Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-12, 12:18   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Jeg skjønner i og for seg at vennene hans bruker tid på å snu. Det tar tid å omstille seg til at vennen som alltid har vært troverdig, voksen og til å stole på kan være en overgriper. Alle kjenner vel til saker der man har forsøkt å få en person dømt for overgrep for å sverte vedkommende, og hvis man ser på personen som tvers igjennom bunnsolid skal det nok litt til å omstille seg til en annen virkelighetsoppfatning.

Gammel 13-10-12, 13:04   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg skjønner i og for seg at vennene hans bruker tid på å snu. Det tar tid å omstille seg til at vennen som alltid har vært troverdig, voksen og til å stole på kan være en overgriper. Alle kjenner vel til saker der man har forsøkt å få en person dømt for overgrep for å sverte vedkommende, og hvis man ser på personen som tvers igjennom bunnsolid skal det nok litt til å omstille seg til en annen virkelighetsoppfatning.

Det kan jeg godt forstå, men disse går rett i angrep på jenta i offentligheten, det har de som voksne mennesker ansvar for. Det hadde gått an å støtte vennen på en mer avstemt og ikke så krenkende måte.

Gammel 13-10-12, 13:07   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Det kan jeg godt forstå, men disse går rett i angrep på jenta i offentligheten, det har de som voksne mennesker ansvar for. Det hadde gått an å støtte vennen på en mer avstemt og ikke så krenkende måte.

Ja, helt klart. Voksne mennesker burde holde seg for god til å gå til angrep på henne på den måten.

Gammel 13-10-12, 12:21   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg syns det er trist om det tillates å legge frem bevis som er fremkommet på en sånn måte. I andre saker pleier det å være sånn at det er politiet som skal etterforske og fremlegge bevis, og at bevis som er fremkommet ad tvilsomme omveier altså faktisk ikke tillates lagt frem for retten.

Gammel 13-10-12, 12:30   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er akkurat som vi er 100 år tilbake i tid. Eller under et talibanregime. Har hun vært framfus? Fristende? Har hun fortjent det? Off with the head!

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 13-10-12, 12:32   #6
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også har jeg hørt at film/lyd tatt opp uten at andre vet det ikke får føres som bevismateriale i en rettsak. Hvordan kan en utenforstående "lytter" (MYL) få lov til det fra FB da? Hun har ikke bruker på FB, så alt er via Hartemann.

emm er ikke aktiv  
Gammel 13-10-12, 12:38   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Også har jeg hørt at film/lyd tatt opp uten at andre vet det ikke får føres som bevismateriale i en rettsak. Hvordan kan en utenforstående "lytter" (MYL) få lov til det fra FB da? Hun har ikke bruker på FB, så alt er via Hartemann.

Dette beviset er jo bare tull hvis det er fremskaffet slik. Det er faktisk regler for hvordan bevis skal hentes ut altså. En eller annen tilfeldig skjermdump fra facebook kan like gjerne være noe de har mekket selv - det er ikke noe bevis som bør legges frem.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ja, det er akkurat som vi er 100 år tilbake i tid. Eller under et talibanregime. Har hun vært framfus? Fristende? Har hun fortjent det? Off with the head!

Helt håpløst.

Og jeg kan ikke fatte i all verden at det ikke skulle kunne gå an å ta bedre vare på en jente som kanskje er et voldtatt barn bare fordi man ikke skal forhåndsdømme han som er anklaget. I en sak om troverdighet eller ikke så må man først og fremst sikre seg at det som er et barn - bevist forbi enhver tvil - ivaretas. Så får man se på andre etterpå.

Gammel 13-10-12, 12:48   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Dette beviset er jo bare tull hvis det er fremskaffet slik. Det er faktisk regler for hvordan bevis skal hentes ut altså. En eller annen tilfeldig skjermdump fra facebook kan like gjerne være noe de har mekket selv - det er ikke noe bevis som bør legges frem.

Helt håpløst.

Og jeg kan ikke fatte i all verden at det ikke skulle kunne gå an å ta bedre vare på en jente som kanskje er et voldtatt barn bare fordi man ikke skal forhåndsdømme han som er anklaget. I en sak om troverdighet eller ikke så må man først og fremst sikre seg at det som er et barn - bevist forbi enhver tvil - ivaretas. Så får man se på andre etterpå.

Jeg er så enig med deg, Smilet. Jeg synes det er helt forferdelig å tenke på at et helt lokalsamfunn har latt seg lure - og vært med på å fryse ut jenta slik de har gjort. Et barn.
Rektor er kompis med ordføreren og lærerne hennes skal vitne mot henne?
Også lurer jeg på om lokalpartiet hadde reagert i går hvis det ikke hadde kommet påtrykk sentralt fra.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 13-10-12, 12:44   #9
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får bare mer og mer respekt for hvor tøff denne jenta er, så får heller bare all svartmaling rund henne (barnet) komme.

