Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-10, 16:47   #461
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg bryr meg mindre om en person eller fem rundt meg ikke spiser kake. Men det at noen HØYLYTT ikke spiser kake, DET plager meg faktisk ganske mye.

Det gjør jeg aldri. Jeg drikker te, sender kakefatet videre uten mer fokus og skravler i vei.

Problemet er at de fleste som er truandes til å invitere meg noe sted jo også kjenner meg og dermed vet at jeg ikke spiser sukker og er superengasjert i kosthold. Og dermed blir det jo lagt merke til at jeg ikke forsyner meg. Det er som om det hadde vært greit for alle hvis jeg også spiste, men når jeg ikke spiser så ødelegger jeg kosen for de som vil ha.

Det er kjempedumt - jeg vil jo slettes ikke at det skal være sånn. Jeg syns folk selvsagt skal få spise kake om de ønsker det. Og de aller fleste har jo ikke min reaksjon på sukker heller så for dem er det jo ikke noe problem. Der jeg ville gått hjem og fortsatt med et etegilde så går jo de hjem og tenker ikke mer over det.

Etter at jeg fikk stoffskiftetrøbbel har jeg blitt en sånn som kan ta en kakesmule også er det ikke noe villdyr som våkner. Jeg kan spise den, la den ligge eller glemme - det er ikke noen forskjell. Villdyret er vekk. Jeg merker at det stresser folk langt mindre når jeg gjør det sånn.

Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 16:48   #462
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Du mener altså at det er mer sannsynlig at 80% av en aldersgruppe har alvorlige psykiske problemer enn at jeg har rett i min vurdering at det er mer miljø/kultur og mer aksept for at det er greit å være overvektig, all den tid vi snakker om et sted du ikke har vært? Flottings.

Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 17:01   #463
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, ja? Er det noe galt i det? Har ikke en overvektig person lov til å si at maten var god? Eller å ev. lage kaken selv en gang? Skal den overvektige sitte stille i en sofa og diskré drikke en kopp svart kaffe mens de andre koser seg? Jeg VET det ikke er det du mener, men her uttrykte du deg klønete, Poly.

Jeg har alltid vært en som har skrytt av maten i selskaper og ofte kost meg voldsomt med maten. Da ofte som en motvekt til alle som uffer og akker seg over at "her var det mange kalorier, du" og "ja, nå MÅ jo joggeskoene på så snart vi kommer hjem" eller høylytte kommentarer av typen "nei, sååååå mange kalorier spiser man da ikke etter middag. Så jeg skal IKKE ha noenting" mens andre står der med kakestykket i hånda og plutselig føler seg ille til mote.

Nå syns jeg du er vrang, for jeg prøvde å beskrive et helhetsbilde. Altså, dette er SLEKTA. De ligner meg ganske mye. Jeg prøvde å beskrive folk som koser seg overvektige. Å skryte til vertinnen er selvsagt både hyggelig og høflig. Å kose seg med maten også. Jeg bare prøvde å formidle at jeg er brennsikker på at disse IKKE har et sånt traumatisk og skamfullt og overspisende forhold til mat som dere mener at ALLE veldig overvektige har. (Jeg kjenner også de som jeg er temmelig sikker på har det, uten at de har sagt det selv)

(En annen ting: Man er helseskadelig overvektig LENGE før man ikke får plass i stolen, altså!)

Gammel 14-10-10, 17:03   #464
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er man. Men for å sette en grense som er bombastisk så brukte jeg den der. Vekt er et problem før det - men etter det er det udiskuterbart.

Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 17:08   #465
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg bare prøvde å formidle at jeg er brennsikker på at disse IKKE har et sånt traumatisk og skamfullt og overspisende forhold til mat som dere mener at ALLE veldig overvektige har.

Ja, jeg skjønner da det. Og det har jeg ikke noen problemer med. Men jeg skjønner ikke helt hva du prøver å argumentere med akkurat her? At siden de IKKE har spiseforstyrrelser, så burde de I ALLE FALL ikke kose seg med maten eller skryte av den? Jeg skjønner bare ganske enkelt ikke helt hvor du ville med akkurat de uttalelsene.

