Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

De som ikke vaksinerer barna er ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-09, 13:22   #421
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: De som ikke vaksinerer barna er ...

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Jeg er uenig med at du skrev at det er egoistisk å velge ikkevaksinering av friske barn. Jeg er så generøs og god at jeg respekterer begge grupper. Jeg kaller ikke dere for idioter selv om dere vaksinerer.

Uansett hvor mye jeg vaksinerer mine barn, så utgjør de ingen som helst risiko mot dine barn. Dine ikke-vaksinerte barn utgjør en helserisiko mot barn og andre grupper i samfunnet.

Jeg håper da inderlig ikke at du nekter for det?

Jeg har faktisk snakket med en mor som fortalte at hun visste at hennes ikke-vaksinerte gutt smittet en gravid kvinne med røde hunder. Hun syntes det var veldig synd, men fortsatt var det viktigere for henne at hennes sønn ikke hadde blitt utsatt for faren ved vaksinasjon.

Olympia er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 13:24   #422
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi det er valgfritt å vaksinere, så foreldre som avstår vaksinering vet helt sikkert hva de gjør. Jeg tror ikke de velger det bort helt sånt uten videre.

Vel, jo. Tydeligvis.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 13:28   #423
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg har lest hele tråden nå og sitter med en hel del spørsmål jeg regner med å ikke få svar på, men jeg prøver alikevel.

Hvorfor er det slik at alle som lar barna sine få vaksiner tar uopplyste valg, og gjør som alle andre, mens de som velger det motsatte er opplyste og tøffe som tør kjempe denne kampen (stadige henvisninger til David vs Goliat)?

Jeg skal la min lille vaksineres, det er et opplyst valg jeg tar etter å ha lest utallige dokumenter både for og mot vaksinering. Dette er noe jeg har engasjert meg veldig i, og jeg nekter å finne meg i å la noen kalle meg uopplyst og sau bare fordi jeg velger å gjøre som mange andre. Det svaret som virker mest innlysende er ofte det rette, og jeg trenger ikke finne opp hjulet selv hver gang jeg skal ut og sykle. Det er ikke dermed sagt at jeg er "redd" for å se meg om og spørre meg hvorfor det finnes så mye "nye" sykdommer i verden. Jeg har alt gjort meg opp meninger om det, og jeg tror, som mange andre her, at diagnostisering og høyere gjennomsnittlig levealder er svaret.

Hvorfor kreves det stadig dokumentasjon fra "nei" siden, og når den blir gitt (f.eks. statistikk fra SSB tidligere i debatten) så avfeies det, helt grunnløst, mens resten av oss skal godta linker til en meget "alternativ" (alternativ i seg selv er ikke negativt, men i dette tilfellet kan det ordet leses dryppende av sarkasme) side som vitenskapelig og overbevisende dokumentasjon?

Hvorfor har "dere" krav på min respekt når jeg synes "dere" tar valg som er helt utrolig respektløse?

Respekten min må fortjenes, den kommer ikke gratis. Og jeg gir rimelig blanke i om noen er interessert i den eller ei, så det trenger du ikke opplyse meg om med kommentarer á la "trenger ikke respekten din" om du føler for det.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 13:28   #424
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi det er valgfritt å vaksinere, så foreldre som avstår vaksinering vet helt sikkert hva de gjør. Jeg tror ikke de velger det bort helt sånt uten videre.

Mener du at fordi der er valgfritt, vet foreldre som avstår fra vaksinering hva de gjør?

Gammel 27-02-09, 13:28   #425
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

De har dessverre fått trippelvaksinen, så slutt å syt. Selv om man vaksinerer aldri så mye så kan de få sykdommene likevel. Venninna mi sitt barn døde nesten av hjernehinnebet rett etter hun fikk trippelvaksinen. Legene kalte det en reaksjon på vaksinen, og barnet er skadet den dag i dag, fysisk ikke psykisk.

Kråka er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 13:31   #426
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Goddag mann økseskaft. Den setningen der svarer ikke på hvorfor det ikke er egoistisk å ikke vaksinere.

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 13:32   #427
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Fordi det er valgfritt å vaksinere, så foreldre som avstår vaksinering vet helt sikkert hva de gjør.

