Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-22, 17:44   #421
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.088
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Trekker et lettelsens sukk etter forklaringen.

Ja, jeg måtte se opptaket for å skjønne hva hun egentlig sa. Teit å trykke det sånn uten kontekst, synes jeg.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 18:19   #422
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.455
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det er jo også det høyeste det går an å komme, jeg ligger langt under det (som et eksempel). Det er jo heller ikke påstått at det er et lavtlønnsyrke, men at gruppen som helhet har hatt reallønnsnedgang i mange år. Nå har jo KS også uttalt at de bevisst ikke prioriterer lærerne.

Det er uttelling for utdanning som er ankerpunktet for meg.

Jeg kjenner mange med like lang utdannelse og ansiennitet og samme eller lavere lønn. Dessverre lønner ofte ikke utdannelse seg i Norge.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 20:21   #423
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.088
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Men er det egentlig vesentlig om noen med tilsvarende utdanning tjener mindre? Som flere har gjentatt, her handler det jo om reallønnsnedgang for lærerne over tid, og at noen tjener mindre betyr jo ikke at lærerne skal bli stående fast, og i tillegg ikke ha noen muligheter for å gå opp i lønn etter 16 år i yrket? Klart det er mange andre yrkesgrupper og enkeltarbeidstakere og hva-har-du som fortjener mer lønn, men det betyr jo ikke at ikke lærerne også gjør det. I tillegg tenker jeg at veldig mange kan legge fra seg jobben når de går hjem, mens de aller fleste lærere går og tenker på det barnet som sliter, den som aldri kommer på skolen, den som de ikke klarte å hjelpe den dagen.. Som selvsagt også gjelder andre yrker, men de fortjener også bra lønn og gode arbeidsvilkår. Som er grunnen til at vi har fagforeninger, og forhandlinger og streik og hele sulamitten, for å kjempe for rettighetene våre. Men at noen skal finne seg i reallønnsnedgang fordi andre også har det, gir ikke mening for meg, altså.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 20:29   #424
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.936
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Men er det egentlig vesentlig om noen med tilsvarende utdanning tjener mindre? Som flere har gjentatt, her handler det jo om reallønnsnedgang for lærerne over tid, og at noen tjener mindre betyr jo ikke at lærerne skal bli stående fast, og i tillegg ikke ha noen muligheter for å gå opp i lønn etter 16 år i yrket? Klart det er mange andre yrkesgrupper og enkeltarbeidstakere og hva-har-du som fortjener mer lønn, men det betyr jo ikke at ikke lærerne også gjør det. I tillegg tenker jeg at veldig mange kan legge fra seg jobben når de går hjem, mens de aller fleste lærere går og tenker på det barnet som sliter, den som aldri kommer på skolen, den som de ikke klarte å hjelpe den dagen.. Som selvsagt også gjelder andre yrker, men de fortjener også bra lønn og gode arbeidsvilkår. Som er grunnen til at vi har fagforeninger, og forhandlinger og streik og hele sulamitten, for å kjempe for rettighetene våre. Men at noen skal finne seg i reallønnsnedgang fordi andre også har det, gir ikke mening for meg, altså.

Jeg er enig med deg. Jeg skjønner heller ikke at lærere ikke skal få høyere lønn fordi andre som også fortjener det ikke har det. Da må deres fagforening jobbe for det. Om man ikke er fagorganisert eller har en fagforeninger som ikke jobber for dette så skal jo ikke det gå ut over fagforeninger som jobber for det.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 22:54   #425
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.974
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Høns, her.

Jeg kjenner mange med like lang utdannelse og ansiennitet og samme eller lavere lønn. Dessverre lønner ofte ikke utdannelse seg i Norge.

Jeg har studert i 7 år, fått uttelling for kun 3 år, og en stige på maks 10 år. Men det jo min feil, som har byttet yrke, og som i løpet av de 7 årene ikke har en master, men kun en Cand.mag (adjunkt) + tilleggsutdanning (kun ett av de 2 ekstra årene hadde talt med dersom jeg fremdeles jobbet som lærer). jeg klager egentlig ikke, for som sagt egne valg, men jeg jeg hadde jo ikke klart meg på egen lønn, omtrent heller ikke hvis jeg hadde jobbet fullt.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 23:54   #426
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.455
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Jeg lurer litt på hvorfor det er spesielt overraskende?
Det er jo ikke akkurat en veldig høy lønn ift. utdanningslengden.

