Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Kjerringsko - hva er det?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-16, 16:12   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjerringsko - hva er det?

Jeg husker da jeg på tidlig nittitall hadde på meg miniskjørt og doc Martens (for ordens skyld, jeg var tenåring), og fikk kommentar fra en snipete bekjent av min mormor, som hun og jeg møtte på. Damen målte meg opp og ned, fnyste litt, og sa til min mormor at "i dag kan jammen ungdommen gå med mye rart. Slik kunne neimen ikke vi gå kledd da vi var ung".

Min mormor svarte rolig og enkelt: "Nei, det var jo ikke moderne det da. Hadde det vært moderne så hadde vi sikkert gått med det vi også". Så ble det ikke sagt mer om den saken.

Tenker ofte på den kommentaren når jeg tar meg selv i å riste på hodet av hva "ungdommen" går med.

Gammel 20-04-16, 16:32   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hvorfor det, egentlig? Det er virkelig bare å le av at det skal være noen defineringsmakt i at noen mener at joggesko(!!!) har aldersgrense.

Helt enig. Selv om jeg altså mener at joggesko og kjole/skjørt ikke hører sammen.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det er jeg enig i, og jeg har ikke noen problemer med hovedinnlegget, tråden syntes jeg utviklet seg i en (for meg) latterliggjørende retning.

Da bør du gå i deg selv og se litt på hvordan du tar ting. Det måtte jeg gjøre i "Konformant 2024" tråden, som jeg ble skikkelig kjerringsnurt av. Om en skal ta alt opp som en personlig fornærmelse eier en faktisk et problem.
Og du kan faktisk begynne med å slutte å snakke så stygt om deg selv!

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-16, 19:31   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Helt enig. Selv om jeg altså mener at joggesko og kjole/skjørt ikke hører sammen.

Da bør du gå i deg selv og se litt på hvordan du tar ting. Det måtte jeg gjøre i "Konformant 2024" tråden, som jeg ble skikkelig kjerringsnurt av. Om en skal ta alt opp som en personlig fornærmelse eier en faktisk et problem.
Og du kan faktisk begynne med å slutte å snakke så stygt om deg selv!

Vel, jeg kan finne på å gå i kjole og joggesko. Når du da mener at det ikke hører sammen, leser jeg det som en definisjon av hvordan du mener verden bør være, og ergo en degradering av meg. Om du hadde skrevet at du SELV aldri kunne tenke deg å gå i joggesko og kjole, hadde jeg ikke reagert på en flekk. Det har noe med hvordan man ordlegger seg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-16, 19:47   #4
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg kan finne på å gå i kjole og joggesko. Når du da mener at det ikke hører sammen, leser jeg det som en definisjon av hvordan du mener verden bør være, og ergo en degradering av meg. Om du hadde skrevet at du SELV aldri kunne tenke deg å gå i joggesko og kjole, hadde jeg ikke reagert på en flekk. Det har noe med hvordan man ordlegger seg.

Hvis jeg var deg tror jeg kanskje ikke jeg ville ha gått inn og lest i tråder som dette, der det legges opp til at folk skal komme med sin subjektive mening om diverse mote, og stemninga er såpass flåsete som her. Det er også folk her som hevder (mer eller mindre) at man er kjerring, eller gammel, om man mener at joggesko ikke går til kjole. Kan du ikke heller høre på dem?

Gammel 20-04-16, 20:22   #5
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk kommentar på jobb i forrige uke om at jeg var så preppa (blå dressbukse, hvit skjorte, blå genser og høye heler - pga kundemøte), da avreagerte jeg med skjørt og joggesko dagen etter. Jeg vil helst ikke settes i bås, og kler meg etter humør og anledning. Ikke etter hva andre måtte mene. Jeg er litt schizofren i klesstilen, og lever fint med det.

Gammel 20-04-16, 16:10   #6
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Etter å ha lest denne tråden ser jeg at jeg legger veldig lite merke til andres sko.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-16, 16:12   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Etter å ha lest denne tråden ser jeg at jeg legger veldig lite merke til andres sko.

Jeg også! Jeg måtte en runde for å se på kollegene sine.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-16, 21:01   #8
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Jeg studerte alle som gikk av på bussen idag, hvilket skotøy de hadde. Lite hvite joggesko, faktisk. Bergen.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-16, 21:02   #9
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sko er en ting jeg alltid studerer på undergrunnen i London. Mye forskjellig der!

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-16, 21:55   #10
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Sko er en ting jeg alltid studerer på undergrunnen i London. Mye forskjellig der!

Der sa du noe! Det tror jeg er det eneste stedet jeg faktisk studerer folks fottøy Engelskmenn er også så fascinerende lite opptatt av å ha sko som passer til årstiden. Og MYE sko som egentlig er altfor små, med tær og hæler hengende langt utenfor.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-16, 22:04   #11
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Der sa du noe! Det tror jeg er det eneste stedet jeg faktisk studerer folks fottøy Engelskmenn er også så fascinerende lite opptatt av å ha sko som passer til årstiden. Og MYE sko som egentlig er altfor små, med tær og hæler hengende langt utenfor.

Det gjelder klær også.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-16, 17:26   #12
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden og jeg bruker samme størrelse nå, ja.

