Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2009

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-09, 15:12   #1
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2009

1. Ken Follet World without End. Jeg elsket Pillars of the Earth i hine hårde dager, og gledet meg til denne. Litt nedsig, litt stereotype figurer, men jeg var opptatt av historien.

2. Terry Pratchett Maskerade. Jeg ler og koser meg. Pratchett skuffer aldri!

3. Allan Bennett The Uncommon Reader. Om dronning Elizabeth som oppdager litteraturens gleder. Artig liten bok

4. C.J. Sansom Winter in Madrid. Spennende, trist, interessant og med ny (for meg) kunnskap om den grusomme borgerkrigen.

5. Mari Jungstedt Den som ingen ser. Grei krimbok. Jeg kommer sikkert til å lese flere av henne.

6. Maeve Binchy Nights of Rain and Stars. En skuffelse. Jeg pleier å like bøkene til Binchy, men denne var platt og kunne knapt gått som føljetong i ukeblad.

7. Mari Jungstedt Den innerste kretsen. Igjen; Grei krim.

8. Terry Pratchett Guards! Guards! Nå har jeg møtt Vimes, og gleder meg til å lese mer om ham.

9. Maria V- Snyder Poison Study. Fantasy som jeg bestilte på anbefaling fra Amazon. Jeg tror jeg likte den så godt at jeg kommer til å lese de to neste i trilogien, men oppe med Robin Hobb og Robert Jordan var det kanskje ikke.

10. Stieg Larsson Flickan som lekte med elden. Spennende og god krim, og jeg gleder meg til å lese den siste i trilogien, men jeg venter litt.

11. Terry Pratchett Reaper Man. Som vanlig koste jeg meg, men dette er ikke blant de beste jeg har lest.

12. Douglas Adams TheHitchhiker's Guide to the Galaxy. Her er det bare å gjøre Tinetoffs ord til mine.

13. Christian Valeur Steffen tar sin del av ansvaret. Artig, lettlest og til tider irriterende om ung mann som vil ta miljøvern på alvor, og er lett patetisk oppi det hele. Moderne.

14. Jasper Fforde The Fourth Bear. Grei og innimellom morsom tidtrøyte om kriminalitet i eventyrland. Jeg liker bøkene om Thursday Next mye bedre.

15. Terry pratchett Pyramids. Religion, diktatur og Egypt kan aldri bli det samme etter denne.

16. Øystein Bredesen Skyggelek. Oppfølgeren til debuten Speilbilder, som jeg likte godt. Denne var også fin. Satt delvis i Bergen, i Sunnhordland og New York, med romantikk, historie og spenning.

17. Stieg Larsson Luftslottet som sprengtes. Jeg har ikke vært tilsnakkendes i helgen, hvert ledige minutt har vært tilbragt med Salander og Blomkvist. Den beste av bøkene hans, syns jeg. Skikkelig leit at det ikke kommer flere.

18. Neil Gaiman Coraline. Grøssende god. Narniainspirert eventyr.

19. Xiaolo Guo A Concise Chinese - English Dictionary for Lovers. Bittersøt, lettlest og språklig fascinerende.

20. Peter Robinson All the Colours of Darkness. God krim, men kanskje litt utilfredstillende slutt

21. Moshin Hamid The Reluctant Fundamentalist. Denne elsket jeg! Tankevekkende, rørende, skremmende og spennende.

22. Marilynne Robinson Home. En av anmeldelsene bakpå sier: "The saddest book I've ever loved." Det dekker min oppfatning også, og jeg skal snart lese en annen bok av samme forfatter, som omhandler den samme historien fra en annen synsvinkel.

23. Terry Pratchett Eric. Liten, lettlest og selvsagt morsom.

24. Maria Snyder Magic Study. Bok to i en trilogi. Grei fantasy.

25. Carl Frode Tiller Innsirkling. God bok, snedig fortalt.

25. Carlos Ruiz Zafon The Angel's Game. Kriminalfortelling, spøkelseshistorie og kjærlighetsroman fra Barcelona i begynnelsen av forrige århundrede. Jeg likte den godt, men ikke på langt nær så godt som Shadow of the Wind, men bøker om litteratur og med forpinte, Rochesterlignende hovedpersoner kan jo alri bli helt feil, da.