Det er denne posten jeg kommenterte på, altså ikke lærerstreiken i sin helhet eller hvorvidt de fortjener mer lønn eller ikke.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 00:43   #427
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.818
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Som flere har gjentatt, her handler det jo om reallønnsnedgang for lærerne over tid, og at noen tjener mindre betyr jo ikke at lærerne skal bli stående fast, og i tillegg ikke ha noen muligheter for å gå opp i lønn etter 16 år i yrket?

Lønnen justeres jo uansett med noen prosent årlig, selv om en ikke rykker videre opp på ansiennitesstigen, så at lærere _aldri_ har mulig til å gå opp i lønn etter 16 år stemmer vel ikke. Jeg støtter at lærere skal ha en anstendig lønn, men at dere når maks ansiennitet ved 16 år forstår jeg ikke at er et problem.

I delen av privat sektor hvor jeg jobber har vi aldri ansiennitetsopprykk, vi får kun de prosentene vi klarer å forhandle oss til selv. Å automatisk skulle gå opp 50-60 tusen i årslønn fordi en gikk fra 15 til 16 års ansiennitet er jo helt utopi. Og som andre her sier, «lønnsforhandlinger» i det private er definitivt en oppskrytt affære.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 01:01   #428
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.034
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Lønnen justeres jo uansett med noen prosent årlig, selv om en ikke rykker videre opp på ansiennitesstigen, så at lærere _aldri_ har mulig til å gå opp i lønn etter 16 år stemmer vel ikke. Jeg støtter at lærere skal ha en anstendig lønn, men at dere når maks ansiennitet ved 16 år forstår jeg ikke at er et problem.

I delen av privat sektor hvor jeg jobber har vi aldri ansiennitetsopprykk, vi får kun de prosentene vi klarer å forhandle oss til selv. Å automatisk skulle gå opp 50-60 tusen i årslønn fordi en gikk fra 15 til 16 års ansiennitet er jo helt utopi. Og som andre her sier, «lønnsforhandlinger» i det private er definitivt en oppskrytt affære.

Vi streiker jo heller ikke for flere trinn på ansiennitetsstigen. Årsaken til at dette med ansiennitet kommer opp, er at lærergruppene med lengst utdanning og høyest ansiennitet over lang tid har kommet dårligst ut i justeringene, sånn at vi har hatt aller dårligst reallønnsutvikling. KS sitt tilbud gir igjen best (minst dårlig) lønnsutvikling til lærergrupper i motsatt ende av skalaen, og da særlig grupper der det ikke lenger fylles på med nyutdanna pga. omleggingene i lærerutdanninga. Dette er da én av sakene som har utløst streiken – men ikke den eneste.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 07:17   #429
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.730
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg er enig med deg. Jeg skjønner heller ikke at lærere ikke skal få høyere lønn fordi andre som også fortjener det ikke har det. Da må deres fagforening jobbe for det. Om man ikke er fagorganisert eller har en fagforeninger som ikke jobber for dette så skal jo ikke det gå ut over fagforeninger som jobber for det.

Den store forskjellen blir jo her streikeviljen til lærerne. Fagforeningene til andre grupper i samme situasjon med svak lønnsvekst og reallønnsnedgang år etter år finnes det mange av. Som noen tidligere i tråden nevnte, så er personlige lønnsforhandlinger i det private noe man ser lite av i min bransje. Da er det foreningene som forhandler for alle medlemmene sine. De siste årene har vi hatt svake oppgjør eller nulloppgjør. Det har vært brudd i forhandlingene og stor misnøye, men det resulterer ikke i streik. At man får lagt flere oppgaver til samme stillingsprosent er også veldig vanlig.

For oss som står på utsiden av lærerstreiken, så er det en del argumenter som er vanskelige å forstå, nettopp fordi forskjellen fra det vi møter i egen bransje er liten. I løpet av deårene jeg har hatt barn i barneskolen (13) så har elever i Bergen vært hardt rammet av langvarig streik 3 eller 4 ganger. Det synes jeg faktisk er mye.
Jeg tror de aller fleste ønsker seg fagutdannete lærere med arbeidsforhold som ikke sliter dem ut og en lønn som man kan leve av og med. Men jeg tror mange synes det er vanskelig å støtte en streik som nå har vart i over 100 dager for de elevene i Bergen som ble rammet først.

__________________
03 06 09
Mikkeline er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 08:28   #430
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.330
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Den store forskjellen blir jo her streikeviljen til lærerne. Fagforeningene til andre grupper i samme situasjon med svak lønnsvekst og reallønnsnedgang år etter år finnes det mange av. Som noen tidligere i tråden nevnte, så er personlige lønnsforhandlinger i det private noe man ser lite av i min bransje. Da er det foreningene som forhandler for alle medlemmene sine. De siste årene har vi hatt svake oppgjør eller nulloppgjør. Det har vært brudd i forhandlingene og stor misnøye, men det resulterer ikke i streik. At man får lagt flere oppgaver til samme stillingsprosent er også veldig vanlig.

