Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Unpopular opinion-tråd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-23, 10:25   #421
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unpopular opinion-tråd

Alkoholforbud har vel vært innført med relativt dårlige resultater tidligere og jeg tror på ingen måte det hadde fungert særlig godt.

Min upopulære mening er at ingenting har ført så mye faenskap med seg som religion, og at all form for religion burde forbys. Neida. Joda. Neida. Ikke forbys. Men begrenses til privatsfæren og kun kunne praktiseres når det ikke plager andre. Inkludert andre som deler samme tro. Sterkt skille mellom stat og kirke.

Gammel 01-03-23, 10:48   #422
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Alkoholforbud har vel vært innført med relativt dårlige resultater tidligere og jeg tror på ingen måte det hadde fungert særlig godt.

Min upopulære mening er at ingenting har ført så mye faenskap med seg som religion, og at all form for religion burde forbys. Neida. Joda. Neida. Ikke forbys. Men begrenses til privatsfæren og kun kunne praktiseres når det ikke plager andre. Inkludert andre som deler samme tro. Sterkt skille mellom stat og kirke.

Den meningen er ikke upopulær hos meg, altså! Jeg er helt enig med deg.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-23, 11:04   #423
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt som alkohol altså
Fint i små mengder, for folk som håndterer det, skal ikke prakkes på andre og bør i stor grad praktiseres i hjemmet, med måtehold.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-23, 11:09   #424
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Altså, jeg tror ikke normale menn/gutter flyr rundt og voldtar selv om de har drukket 10 øl.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-23, 11:11   #425
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle likt å se forskning som understøtter at et alkoholforbud ville spart mange liv. Det tror jeg nemlig ikke finnes, og jeg tror ikke det stemmer heller. Alkohol ville fortsatt eksistert, men overført til det illegale markedet, som i seg selv ville ført til tap av liv som nå ikke går tapt. I tillegg ville det medført et enormt tap av arbeidsplasser, med store økonomiske ringvirkninger.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-23, 11:17   #426
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Sitat:

De samfunnsmessige kostnadene som følge av alkoholbruk er estimert til å ligge på mellom 18 og 19,6 milliarder kroner. Da er kostnader for helse- og sosialvesenet, for arbeidslivet, tap i form av vold og ulykker samt kriminalitet inkludert. De økonomiske kostnadene knyttet til alkoholmisbruk er altså betydelige.

Sitat:

Avgiftene på alkohol økes med rundt 2,8 prosent. Med moms betyr det at alkoholavgiften for én liter vanlig pils reelt er 27,7 kroner, mens staten tar 56,3 kroner i alkoholavgift for én flaske rødvin. Statens inntekter på alkohol har svingt mye de siste årene, men har ligget på rundt 17 milliarder kroner.6. okt. 2022

Sitat:

Antall dødsfall per år i Norge der alkohol anses som underliggende årsak eller hovedårsak, har svingt mellom 350 og 450 gjennom de siste ti årene. Dette er omtrent det tredobbelte av antall trafikkdrepte.

Sitat:

Det totale antallet narkotikautløste dødsfall (også kalt overdoser) var 241 i 2021. Dette er det laveste antallet dødsfall siden 2013 og en nedgang på 27 prosent fra 2020. Trenden de siste 10-12 år sank imidlertid ikke. Det totale antallet narkotikautløste dødsfall (også kalt overdoser) var 241 i 2021.

At vi rent samfunnsøkonomisk har en del å hente på å redusere alkoholbruken er det ingen tvil om. Men det er en upopulær mening å ha. Folk vil ha rusen sin.

Gammel 01-03-23, 11:22   #427
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Redusere er noe veldig annet enn å forby.

Jeg bruker ingen former for rusmidler, så for meg personlig kunne alt vært forbudt. Men jeg er ikke så naiv at jeg tror det hjelper med mindre det også forsvinner. Og det kommer ikke til å skje.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-23, 11:24   #428
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At alkohol medfører mange dødsfall er udiskutabelt. 1/20 dødsfall på verdensbasis skyldes alkoholbruk. At restriksjoner på salg er helsefremmende, er vel også nokså tverrsikkert. Men forbud har tradisjonelt medført mange andre problemer, som smugling, mafiavirksomhet, vold, at drikking går under jorden og skjer uten kontroll, osv. Det tar også liv. Og mye av drikkingen består.

I de landene som faktisk har forbud (det er vel stort sett muslimske regimer), så er det jo ikke noen problemer med å skaffe alkohol, hvis man har penger til det. Men det er klart at det at ikke alkoholkonsum er en like integrert del av sosialt liv, har sikkert sine fordeler. Og ingen vil vel påstå at det er tryggere å være kvinne i disse landene...

Gammel 01-03-23, 12:01   #429
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er såpass mye trivsel knytte til god mat og vin at jeg hadde slitt veldig med å bi et sted hvor det ikke var lov. Senest i går har jeg ute og spiste et veldig godt nåtid med nøye tilpasset vin og pratet om at når jeg blir gammel skal jeg ta sommelier-kurs. Alkohol er definitivt et rusmiddel og et samfunnsproblem, men det er jo også mye mer enn det.