Det som er postet av de som er mot vaksine i denne tråden tyder vel snarere på at de hverken vet hva de gjør eller hvorfor de gjør det. De er iallefall ikke i stand til å gjøre rede for det på sammenhengende eller forståelig vis.

Jeg tror ikke de velger det bort helt sånt uten videre.

Det er derimot sant. Ting man gjør fordi man er en egoistisk idiot blir ikke gjort «helt uten videre».

Ben "are you for real?" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 13:34   #428
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Mener du at fordi der er valgfritt, vet foreldre som avstår fra vaksinering hva de gjør?

Ja jeg håper da inderlig de vet hvorfor de ikke vaksinerer. Det er vel ikke fordi de ikke gidder å møte opp på helsestasjonen. Jeg håper også de prater nøye med fagfolk om dette, og at de ikke vaksinerer fordi naboen ikke gjør det f. eks.

Noen jeg kjenner valgte ikkevaksinering pga helsesøster ikke godtok å påta seg skyld hvis barnet ble vaksineskadet. Blir man vaksineskadet her til lands er det ingen som får ertstatning eller innrømmelse på at det kunne vært vaksinen som var årsaken. Hva gjør så de foreldrene? Hvilken kamp får ikke de? Folkehelseinstituttet sier selv det kan oppstå bivirkninger, så de som får alvorlige bivirkninger får jo ikke hjelp.

Kråka er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 13:44   #429
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Selv om man vaksinerer aldri så mye så kan de få sykdommene likevel. Venninna mi sitt barn døde nesten av hjernehinnebet rett etter hun fikk trippelvaksinen. Legene kalte det en reaksjon på vaksinen, og barnet er skadet den dag i dag, fysisk ikke psykisk.

Ja og?

Det at man kan få en alvorlig sykdom selv om man er vaksinert mot den betyr at det er enda viktigere at så mange som mulig blir vaksinert. Fordi det fører til at det er mindre riskiko for å bli utsatt for smitte.

Det er umulig å vurdere om anekdoten din er sann eller relevant, men om jeg antar at det du påstår er riktig forandrer ikke det på noe; vaksine medfører helserisiko for individet, men å ikke vaksinere medfører større helserisiko for hele befolkningen enn den risikoen individet blir utsatt for fra vaksinen. Hvis man, uten medisinsk grunn, lar være å vaksinere barna sine mot alvorlige sykdommer så er man ikke nødvendigvis idiot, det kan hende at man har vurdert dette rasjonelt og konkludert med at man vil være egoist, snylter og samfunnsfiende.

Ben "finds that even worse" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 14:10   #430
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen jeg kjenner valgte ikkevaksinering pga helsesøster ikke godtok å påta seg skyld hvis barnet ble vaksineskadet. Blir man vaksineskadet her til lands er det ingen som får ertstatning eller innrømmelse på at det kunne vært vaksinen som var årsaken. Hva gjør så de foreldrene? Hvilken kamp får ikke de? Folkehelseinstituttet sier selv det kan oppstå bivirkninger, så de som får alvorlige bivirkninger får jo ikke hjelp.

Mener du for alvor at den enkelte helsesøster skal påta seg skyld for et nasjonalt vaksineprogram? Det at en helsesøster nekter å påta seg skyld, er da en helt meningsløs grunn til å nekte og vaksinere barna sine!

Det du skriver videre er feil. Fra FHIs sider:

Sitat:

Oppfølging av pasient etter uønsket hendelse
Behandling må iverksettes på bakgrunn av pasientens symptomer og tilstand, uavhengig av om pasienten nylig er vaksinert.
Uønskede hendelser etter vaksiner i det anbefalte vaksinasjonsprogrammet bør tas hånd om av offentlig lege (helsestasjonslege/skolelege, evt. smittevernlegen), både fordi programvaksiner er et offentlig ansvar og for at egenandeler og andre direkte utgifter for den vaksinerte så langt som mulig unngås.

Sitat:

Klageinstans
Evt. klager pga. alvorlig uønsket hendelse etter vaksinasjon fremmes til Norsk pasientskadeerstatning. Tilkjenning av erstatning er ikke avhengig av påvist årsakssammenheng med vaksinen, men avhengig av at det ikke foreligger annen og mer sannsynlig årsak til henelsen.