For oss som står på utsiden av lærerstreiken, så er det en del argumenter som er vanskelige å forstå, nettopp fordi forskjellen fra det vi møter i egen bransje er liten. I løpet av deårene jeg har hatt barn i barneskolen (13) så har elever i Bergen vært hardt rammet av langvarig streik 3 eller 4 ganger. Det synes jeg faktisk er mye.
Jeg tror de aller fleste ønsker seg fagutdannete lærere med arbeidsforhold som ikke sliter dem ut og en lønn som man kan leve av og med. Men jeg tror mange synes det er vanskelig å støtte en streik som nå har vart i over 100 dager for de elevene i Bergen som ble rammet først.

Støtter denne helhjertet, det blir ikke streik hos oss særlig ofte for det tåler ikke bedriften. For det betyr å ikke levere på den tiden som er avtalt ikontraktene våre. Denne realnedgangen vi opplever er langt høyere enn lærerne har opplevd. De siste 10 årene har det vært 0 oppgjør i mer enn halvparten av årene. Noen kolleger har til og med opplevd å miste jobben. Når de ble gjenansatt etter den lovlige forkjøpstiden fikk de lavere lønn enn de hadde før, for vi har ikke den jobbsikkerheten man har i offentligsektor.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 08:46   #431
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.657
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Den store forskjellen blir jo her streikeviljen til lærerne. Fagforeningene til andre grupper i samme situasjon med svak lønnsvekst og reallønnsnedgang år etter år finnes det mange av. Som noen tidligere i tråden nevnte, så er personlige lønnsforhandlinger i det private noe man ser lite av i min bransje. Da er det foreningene som forhandler for alle medlemmene sine. De siste årene har vi hatt svake oppgjør eller nulloppgjør. Det har vært brudd i forhandlingene og stor misnøye, men det resulterer ikke i streik. At man får lagt flere oppgaver til samme stillingsprosent er også veldig vanlig.

Spot on! For meg som er i industrien tok IE ut medlemmer i streik i august i år. Forrige gang det var en slik streik var for over 50 år siden.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 09:12   #432
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.938
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Den store forskjellen blir jo her streikeviljen til lærerne. Fagforeningene til andre grupper i samme situasjon med svak lønnsvekst og reallønnsnedgang år etter år finnes det mange av. Som noen tidligere i tråden nevnte, så er personlige lønnsforhandlinger i det private noe man ser lite av i min bransje. Da er det foreningene som forhandler for alle medlemmene sine. De siste årene har vi hatt svake oppgjør eller nulloppgjør. Det har vært brudd i forhandlingene og stor misnøye, men det resulterer ikke i streik. At man får lagt flere oppgaver til samme stillingsprosent er også veldig vanlig.

For oss som står på utsiden av lærerstreiken, så er det en del argumenter som er vanskelige å forstå, nettopp fordi forskjellen fra det vi møter i egen bransje er liten. I løpet av deårene jeg har hatt barn i barneskolen (13) så har elever i Bergen vært hardt rammet av langvarig streik 3 eller 4 ganger. Det synes jeg faktisk er mye.
Jeg tror de aller fleste ønsker seg fagutdannete lærere med arbeidsforhold som ikke sliter dem ut og en lønn som man kan leve av og med. Men jeg tror mange synes det er vanskelig å støtte en streik som nå har vart i over 100 dager for de elevene i Bergen som ble rammet først.

Dette!

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 09:16   #433
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.800
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg skjønner godt at det er vanskelig å forstå denne streiken. For oss som jobber i skolen, er den helt åpenbar - men det er altså fordi balansen mellom ansvar, arbeidstid og lønn oppleves som så uholdbar at veldig mange søker seg bort. Det hjelper ikke at man opplever seg lurt av KS gjennom 18 år, men det er ikke den viktigste grunnen. Ingen av disse aspektene er veldig synlige for folk utenfor skolen hvis man ikke leser seg veldig godt opp på det.

Og den enkelte lærer hater som regel å streike. Jeg opplever det som aldeles pyton.

