Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmant 2023

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-23, 22:27   #461
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmant 2023

Her er heldigvis begge familiene som din My, mer glad i skravling og spising og ingen er fan av allsang (eller selskapsleker, grøss og gru) så det vil aldri bli savnet. Kahoot kunne vi hatt, men som jeg har skrevet før utgår det fordi de eldste gjestene ikke ville deltatt samt at det oppleves urettferdig når det er så stor forskjell på hvor godt gjestene kjenner konfirmanten og hvilke spørsmål de kunne svart på.

Gammel 07-05-23, 23:22   #462
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Vi er en lite taleglad familie, så i min eldste sønns konfirmasjon, sa jeg noen få ord, konfirmanten sa takk til gjestene og en nær venninne sa noen ord.

Gammel 07-05-23, 23:33   #463
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Her er heldigvis begge familiene som din My, mer glad i skravling og spising og ingen er fan av allsang (eller selskapsleker, grøss og gru) så det vil aldri bli savnet. Kahoot kunne vi hatt, men som jeg har skrevet før utgår det fordi de eldste gjestene ikke ville deltatt samt at det oppleves urettferdig når det er så stor forskjell på hvor godt gjestene kjenner konfirmanten og hvilke spørsmål de kunne svart på.

Ja, kahooten de hadde var svært uhøytidelig. Selvsagt stor forskjell på hvor godt gjestene kjente konfirmanten, men det var mye tipping uansett, morsomme spørsmål og alltid ett tullesvar som alternativ, spørsmål og svar som vakte mye latter og munterhet, blandet med litt mer seriøse spørsmål. De som kjente konfirmanten dårligst fikk vite mange nye fun facts. Besteforeldrene var vel de eneste som ikke deltok med stemming, men også de fulgte med, lo og gjettet svar og syntes det var veldig morsomt likevel. Rettferdig eller urettferdig tror jeg ingen tenkte over (stort sett voksne gjester - bortsett fra noen veldig små barn var konfirmanten av de yngste), husker ikke hvem som vant, men vinneren fikk uansett ikke annet enn applaus og heder.

Hvor vellykket sånt blir kommer vel an på sammensetning av, og alder på gjester, konfirmanten selv og gjennomføringen. Her hjalp det nok at de som laget og gjennomførte kahooten var jevngamle med konfirmanten, kjente til, og la vekt på litt andre ting enn f.eks foreldrene ville gjort, og at de tøyset og showet en del under gjennomføringen. I tillegg til at konfirmanten selv er veldig avslappet med masse selvironi, og liker å være midtpunkt. Det passer nok ikke like bra i alle selskap.

Sist redigert av My : 07-05-23 kl 23:48.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-23, 23:34   #464
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi skal ikke ha leker, sikkert ikke quiz eller kahoot heller, men kanskje litt bilder på skjerm?

Gammel 08-05-23, 08:28   #465
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi skal ha bilder på skjerm i alle fall. Har sett det i bare én annen konfirmasjon, men jeg synes det var fint, særlig siden vi ikke hadde vært en del av konfirmantens liv før hun var 8 år eller så (bonusniese). Det er jo litt rart å være på andre siden av en konfirmasjon, altså som vertinne og ikke som gjest, for når jeg prøver å tenke på hva jeg har lagt merke til som gjest i andre konfirmasjoner er det skrekkelig lite (maten husker jeg alltid ), men det er jo likevel ikke aktuelt å droppe bordpynt og slikt likevel.
Det er meldt 22 grader og litt sol på konfirmasjonen. Måtte det stemme.

Gammel 08-05-23, 14:49   #466
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Da ble det visst litt endringer på gjestelisten i siste liten. Bestemoren til svigerinnen min døde i helgen og hun må da reise i begravelsen som er på fredag. Det betyr at datteren hennes må passe valpene de fikk for noen uker siden. Så da er det bare mannen hennes (min manns lillebror) og sønnen deres som kommer i konfirmasjonen og de skal ikke overnatte, men kommer med fly tidlig på morgenen og reiser igjen på kvelden. Så da blir vi faktisk bare 17 stykker og i stedet for å ha fullt av overnattingsgjester hele helgen blir det bare Mamma.

Da måtte jeg forandre hele bordplanen min. Lillesøster kom ubedt med et lurt forslag, for hun og lillebror synes ikke det er så viktig å sitte med konfirmanten og de heller vil sitte sammen med sin jevngamle fetter som de ikke ser så ofte så da blir løsningen at alle voksne sitter på samme bord (vi har plass til 14 rundt vårt vanlige bord) og så blir det et mindre bord rett ved siden av/rett inntil til de tre barna, og de får lov å stikke fra bordet for å leke/game rett etter måltidet. De hadde jo gledet seg til å tilbringe hele helgen sammen så det er litt leit at de bare får noen timer, men sånn ble det bare.

Gammel 08-05-23, 15:08   #467
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Auda, Myria. Det er alltid litt styr med endringer i siste liten, men dødsfall er jo vanskelig å forutse. Siden vi var såpass mange, så gikk vi for en litt klassisk formell bordplassering, mens konfirmantens venner ble plassert tett på konfirmanten.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-23, 15:20   #468
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Nei, det er ikke så mye å gjøre med. Det blir en myk start på konfirmasjonene for oss da, med færre gjester, for jeg regner med at når nestemann skal til pers er det sannsynligvis ikke valper og dødsfall og slikt så da blir vi en del flere.

Gammel 09-05-23, 15:30   #469
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Så kjedelig, Myria; men ikke så mye å gjøre med. Min venninne fikk tre avbud forrige helg, så derfor ble jo jeg invitert i siste liten siden de ikke kunne gjøre om på matbestillingen.

