Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Serieanbefaling: Skam

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-16, 12:53   #441
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Ein av dei tinga som gjer serien skikkelig god, er det at folk heile tida er meir nyanserte enn dei først framstod som. I starten syntest eg det var Eva og dei stereotype vennene, med Noora som den sterke og engasjerte, Vilde som ho vesle blonde, litt naive, Sana som muslimen og Chris som bare fjaser og spiser. Av gutta og, synest eg Vilde si beskriving av William som fuckboy er god. Det same gjeld dramaet rundt Jonas og Isak og Eva. Men jo lenger ut i serien vi kjem, jo meir komplekse blir folka. Noora er ikkje bare tøff og sterk, men sårbar og tidvis ganske naiv. Og i dei siste klippa har både Sana og Vilde bevega seg langt ut frå stereotypen. Og William ... Han er jo noko langt meir komplekst enn Penetrator-William frå sesong 1. Og samtidig som folka blir meir nyanserte er det ingen brå forandringer og plutselige personlighetsendringar, slik vi ofte finn i Hollywood-produksjonar. Dei har dei typiske eigenskapane sjølv om dei er meir enn det dei tilsynelatande var i første omgang.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv  
Gammel 06-05-16, 12:57   #442
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle er mer enn vi tilsynelatende virker som i første omgang. Derfor liker jeg serien. Jeg liker at de tør å vise en dybde i alle karakterene og at målgruppen for dette er ungdommer. Stereotyper og generalisering er roten til mye vondt.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv  
Gammel 06-05-16, 13:02   #443
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Alle er mer enn vi tilsynelatende virker som i første omgang. Derfor liker jeg serien. Jeg liker at de tør å vise en dybde i alle karakterene og at målgruppen for dette er ungdommer. Stereotyper og generalisering er roten til mye vondt.

Ja, og så er det noko med det at gjengen verkar som ein stereotyp sitcom-aktig gjeng i sesong 1, med dei fem veldig forskjellige jentene som på kvar sin måte passar til ulike forventningar.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv  
Gammel 06-05-16, 15:48   #444
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Akkurat dette er jo konseptet med "serier er den nye filmen". Uten at jeg vet om dette har relatert seg til barn/ungdommer tidligere, følger for lite med på den type sjanger.

Vet at det er en trend med lange bokserier og flere oppfølgende filmer også blant ungdom. Harry Potter er jo kroneksemplet på en film med mye utvikling av personene/karakterene og som da "krever mye plass" for å kunne gjøre dette. Jeg oppfatter jo at Skam også krever mye plass, men det som er nytt her er at det ikke er lengden, men bruken av flere medier som utvikler karakterene?

Har selv sett sesong 1, men da i ett og oppsummeringsepisodene.

Gammel 06-05-16, 17:22   #445
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ny chat ute nå: Noora og Sana.

Karamell er aktiv nå  
Gammel 06-05-16, 21:34   #446
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huff.

Karamell er aktiv nå  
Gammel 06-05-16, 21:37   #447
Bonzai
Superaktiv

Bonzai sin avatar

Medlem siden: May 2008
Bonzai er litt kulBonzai er litt kulBonzai er litt kul
Standard

Hvordan går dette da?

Bonzai er ikke aktiv  
Gammel 06-05-16, 22:16   #448
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikkje bra.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv  
Gammel 06-05-16, 22:18   #449
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Dette går dårleg. Har ein ordentlig dårlig følelse for broren til William, men det kjem kanskje av at eg er redd han har rett. Og den avslutningen, huff. Innhold og form, verden framstår kanskje like fragmentert for Noora som det klippinga viser.... :-(

Gammel 06-05-16, 22:21   #450
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får ikke sett slutten på den siste episoden...

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 06-05-16, 22:26   #451
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Men er det ikkje slik dei har klipt det da? Rulleteksten kom jo etterpå no når eg såg heile uka på nrk3

Gammel 06-05-16, 22:28   #452
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Er det nå det skal ende opp i traileren for sesong 2?

Gammel 06-05-16, 22:30   #453
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Men er det ikkje slik dei har klipt det da? Rulleteksten kom jo etterpå no når eg såg heile uka på nrk3

Hmm... Prøver igjen.

Input er ikke aktiv  
Gammel 06-05-16, 22:32   #454
Input

Input sin avatar

Standard

Jeg er åpenbart for gammel for dette formatet..

Input er ikke aktiv  
Gammel 06-05-16, 22:36   #455
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg får ikke sett slutten på den siste episoden...

Det trodde jeg også, men skjønte på andre forsøk at det ikke var episoden som "hang seg", men at det er klippet sånn. Noora får ikke med seg alt som skjer. Hvis du ser telleren på episoden, ser du at den går også når skjermen er svart.

Gammel 06-05-16, 22:38   #456
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Jeg synes det vil være veldig trasig hvis det som skjer nå er at hun har sex med en eller annen vilkårlig, når hun har "spart seg" i edru tilstand.

Gammel 06-05-16, 22:41   #457
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Dette går dårleg. Har ein ordentlig dårlig følelse for broren til William, men det kjem kanskje av at eg er redd han har rett. Og den avslutningen, huff. Innhold og form, verden framstår kanskje like fragmentert for Noora som det klippinga viser.... :-(

Hmmm... Jeg er VELDIG skeptisk til William, pga all slossinga og foruroligende oppførsel, men når det gjelder den siste episoden var det jeg satt igjen med at broren til William sjenker henne full så han kan gjøre det han alltid har gjort med William sine damer: harve over henne.

Gammel 06-05-16, 22:44   #458
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Det er Nooras svarte hull i hukommelsen de svarte klippene.

Nico er full av løgn tenker jeg, og blir ikke forundret om det var han som var den gale ungen og den voksne med sosiopatiske trekk. Dette er fælt å se og ja, det må jo være opptakten til traileren.

Men jeg trodde The Riot var på Lillehammer i helgen? Jeg synes det er rart at Noora ikke vet om det, og så synes jeg da at det er rart at William dukker opp i morgenstemning-traileren.

Karamell er aktiv nå  
Gammel 06-05-16, 22:49   #459
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Standard

Er det han hånd, da?

Gammel 06-05-16, 22:56   #460
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Er det han hånd, da?

Hva mener du?

Vi vet ikke hvem sin hånd det er. Den ser velstelt ut, men det trenger ikke være dama Noora våkner opp med i traileren. Jeg frykter det er Nicos, håper det er Williams.

Karamell er aktiv nå  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.