Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-15, 00:17   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg må si jeg reagerer på at dere skriver "mannens navn" også etter at man er gift, hvis man velger å bytte navn har man da byttet navn, og da er det blitt ens eget. Man velger familienavn, låner ikke mannens. Jeg håper den tiden er forbi at kvinner bytter til mannens navn uten å føle at det er sitt eget. Min mor gjorde det, men byttet tilbake da det ble lov.

Det var bare å søke, det, så fikk man beholde etternavnet. Forutsatt at ektefellen godkjente det. Jeg mener jeg har sett min mors søknad i oppveksten, og må si jeg ble ganske opprørt over praksisen.

Etter 1964 (fant jeg her) var det nok for kvinnen å før vielsen gi beskjed om hun ønsket å beholde etternavnet sitt.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 22:50   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg beholdt mitt etternavn selv om mannens er finere og så sjeldent at det er beskyttet. Ungene har mitt etternavn.

Jeg går rett inn i alle feministereotypier. Hårete legger har jeg visst også.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 22:52   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg beholdt mitt etternavn selv om mannens er finere og så sjeldent at det er beskyttet. Ungene har mitt etternavn.

Jeg går rett inn i alle feministereotypier. Hårete legger har jeg visst også.

Hva er min unnskyldning? At mitt navn er sjeldnere enn hans? Som om det hadde betydd noe om det var andre veien rundt.

Gammel 10-03-15, 23:03   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Christa, her.

Jeg/vi har. Jeg er gift, har beholdt mitt etternavn og vesla har mitt etternavn. Vet ikke om noen andre som har det sånn.

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Vi har det også sånn, men jeg kjenner heller ingen andre. Alle barn jeg kjenner har fars etternavn enten mor har byttet eller ikke.

Jeg har beholdt mitt etternavn, og ungene har (bare) mitt etternavn, de også. Jeg vet om noen veldig få som har gjort det samme.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 23:45   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har beholdt mitt etternavn, og ungene har (bare) mitt etternavn, de også. Jeg vet om noen veldig få som har gjort det samme.

Jeg er også med i den eksklusive klubben. Mine unger heter Prima og Secunda Toffemannsdatter Mittetternavn. Tør ikke tenke på Cuyas analyse av dette.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 23:50   #6
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Denne analysen ble såpass krevende at jeg nok må spørre mannen min om hjelp når han kommer hjem.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 23:23   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønte at du hadde tatt mannen sitt etternavn, Cuya, selv om jeg ikke hadde fått det med meg før i tråden. Det var noe med den litt malplasserte snurtingen, tror jeg.
Det er forresten flere andre (iallfall to) som har sagt at de også tror man ville funnet en sammenheng. Er de også fordomsfulle, eller var det "kosemosepraktisk"-kommentaren min som gjorde utslaget?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 23:25   #8
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Ikke snurt, bare skikkelig såret.

Gammel 10-03-15, 23:28   #9
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skal du ikke være. Jeg har sagt før i tråden at jeg sikkert kunne funnet på å ta mannens navn om jeg hadde giftet meg som tjueåring, og jeg er rimelig sikker på at det hadde gått bra med meg om jeg hadde gjort det. Nå er jeg jo også i den situasjonen at jeg har "mitt eget" etternavn, men har samtidig en periode med deltidsarbeid på rullebladet, dermed passer jeg ikke engang inn i min egen teori.

Gammel 10-03-15, 23:33   #10
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Du er nok din egen kategori, rine.

Jeg vurderer ramle uti grøfta på andre sida og påstå at siden kvinner som lettbeint skifter etternavn som oftest er hårsåre, deltidsarbeidende muffinsbakere, er kvinner som NEKTER ta sin manns etternavn når de gifter seg nesten alltid sånne hårete, sinna panserfeminister som ikke får seg noe, som var så heftig debattert i en annen tråd her.

Gammel 10-03-15, 23:38   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

er kvinner som NEKTER ta sin manns etternavn når de gifter seg nesten alltid sånne hårete, sinna panserfeminister som ikke får seg noe, som var så heftig debattert i en annen tråd her.

