mener har en del sannheter i seg.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-14, 17:10   #491
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Sånn apropo sykemelding og kvinner, leste denne artikkelen og ble rimelig satt ut av at damen har vært sykemeldt et halvt år fordi mannen ble tiltalt for tjuvjakt på ulv...det kaller jeg misbruk.

http://touch.ostlendingen.no/nyheter...onen-1.8623633

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-14, 17:15   #492
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.239
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Med alle forbehold om at det kan være flere ting inne i bildet her, det tenker jeg også er en situasjon der det hadde vært bedre å holde seg i jobben og et halvt års sykemelding høres merkelig ut.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-14, 17:23   #493
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Ja, forbehold er greit å ta, men hun går selv ut i avisen og sier sjokket var så stort... Det er liksom snakk om tjuvjakt og ikke massemord...

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-14, 17:26   #494
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.239
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Ja, det var det jeg mente også.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-14, 17:47   #495
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.249
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Det er en typisk situasjon hvor lege og sjef burde insistert på å få henne tilbake på jobb etter kun kort tid fordi det garantert ikke blir lettere etterhvert som tiden går.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 12:44   #496
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

http://www.aftenposten.no/meninger/d...t-7751707.html

Jeg synes det er fint at fastleger nå også deler sine erfaringer. Så merker jeg meg at denne fastlegen også snakker om den store gruppen (ifølge seg selv) som sier til legen at de vil ha en "time-out" pga slitenhet. Typisk samlivsbrudd, konflikt på jobben osv. Ikke muskelsykdommer eller andre typiske plager som belastningsskader.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 12:55   #497
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.815
Blogginnlegg: 248
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Jeg tror han har et poeng. Og jeg er ikke fremmed for tanken om at man bør tåle en karensdag hvis man er syk (alternativt at man slipper karensdagen hvis arbeidsgiver sender en hjem, fordi man åpenbart er for syk til å være på jobb).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 13:01   #498
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

http://www.aftenposten.no/meninger/d...t-7751707.html

Jeg synes det er fint at fastleger nå også deler sine erfaringer. Så merker jeg meg at denne fastlegen også snakker om den store gruppen (ifølge seg selv) som sier til legen at de vil ha en "time-out" pga slitenhet. Typisk samlivsbrudd, konflikt på jobben osv. Ikke muskelsykdommer eller andre typiske plager som belastningsskader.

Jeg er helt for karensdager dersom det hjelper på unødig sykefravær.

Men vil karensdager hjelpe mot langtidssykefravær? For problemet som beskrives av han her er jo at folk ikke administrerer energien og tiden sin og blir utbrent og blir borte fra arbeidslivet i noen måneder.
Jeg tenker at tiltak burde heller rette seg inn på forebygging. For det å bli utbrent er jo ikke så lett å fikse når det har dundret inn, men i de aller fleste tilfeller så er det jo faresignaler på lang tid forhånd og kunne i teorien i hvertfall vært unngått.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 13:42   #499
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.184
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tenker at tiltak burde heller rette seg inn på forebygging. For det å bli utbrent er jo ikke så lett å fikse når det har dundret inn, men i de aller fleste tilfeller så er det jo faresignaler på lang tid forhånd og kunne i teorien i hvertfall vært unngått.

Min erfaring og mitt inntrykk er at folk ikke er i stand til eller villige til å se faresignaler før de har dundret i veggen. Jeg lurer på hva man, i betydningen fastlege, arbeidsgiver eller staten, egentlig kan gjøre i praksis for å unngå at folk påtar seg for mye, prøver for hardt og styrer for mye.

Kort sagt lurer jeg på om disse sykemeldingene rett og slett er et symptom på en tidsånd.

Heilo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 13:49   #500
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Min erfaring og mitt inntrykk er at folk ikke er i stand til eller villige til å se faresignaler før de har dundret i veggen. Jeg lurer på hva man, i betydningen fastlege, arbeidsgiver eller staten, egentlig kan gjøre i praksis for å unngå at folk påtar seg for mye, prøver for hardt og styrer for mye.

Kort sagt lurer jeg på om disse sykemeldingene rett og slett er et symptom på en tidsånd.

Jeg er helt enig med deg. Og tidene vi lever i vil neppe bli mindre hektiske så dette er jo ikke et bærekraftig "fenomen" innenfor velferdsstaten.

Jeg er egentlig ikke for karantenesager da jeg synes det blir fryktelig urettferdig mellom arbeidstakere som kan stenge seg inne på eget kontor og de som må ta hensyn til andre, og dermed ikke gå på jobb ved sykdom.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no