Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det marked for dette? (Leie av klær til barn)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Ville du benyttet deg av å leie klær til barna?
Ja, genialt da gitt. 4 2,15%
Nei, ikke i det hele tatt. 180 96,77%
Annet (Spesifiser) 0 0%
Oisann, en for mye. Snart sommer. 4 2,15%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 186. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-13, 13:05   #421
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det marked for dette? (Leie av klær til barn)

Siden du er den eneste som synes dette er en god ide, og kommer inne i tråden som nyregistrert bruker, er det ikke unormalt at man lurer på om du har en tilknytning til konseptet. Skjønner du ikke det, er det kanskje flere enn oss som bør sette seg litt inn i bakgrunnen før de diskuterer en sak.

Dertil, nei, jeg vil slett ikke ha vintersko eller støvler i feil størrelse. For store støvler faller av. For små støvler er iskalde.

Jeg tok med meg min datter for å kjøpe nye støvler forrige helg. Hun er to år gammel, og jeg hadde egentlig tenkt å plukke med meg 22 eller 23 litt sånn utfra at hun altså har sko i den størrelsen sånn ellers, sandaler (brukes inne i bhg) i 22 og vintersko i 23, men etter at foten og støvlene ble målt i butikken gikk vi derfra med 24, mindre kunne de ikke være. Dette til jenta som hadde støvler i 20 fra i høst. Skostørrelser er ikke lett å forutse, synes jeg.

Min sønn får nye vintersko sånn rundt nyttår, hvert år. Da har han plutselig gjort et hopp i størrelse. Som liten fikk han sine første sko i str 20 på høsten. I julefeferien måtte han ha nye, str 22. Han fikk senere sandaler i 22, joggesko i 22 og til høsten passet forttsatt vintersko str 22, inntil rundt jul, da var det å bytte alt i 24. Nå for tiden fungerer det derfor greit å kjøpe nye sko i desember/janaur som han også bruker neste høst, men hvor lenge dette med at han vokser to skostørrelser i desember hvert år varer, vet jeg jo ikke. Søstra har altså ikke vært like forutsigbar, heller.

skostørrelser er ikke lett, og min erfaring er at det er viktig å ha med foten for å prøve.

Gammel 12-04-13, 13:05   #422
LåraLei
Stykkevis og delt...

Medlem siden: Apr 2013
LåraLei har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Du er en ny bruker som har brukt 8 av 12 innlegg på å forsvare dette (for meg litt rare) konseptet. Det var derfor jeg lurte.

Ok. Takk for tilliten. Så det du mener er at dette ikke kan passe for meg?

Gammel 12-04-13, 13:07   #423
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

I vintersko kan man kanskje ha så mye som 2cm.
Støvler trenger vel ikke ekstra plass?

Støvler må ha plass til en tynn ullsokk (eller noe tykkere på denne tiden) og skal vel ellers ha det samme rommet "for å bevege seg og for å vokse i" som de fleste skobutikker definerer som 0,5 cm til å bevege seg og 0,5-1 til å vokse i, så det blir 1-1,5 avhengig av hvordan størrelsene passer. Kan ikke se at det ikke gjelder støvler like mye som joggesko?

Gammel 12-04-13, 13:08   #424
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LåraLei, her.

Ingen mener det ikke kan passe for deg, det er bare det at det passer ikke for noen av oss andre, og da er det noe merkelig at en helt ny og ukjent bruker kommer inn på forumet for så å bruke all sin tid der på å forsvare dette konseptet og mene at det er en god ide. Om det passer for deg, flott, det passer ikke for spesielt mange andre, så en god forretningside er det fortsatt ikke.

Gammel 12-04-13, 13:09   #425
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo kjempefint at de tilbyr å kjøpe ut pakken for 350,- ekstra; altså en månedsleie ekstra. Halvparten av de 175,- går til veldedige formål.

Eller, man kan levere klærne tilbake, og betaler maks 350,- hvis det mangler noe, men sokker, votter, lue, buff og superundertøy kan man uansett beholde - det teller ikke på "mangler"-lista.
Og halvparten av de evt 350,- går til veldedige formål, samt noen av klærne.

Blir noe ødelagt underveis kan man kjøpe nytt av dem - 1 gang for de dyrere tingene, flere ganger for de mindre dyre tingene.

Men nå sliter jeg virkelig med å forstå leiekonseptet jeg da. Hva i all verden er fordelen med å leie framfor å kjøpe av dem? 350,- ??

En fordel kan jo være at man påberope seg mistet eller ødelagt tøy da antar jeg, og kjøpe nytt "i henhold til gjeldende prisliste". Hvis det er gode priser ser jeg for meg at det er noe enkelte nok kan spekulere i... Men dette får man jo gjøre om man kjøper produktene ut til slutt eller om man leverer dem tilbake. Så jeg begriper virkelig ikke konseptet.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 13:13   #426
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Hvis du leser igjennom vilkår/avtale så hadde du sett at det fullt mulig å bytte ubrukte sko.