Hun er et barn!
Hun er fra et ustabilt hjem.
Hun var helt tydelig på søken etter omsorg, koste hva det koste ville.

"Ja, la oss ta henne og nagle henne." Hvor er logikken i dette!? Det er Taliban, intet mindre.

emm er ikke aktiv  
Gammel 13-10-12, 12:51   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror nok de hadde reagert i går uansett. Men jeg mener oppriktig at de nå burde stått i avgjørelsen om å avvente en dom i saken altså.

Det de sier nå er egentlig at de sist ikke ville avvente noen dom - de trodde de visste svaret og ville se en bekreftelse i en forventet frifinnelse. Om det de faktisk hadde ment var at de ikke ville ta stilling inntil det forelå en dom, så burde den avgjørelsen gjelde fortsatt.

Gammel 13-10-12, 12:54   #11
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Det også var endel på twitter i går, meldinger fra jevnaldrene som bor på samme sted som jenta. Og de gikk stort sett på "Stå på Rune" -Du er lurt, og -Denne jenta gir meg frysninger, -Det er noe som skurrer osv.

Ikke oppløftende med andre ord. Dette er vel endel av de som skal være hennes "venner". Familien burde få hjelp til å flytte, bygda burde boikottes. Jeg blir så sint, og mister helt motet av at det er slik, i virkeligheten!

emm er ikke aktiv  
Gammel 13-10-12, 13:14   #12
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

For folk som har et verdensbilde der alt står på hodet så har det nok det, det er det som skremmer meg mest med slike saker.

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Slik han har forklart seg hittil, så er vel resonnementet at hun er en liten fristerinne som ledet ham og utallige på avveie og ergo må han frikjennes. Det var jo ikke hans skyld. Det var jo hun som begynte.

Ja, jo. Men det er jo advokaten som har tenkt til å legge fram dette i retten, er det ikke? Og det tolker jeg som at hun mener dette beviser noe i vår verden også.

Jeg tror nok de hadde reagert i går uansett. Men jeg mener oppriktig at de nå burde stått i avgjørelsen om å avvente en dom i saken altså.

Det de sier nå er egentlig at de sist ikke ville avvente noen dom - de trodde de visste svaret og ville se en bekreftelse i en forventet frifinnelse. Om det de faktisk hadde ment var at de ikke ville ta stilling inntil det forelå en dom, så burde den avgjørelsen gjelde fortsatt.

Det er jaggu sant.

Det også var endel på twitter i går, meldinger fra jevnaldrene som bor på samme sted som jenta. Og de gikk stort sett på "Stå på Rune" -Du er lurt, og -Denne jenta gir meg frysninger, -Det er noe som skurrer osv.

Ikke oppløftende med andre ord. Dette er vel endel av de som skal være hennes "venner". Familien burde få hjelp til å flytte, bygda burde boikottes. Jeg blir så sint, og mister helt motet av at det er slik, i virkeligheten!

Gammel 13-10-12, 13:01   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har tenkt litt på det Gaia (tror jeg det var) skrev om at forsvareren har gått ut litt vel høyt på banen og nå neppe er særlig happy.

Jeg har vært i en rettssak. Min advokat der hadde slettes ikke sett alle dokumentene jeg hadde med meg - han stolte på dokumentlisten jeg sendte og på at det jeg sa sto sånn og sånn faktisk gjorde det. Og det stemte selvsagt også.

Kan det være slik her at advokaten ikke selv har sett det som står i dokumentene og stolt på klienten sin? I og med at han er en såpass oppegående mann i utgangspunktet? Og at dette kom som lyn fra klar himmel på henne når han nå sitter og legger ut slik han gjør?

Gammel 13-10-12, 13:34   #14
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tenkt litt på det Gaia (tror jeg det var) skrev om at forsvareren har gått ut litt vel høyt på banen og nå neppe er særlig happy.

Jeg har vært i en rettssak. Min advokat der hadde slettes ikke sett alle dokumentene jeg hadde med meg - han stolte på dokumentlisten jeg sendte og på at det jeg sa sto sånn og sånn faktisk gjorde det. Og det stemte selvsagt også.

Kan det være slik her at advokaten ikke selv har sett det som står i dokumentene og stolt på klienten sin? I og med at han er en såpass oppegående mann i utgangspunktet? Og at dette kom som lyn fra klar himmel på henne når han nå sitter og legger ut slik han gjør?

