|
|||||||
| Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#421 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 50 Shades of GreyNå utleverer jeg meg selv litt her, men jeg er en sub selv, og det er settingen rundt BDSM'en som tenner meg, ikke kjærlighetshistorien i seg selv. Da jeg skrev at jeg holdt på å skli av kinosetet så var det de to scenene i filmen der Ana ble bundet og det som skjedde videre. Når det er sagt så lever jeg ikke i et D/s-forhold selv, all den tid jeg har en ektefelle som ikke tenner på denslags. Enough said.
|
|
|
#422 |
|
|
Sv: 50 Shades of GreyMen det er jo bare fint. Mange som både har prøvd, gjør det titt og ofte og har det som en livsstil. Ingenting galt med det. Men det man reagerer på ved bøkene og filmen er at Ana ikke er med på dette frivillig. Og i et forhold med BDSM så skal det vøre gjensidig tillit. Uansett hvem den dominante er.
|
|
|
#423 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: 50 Shades of Grey
Hvis du leser innlegget mitt som du siterte i stad, så sier jeg jo at det IKKE er BDSM-sex jeg er kritisk til. Og hvis du leser innleggene i media fra BDSM-folk, så kritiserer de akkurat samme. Så ergo tenker jeg at du kan være rimelig trygg på at det ikke er dine helt personlige preferanser i sengen hverken jeg eller alle de andre kritikerne av filmen, er kritiske til.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#424 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 50 Shades of GreyFolk må få like filmen for meg. Man kan se/like mye rart innholdsmessig på film og serier som ikke gjenspeiler hva man gjør eller tenker i RL. Selv om folka er dustete eller historien tynn.
|
|
|
#425 |
|
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 50 Shades of GreyJeg er halvveis i siste boka nå. Sist redigert av dharma : 16-02-15 kl 16:14. |
|
|
|
|
|
#426 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: 50 Shades of GreyHer er en anmeldelse/beskrivelse av filmen som vel også illustrerer diskusjonen her bra. |
|
|
|
|
|
#427 |
|
Sviiisj!!
|
Takk, veldig godt skrevet av Rosie. En del av kommentarene under innlegget hennes beskriver også veldig godt hva jeg finner så problematisk med denne glorifiserte historien:
(mine uthevinger). Det er klart folk har opplevd vonde ting i barndommen sin. Det betyr ikke at de har krav på å la problemene gå utover en partner når de blir voksne. Det er ingenting edelt ved å ofre seg selv og sin mentale helse for en partner med "en vond barndom" eller "issues". Sett oksygenmasken på deg selv, før du hjelper andre. Og i en del tilfeller: la folk ordne sin egen oksygenmaske. Det er den klassiske "forstå" versus "akseptere"-problemstillingen: det er fint at man "forstår" at Christian har problemer, noe annet å akseptere at han får holde på slik mot et annet menneske, bare fordi hun jo redder ham til slutt. Jeg tror mange som er i et misbruksforhold er svært forstående og aksepterende, og, som Ana håper at de gode stundene snart skal bli flere og ta over for de vonde. Stakkars Christian, det er jo han det egentlig er synd på i denne historien. Det som er utrolig forstyrrende med denne typer holdninger, og at de blir sementert gjennom denne boka/filmen, er at det gjør det vanskeligere for folk som er i misbrukende forhold å gå fra partneren. For det er jo ham det er synd på (eller henne, for det forekommer i aller høyeste grad også andre veien), ikke meg. Man trenger realitetsorientering etter årevis med forstyrret virkelighetsoppfatning pga emosjonell manipulering, og hvis applauderingen av dette forholdet som i filmen, er slik holdningene er blant folk i omgangskretsen, får man neppe den støtten man trenger for å komme seg unna. Det er det som gjør meg opprørt. IKKE BDSM-sexen.
|
|
|
#428 |
|
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
Sv: 50 Shades of GreyBra skrevet Kanina, jeg er så enig med deg. |
|
|
|
|
|
#429 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: 50 Shades of GreyEg såg filmen i går og blei i grunn positivt overraska. Sexen var en pitteliten del av historia. Grey blir ikkje framstilt som en romantisk helt og Ana er sterkare og klarare enn i bøkene. Eg trudde eg skulle sjå en klein film med sex og maktmisbruk men så klarte den på eit vis å vise noko av det skjøre, skeive som kan vere i eit forhold.
|
|
|
|
#430 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Jo da, jeg er sikkert enig med deg, for det er slik jeg har lest bøkene. |
|
|
|
|
|
#431 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: 50 Shades of GreyJeg synes ikke markedsføringen heller har fokusert på dette som en romantisk historie, men bruker sex'en for det det er verdt. Det er snakk om undertøy, sminke, leketøy og å utforske grenser, så sånn sett appellerer de vel mer til at vanlige par skal krydre sitt normale forhold, mer enn at de sier 'det er normalt at mannen din fotfølger deg'.
Sier du her at folk som likte bøkene/filmen ikke klarer å se det som er feil, hvis de har en bekjent som er i et vanskelig forhold? Eller mener du folk som i utgangspunktet ikke så problemer med en skjev maktbalanse? For dette er jo et komplekst område, der en slik film jo kun blir en liten bit av et stort bilde. Jeg er enig i at dette er et område det nok vært rettet mer fokus på, men da tenker jeg sjangeren måtte være en annen, og arbeidet mer målrettet. Sist redigert av Dronningen : 18-02-15 kl 10:11. |
|
|
|
|
|
#432 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Sv: 50 Shades of GreyJeg har ikke lest bøkene, kun sett filmen. Vurderer å lese bøkene også, for det er åpenbart noe jeg ikke har fått med meg.
|
|
|
#434 |
|
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
|
|
|
#435 |
|
Medlem siden: Mar 2013
Sv: 50 Shades of GreyFruen kom akkurat hjem fra kino. Ka dåkker dame driv å ser på???
|
|
|
#436 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: 50 Shades of GreyHahaha, du er gal.
|
|