Selvsagt. Grunnen til min noe aggressive debatteknikk i enkelte tråder er selvsagt at det aldri blir noe på meg. Det trodde jeg da alle hadde skjønt.

Gammel 10-03-15, 23:42   #12
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Selvsagt. Grunnen til min noe aggressive debatteknikk i enkelte tråder er selvsagt at det aldri blir noe på meg. Det trodde jeg da alle hadde skjønt.

Mannen min ikke hjemme. Det er derfor jeg sitter på nett og er passiv-aggressiv. Just sayin'.

Gammel 10-03-15, 23:51   #13
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må nok det.

Gammel 11-03-15, 00:01   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fnis, det hadde vært utrolig gøy om Hiawata het Høvdingsønn Tallulahetternavn, siden Høvdingens navn må være blant de minst kompatible med en slik norrøn navnetradisjon. For å ikke snakke om Hiawatas fornavn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-15, 09:58   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Fnis, det hadde vært utrolig gøy om Hiawata het Høvdingsønn Tallulahetternavn, siden Høvdingens navn må være blant de minst kompatible med en slik norrøn navnetradisjon. For å ikke snakke om Hiawatas fornavn.

Gjør det! Gjør det!

Gammel 11-03-15, 20:15   #16
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg er også med i den eksklusive klubben. Mine unger heter Prima og Secunda Toffemannsdatter Mittetternavn. Tør ikke tenke på Cuyas analyse av dette.

Jeg vil kalle dere late adapters. Sånn gjorde deler av min familie det allerede på 70-tallet.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-15, 23:05   #17
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Mannen min byttet forresten da vi hadde vært gift i mange år. Og ettersom barna egentlig hadde hans (forrige) etternavn, måtte jo de bytte også. Nå har vi alle fem bare ett etternavn, og det er mitt familienavn, som også er navnet på gården min far vokste opp på.

Mannen min hadde opprinnelig et -sen-navn og på det tidspunktet han byttet navn hadde han allerede en god del publiserte artikler, bl.a., så det var ikke veldig praktisk å bytte navn, men han hadde i hvert fall veldig lyst til det og hadde tenkt på det i flere år.
Jeg vil jo tro at det ikke bare har vært praktisk å bytte for alle de tusenvis av kvinner som har byttet navn før oss.

Gammel 12-03-15, 14:55   #18
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Vi er en sånn pussig familie. Mamma beholdt pikenavnet sitt, jeg har samme etternavn som pappa, broren min har begges. Visstnok var det slik at da jeg ble født så fikk barnet automatisk pappaens etternavn, mens dette var endret da broren min ble født 3,5 år senere. Jeg synes det høres rart ut, men mamma har alltid hevdet det. Litt pussig at de da ikke lot meg få mammas navn i tillegg, i ettertid, men men.

I og med at dette har vært normalen for meg så var det helt utenkelig for meg å bytte navn da jeg giftet meg. Barna har begges, mitt navn som mellomnavn og pappaens (visstnok beskyttede..) etternavn. Mine argumenter har vært 1) har alltid visst at jeg skulle beholde pikenavnet , 2) Svigermor har samme fornavn som meg! og 3) Jeg gidder ikke stave etternavnet mitt HELE tiden.

Så det. Vi lever meget godt i dette sammensuriumet og har aldri hatt noe problem med det, verken praktisk eller emosjonelt.

Gammel 12-03-15, 15:12   #19
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

3) Jeg gidder ikke stave etternavnet mitt HELE tiden.

Godt argument! Jeg må stave både for og etternavn. :lei:

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-15, 21:29   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her i huset må alle stave navnene sine. Mannen har et fornavn som staves på to ulike måter, og et etternavn som staves på tre ulike måter. Fornavnet mitt er greit, etternavnet mitt er nesten likt et stedsnavn i Norge, man are bytter om to bokstaver. Og det gjør ALLE.

For å forsikre oss om at pøbelprinsessen ikke skal ha det noe bedre enn oss, har hun to fornavn som begge har flere ulike stavemåter. Og begge etternavnene våre.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
etternavn, feminisme

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:50.