Gammel 20-04-16, 19:43   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Divine, det er ikke ett eneste antrekk eller type sko noen i denne tråden mener ikke passer seg. Det vil alltid være noen som mener noe. Folk har rett og slett ulik smak og stil. Rine og 007 mener joggesko og kjole ikke passer sammen. Det syns jeg og da tenker jeg at de ikke har peiling. Og sånn tenker de garantert om meg også. F.eks om pensko på gutter. Der tenker de sikkert at jeg ikke har peil. Det er faktisk ikke en big deal. Du kan ikke gå gjennom livet og mene det samme som ALLE, ALLTID. At andre mener noe om din stil og du noe om deres betyr ikke at noen av dere tar feil, eller noen har rett. Det er SMAK.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-16, 19:50   #14
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet jo det! Jeg så en dame på Elixia forleden i lakserosa og gull fra topp til tå. Jeg tenkte at jeez, det der var så langt unna meg som det går an å komme. Men jeg sier ikke at gullknapper er krampe eller at lakserosa er for kjerringer av den grunn.

Gammel 20-04-16, 19:53   #15
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg vet jo det! Jeg så en dame på Elixia forleden i lakserosa og gull fra topp til tå. Jeg tenkte at jeez, det der var så langt unna meg som det går an å komme. Men jeg sier ikke at gullknapper er krampe eller at lakserosa er for kjerringer av den grunn.

Jammen dette er en slik tråd, hvor folk sier hva de mener i en litt flåsete tone, og alle synes innerst inne at alt er greit. Og du er sannsynligvis den eneste som ikke forstår det. I denne tråden kunne du glatt ha sagt at lakserosa er for kjerringer, selv om jeg var kledd i lakserosa fra topp til tå hadde jeg ikke tatt det særlig høytidelig. Fordi dette er en flåsete uhøytidelig tråd, folk får synes hva de vil, jeg går kledd slik jeg vil, og driter selvsagt i hva 007 eller rine eller andre måtte mene om det. Men vil gjerne lese deres vittige kommentarer og småsarkastiske bemerkninger om det likevel, fordi det underholder meg. Hvis ikke går jeg selvsagt ut av tråden.

Gammel 20-04-16, 20:22   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Det er sikkert lett for de moteselvsikre å tåle flåsing med egen stil, men for meg (og jeg kan da ikke være den eneste?) har klær og mote nesten alltid vært sårt og vanskelig. Det er derfor jeg reagerer. Jeg føler at jeg endelig har klart å karre meg opp til et "normalt motenivå" og da er det kjipt at noen ler av det. Litt som om jeg skulle klart et maraton og folk hadde stått ved målstreken og flåset med at folk som løper er kjerringer og at det riktige selvsagt er å drive med fekting. Flås og fjas, ja visst, men likevel ikke alltid like morsomt for den det rammer.

Gammel 20-04-16, 20:55   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sikkert lett for de moteselvsikre å tåle flåsing med egen stil, men for meg (og jeg kan da ikke være den eneste?) har klær og mote nesten alltid vært sårt og vanskelig. Det er derfor jeg reagerer. Jeg føler at jeg endelig har klart å karre meg opp til et "normalt motenivå" og da er det kjipt at noen ler av det. Litt som om jeg skulle klart et maraton og folk hadde stått ved målstreken og flåset med at folk som løper er kjerringer og at det riktige selvsagt er å drive med fekting. Flås og fjas, ja visst, men likevel ikke alltid like morsomt for den det rammer.

Jeg vil i grunn gjerne ta side med ofrene i en sak, men her vil jeg si du lar deg ramme, i langt større grad enn rammes. Det blir litt som når tiåringen går inn i strålen fra minstens vanngevær, og etterpå syter for han ble "truffet". Gå til sides. Jeg vet det er lett å si, men vi har nok alle områder som er sårere for oss enn andre, og som diskuteres her på forumet. Jeg vet meget godt hva slags diskusjoner jeg bør styre unna, fordi tærne mine er for ømme. Dette er flås og fjas, om man ikke liker det, så kan man velge det bort. Som voksen må man nesten ta såpass ansvar for seg selv og sin egen trivsel.

Gammel 20-04-16, 21:03   #18
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Enig med 007 og andre, det er derfor du kanskje bør holde deg unna tråder som dette.

Gammel 20-04-16, 21:31   #19
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Enig med 007 og andre, det er derfor du kanskje bør holde deg unna tråder som dette.

Eller kjenne litt på sårheten, og være åpen om den. Her er garantert flere som føler sånn.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-16, 22:23   #20
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Eller kjenne litt på sårheten, og være åpen om den. Her er garantert flere som føler sånn.

Joda, men for meg blir det litt samme som om usikre personer med masse tatoveringer går inn i en "hva synes du om tatoveringer?" -tråd. Da ville jeg også anbefalt disse å unngå slike tråder. Om de likevel går inn og leser, og deretter skriver at de blir lei seg og føler seg mindreverdige av alle som skriver at de synes det er stygt, ja, da ville jeg også ha begrenset med sympati. Særlig hvis enda flere sa at det var fint.

Men det er vel gjerne slik at uansett hvor mange som sier noe positivt så hjelper det ikke, så lenge en person sier noe negativt. For det er denne ene man henger seg opp i og husker.

Jeg har forresten null peiling på eller interesse for mote, og finnes ikke selvsikker på det området. Har garantert brutt mange av "reglene" til mange her inne. Men denne tråden fant jeg utrolig nok ganske underholdende, jeg skjønner jo at det ikke er særlig alvorlig ment.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:58.