Forresten, det var noen stoler på lunsjrommet jeg ikke fikk plass i før operasjonen. Jeg hadde INGEN overvektsrelaterte sykdommer eller plager. Så det går an å ikke få plass i stolen UTEN å være helsefarlig overvektig, altså. Med helsefarlig overvektig mener jeg da "uten overvektsrelaterte helseproblemer i øyeblikket", ikke at det potensielt kan være helsefarlig å holde en slik vekt over tid.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 17:10   #466
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en kompis som er tynn som en strek. Som fikk beskjed om at han var helseskadelig feit. Innvendig. Han var rett og slett tynnfeit. Tynn utenpå, men med alt for mye fett rundt innvollene - som er det fettet som er mest skadelig helsemessig. Fedme er ikke bare hvordan man ser ut, altså. Man kan ikke bruke BMI som mål på om en er helseskadelig tykk eller ei. Det er fullt mulig å ha en BMI på 30 + og være sterk og sunn som bare det, med en relativt lav fettprosent BMI tatt i betraktning. Og man kan ha en BMI i nedre ende av skalaen, men likevel ha en skyhøy fettprosent. Helsemessig er det ingen tvil om hva som er å foretrekke.

Men jeg har heller ingen tro på at man kan sette likhetstrekk mellom høy overvekt og psykiske problemer. Altså, jeg ble ganske deprimert da det gikk opp for meg at jeg hadde lagt på meg 31 kg og hadde gått fra å være slank til å være rimelig god og rund (vi snakker ikke om BMI på 30 og mye muskler, altså). Men jeg ble ikke tykk av å være deprimert, jeg ble deprimert av å være tykk. Og det er noe helt annet enn å bli tykk fordi man er deprimert.

Gammel 14-10-10, 17:21   #467
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du mener altså at det er mer sannsynlig at 80% av en aldersgruppe har alvorlige psykiske problemer enn at jeg har rett i min vurdering at det er mer miljø/kultur og mer aksept for at det er greit å være overvektig, all den tid vi snakker om et sted du ikke har vært? Flottings.

Nei, jeg kan selvsagt ikke vite hvordan det er i "bygda di", men jeg har oppholdt meg, og oppholder meg, mye i miljøer der sosiale levekår er ganske stusselige, og jeg vet at mange av de som sliter med overvektsproblematikk ikke sliter fordi de koser seg så fælt, snarere tvert i mot. Det er igrunnen det som er poenget mitt.

Sist redigert av pippo : 14-10-10 kl 17:27.
pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 17:22   #468
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Kompliserte spiseforstyrrelser som at man har et enormt sug etter søtsaker eller hva som en finnes, med overspising og skamfølelse etterpå er en helt annen liga enn de sosiale problemene som jeg tenker på her. Jeg sier ikke at folk var helt sinnsykt ulykkelige heller, men var i et miljø hvor man hadde annet å streve med enn vekten, ikke hadde så stort fokus på økologisk mat fra bunnen av, riktig måte å mosjonere på og pulsklokkene var mindre hyppig i bruk enn playstationene. Men matinntaket var ikke et symptom på et underliggende psykisk problem.

Dette er det man ser i stadig større deler av USA og UK nå. Sosial nød blir en ond sirkel med elendig ernæring fra spedbarnsalderen av, rusproblematikk, arbeidsløshet over flere generasjoner. Ghettoisering med områder som skys av middelklassene. Disse folka er ikke fete av trøstespising, men fordi de stapper i seg det som er billig, tilgjengelig og godt. Den skotske friterte marsbaren med cola er vel den beste metaforen på dette i en eneste matrett. Fett, på fett, sukker på sukker. Sitting i sofa, såpeserier eneste å se frem til er fyll med likesinnede på nærmeste pub.

Gammel 14-10-10, 17:25   #469
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har ikke lest hele diskusjonen, men jeg gleder meg til debatten i kveld på NRK1 2130, mellom Kari Jaquesson, Dag Viljen Poleszynski og Christian Drevon. Følg med!!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 17:39   #470
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Kanskje du skal innse at det er en del rundt vektproblematikk du rett og slett ikke forstår?

Det er sikkert mulig det. Men jeg kan ikke se annet enn at det litt flåsete utspillet til Jaqueson har satt igang en debatt som har nyansert bildet mer og mer og gitt folk mer opplysning om fedme?

Gammel 14-10-10, 17:42   #471
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Uten at det var ment å være stygg med noen eller få andre til å føle seg ille til mote. Kanskje man ikke tenkte på det engang?

Jeg mener ikke at folk uffer og akker seg for å være slemme, men jeg synes det er veldig påtakelig at det aldri skal kunne serveres god mat uten at det må gjøres et poeng ut av at det er kalorier i maten, for å sette det litt på spissen.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 18:09   #472
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener ikke at folk uffer og akker seg for å være slemme, men jeg synes det er veldig påtakelig at det aldri skal kunne serveres god mat uten at det må gjøres et poeng ut av at det er kalorier i maten, for å sette det litt på spissen.