Hvis det var greie forhold i skolen, hvorfor er det ikke da en lang kø av folk som vil jobbe som lærere? Å være sammen med barn og se utviklingen deres, få lov å bli kjent med med dem og delta i sorger og gleder, er jo faktisk magisk. Det burde være en kamp om å få lov til å bli lærer!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10

Sist redigert av oslo78 : 24-09-22 kl 09:21.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 09:35   #434
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.910
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Man får jo ikke akkurat lyst til å jobbe i skolen når lærerne og deres forbund bruker så mye tid og krefter og medieplass til å fortelle hvor fælt det er å jobbe i skolen. Det er sjelden jeg registrerer oppslag som kunne virke positivt på nyrekruttering. Jeg føler jeg har vokst opp med lærerstreiker og fokus på hvor ille det er å være lærer. Jeg hadde ikke eksamen på ungdomsskolen og heller ikke på vdg fordi det var lærerstreik hvert år og dette begynner å bli ganske mange år siden. Nå er det faktisk mine barn som opplever streik. Læreryrket sitt omdømme lider under de stadige konfliktene og det må lærernes forbund også snart ta inn over seg og sin del av ansvaret for.

For øvrig koker dette nå for meg ned til å handle om hvorvidt lærernes rett til å streike er viktigere enn elevenes rett til skolegang. For meg er svaret enkelt og jeg mener at hvis det nå er slik at partene ikke er villige til å jenke seg og finne en løsning, så er det ingen annen løsning enn tvungen lønnsnemd raskt.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 09:38   #435
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.997
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Lhi-My, du kan godt selv mene at elevenes rett til skole står over arbeidstakers streikerett, men lovmessig stemmer ikke dette. Den ene retten står ikke over den andre. Dette har jurister oversikt over.

Hva man selv mener, er noe helt annet.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 09:40   #436
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.657
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Det er jo spådd tvungen lønnsnemd raskt nå. Jeg tror det ender med det innen et par dager.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 09:41   #437
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.800
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Men det er faktisk ganske fælt å jobbe i skolen for tiden. Det er mye utagering, det er biting og slag og spark og kasting av møbler på lærer og andre elever. det er store klasser og få voksne og antall saker med elever som trenger masse ekstra oppfølging er stadig økende. Det blir altfor lange og også av og til altfor krevende arbeidsdager. For ikke å snakke om hva mange elever opplever av traumatiske situasjoner i klasserommet.

Hvis vi ikke sier fra, hvordan skal det da gå med den norske skolen? Mange sier at vi skal skifte jobb, men det er da ingen god løsning for elevene. Er det ikke bedre at vi får dette frem i lyset? Vi har prøvd å si fra lenge, men aldri har jeg opplevd at så mange utenfor skolen skjønner oss, som nå. Denne streiken setter faktisk fokus på den ekte kampen.

Dette er et verdivalg for norsk skole, og kampen for å gi elevene et tilbud som er godt nok, er ikke over etter denne streiken. Det må skje noe slik at elevene får det bedre, lærerne får det bedre og vi unngår svenske eller amerikanske tilstander i Norge.

Frykten er et todelt samfunn med dårlige offentlige og gode private skoler som selv velger elevene de vil ta inn. Høres sikkert forlokkende ut for mange, men det er oppskriften på større forskjeller og større konflikter i egen befolkning.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10

Sist redigert av oslo78 : 24-09-22 kl 09:49.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 09:45   #438
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.560
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg har studert i 7 år, fått uttelling for kun 3 år, og en stige på maks 10 år. Men det jo min feil, som har byttet yrke, og som i løpet av de 7 årene ikke har en master, men kun en Cand.mag (adjunkt) + tilleggsutdanning (kun ett av de 2 ekstra årene hadde talt med dersom jeg fremdeles jobbet som lærer). jeg klager egentlig ikke, for som sagt egne valg, men jeg jeg hadde jo ikke klart meg på egen lønn, omtrent heller ikke hvis jeg hadde jobbet fullt.

Hvorfor har dere en stige på bare 10 år? Den er jo på 16 år. Da jeg begynte å jobbe som førskolelærer var den på 10 år, men for noen år tilbake ble den endret til 16 år.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 09:45   #439
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.889
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lærerstreiken

Vestland fylkeskommune har nå søkt om dispensasjon for alle lærere ved de vgs som har vært i streik siden skolestart i høst. Alle partier i fylkeskommunen støttet opp om denne søknaden. Blir spennende å se om de får den innvilget. Skal gjelde fra mandag av. Når slike søknader kommer, så tar jeg det som et tegn på at nå blir streiken snart avsluttet, i en eller annen form.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 09:48   #440
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.997
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det er jo spådd tvungen lønnsnemd raskt nå. Jeg tror det ender med det innen et par dager.

Hvem spår dette? (Mer enn tidligere?) Det er pr nå ikke grunnlag for tvungen lønnsnemd. (Det betyr IKKE at forholdene ikke er uholdbare!)

Det er heller ingen løsning, da blir det streik i mai.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no