Ja, det er vel egentlig det jeg har tenkt. Ikke minst siden jeg har sett hvordan hun er blitt mer og mer innbitt etter hvert som saken har utviklet seg. På den andre siden så sliter jeg med å lese om hvordan hun fortsetter å prosedere saken i mediene. Men igjen så handler det vel om stil og om advokatstil. Hvis jeg hadde visst/ment at jeg var uskyldig i en sak jeg hadde vært tiltalt for, så hadde jeg nok ønsket meg nettopp denne forsvarerstilen, fordi hun er som en sint terrier som ikke gir seg.

Jeg har vært veldig tilbakeholden med å uttale meg om denne saken tidligere. Fordi jeg mener man er uskyldig inntil motsatt er bevist. Og fordi jeg vet at det finnes mennesker der ute som har fått livene sine ødelagt av feilaktige beskyldninger. Men jeg har har vel alltid tenkt at ett eller annet kjipt har denne jenta opplevd, ellers hadde hun neppe agert (eller fått det "rykte" hun har fått på bygda.)

Jeg mener dessuten at det er ganske mange av disse meldingene som helt klart hinter om at det hqr skjedd noe mer en bare "griseprat".

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 13-10-12, 13:03   #15
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Hun hold hånden veldig mye opp til annsiktet på alle bilder hvertfall (Larsen), litt sånn bekymret.

emm er ikke aktiv  
Gammel 13-10-12, 13:03   #16
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Forsvarsadvokaten kan godt få steke i sitt eget fett - henne er det i alle fall ikke synd i. Hun har gått offensivt ut, og enten hun har gjort det på sviktende grunnlag eller ikke så må jeg si at jeg har liten sans for måten hun gjør jobben sin på, ved å prosedere såpass mye gjennom media. Det gjorde hun da hun jobbet for Utøyaofrene, da hun sikret Mona Høiness arven, og det gjør hun nå også. Å sammenligne med Lippestad, som noen gjorde tidligere, blir veldig urimelig. Han er ikke samme type advokat som denne dama her.

Darth er ikke aktiv  
Gammel 13-10-12, 13:25   #17
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må bare si at jeg er veldig skuffet over AP i denne saken. De hadde ikke behøvd å ta parti, eller tro på jenta. Hvis de mente at man skulle vente på dom, så kunne de vel sagt at ordføreren skulle permitteres i påvente av dom og av hensyn til den påstått fornærmede, og påpekt at de nå vil ta hånd om begge parter? Her gikk man hardt ut og støttet ordføreren, sa at han ikke skulle ut i permisjon fra vervet sitt siden han hadde full tillit, og knapt noe ble nevnt om jenta. Det er nesten ikke til å fatte. Man kan godt støtte Øygard på tomannshånd, tro på Øygard, og allikevel opptre nøytralt utad som en profesjonell part. Se bare hvordan V håndterte dette.

Gammel 13-10-12, 13:32   #18
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Bra innlegg fra NRK, et lite utdrag::

Sitat:

Tenåringsjenter er ekstra utsatte fordi de er uerfarne og følelsesmessig umodne, samtidig som de i mange tilfeller fremstår som sexy og verdensvante. Jeg har aldri sett den fornærmede i denne saken, og har ikke noe inntrykk av henne.

Men dersom hun har løyet, og dess mer hun har vært kontaktsøkende og grenseoverskridende, jo flere alarmklokker burde ringt. Jo sterkere burde man forsøkt å respektere og bygge opp hennes integritet.

Å være en god far for ei tenåringsjente innebærer å lære jenta å sette trygge grenser rundt seg selv. Det gjør man ikke ved å invadere med meldinger, antydninger og utstrakt fysisk kontakt som ikke er åpenbart vennlig.

Tenk deg følgende eksperiment: Er dette en berøring en voksen kvinne som er trygg på seg selv og uten seksuell interesse ville akseptert? Er du usikker på det, er berøringen uanstendig.

emm er ikke aktiv  
Gammel 13-10-12, 13:40   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har heller ikke sansen for forhåndsdømming, selv om jeg ser at jeg ofte tenderer i retning av å tro kvinner og barn. Jeg prøver å holde hodet litt kaldere på det der.

Men jeg mener at om dette nå hadde vært bare tull, så hadde det jo uansett vært et barn i krise involvert - og hun har rett på å ikke behandles slik hun har blitt.

Jeg mener media bør ansvarliggjøres for måten de har latt denne mannen benytte dem som nyttige idioter.

Jeg er generelt litt for ansvarliggjøring i dag i denne tråden ser jeg.

Gammel 13-10-12, 13:50   #20
Krem
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Jeg hørte på nyhetene i sta at jentas venninner føler seg utstøtt på skole og i lokalsamfunn, fordi de fortsatt er hennes venninner og støtter henne. Det er skremmende hvordan et samfunn så tydelig har valgt side, lenge før saken har kommet opp.

Krem er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:11.