26. Terry Pratchett Moving Pictures. Morsom og med Hollywoodallusjoner på så godt som hver eneste side.

27. Victoria Hislop Øya. Jeg fikk den norske utgaven i presang, og vegret meg litt for å gå i gang, men det funket fint på norsk. Jeg likte historien godt, og jeg tenkte ofte på den om dagen, og gledet meg til lesestund om kvelden. Rammefortellingen var litt platt og i grunnen unødvendig.

28. Paul Håvard Østby Geirs univers. Grei tidtrøyte. Inneholder morsomme lister om all mulig trivia.

29. Anna Gavalda Eg elska ho. Fin liten bok med mye dialog. Annerledes enn Saman er vi mindre aleine.

30. Bernhard Schlink The Reader. Veldig bra om forhold, forsoning, kollektiv og personlig skyld. Første delen er en kjærlighetshistorie, de to neste er mer filosofiske. Jeg har ikke sett filmen.

31. Karin Fossum Den onde vilje. Spennede krim.

32. Ian Banks The Steep Approach to Garbadale. Grei nok, men jeg ble ikke grepet nok til å ikke irritere meg over alle tilbakeblikkene som jeg ikke alltid skjønte var tilbakeblikk. Crow Road var bedre.

33. Camilla Ønvik Pedersen Da tigrene røykte. Om en adoptert kvinnes tilbakereise til Sør Korea. Temaet er superinteressant, men boken fenget ikke helt allikevel.

34. Håkan Nesser Kjære Agnes. Ikke Nessers vanlige standard. Mangler troverdighet, og språket var oppstyltet.

Gammel 19-12-09, 11:52   #2
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