Og hvorfor drikker Jeppe? Er det fordi alkohol er tilgjengelig, eller er det fordi man trenger en rus, flukt?

Enig med konklusjonene dine Input.

Gammel 01-03-23, 12:19   #430
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

For meg er såpass mye trivsel knytte til god mat og vin at jeg hadde slitt veldig med å bi et sted hvor det ikke var lov. Senest i går har jeg ute og spiste et veldig godt nåtid med nøye tilpasset vin og pratet om at når jeg blir gammel skal jeg ta sommelier-kurs. Alkohol er definitivt et rusmiddel og et samfunnsproblem, men det er jo også mye mer enn det.

Og hvorfor drikker Jeppe? Er det fordi alkohol er tilgjengelig, eller er det fordi man trenger en rus, flukt?

Alt dette kan man også si om religion ?

Gammel 01-03-23, 14:17   #431
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Alt dette kan man også si om religion ?

Det er helt sikker noen som mener det samme om religion ja. Men jeg er temmelig sikker på at vi ikke har hatt alkohol-kriger eller at folk drepes i alkoholens navn eller fordi de har knust en eller annen flaske med alkohol eller nekter å drikke eller noe. Ok. Det skjer helt sikkert at en og annen blir det. Men det er ikke noen system over det som for religion (muligens alkohol er litt religion i Russland da :fjaser: )

Min upopulære mening er at selv om religion er dop for folket og noe mange koser seg med (på lik linke med alkohol), så er religion mye mer gjennomgripende negativ påvirkning på mennesker i samfunnet og brukes av religiøse ledere og - av stater - til å styre og undertrykker mennesker generelt og kvinner spesielt. Verden hadde vært et mye bedre sted om folk ikke trengte en eller annen Gud som krykke.

(Dette ER tråden for upopulære meninger, altså).

Gammel 01-03-23, 14:21   #432
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

jeg tenker at man kunne forbudt sprit.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-23, 14:41   #433
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Det er helt sikker noen som mener det samme om religion ja. Men jeg er temmelig sikker på at vi ikke har hatt alkohol-kriger eller at folk drepes i alkoholens navn eller fordi de har knust en eller annen flaske med alkohol eller nekter å drikke eller noe. Ok. Det skjer helt sikkert at en og annen blir det. Men det er ikke noen system over det som for religion (muligens alkohol er litt religion i Russland da :fjaser: )

Min upopulære mening er at selv om religion er dop for folket og noe mange koser seg med (på lik linke med alkohol), så er religion mye mer gjennomgripende negativ påvirkning på mennesker i samfunnet og brukes av religiøse ledere og - av stater - til å styre og undertrykker mennesker generelt og kvinner spesielt. Verden hadde vært et mye bedre sted om folk ikke trengte en eller annen Gud som krykke.

(Dette ER tråden for upopulære meninger, altså).

Sitat:

Du trenger å gi tilbakemeldinger til andre brukere før du kan gi til Milfrid igjen.

Dine tanker om religion er ikke upop hos meg

Gammel 01-03-23, 22:18   #434
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Tax-free er et helt meningsløst konsept som må avvikles.

Det er jeg helt veldig enig i.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-23, 22:20   #435
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Helt enig.

Men da må hvit toblerone overføres til kiwi

Du mente Coop-gruppen siden de er i gåavstand for meg, sant?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-23, 08:10   #436
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi trenger ikke ha tilgang til alt hele tiden. Hvis vi skal spare strøm og ressurser, kan vi godt slutte å ha vinteroppvarmede kunstgressbaner og skianlegg med kunstsnø.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-23, 08:12   #437
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjente jeg var veldig enig der, celebelen, helt til jeg kom på at jeg også er veldig for ishaller.

Gammel 02-03-23, 08:36   #438
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Dine tanker om religion er ikke upop hos meg

Ikke hos meg heller

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-23, 09:56   #439
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Alt dere sier om alkohol her kan overføres til andre, i dag, ulovlige narkotiske stoffer. Min mening er at så lenge argumentet "vi blir ikke kvitt det ved å forby det" kan brukes med tanke på alkohol, så kan det brukes i andre sammenhenger og. Og; nei; andre stoffer er ikke nødvendigvis verre enn alkohol.

Avhengighet og overforbruk er så sammensatt og har så ufattelig mange variabler at tilgjengelighet nesten ikke er en faktor en gang. I den store sammenhengen. Like mange blir avhengige av alkohol som kokain. Heroin er ikke mange prosentpoeng over. Bare sånn at det er sagt.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-23, 10:05   #440
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette som Milfrid er inne på kan ikke overføres til det som i dag er ulovlige stoffer Pappalille. Man bruker ikke narkotiske stoffer for smakens skyld som en del av et måltid. Andre stoffer tar man for rusens skyld. Alkohol har veldig mange andre sider enn bare rus, selv om det også er en del av det. Derfor blir det mye mer komplisert å forby.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:33.