Jeg kjenner jeg nesten må spørre litt hva slags folk du omgås jeg altså, for å svare litt på spissen...
I min omgangskrets er det hvertfall EKSTREMT sjelden noen nevner noe som har med kalorier i den maten spises (eller ikke spises) overhodet. Eller det er ekstremt sjelden at jeg legger merke til det hvertfall, jeg skal ta høyde for det.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 18:17   #473
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette med kaker er et evig problem for meg. Jeg er ikke noe særlig glad i kaker, jeg liker kun Verdens Beste og brownis, til nød litt gulrotkake eller litt langpannesjokoladekake. I alle sosiale lag der det blir servert kake må jeg forsvare at jeg ikke spiser og det er jo ikke særlig høflig å si at man ikke liker. "Jeg er ingen kakemenneske" blir mottatt med stor skepsis, og svigerinnen min jublet høylydt da hun hadde laget Pavlova og jeg spiste. Alle i selskapet fikk høre at jeg endelig spiste kake og jeg fikk mange kommentarer som "Du er da tynn du, og du må da unne deg litt kake." Jeg får forresten de samme kommentarene når det gjelder sjokolade, jeg er ekstremt kresen på sjokolade og liker kun få utvalgte. Men det er ikke lov å ikke like sjokolade - alle liker sjokolade og de som sier noe annet lyver.

(Men kom igjen når det er fersk gjærbakst eller vafler... )

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 18:52   #474
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Jeg skjønner ikke at uttalelser fra en treningsnarkis på tv som lever av hasselnøtter, gress og vann skal ha for vanlige folk med overvekt sitt selvbilde. Det må da være å gjøre seg selv til unødig offer?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 18:57   #475
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 19:00   #476
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Vi har en kompis som er tynn som en strek. Som fikk beskjed om at han var helseskadelig feit. Innvendig. Han var rett og slett tynnfeit. Tynn utenpå, men med alt for mye fett rundt innvollene - som er det fettet som er mest skadelig helsemessig. Fedme er ikke bare hvordan man ser ut, altså. Man kan ikke bruke BMI som mål på om en er helseskadelig tykk eller ei. Det er fullt mulig å ha en BMI på 30 + og være sterk og sunn som bare det, med en relativt lav fettprosent BMI tatt i betraktning. Og man kan ha en BMI i nedre ende av skalaen, men likevel ha en skyhøy fettprosent. Helsemessig er det ingen tvil om hva som er å foretrekke.

Jeg så en presentasjon av en studie angående dette for noen uker siden, jeg er usikker på om den er publisert ennå, men jeg kan spørre hun som presenterte den. Uansett, den viste at hos overvektige var det godt samsvar mellom bmi og fettprosent.

Gammel 14-10-10, 19:10   #477
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Da er det ett program med KJ, overvektige, slankeeksperter m.m på NRK idag klokka 2130.

Gammel 14-10-10, 19:12   #478
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Da er det ett program med KJ, overvektige, slankeeksperter m.m på NRK idag klokka 2130.

Nja. Det er vel riktigere å si at det er KJ, Drevon og en eller annen til.

Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 19:15   #479
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nja. Det er vel riktigere å si at det er KJ, Drevon og en eller annen til.

Tja, mulig. :skjønteikke:

Gammel 14-10-10, 19:40   #480
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes Kari J. har rett i mye av det hun sier, det er bare det at hun ennå ikke helt har fått uttrykt det sånn som jeg går ut i fra hun egentlig mener... og det kommer vel forhåpentligvis på NRK i kveld.

Det er ingen tvil om at dersom man ønsker å gå ned i vekt, så er det mindre, og riktig mat, og mer bevegelse som skal til. Man må forbrenne fler kalorier enn man spiser.

Det som er så synd at ikke kommer fram er at slank ikke nødvendigvis betyr sunn, og at overvektig ikke nødvendigvis betyr usunn. Man kan godt være slank og trene masse, men leve svært usunt og på den måte herje med kroppen sin som er minst like farlig som overvekt. Jeg har et knippe kolleger som ser slanke og veltrente ut, men som jeg vet sulter seg slanke, lever på kaffe, vann og sigaretter og trener som gale. De blir sjelden sett på som usunne... og hvorfor ikke det egentlig? Man kan likeledes ha en god del kilo for mye uten å være usunn fordi man trener, spiser sunt, men dessverre spiser litt for mye av den sunne maten.

Jeg kjenner at jeg holder på å sprekke av sinne når man snakker om BMI. BMI er det største bullshit som finnes i debatten om overvekt. Samtlige på alpin-landslaget ville falt i kategorien farlig overvektig dersom de fulgte BMI-synsetøvet..

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:10.