|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
| Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
|
92 | 39,32% |
| Jeg er og feminist og byttet etternavn |
|
56 | 23,93% |
| Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
|
18 | 7,69% |
| Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
|
40 | 17,09% |
| Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
|
1 | 0,43% |
| Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
|
13 | 5,56% |
| Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
10 | 4,27% |
| Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
4 | 1,71% |
| Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bytter feminister etternavn?
Det var bare å søke, det, så fikk man beholde etternavnet. Forutsatt at ektefellen godkjente det. Jeg mener jeg har sett min mors søknad i oppveksten, og må si jeg ble ganske opprørt over praksisen.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg beholdt mitt etternavn selv om mannens er finere og så sjeldent at det er beskyttet. Ungene har mitt etternavn. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
maler
|
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Jeg har beholdt mitt etternavn, og ungene har (bare) mitt etternavn, de også. Jeg vet om noen veldig få som har gjort det samme. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
kamerat
|
Jeg er også med i den eksklusive klubben. Mine unger heter Prima og Secunda Toffemannsdatter Mittetternavn.
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg skjønte at du hadde tatt mannen sitt etternavn, Cuya, selv om jeg ikke hadde fått det med meg før i tråden. Det var noe med den litt malplasserte snurtingen, tror jeg. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Sv: Bytter feminister etternavn?Det skal du ikke være. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Du er nok din egen kategori, rine. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Selvsagt. Grunnen til min noe aggressive debatteknikk i enkelte tråder er selvsagt at det aldri blir noe på meg. Det trodde jeg da alle hadde skjønt. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
etterpåklokest
|
Mannen min ikke hjemme. Det er derfor jeg sitter på nett og er passiv-aggressiv. Just sayin'. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
kamerat
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Du må nok det.
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Fnis, det hadde vært utrolig gøy om Hiawata het Høvdingsønn Tallulahetternavn, siden Høvdingens navn må være blant de minst kompatible med en slik norrøn navnetradisjon. For å ikke snakke om Hiawatas fornavn.
|
|
|
#15 |
|
kamerat
|
Gjør det! Gjør det!
|
|
|
#16 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Jeg vil kalle dere late adapters. Sånn gjorde deler av min familie det allerede på 70-tallet.
|
|
|
#17 |
|
Søt og rar
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Mannen min byttet forresten da vi hadde vært gift i mange år. Og ettersom barna egentlig hadde hans (forrige) etternavn, måtte jo de bytte også. Nå har vi alle fem bare ett etternavn, og det er mitt familienavn, som også er navnet på gården min far vokste opp på.
|
|
|
#18 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Vi er en sånn pussig familie. Mamma beholdt pikenavnet sitt, jeg har samme etternavn som pappa, broren min har begges. Visstnok var det slik at da jeg ble født så fikk barnet automatisk pappaens etternavn, mens dette var endret da broren min ble født 3,5 år senere. Jeg synes det høres rart ut, men mamma har alltid hevdet det. Litt pussig at de da ikke lot meg få mammas navn i tillegg, i ettertid, men men.
|
|
|
#20 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Her i huset må alle stave navnene sine. Mannen har et fornavn som staves på to ulike måter, og et etternavn som staves på tre ulike måter. Fornavnet mitt er greit, etternavnet mitt er nesten likt et stedsnavn i Norge, man are bytter om to bokstaver. Og det gjør ALLE.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|