|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshow
Jeg må si jeg måper av dette innlegget (nr. 500, jeg har lest fortsettelsen av tråden og nyanseringen), men allikevel. Jeg har uthevet det jeg finner mest graverende. Noen innlegg senere (jeg har ikke gjort jobben med å finne ut hvilket) ble det spurt om vi som er foreldre til barn som ikke har problemer og som fungerer finfint på alle måter kan ta på oss æren for det. Jeg kan ikke se at det har vært videre utdypet i lys av innlegget over. Er det da slik at jeg kan sole meg i glansen av å ha fantastiske barn, som klarer seg superbra og er empatiske og hyggelige og uten problemer av noen slag? (For the record - jeg tror ikke at vi ikke har påvirket dem, men å si at det er fordi vi har oppdratt dem fantastisk at de har blitt som de har blitt, det er nok å ta hard i.) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Travelt opptatt
|
Jepp, hvis jeg har skylden for mine fysisk og psykisk syke barn, så har du æren for dine friske barn.
|
|
|
#3 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg leste nettopp en kommentar om IAs post, og broren. Jeg har ull i hodet i dag, så husker ikke hvem som skrev dette og helt hva som var saken, men det var noe med at nr 2 i arverekken ikke kan opptre som influenser. Skribenten dro parallell til da HKH MM skrev til pressen for 9 år siden i anledning Marius 20-årsdag. Pressen backet opp, og skribenten siterte eller refererte en tidligere Se og Hør journalist som angret på at de ikke hadde skrevet om rusbruken og et forelegg for narkotiske stoffer tilbake i 2017 på Palmesus.
|
|
|
#4 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Det er sikkert mange journalister som angrer på mye, jeg synes godt de kan begrense seg, for sånn jeg oppfatter medier nå så er de altfor opptatt av å få klikk og litt for lite av integritet. På generell basis.
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg syns det er helt utrolig drøyt å påstå at det er foreldrenes feil om barna ender opp med "dårlig moral". Vi påvirker ungene våre, og vi kan installere trygghet og kompass, men det er mye, MYE utenfor oss, som også bestemmer. I tillegg til den personligheten vi er født med, så kommer venner og miljø. Og jeg skjønner VELDIG godt at MMs familie reagerer sterkt på de kraftige påstandene om at Marius feiltrinn er mammaens feil.
|
|
|
#6 |
|
Boler'o?
Dette. 100% enig.
|
|
|
#7 |
|
villende
|
Dette har jeg tenkt i veldig mange år. Og så er det noen veldig gode grunner til at jeg har begynt å tenke annerledes. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Boler'o?
Jeg synes det er vanskelig å slå fast bastant at hun er en del av grunnen til at han sitter i den rettssalen. Hun har så klart påvirket ham, men den påvirkningen kan også være at han ikke har gjort verre ting enn det han har.
|
|
|
#9 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Det er det ikke noen som sier, og sikkert ikke mange som mener. Alt vi opplever og alle miljø vi er en del av er med på å påvirke oss, og ikke minst foreldrene våre i oppveksten. Men det du skrev var at "det er foreldrenes feil". Og da virker det som du mener at det kun er deres feil, og jeg tror det er det folk steiler litt over. Det fikk i alle fall meg til å løfte på øyenbrynene. Og tør ikke tenke på hvordan det måtte føles, for eventuelle brukere her inne som er foreldre til barn som har gjort noe kriminelt, å lese en slik påstand.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 06-02-26 kl 13:32. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
villende
|
Spørsmålet mitt var rettet mot de som føler seg provosert, ikke de som "bare" er uenige med meg. Og det handlet om å stille seg selv et spørsmål om hvorfor det jeg skriver provoserer/vekker følelser, og hvorfor det oppleves som bastant at jeg peker på foreldre som en grunnleggende faktor, når jeg også - igjen og igjen - har presisert at jeg er fullstendig klar over at det ikke er den eneste faktoren. Men jeg står på det at det alltid er en av faktorene.
Hvorfor skriver jeg det? Det er basert på det som har kommet frem i media om hennes adferd, og at summen av oppførsel fremstår som ganske så "enablende" (i mangel av et bedre ord). Det er jo ganske interessant at landets kronprinsesse setter i gang med å ødelegge bevismateriale når hun (på grunn av sin posisjon) blir kjent med at politiet er på vei for å pågripe sønnen hennes. Og at hun ble rasende andre gangen han ble pågrepet, fordi hun da ikke fikk informasjon om pågripelsen i forkant. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Leser
|
Jeg tror at det du sier her er grunnen til at folk reagerer.
|
|
|
#12 |
|
villende
|
Jeg skjønner at det provoserer hvis det oppleves som at jeg presenterer synsing som fakta. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowNei, ja å legge alt på foreldrenes skyld, det går ikke hjem hos meg. Og på et eller annet tidspunkt må avkommet stå for sine egne handlinger, selv om foreldrehjertene rives i stykker.
|
|
|
#14 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowBroren min var gjennom en periode hvor han hadde svært omfattende rusproblemer. Typ: jeg hentet ham på «plata» ved flere anledninger. Dette skyldtes virkelig ikke dårlig oppdragelse. Brodern og jeg er jevngamle, og levde innen helt de samme rammene som barn og tenåringer.
|
|
|
|
#16 |
|
Boler'o?
Veldig!
|
|
|
#18 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Hva mener du, han er jo perfekt (han og datteren)? I alle fall slik det fremstilles i media. Aldri noe tull med dem.
|
|
|
#19 |
|
Rockesøster
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg synes NKS Veiledningssenter har en fin påminnelse vi alle kan ta inn over oss
|
|
|
#20 |
|
Introvert textrovert
|
Enig i det, det synes jeg jo flere her sagt her i tråden, at man aldri kan skylde på foresatte alene.
|
![]() |
|
|