Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Krig i Europa i 2022?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-22, 17:18   #421
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

«There hasn’t been such a stark and universal moment of moral clarity for 82 years. This is lies versus truth. It’s darkness versus light. It’s Stalin versus the TikTok kids.»

https://www.theguardian.com/world/20...he-past-master

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-22, 18:32   #422
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Rota meg inn på Kvinneguiden og er overrasket over hvor mange nordmenn som tror på Putin/Russlands versjon av det hele. Er nordmenn virkelig så…dumme?

Gammel 07-03-22, 18:34   #423
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Rota meg inn på Kvinneguiden og er overrasket over hvor mange nordmenn som tror på Putin/Russlands versjon av det hele. Er nordmenn virkelig så…dumme?

Nei. Men de få som er det er ofte utrolig høylytte!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-22, 18:43   #424
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså. Opprette flyktningkorridor til Hviterussland og så fly dem til Russland. Putin er virkelig noe for seg selv når forslaget er å evakuere folk til det landet som angriper dem. hadde sikkert passet narrativet til Putin utmerket om han kunne fortelle sine innbyggere, som ikke får andre nyheter enn det Putin mener de skal få, at ukrainerne flykter til Russland.

Gammel 07-03-22, 19:17   #425
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det er vel det narrativet ja. At Ukraina er de aggressive og Russland gir asyl....

Gammel 07-03-22, 20:48   #426
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

I DAG ble endelig denne krigen i UKRAINA tema i lunsjen, det ar tatt noen dager, for å si det sånn... Hvordan er det med dere andre, snakkes det om?

Ja, til en viss grad. Vi har fått spørsmål fra våre største kunder om vi har noen forbindelser med Russland eller Hviterussland. Det opptar bransjen jeg jobber i, for der vil det få konsekvenser, mtp Ukraina og menn mellom 18 og 60 år.

Transport f.eks. Hvis man får varer fra mellomeuropa, her er det allerede krise mtp å få tak i biler og sjåfører. Mange sjåfører her er fra Ukraina og disse reiser nå hjem for å kjempe for landet sitt. Dvs. prisene på transport går ytterligere opp, som igjen betyr høyere priser i handelen.

Gammel 07-03-22, 20:53   #427
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det var rett tilbake til "hva ser vi på tv" som tema hos oss nå. Det påvirker ikke driften hos oss, og det påvirker ikke driften hos så mange av våre kunder heller, så det er ikke et offisielt tema. Etter den ene dagen det ble luftet er det heller et ønske om å "ikke tenke" som råder.

Gammel 07-03-22, 21:31   #428
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Vi gikk rett fra Korona til krig på jobb. Hele sist uke og denne har gått med til å sikre rutiner for drift og vedlikehold på tilfluktsrom og nødstrømsaggregater. Jeg håper virkelig at det er til ingen nytte, men det føles godt å ha det gjort.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-22, 08:19   #429
Albertine

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Denne var interessant. https://www.theguardian.com/commenti...mvi8PiL8kEL0ho

Gammel 08-03-22, 09:14   #430
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Jeg tror/håper at dette er som med vaksinemotstanderne. De er få, men gjør mye for å bli hørt.

Jeg har noen russiske venner på facebook som bor i Norge. I starten la de ut ganske kryptiske meldinger, men nå har det hentet seg forbilledlig inn igjen. Nå tar de helt tydelig avstand fra krigen. Innleggene deres går mye på at man ikke skal hetse russere og at russiske barn i Norge ikke skal trenge å stå til ansvar for Putins handlinger. Men det er det heldigvis lett å være enig i.

Gammel 08-03-22, 09:25   #431
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Denne var interessant. https://www.theguardian.com/commenti...mvi8PiL8kEL0ho

God artikkel. Den tar jo for seg endringen hos Putin som flere andre også har bemerket. At han blir mer og mer lukket, og mer og mer alene og spinner frem på sine ideologier.
Jeg syns faktisk Marie Simonsen sin artikkel i Dagbladet er litt interessant;
https://www.dagbladet.no/meninger/pu...under/75553858
Hun tar for seg Trump som kanskje er så ulik, og at verden som sådan nå tar flere steg bakover med tanke på ytringsfrihet, likestilling og kvinners rettigheter.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-22, 14:23   #432
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tror/håper at dette er som med vaksinemotstanderne. De er få, men gjør mye for å bli hørt.

