Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes dere om navnesminke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-11, 12:17   #441
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Jeg har jo en Mathias, og er i utgangspunktet mot navnesminke (jeg må ALLTID stave navnet mitt...). Da vi valgte Mathias, så innså jeg at folk flest skrev det med "th" automatisk, og at det var den usminkede varianten vi hadde vært nødt til å stave. Så da så...

Gammel 30-05-11, 12:40   #442
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg har jo en Mathias, og er i utgangspunktet mot navnesminke (jeg må ALLTID stave navnet mitt...). Da vi valgte Mathias, så innså jeg at folk flest skrev det med "th" automatisk, og at det var den usminkede varianten vi hadde vært nødt til å stave. Så da så...

Jeg uttaler Mathias mer med H enn uten, så for meg er det en helt naturlig stavemåte. Skulle jeg uttalt Matias, ville jeg automatisk ha sagt MA-tias, med trykk på MA.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 12:57   #443
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Vår sønn har et navn som oftest staves med W, men han er oppkalt etter sin oldefar som skrev det med V, så da ville vi også skrive det sånn.
Nå har det blitt et veldig populært navn, så vi må alltid fortelle at det skrives med V når andre skal skrive navnet hans.

Dumt om han blir "*** med enkel-v", men jeg må ærlig talt si at jeg ikke tenkte på det da han ble oppkalt.

Jeg møtte en gutt en gang som ble presentert som "Xander med X" av sin mor...

Sitat:

Andre uvanlige navn

Søskenflokk 1: Embla-Øyunn, Hlin-Såga, Rind Srea og Sin Nanna
Søskenflokk 2: Venill Dominica, Sylvelin Bernadette, Reimar Ambros, Falkvor Anselm
Søskenflokk 3: Ronja, Rowena og Tindra

Oj, visste ikke at Sylvelin var et menneskenavn, jeg har bare hørt det som kunavn!

Gammel 30-05-11, 13:16   #444
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Stave navnet sitt må man alltids likevel, så det er ikke det aller tyngste argumentet mot navnesminking, synes jeg. Jeg har et kort og greit navn og to norske etternavn som nesten ingen har, jeg må alltid stave alle navnene.

Hvis vi får jente denne gangen, er et av navnene vi vurderer et som garantert må staves. Det får gå, stakkaren må stave mellomnavnet og antakelig etternavnet også. Blir det gutt, slipper han unna med at folk uttaler fornavnet med ulikt tonem. Jeg er ikke helt konsekvent selv en gang.

Det Teo sier om anonymitet er et poeng, men jeg synes jeg ser en liten tendens til at de som velger uvanlige navn ofte bruker navnet i alle sammenhenger også, jeg da, men det får jo være deres sak. (Ok - det har jeg vel strengt tatt ikke belegg for å si, jeg har bare avslørt meg grundig med tanke på sniklesing på NM og de der andre foraene. ) En liten gutt i omgangskretsen kan etter hvert google fornavnet sitt, og alle treffene på de første sidene er innlegg mammaen har skrevet om ham i forum. Jeg synes det er litt betenkelig, men jeg tror ikke jeg skal gi meg til å lære voksne folk nettvett.

Gammel 30-05-11, 13:25   #445
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

En liten gutt i omgangskretsen kan etter hvert google fornavnet sitt, og alle treffene på de første sidene er innlegg mammaen har skrevet om ham i forum. Jeg synes det er litt betenkelig, men jeg tror ikke jeg skal gi meg til å lære voksne folk nettvett.

Dette er virkelig til ettertanke, ja.

Gammel 30-05-11, 13:34   #446
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis en av deres bekjente (ikke veldig nær) skrev navnet til babyen sin slik: Kevin Renè. Hadde dere bemerket skrivemåten dersom mor selv kalte barnet Kevin René?
Har det noe å si?
Er det frekt å nevne?

Jeg hadde nok spurt litt etter, hvertfall. Klart det har noe å si.

Gammel 30-05-11, 13:35   #447
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg deler fornavn med over 15 000 andre norske kvinner, men har aldri hatt nevneverdige problemer med å skille meg ut, jeg heller.