Jeg ser de har gjort om på dette nå. Det skulle selvsagt bare mangle. Alikevel er ikke dette spesielt lettvint å drive å sende ting i retur. Da er er butikkbesøk mye enklere. For ikke å snakke om at en fot ikke er en fot og at sko gjerne må prøves først.

Det er dessuten fullt mulig å beholde alle klærne selv til evt arv, gaver til andre eller gi det bort selv til veldedighet.

Jeg vet dette. Poenget var at med dette tilbudet, får man alt nytt. Det er som regel unødvendig i.o.m. at noe av fjorårets tøy stort sett kan brukes opp igjen. Man legger bort noe og kjøper til noe nytt, men det er sjelden man må legge bort alt og dermed bruke en slik sum på såpass få plagg årlig som det dreier seg om i denne pakken.

Om man hverken sparer tid eller penger på dette, hva er da poenget? Veldedighet?

Gammel 12-04-13, 13:14   #427
LåraLei
Stykkevis og delt...

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ingen mener det ikke kan passe for deg, det er bare det at det passer ikke for noen av oss andre, og da er det noe merkelig at en helt ny og ukjent bruker kommer inn på forumet for så å bruke all sin tid der på å forsvare dette konseptet og mene at det er en god ide. Om det passer for deg, flott, det passer ikke for spesielt mange andre, så en god forretningside er det fortsatt ikke.

Det har jeg full forståelse for, men nå må jeg jo begynne et sted? Og tråden så interresant nok ut. Så da leste jeg igjennom tråden og deretter leste jeg på deres hjemmeside. Om jeg er uenig eller ikke har vel ingen betydning, men jeg synes at info bør rett når det skal vurderes.?

Gammel 12-04-13, 13:16   #428
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er rart om du synes dette er et attraktivt tilbud. Og jeg stilte et ja/nei-spørsmål. Du velger selvfølgelig selv om du svarer.

Her har regntøy, dresser, fleece, ullundertøy og sko blitt brukt over flere sesonger. Å skulle få en ny pakke to ganger i året virker rart for meg. Særlig skotøy men også dresser synes jeg er vanskelig å kjøpe uten at barnet prøver dem. Ofte må vi prøve både tre og fire par for å finne dem som sitter godt på foten. Å skulle sende sko fram og tilbake i posten blir jo bare pes. Og alt man må kjøpe i tillegg, siden det er bare ett sett vottesett osv? Niks. I forhold til pris, klarer jeg ikke å se at dette er en god deal.

Men de skal ha ros for at det har tatt til seg en del av kritikken. Men det er jo lurt også når man har laget et så dårlig konsept.

Gammel 12-04-13, 13:18   #429
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Støvler må ha plass til en tynn ullsokk (eller noe tykkere på denne tiden) og skal vel ellers ha det samme rommet "for å bevege seg og for å vokse i" som de fleste skobutikker definerer som 0,5 cm til å bevege seg og 0,5-1 til å vokse i, så det blir 1-1,5 avhengig av hvordan størrelsene passer. Kan ikke se at det ikke gjelder støvler like mye som joggesko?

Ja, det var det jeg mente da. Ser at det ser ut som om jeg mener de ikke trenger noe å vokse i .

Presiserer: Jeg mente at man ikke trenger noe mer enn de 1-1,5 cm som ved joggesko.
Vintersko kan man kanskje ha litt rommere, men så veldig mye "å vokse i" skal det vel uansett ikke være.

Gammel 12-04-13, 13:23   #430
Malama

Malama sin avatar

Standard

Låralei: Mener du at vi skal endre hele tråden og våre meninger vi har skrevet om konseptet fordi de, etter at vi skrev dette, har endret på forutsetningene???

Gammel 12-04-13, 13:28   #431
LåraLei
Stykkevis og delt...

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Ja, det var det jeg mente da. Ser at det ser ut som om jeg mener de ikke trenger noe å vokse i .

Presiserer: Jeg mente at man ikke trenger noe mer enn de 1-1,5 cm som ved joggesko.
Vintersko kan man kanskje ha litt rommere, men så veldig mye "å vokse i" skal det vel uansett ikke være.

Her er jeg helt enig med deg.

Gammel 12-04-13, 13:28   #432
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Selv om de har endret konseptet er det ikke noe for meg. Å sende klær fram og tilbake, og kjøpe de eventuelt ikke, å gi noe til veldedighet, men ikke alt. Bare rot.

Hadde jeg vært eierene hadde jeg tatt en time out for å sette meg ned og se på ideen helt på nytt.

Gammel 12-04-13, 13:30   #433
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ikke i det i forhold til hvilke sko man snakker om? Som i dette tilfellet Støvler og vintersko.

Jeg tar på ungen min den type sokk han brukere om vinteren (i år har han foretrukket strømpebukse med fot i ull og ullvang-type sokker utenpå der igjen) når jeg kjøper skoene, og da skal de passe på akkurat samme måte som andre sko. Når vi kjøper støvler som er ment å bruke på høst/vår, tar jeg med et par ullsokker, fordi det er det jeg mener han må ha i støvler. På sommeren trenger han ikke ullsokker, så derfor håper jeg de samme støvlene passer som nå i vår.