1. Alexandre Dumas: Greven av Monte Cristo (samlesning)
Perfekt bok for Luftslott-paret, klassisk eventyrhistorie.
2. Per Asbjørn Risnes Jr.: Verdens beste pappa. Hakkespettbok for småbarnsfedre.
Morsom, men ikke riktig informativ nok for meg. Mannen synes derimot den er akkurat passe, så det er vel antakelig derfor den er skrevet sånn.
4. Edvard Hoem: Mors og fars historie (lydbok).
Nokså uinteressant for folk som ikke liker kamferdrops og å mimre om krigen.
5-8. Ingvar Ambjørnsen: Utsikt til paradiset, Fugledansen, Brødre i blodet, Elsk meg i morgen (lydbøker). Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke har lest disse bøkene før, for jeg likte dem akkurat så godt som jeg trodde jeg ville. Herlige, morsomme, triste og litt fæle bøker.
9. Lars Saabye Christensen: Modellen (lydbok). Snakk om bortkastet tid!
10. Johan Harstad: Darlah (lydbok). Ok bok, men ble for min del ødelagt av oppleseren, Torbjørn Harr. Det er få skuespillere som går meg like mye på nervene.
11. Anna Gavalda: Saman er ein mindre aleine (lydbok). Advarsel: Ikke les slutten på denne på et offentlig sted.
12. Herodes Falsk: Elsk din fiende.Middelmådig.
13. Kristopher Schau: På vegne av venner.Denne vil sitte i lenge - anbefales!
14. Kjetil Indregård: Drapet på Aurora Lindkvist del 1. Nåja og tja. Ikke min type bok, men ikke så dårlig som man skulle tro av innbinding og forlag.
15. Olav Viksmo Slettan: Hevnerens håndbok. Jeg lo høyt!
16-21. Terry Pratchett: Wyrd sisters, Witches abroad, Lords and ladies, Maskerade, Carpe Jugulum (lydbøker). Fantastisk! Jeg leste Equal Rites som første Discworld-bok, og var sånn passe interessert. Etter Wyrd sisters - eller enda bedre: Witches abroad - er jeg frelst. Jeg tror Witches abroad må være min nye yndlingsbok, tror ikke jeg har ledd så mye av en bok noen gang.
23.-25. Terry Pratchett: Mort, Reaper Man, Soul Music (lydbøker, sammen med mannen).
26. Ben Eton: Past Mortem (lydbok, sammen med mannen). Ok krim, ganske spennende, tidvis morsomt.
27. Camilla Läckberg: Fyrvaktaren (lydbok). God krim - og godt å endelig få vite hvordan det gikkmed Ericka, Anna og ungene etter bilulykken i forrige bok.
28. Silje E. Fretheim: Tilfeldigvis. Arial Footlights forhistorie. For en herlig fantasy! Fantasy i parallell-univers skrevet etter mal av biografi, med akademisk formulerte fotnoter. Glitrende fortalt attpåtil. Kan det bli bedre?
29. Stephen Fry: The liar (lydbok, lest av forfatteren selv). Ikke spesielt god, og tidvis forvirrende.
30. Janniche Hilleren: Tussetrollet - trollet under trappa (bildebok, barn). Tja og ha. Helt ok, men ingen höjdare.
31. Frøydis Benestad Hågvar: Luna & Flakse (bildebok, barn). Ok, men ikke mer.
32-33. Kjell Askildsen: Thomas F's siste nedtegnelser til almenhetenog Et stort, øde landskap. Jeg er antakelig den siste litteraturinteresserte i landet til å faktisk lese Askildsen, og nå angrer jeg selvsagt veldig at jeg ikke leste dette for lenge siden. Herlig!
34. Hilde Hagerup: Jeg elsker deg. Nydelig ungdomsbok, trist og rørende.
35. Päivi Laakso: Jeg elsker sol. Merkelig og veldig finsk.
36. Stephenie Meyer: Twilight (lydbok). Denne måtte jeg lese, bare for å sjekke om den var så dårlig som jeg mistenkte. Den var ikke så verst, faktisk. Språklig sett var den nok ikke så god, men det hjalp med en god oppleser. Likevel greide jeg å irritere meg brukbart over at hun alltid måtte presisere hva den som snakket ville oppnå med det de sa. "I persisted", "I mused", "he confirmed" osv. Trass i dette, og at jeg aldri har vært dramatisk anlagt, verken som tenåring eller som eldgammel 26-åring, syns jeg dette var grei underholdning. Medrivende, absolutt.
37. Rune Johan Andersson: Schluuk(bildebok, barn). Vakker og skummel.
38. Henrik Hovland: Johannes Jensen opplever et mirakel(bildebok).
39. Anna Gavalda: 35 kilo med håp. Note to self: Slutt å lese Anna Gavaldas bøker ute blant folk. Like greit at jeg ikke bruker sminke.
40. Solomia Karoli: Sigøynerkongens datter (selvbiografi). Første halvdel var mildt sagt jævlig, og veldig gripende. Omtrent halvveis syns jeg boka tapte seg veldig, og falt i den klassiske selvbiografi-fella: Man skal navngi alle man kjenner; skjelle ut de som trenger det og takke de som har betydd noe for en. En får følelsen av å havne i et slags søttiårslag der man ikke kjenner hedersgjesten. Solomia hadde helt klart tjent på å være mindre involvert i egen biografi, sånn at skyggeforfatteren kunne tatt tydeligere litterære grep, og styrt historiefortellingen. Da hadde vi kanskje også sluppet unna den irriterende hasjreklamen, som virket alvorlig malplassert midt i dophelvetet og den triste historien. Likevel: Glad jeg har lest den. Brutalt innhold, og man sitter igjen med mange tanker etterpå. Kjapp var den også, jeg brukte 3 timer.
41. Lajla Rolstad: Nekronauten. Bra til å være debutant, tydelig godt gjennomarbeidet. Godt uttenkt plot, men for meg ble det litt ... utstudert?
42. Bjørn Sortland og Hilde Kramer: Det hjertet husker (bildebok). Vakker bok om Frida Kahlo. Ikke biografi, men man blir kjent med Frida gjennom en annen fiktiv historie. Fint gjort.
43. Iram Haq og Endre Skandfer (ill.): Skylappjenta (bildebok). Etter anmeldelsen i Dagsavisen å dømme, er det ikke bare jeg som får mark av sånne overtydelige budskap i barnebøker. Men vakker, det var den. Denne illustratøren må jeg holde et øye med.
44. Trude Teige: Noen vet (krim). Helt ok krim, og det ble så spennende på slutten at jeg måtte lese mens jeg gikk hjem fra toget, i mørket og på glattisen. Likevel var den ikke noen stor opplevelse, fordi jeg hadde gjettet de fleste sammenhengene halvveis i boka. Dessuten er jeg nokså lei alkoholiserte etterforskere, samme hvilket kjønn de har.

