|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#461 |
|
Passiv
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"
Det gjør jeg aldri. Jeg drikker te, sender kakefatet videre uten mer fokus og skravler i vei. |
|
|
|
#462 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#463 |
|
Yes, we can!!
|
Nå syns jeg du er vrang, for jeg prøvde å beskrive et helhetsbilde. Altså, dette er SLEKTA. De ligner meg ganske mye. Jeg prøvde å beskrive folk som koser seg overvektige. Å skryte til vertinnen er selvsagt både hyggelig og høflig. Å kose seg med maten også. Jeg bare prøvde å formidle at jeg er brennsikker på at disse IKKE har et sånt traumatisk og skamfullt og overspisende forhold til mat som dere mener at ALLE veldig overvektige har. (Jeg kjenner også de som jeg er temmelig sikker på har det, uten at de har sagt det selv)
|
|
|
#464 |
|
Passiv
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Det er man. Men for å sette en grense som er bombastisk så brukte jeg den der. Vekt er et problem før det - men etter det er det udiskuterbart. |
|
|
|
#465 |
|
Textrovert
|
Ja, jeg skjønner da det. Og det har jeg ikke noen problemer med. Men jeg skjønner ikke helt hva du prøver å argumentere med akkurat her? At siden de IKKE har spiseforstyrrelser, så burde de I ALLE FALL ikke kose seg med maten eller skryte av den? Jeg skjønner bare ganske enkelt ikke helt hvor du ville med akkurat de uttalelsene.
|
|
|
#466 |
|
Shake it out!
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Vi har en kompis som er tynn som en strek. Som fikk beskjed om at han var helseskadelig feit. Innvendig. Han var rett og slett tynnfeit. Tynn utenpå, men med alt for mye fett rundt innvollene - som er det fettet som er mest skadelig helsemessig. Fedme er ikke bare hvordan man ser ut, altså. Man kan ikke bruke BMI som mål på om en er helseskadelig tykk eller ei. Det er fullt mulig å ha en BMI på 30 + og være sterk og sunn som bare det, med en relativt lav fettprosent BMI tatt i betraktning. Og man kan ha en BMI i nedre ende av skalaen, men likevel ha en skyhøy fettprosent. Helsemessig er det ingen tvil om hva som er å foretrekke.
|
|
|
#467 |
|
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, jeg kan selvsagt ikke vite hvordan det er i "bygda di", men jeg har oppholdt meg, og oppholder meg, mye i miljøer der sosiale levekår er ganske stusselige, og jeg vet at mange av de som sliter med overvektsproblematikk ikke sliter fordi de koser seg så fælt, snarere tvert i mot. Det er igrunnen det som er poenget mitt. Sist redigert av pippo : 14-10-10 kl 17:27. |
|
|
|
|
|
#468 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Dette er det man ser i stadig større deler av USA og UK nå. Sosial nød blir en ond sirkel med elendig ernæring fra spedbarnsalderen av, rusproblematikk, arbeidsløshet over flere generasjoner. Ghettoisering med områder som skys av middelklassene. Disse folka er ikke fete av trøstespising, men fordi de stapper i seg det som er billig, tilgjengelig og godt. Den skotske friterte marsbaren med cola er vel den beste metaforen på dette i en eneste matrett. Fett, på fett, sukker på sukker. Sitting i sofa, såpeserier eneste å se frem til er fyll med likesinnede på nærmeste pub.
|
|
|
#469 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Har ikke lest hele diskusjonen, men jeg gleder meg til debatten i kveld på NRK1 2130, mellom Kari Jaquesson, Dag Viljen Poleszynski og Christian Drevon. Følg med!!
|
|
|
|
#470 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det er sikkert mulig det. Men jeg kan ikke se annet enn at det litt flåsete utspillet til Jaqueson har satt igang en debatt som har nyansert bildet mer og mer og gitt folk mer opplysning om fedme?
|
|
|
#471 |
|
Textrovert
|
Jeg mener ikke at folk uffer og akker seg for å være slemme, men jeg synes det er veldig påtakelig at det aldri skal kunne serveres god mat uten at det må gjøres et poeng ut av at det er kalorier i maten, for å sette det litt på spissen.
|
|
|
#472 |
|
|
Jeg kjenner jeg nesten må spørre litt hva slags folk du omgås jeg altså, for å svare litt på spissen... |
|
|
|
|
|
#473 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Dette med kaker er et evig problem for meg. Jeg er ikke noe særlig glad i kaker, jeg liker kun Verdens Beste og brownis, til nød litt gulrotkake eller litt langpannesjokoladekake. I alle sosiale lag der det blir servert kake må jeg forsvare at jeg ikke spiser og det er jo ikke særlig høflig å si at man ikke liker. "Jeg er ingen kakemenneske" blir mottatt med stor skepsis, og svigerinnen min jublet høylydt da hun hadde laget Pavlova og jeg spiste. Alle i selskapet fikk høre at jeg endelig spiste kake og jeg fikk mange kommentarer som "Du er da tynn du, og du må da unne deg litt kake." Jeg får forresten de samme kommentarene når det gjelder sjokolade, jeg er ekstremt kresen på sjokolade og liker kun få utvalgte. Men det er ikke lov å ikke like sjokolade - alle liker sjokolade og de som sier noe annet lyver. |
|
|
|
|
|
#474 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#476 |
|
maler
|
Jeg så en presentasjon av en studie angående dette for noen uker siden, jeg er usikker på om den er publisert ennå, men jeg kan spørre hun som presenterte den. Uansett, den viste at hos overvektige var det godt samsvar mellom bmi og fettprosent.
|
|
|
#477 |
|
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Da er det ett program med KJ, overvektige, slankeeksperter m.m på NRK idag klokka 2130.
|
|
|
#478 |
|
Passiv
|
Nja. Det er vel riktigere å si at det er KJ, Drevon og en eller annen til. |
|
|
|
#479 |
|
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tja, mulig. :skjønteikke:
|
|
|
#480 |
|
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Jeg synes Kari J. har rett i mye av det hun sier, det er bare det at hun ennå ikke helt har fått uttrykt det sånn som jeg går ut i fra hun egentlig mener... og det kommer vel forhåpentligvis på NRK i kveld.
|
![]() |
|
|