Gammel 27-02-09, 15:21   #431
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Dere som avstår fra å vaksinere barna deres:
Er det bare vaksinsjoner gitt av helsestasjon når barna er små dere avstår fra eller kommer dere til å avstå fra vaksinasjoner på skolen også?
BCG f.eks.
Og hva med påfyllet av trippelvaksinen ved 12-13 års alder?

:er bare nysgjerrig:

Obelix er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 16:04   #432
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Dere som avstår fra å vaksinere barna deres:
Er det bare vaksinsjoner gitt av helsestasjon når barna er små dere avstår fra eller kommer dere til å avstå fra vaksinasjoner på skolen også?
BCG f.eks.
Og hva med påfyllet av trippelvaksinen ved 12-13 års alder?

:er bare nysgjerrig:

Nå er det ikke meg du spør, for jeg vaksinerer, men BCG'en er muligens på vei ut av vaksinasjonsprogrammet. Så vi som har små barn nå, må sikkert selv ta standpunkt om vi ønsker å vaksinere for egen regning. Jeg er ikke i tvil om hva jeg vil gjøre. Hvis den utgår av programmet kommer jeg sikkert til å ville gi den på ett tidligere tidspunkt hvis vi skal ut og reise.
(Hysterikeren her vurderte faktisk å gi den til storesøster da hun begynte i barnehage i Oslo Ø, med mange ansatte og barn fra land med høyere forekomst av tuberkulose.)

Koma er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 16:09   #433
Koma

Koma sin avatar

Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg har faktisk snakket med en mor som fortalte at hun visste at hennes ikke-vaksinerte gutt smittet en gravid kvinne med røde hunder. Hun syntes det var veldig synd, men fortsatt var det viktigere for henne at hennes sønn ikke hadde blitt utsatt for faren ved vaksinasjon.

Jeg kunne aldri tilgitt meg selv hvis jeg visste at jeg var direkte årsak til at ett barn ble smittet i mors mage, pga. min dumhet.

Koma er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 16:10   #434
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Det visste jeg ikke om BCG.
Og jeg trodde Tuberkulose var på full fart inn igjen.

Obelix er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 16:11   #435
Koma

Koma sin avatar

Standard

Det visste jeg ikke om BCG.
Og jeg trodde Tuberkulose var på full fart inn igjen.

Det er den jo også ...

Koma er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 16:15   #436
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Da forstår jeg heller ikke hvorfon BCG blir borte fra vaksinasjonsprogrammet.

Obelix er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 16:25   #437
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg har såpass tro på mennesket at ja jeg håper de vet hva de gjør hvis de ikke velger vaksiner.

Kråka er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 16:27   #438
Koma

Koma sin avatar

Standard

Det er vel primært ikke friske raske barn med norsk etnisk opprinnelse som får tuberkulose, men heller barn/voksne i innvandrermiljøer hvor de ofte reiser til land med høyere utbredelse av tuberkulose og/eller får besøk av uvaksinerte familiemedlemmer. Men de som er i slike risikogrupper får vel tilbud om vaksine ved fødsel tror jeg.

Koma er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 16:27   #439
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

http://www.vl.no/samfunn/article3854270.ece

Nå skal unge slippe å ta BCG-vaksinen. Kun smitteutsatte grupper skal få sprøyten, ifølge Folkehelseinstituttet.
I statsbudsjettet for 2009 foreslås det at den allmenne BCG-vaksinen kuttes fra barnevaksinasjonsprogrammet. Dette skal etter planen tre i kraft fra og med neste skoleår.
Utsatte grupper inkluderer blant annet personer som skal reise til land med høy forekomst av tuberkulose og helsepersonell som skal ha direkte kontakt med tuberkulosepasienter.
Det er svært lite smitte av tuberkulose i Norge, og sykdommen forekommer sjelden utenom visse risikogrupper.

Kråka er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 16:27   #440
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Jeg har såpass tro på mennesket at ja jeg håper de vet hva de gjør hvis de ikke velger vaksiner.

Jeg skjønner fremdeles ikke... Hva er det de (dere) vet som vi andre ikke vet?

leliane er ikke aktiv  
Lukket tråd

Emneord
vaksinasjonskonspirasjon

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:13.