Jeg har noen russiske venner på facebook som bor i Norge. I starten la de ut ganske kryptiske meldinger, men nå har det hentet seg forbilledlig inn igjen. Nå tar de helt tydelig avstand fra krigen. Innleggene deres går mye på at man ikke skal hetse russere og at russiske barn i Norge ikke skal trenge å stå til ansvar for Putins handlinger. Men det er det heldigvis lett å være enig i.

Min «venn» er vaksine motstander også.
Dette var Forøvrig også planlagt i følge vedkommende..
Bare se på steigan.com (eller er det no..?

Gammel 08-03-22, 23:01   #433
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

https://foreignpolicy.com/2022/03/08...8bbwG2NUSvaha8

Denne er interessant, for de som syntes politisk teori er interessant, da. (Og så skulle jeg gjerne lest et liberalistisk tilsvar, da. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 16:49   #434
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Kan noen forklare meg hvorfor folk beskriver dette som den største krisen siden 2. verdenskrig? Hvorfor er det så stor velvillighet til å bistå ukrainere i krise, og så liten vilje til å hjelpe (eksempelvis) afghanere, kongolesere og syrere i krise?
Misforstå meg rett. Jeg har stor sympati med det ukrainske folket, men det er jo mennesker i verden som har levd i krig, undertrykkelse, frykt og terror i betydelig mye lenger tid og med større konsekvenser.

Opplys meg!

Gammel 09-03-22, 16:52   #435
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Kan noen forklare meg hvorfor folk beskriver dette som den største krisen siden 2. verdenskrig? Hvorfor er det så stor velvillighet til å bistå ukrainere i krise, og så liten vilje til å hjelpe (eksempelvis) afghanere, kongolesere og syrere i krise?
Misforstå meg rett. Jeg har stor sympati med det ukrainske folket, men det er jo mennesker i verden som har levd i krig, undertrykkelse, frykt og terror i betydelig mye lenger tid og med større konsekvenser.

Opplys meg!

Fordi det er stormakt vs stormakt. Det forklarer krisestørrelsen, og potensialet for verdenskrig. Det forklarer dog ikke hvorfor det virker som om det er en større krise at mennesker med lyst hår og blå øyne blir drept, enn at jemenere sulter i hjelp.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 16:52   #436
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Pasta, jeg har stilt meg selv det samme spørsmålet.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 17:40   #437
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Fordi det er stormakt vs stormakt. Det forklarer krisestørrelsen, og potensialet for verdenskrig. Det forklarer dog ikke hvorfor det virker som om det er en større krise at mennesker med lyst hår og blå øyne blir drept, enn at jemenere sulter i hjelp.

Ja, enig i begge resonnement.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 17:55   #438
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at mange har blitt veldig opprørte av hvordan flyktningene møtes: Alle må reise til Råde og bli innkvartert der mens de registreres, forholdene er visst ganske kummerlige, de blir fratatt mobil ved ankomst der, etc. Og det virker jo ikke veldig bra, men ingen har altså stusset over dette så lenge det bare rammet brune folk. Verdt å tenke over.

Trevor Noah: https://www.facebook.com/834181/videos/932403947476639/

Gammel 09-03-22, 17:59   #439
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, dette er et STORT land, og det er en krig der den ene, aggressive parten, er atomvåpenland.

Det er et land vi grenser til, og krigen har enorme konsekvenser ut over de menneskelige. Matforsyning, energiforsyning.

Og så er det ikke som om krigen i Syria ikke har fått oppmerksomhet, eller flyktningekrisen det utløste. Men etter 8-10 år, der alt har gått fra vondt til verre og i stampe, så trøtner det jo på.

Gammel 09-03-22, 18:14   #440
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trevor Noah.

Og han har absolutt et poeng. Sylvi Listhaug har jo stått fram og sagt vi må gjøre MER, ta i mot FLERE, gi mer. Og pengene skal tas fra sånne flyktninger som er brune, muslimer og mindre verd, selvfølgelig.

Jeg ser jo at dette er en krig med potensiale for å utvikle seg til noe katastrofalt stort, og at det har betydning for fokus og engasjement. Og nærhetsprisnippet spiller jo også inn. Men hvordan vi omtaler flyktningene og hvor velvillige vi er til å ta i mot dem, burde det være zero forskjell på altså.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:24.