45. Knut Nærum: Sitt ned og hold kjeft (selvhjelpsbok/humor). Jeg må bare si det: Jeg elsker Knut Nærum. Intelligent humor, og muligheten til å le av seg selv og andre man kjenner.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 15:17   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Håkan Nesser: En helt annen historie - Liker veldig godt Håkan Nesser sine bøker, og anbefaler bøkene sterkt!

2. Liza Marklund - En plass i solen - Jeg liker disse bøkene også, selv om jeg blir en smule forvirret på slutten..

3. Arnaldur Indridason - Røsten - Islandsk krim. Boka er ikke fantastisk, men jeg liker måten den skrives på. Lun på en måte.

4. Arnaldur Indridason - Vannet - Islandsk krim.

5. Kjell Eriksson - Steinkisten - Svensk krim. Denne var også ok! Kanskje litt vel mye skildringer, og ikke sjokkerende eller vanvittig spennende. Men grei lesing.

6. Kjell Eriksson - Nattens onde stjerner - Svensk krim.

7. Arnaldur Indridason - Fjellet - Islandsk krim.

8. Kjetil Try - La de små barn komme til meg. Likte den! Skal finne flere av Kjetil Try kjenner jeg.

9. Arne Dahl - Dødsmesse. En bra bok! Er vel hans 6. bok på norsk. Anbefales!

10. Kjell Ola Dahl - Svart engel. En ok krimbok synes jeg!

11. Chelsea Cain - Ondskapens hjerte. En bra bok det!

12. Jorun Thørring - Tarantellen. Helt grei bok, men ikke sånn direkte nervepirrende.

13. Mo Hayder - Fuglemannen. En forfatter som klarer å krype under huden min.

14. W.E.B Griffin - Gisselet. En "agentroman". Både interessant og spennende egentlig, kanskje noe en del vil kalle "mannebok". Mye duppedittprat iallefall.

15. Kjetil Try - Stø kurs. Jeg er glad jeg ikke leste denne boka først av denne forfatteren, for da hadde jeg nok ikke lest "La de små barna komme til meg". Dette var en dårlig bok, platt og enkel. Men, han har tydeligvis blitt bedre da.

16. Linda Olsson - Jeg skal synge deg stille sanger. Ei fin, rar og rørende bok.

17. Mo Hayder - Kuren. Veldig bra!
Den var unnagjort på 2 dager... utrooooolig spennende, velskrevet, provoserende og grusom bok. Anbefales, men ikke til de med "sarte sjeler". Barn og grusommheter er innvolvert.

18. Harlan Coben - Den uskyldige. Bra krimbok! Spennende, litt innviklet og lettlest.

19. Harland Coben - Når noen bare forsvinner. Samme som over. Skal definitivt lese flere av denne forfatteren.

20. Camilla Lackberg - Havfruen. Synes det var en av hennes beste.

21. Harland Coben - I den skogen. Denne favoritten seiler opp som en av mine favoritter.

22. Sara Blædel - Kall meg prinsesse. Helt grei krimbok.

23. Ian Rankin - De dødes navn. Grei engelsk krim. Den bergtok meg ikke, men skal lese en til nå. Likte Rebusfyren da.

24. Chelsea Cain - Hjerterdame. Bra krim! Synes det er akkurat passe balanse mellom spenning og sånn "hverdagsfjas".

25. Cecilia Samartin - Drømmehjerte. En bok som dro meg med fra første stund. Den var lettlest, rørende og bra! Anbefales!