Jeg har nå sendt ut invitasjoner til vår og et par skal leveres ut til familievenner lokalt. Har fått meny for tapas, dressen er kjøpt og vi er good to go frem til sommerferien. Da må jeg lage fotobok.

Gammel 09-05-23, 15:43   #470
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Nei, det er ikke så mye å gjøre med. Jeg er bare glad konfirmantens onkel og søskenbarn får deltatt i det minste, selv om det blir en litt amputert kveld for dem. Jeg lurte litt på om vi skulle redusere matbestillingen, det har vi fremdeles mulighet til, men vi kom fram til at vi faktisk ser fram til å ha rester til dagen etter og slippe matlaging.

Gammel 09-05-23, 16:20   #471
millact

Standard

Rester er ganske deilig, særlig om det er rester man liker godt selv.

Jeg tenker vi nok må ha et lite resteselskap dagen etter; det er jo bare hyggelig.

Gammel 11-05-23, 08:31   #472
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Hvor mange er vi igjen som ikke har hatt konfirmasjon ennå? Jeg vet millact har til høsten, er det flere enn oss som har denne helgen?

I dag er det bakedag. Jeg skal bake ostekake, sjokoladekake og suksesskake. I morgen blir det Kvæfjordkake (den synes jeg bør bakes så tett på som mulig). Jeg skulle laget gulrotkake også, men konfirmanten ytret et ønske om franske makroner så da bestemte jeg meg for å droppe gulrotkaken. Makronene skal jeg ikke lage selv (de er allerede innkjøpt og ligger i fryseren), så det sparer meg for litt jobb. Marsipankaken skal hentes lørdag morgen og jeg har kransekake i fryseren (må huske å ta den opp for å tine i morgen).

I morgen er det altså i hovedsak dekking og pynting av bord (jeg må kjøpe et par blomsterbuketter, jeg skal klippe dem opp til små buketter som skal stå i små glass på bordene) og så bake den siste kaken, men ellers ikke så travel dag heldigvis. Talen til mannen er skrevet, dukene er strøket, det samme er guttenes penskjorter, og huset er rent og ryddig. Jepp, det meste er ganske klart.

Gammel 11-05-23, 09:29   #473
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Lykke til med innspurten Myria! Det virker som om du har ganske god kontroll. Kjenner at jeg var veldig glad for å slippe å bake, men da har man jo mer kontroll på kakevalg og smaker da.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-23, 09:36   #474
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Jeg elsker å bake så det gjør jeg med glede. Jeg hadde nok bedt om hjelp hvis det ikke var for at vi bestiller marsipankake og bruker kjøpt kransekake, men nå skal jeg bare bake fire kaker så det går helt fint.

Gammel 11-05-23, 09:40   #475
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg henger fortsatt her og har konfirmasjon neste helg.

Lener meg litt på at det er langhelg i forkant og jeg har tatt fri dagen før selskapet. Denne helgen skal jeg sette ut utemøbler, stryke duker og vaske vinduer (hvis jeg rekker og gidder). Frem med over blir det matlaging. Vi slka være hjemme og det kommer ikke så mange, det blir i teorien ikke så mye stress. i praksis har jeg det å kave litt.

Gammel 11-05-23, 09:45   #476
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Herlig med langhelg i forkant ja, god tid til forberedelser. Jeg synes det er like herlig med langhelg (nesten) rett etter. Da skal jeg slappe skikkelig av. Ikke at det har vært slitsomt å forberede, for det har det virkelig ikke, men jeg merker at mye tankevirksomhet har gått med til konfirmasjonen likevel.

For en uke siden var jeg bittelitt bekymret for at det skulle bli kjølig på konfirmasjonsdagen og kanskje til og med regn (som ville ødelegge for familiebilder utendørs), men nå er jeg mer bekymret for det skal bli for varmt. Men det skal bli herlig å ha verandadøren åpen og kunne sitte ute etter at vi har spist.

Gammel 11-05-23, 11:22   #477
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Langhelg etterpå høres også veldig deilig ut. Det blir bunad tre ganger på en uke, inkludert 17. mai. Jeg kan trenge ferie etterpå.

Gammel 11-05-23, 13:35   #478
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Lykke til med innspurten dere som har denne helgen, min innsats denne helgen er utelukkende å sørge for at han får levert kort til de tre som han skal gi til denne helga.

Og stryke bunadsskjorter til 17. De ble endelig vasket i går etter konfen. Min og mannens altså, ungenes hvite skjorter må puttes i maskina, guttungen fikk ny uniform i korpset (vokst siden i fjor, gitt) så jeg tar ed den skjorten også tenker jeg Langhelgen skal jeg trolig bare ta livet med ro, det høres helt fint ut.

Gammel 11-05-23, 13:54   #479
millact

Standard

Myria; høres ut som du har full kontroll, så bra! Så makroner kan fryses, det skal jeg notere meg.

Gammel 11-05-23, 14:13   #480
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Ja, de kan absolutt fryses. Vi bestilte dem bare fra Oda og de kommer faktisk levert frosne (men man kan også fint fryse hjemmebakte makroner). Det er veldig praktisk med alt som kan være i fryseren (som kransekaken) for selv om vi har et ekstra kjøleskap i en bod blir det fort veldig fullt når flere kaker må lagres kaldt og vi i tillegg har alt det vanlige der og dessuten helst skal kunne servere kald brus til x antall mennesker i konfirmasjonen. Jeg må stable skikkelig skjønner jeg.

Sist redigert av Myria : 11-05-23 kl 15:13.
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:48.