Mens jeg har et navn som knapt har blitt brukt siden rundt 1940, og dermed er en av få som heter fornavn + etternavn, og eneste som heter fornavn + mellomnavn + etternavn, og dermed er meget google-bar. Det er ikke alltid festlig, selv om jeg er lett å finne om noen vil lete etter meg.

Gammel 30-05-11, 13:35   #448
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville kanskje nevnt det om det var noen i min nærhet. Ville ikke alle satt pris på å få et hint om at man var på bærtur og i ferd med å drite seg veldig tydelig ut for all ettertid?

Gammel 30-05-11, 13:35   #449
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis en av deres bekjente (ikke veldig nær) skrev navnet til babyen sin slik: Kevin Renè. Hadde dere bemerket skrivemåten dersom mor selv kalte barnet Kevin René?
Har det noe å si?
Er det frekt å nevne?

Da tenker jeg ikke på et barn som har hatt navnet i mange år, men på et barn hvor foreldre kanskje ikke har rukket å sende navnevalgsskjema ennå.

Jeg hadde sagt fra, men så eier jeg ikke sosiale antenner heller.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 13:36   #450
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har det noe å si?
Er det frekt å nevne?

Da tenker jeg ikke på et barn som har hatt navnet i mange år, men på et barn hvor foreldre kanskje ikke har rukket å sende navnevalgsskjema ennå.

Jeg hadde ikke nølt med å si fra/spørre.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 13:38   #451
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Mens jeg har et navn som knapt har blitt brukt siden rundt 1940, og dermed er en av få som heter fornavn + etternavn, og eneste som heter fornavn + mellomnavn + etternavn, og dermed er meget google-bar. Det er ikke alltid festlig, selv om jeg er lett å finne om noen vil lete etter meg.

Er du meg?

(Sånn bortsett fra at jeg tror jeg er den eneste som heter fornavn + etternavn også.)

Jeg tror jeg hadde nevnt noe om aksenten, ja, hvis det var noen jeg kjente godt.

Gammel 30-05-11, 13:42   #452
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Sånn bortsett fra at jeg tror jeg er den eneste som heter fornavn + etternavn også.)

Sånn bortsett fra den bittelille detaljen, ja. Det er faktisk seks stykker i landet som heter fornavn + etternavn. Så da bør en vite hva jeg het før jeg giftet meg for å finne meg. Yey!

Gammel 30-05-11, 13:42   #453
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Det er ikke mye på NM som ikke blir tatt ille opp, egentlig. Ikke god målestokk.

Gammel 30-05-11, 13:47   #454
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Det er ikke mye på NM som ikke blir tatt ille opp, egentlig. Ikke god målestokk.

Kaller du meg en dårlig mor?

:skingrestemme:

Gammel 30-05-11, 13:48   #455
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Nei, nei. Først: "Ja, da er jeg vel en dårlig mor, da." Og "Buhu, alle kaller meg dårlig mor."

Gammel 30-05-11, 13:49   #456
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Alt man gikk glipp av, bare fordi man ikke fikk barn tidlig nok.

Gammel 30-05-11, 13:52   #457
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt man gikk glipp av, bare fordi man ikke fikk barn tidlig nok.

Eller fordi man ble vekk (av alle skrivefeilene, først og fremst) før man fikk blitt kjent med forumet.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 13:55   #458
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvordan uttaler man Renè?
Jeg vet hvordan man uttaler René, altså.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 13:57   #459
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville jo tro det, men jeg husker en tråd på NM hvor det ble tatt ILLE opp at man kunne stille spørsmål ved uttale på navnet Andrè bare fordi de hadde valgt den der dingsen over e-en andre veien lissom. (Fritt etter minnet.)

Du må ikke begynne med hva som er "lov" på NM. I hine, hårde dager var jeg moderator på navnesidene på SM. Det var jo en "festelig" oppgave.

Innstillingen der til Mhelizzah var en ganske annen enn her på FP. Og noen holdt på å steile fullstendig da jeg fortalte at vi i fullt alvor vurderte å kalle datteren vår Ågot (som ble til knerten og derfor heter noe helt annet). En eller annen smarting klarte faktisk å dra barnemishandlingskortet i den tråden. Flaks at jeg var moderator.

Gammel 30-05-11, 14:01   #460
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser ikke på h-en i Mathias som noe navnesminke. I bygda der jeg bor hadde Matias blitt uttalt Matttttias

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:00.