26. Victoria Hislop - Øya. Jeg synes boka hadde en bra og fengende historie, men det er noe med skrivemåten/språket som skurra litt.
Men anbefales likevel.

27. William Boyd - Hvileløs. Ei god bok synes jeg. Kan vel kalles spionroman, men skrevet på en litt annerledes måte enn sånn trhillerbok på en måte.

28. Hugh Laurie - Våpenhandleren. En litt pussig bok, men bra. Den er skrevet av han "House-fyren". Og det merkes i boka.

29. Harland Coben - Ikke et ord. Helt ok krim.

30. Cecilia Samartin - Senõr Peregrino. Bra bok, men likte Drømmehjerte bedre.

31. Harlan Coben - Feil side av veien. Ok krim.

32. Åsa Larsson - Svart sti. Ok svensk krim, lettlest (har lest denne for et par uker siden men glemte føre den på)

33. Hanne Richardt Beck - Om så det gjelder. En grei bok, tung å få igang, og jeg har lest mange bøker "imellom". Men nå er jeg ferdig, og den tok seg opp litt.

34. Anna Gavalda - Saman er ein mindre aleine. Da har jeg fått lest denne, virkelig en bra bok. Eneste jeg ikke likte helt var slutten.

35. Torkil Damhaug - Døden ved vann. Ny forfatter for meg, og jeg skal definitivt lese flere av han. Synes han skriver bra.

36. Tom Egeland - Lucifers evangelium. Søke teorier, men spenning og interessant! Jeg slukte boka.

37. Harland Coben - Den siste du møter. Enda en Myron bok. Helt grei krim det!

38. Johan Theorin- Nattefokk. En god bok, vet ikke om jeg vil kalle det krim akkurat, men verd å lese.

39. Åsa Larsson - Til din vrede går over. En av hennes beste synes jeg!

40. Karin Fossum - Varsleren. Lettlest og bra bok. Får en til å tenke på hvor lite som skal til...

41. Johan Theorin - Skumringstimen. Bra bok! Liker denne forfatteren altså.

42. Val McDermid - Som sunket i jorden. God krim!

43. Kjell Ola Dahl - Siste skygge av tvil. Nja. Grei nok.

44. John Ajvide Lindqvist - Menneskehavn. Type grøsserbok. Det funker sånn delvis, men ikke helt.

45. Patricia Cornwell - Predator. Bra bok! Skal få lest flere av henne.

46. Patricia Cornwell - Post mortem. Bra denne også!

47. Peter Robinson - En usedvanlig tørr sommer. Ok krim!

48. Jo Nesbø - Panserhjerte. KANONBRA!!!

49. Liza Marklund - Flukt. For en vanvittig gripende, grusom, trist og sjokkerende bok! Basert på en sann historie, som både ga meg frysninger og fikk frem tårene.

50. Liza Marklund - Aldri mer fri. Oppfølgeren til Flukt. Sjokkerende lesing, som samtidig er imponerende, med tanke på hvor mye vilje en person kan ha når det gjelder sin egen familie.

51. Stephenie Meyer - Evighetens kyss. Fantastisk!

52. Stephenie Meyer - Under en ny måne. Like fantastisk.

53. Stephenie Meyer - Formørkelsen. Jeg elsker disse bøkene!

54. Stephenie Meyer - Breaking dawn. Jeg vil lese mer!!

55. Dan Brown - Det tapte symbol. I god Brown stil dette! Fengende, interessant, litt pussig og mystisk.

56. Henning Mankell - Den urolige mannen. Bra!! Herlig med Wallander igjen, han har jeg virkelig savnet. Første boka siden 2000 - og den siste. Sukk. Men definitivt verd å lese!

57. Anne Holt - Pengemannen. Definitivt verdt lese! Helt klart en opptur etter hennes forrige bok, 1222 (?), som jeg synes var skuffende.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 23:38   #4
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Evighetens kyss, under en ny måne og den grønne votten av Alf Prøysen

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 12:45   #5
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

For en oversikt dere har!

Gammel 25-12-09, 13:51   #6
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Dette har vært året med lesetørke for min del.
Fra å ha lest gjennomsnittlig 3 bøker i måneden i fjor har jeg i hele år kanskje lest 15.

Satser på et bedre lese-2010.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-09, 17:09   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Håkan Nesser: En helt annen historie - Liker veldig godt Håkan Nesser sine bøker, og anbefaler bøkene sterkt!

2. Liza Marklund - En plass i solen - Jeg liker disse bøkene også, selv om jeg blir en smule forvirret på slutten..

3. Arnaldur Indridason - Røsten - Islandsk krim. Boka er ikke fantastisk, men jeg liker måten den skrives på. Lun på en måte.

4. Arnaldur Indridason - Vannet - Islandsk krim.

5. Kjell Eriksson - Steinkisten - Svensk krim. Denne var også ok! Kanskje litt vel mye skildringer, og ikke sjokkerende eller vanvittig spennende. Men grei lesing.

6. Kjell Eriksson - Nattens onde stjerner - Svensk krim.

7. Arnaldur Indridason - Fjellet - Islandsk krim.

8. Kjetil Try - La de små barn komme til meg. Likte den! Skal finne flere av Kjetil Try kjenner jeg.

9. Arne Dahl - Dødsmesse. En bra bok! Er vel hans 6. bok på norsk. Anbefales!

10. Kjell Ola Dahl - Svart engel. En ok krimbok synes jeg!

11. Chelsea Cain - Ondskapens hjerte. En bra bok det!

12. Jorun Thørring - Tarantellen. Helt grei bok, men ikke sånn direkte nervepirrende.

13. Mo Hayder - Fuglemannen. En forfatter som klarer å krype under huden min.

14. W.E.B Griffin - Gisselet. En "agentroman". Både interessant og spennende egentlig, kanskje noe en del vil kalle "mannebok". Mye duppedittprat iallefall.

15. Kjetil Try - Stø kurs. Jeg er glad jeg ikke leste denne boka først av denne forfatteren, for da hadde jeg nok ikke lest "La de små barna komme til meg". Dette var en dårlig bok, platt og enkel. Men, han har tydeligvis blitt bedre da.

16. Linda Olsson - Jeg skal synge deg stille sanger. Ei fin, rar og rørende bok.

17. Mo Hayder - Kuren. Veldig bra!
Den var unnagjort på 2 dager... utrooooolig spennende, velskrevet, provoserende og grusom bok. Anbefales, men ikke til de med "sarte sjeler". Barn og grusommheter er innvolvert.

18. Harlan Coben - Den uskyldige. Bra krimbok! Spennende, litt innviklet og lettlest.

19. Harland Coben - Når noen bare forsvinner. Samme som over. Skal definitivt lese flere av denne forfatteren.

20. Camilla Lackberg - Havfruen. Synes det var en av hennes beste.

21. Harland Coben - I den skogen. Denne favoritten seiler opp som en av mine favoritter.

22. Sara Blædel - Kall meg prinsesse. Helt grei krimbok.

23. Ian Rankin - De dødes navn. Grei engelsk krim. Den bergtok meg ikke, men skal lese en til nå. Likte Rebusfyren da.

24. Chelsea Cain - Hjerterdame. Bra krim! Synes det er akkurat passe balanse mellom spenning og sånn "hverdagsfjas".

25. Cecilia Samartin - Drømmehjerte. En bok som dro meg med fra første stund. Den var lettlest, rørende og bra! Anbefales!

26. Victoria Hislop - Øya. Jeg synes boka hadde en bra og fengende historie, men det er noe med skrivemåten/språket som skurra litt.
Men anbefales likevel.

27. William Boyd - Hvileløs. Ei god bok synes jeg. Kan vel kalles spionroman, men skrevet på en litt annerledes måte enn sånn trhillerbok på en måte.

28. Hugh Laurie - Våpenhandleren. En litt pussig bok, men bra. Den er skrevet av han "House-fyren". Og det merkes i boka.

29. Harland Coben - Ikke et ord. Helt ok krim.

30. Cecilia Samartin - Senõr Peregrino. Bra bok, men likte Drømmehjerte bedre.

31. Harlan Coben - Feil side av veien. Ok krim.

32. Åsa Larsson - Svart sti. Ok svensk krim, lettlest (har lest denne for et par uker siden men glemte føre den på)

33. Hanne Richardt Beck - Om så det gjelder. En grei bok, tung å få igang, og jeg har lest mange bøker "imellom". Men nå er jeg ferdig, og den tok seg opp litt.

34. Anna Gavalda - Saman er ein mindre aleine. Da har jeg fått lest denne, virkelig en bra bok. Eneste jeg ikke likte helt var slutten.

35. Torkil Damhaug - Døden ved vann. Ny forfatter for meg, og jeg skal definitivt lese flere av han. Synes han skriver bra.

36. Tom Egeland - Lucifers evangelium. Søke teorier, men spenning og interessant! Jeg slukte boka.

37. Harland Coben - Den siste du møter. Enda en Myron bok. Helt grei krim det!

38. Johan Theorin- Nattefokk. En god bok, vet ikke om jeg vil kalle det krim akkurat, men verd å lese.

39. Åsa Larsson - Til din vrede går over. En av hennes beste synes jeg!

40. Karin Fossum - Varsleren. Lettlest og bra bok. Får en til å tenke på hvor lite som skal til...

41. Johan Theorin - Skumringstimen. Bra bok! Liker denne forfatteren altså.

42. Val McDermid - Som sunket i jorden. God krim!

43. Kjell Ola Dahl - Siste skygge av tvil. Nja. Grei nok.

44. John Ajvide Lindqvist - Menneskehavn. Type grøsserbok. Det funker sånn delvis, men ikke helt.

45. Patricia Cornwell - Predator. Bra bok! Skal få lest flere av henne.

46. Patricia Cornwell - Post mortem. Bra denne også!

47. Peter Robinson - En usedvanlig tørr sommer. Ok krim!

48. Jo Nesbø - Panserhjerte. KANONBRA!!!

49. Liza Marklund - Flukt. For en vanvittig gripende, grusom, trist og sjokkerende bok! Basert på en sann historie, som både ga meg frysninger og fikk frem tårene.

50. Liza Marklund - Aldri mer fri. Oppfølgeren til Flukt. Sjokkerende lesing, som samtidig er imponerende, med tanke på hvor mye vilje en person kan ha når det gjelder sin egen familie.

51. Stephenie Meyer - Evighetens kyss. Fantastisk!

52. Stephenie Meyer - Under en ny måne. Like fantastisk.

53. Stephenie Meyer - Formørkelsen. Jeg elsker disse bøkene!

54. Stephenie Meyer - Breaking dawn. Jeg vil lese mer!!

55. Dan Brown - Det tapte symbol. I god Brown stil dette! Fengende, interessant, litt pussig og mystisk.

56. Henning Mankell - Den urolige mannen. Bra!! Herlig med Wallander igjen, han har jeg virkelig savnet. Første boka siden 2000 - og den siste. Sukk. Men definitivt verd å lese!

57. Anne Holt - Pengemannen. Definitivt verdt lese! Helt klart en opptur etter hennes forrige bok, 1222 (?), som jeg synes var skuffende.

58. Cecilia Samartin - Salvadoreña. Grei bok, men jeg synes helt klart at Drømmehjerte har vært hennes beste.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-10, 00:13   #8
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

2010 nærmer seg faretruende. Jeg har lagt ut en ny tråd her. Jeg har funnet denne tråden veldig inspirerende, og brukte den blant annet til å skrive ønskeliste til nissen i år. Velkommen over i 2010-tråden når dere er ferdig med å "journalføre" i denne.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:09.