Om jeg så må kjøpe ti par sko i løpet av året for at han alltid skal ha sko som passer, så gjør jeg det. Det er utrolig viktig for meg at barnet mitt har godt utetøy, og da spesielt sko. Han skal klatre, løpe, danse, ake og sitte med skoene sine - i tillegg til å gå selvsagt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 13:31   #434
LåraLei
Stykkevis og delt...

Standard

Låralei: Mener du at vi skal endre hele tråden og våre meninger vi har skrevet om konseptet fordi de, etter at vi skrev dette, har endret på forutsetningene???

Selvsagt ikke. Like mye som noen her mener min mening bør endres. Nå har jeg ikke lest tidligere forutsetninger. Disse er da endret og ja med de nye forutsetningene (som jeg har lest) så tror jeg dette kan passe for meg.
Og hvem er vi. Snakker du for hele bunten?

Gammel 12-04-13, 13:40   #435
LåraLei
Stykkevis og delt...

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg tar på ungen min den type sokk han brukere om vinteren (i år har han foretrukket strømpebukse med fot i ull og ullvang-type sokker utenpå der igjen) når jeg kjøper skoene, og da skal de passe på akkurat samme måte som andre sko. Når vi kjøper støvler som er ment å bruke på høst/vår, tar jeg med et par ullsokker, fordi det er det jeg mener han må ha i støvler. På sommeren trenger han ikke ullsokker, så derfor håper jeg de samme støvlene passer som nå i vår.

Om jeg så må kjøpe ti par sko i løpet av året for at han alltid skal ha sko som passer, så gjør jeg det. Det er utrolig viktig for meg at barnet mitt har godt utetøy, og da spesielt sko. Han skal klatre, løpe, danse, ake og sitte med skoene sine - i tillegg til å gå selvsagt.

Dette høres veldig fornuftig ut Input. Og jeg er helt enig. Barna skal ha sko som passer. Tanken min var kun at info burde være riktig. Beklager at dette ikke kom tydelig nok frem. Man kan jo kjøpe støvler nå i en størrelse og cherrox i en annen størrelse. Skulle cherroxene være for liten ved bruk kan vel disse byttes til annen størrelse og disse kan brukes gjennom høst og vinter. Hvis de blir for liten må man jo allikevel kjøpe et nytt par enten det er i butikk eller som kunde i leieperioden? Ergo så vil budsjett bli det samme?

Gammel 12-04-13, 13:41   #436
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

LåraLei: Se poll. Jeg tror Malama trygt kan si hun snakker for flertallet.

Og ingen har vel nektet deg å mene noe annet, men det er klart det blir litt spørsmål når du som helt ny kommer inn i denne tråden og forsvarer dette konseptet som du gjør.
Og uenige med deg om at dette er et bra konsept er jo de aller fleste. Det er ikke sikkert medlemmene på FP er representative når det kommer til øvrig befolkning og deres tanker om et slik konsept. Men, det er mange her som bruker både tid og penger på, og har mye kunnskaper om, gode barneklær. Bare gå inn å se i barneklærtrådene her inne. Sånn sett vil jeg tro mange her inne er i den tenkte målgruppen for eierne, iallefall.

Jeg personlig tror ikke at dette konseptet vil slå an. Ikke fordi produktene er så dårlige, men fordi det er så uforståelig hvorfor man skulle ville benytte seg av noe slikt.

Gammel 12-04-13, 13:41   #437
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Dette høres veldig fornuftig ut Input. Og jeg er helt enig. Barna skal ha sko som passer. Tanken min var kun at info burde være riktig. Beklager at dette ikke kom tydelig nok frem. Man kan jo kjøpe støvler nå i en størrelse og cherrox i en annen størrelse. Skulle cherroxene være for liten ved bruk kan vel disse byttes til annen størrelse og disse kan brukes gjennom høst og vinter. Hvis de blir for liten må man jo allikevel kjøpe et nytt par enten det er i butikk eller som kunde i leieperioden? Ergo så vil budsjett bli det samme?

Men på hvilken måte blir dette enklere og billigere, noe som vel var poenget med konseptet?

Gammel 12-04-13, 13:42   #438
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Gammel 12-04-13, 13:43   #439
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjøper klær/sko når barna trenger det. I år trenger jeg f.eks ikke å kjøpe noe som helst av yttertøy til dem til vår/høst. Alt fra i fjor passer.

Gammel 12-04-13, 13:51   #440
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis de blir for liten må man jo allikevel kjøpe et nytt par enten det er i butikk eller som kunde i leieperioden? Ergo så vil budsjett bli det samme?

Det blir nesten som å kjøpe på avbetaling. Dersom jeg kjøper et par sko til 500 kr som jeg skal betale 50 kr mnd. for, og så halvveis ut i perioden må jeg kjøpe et nytt par til 500, og fortsette å betale 50 kr mnd. for de skoene jeg allerede har, i tillegg til at jeg altså må kjøpe dem ut ved avtaleperiodens slutt dersom jeg ønsker å la noen arve dem etterpå (Cheroxene til sønnen min er brukt 2-3 ganger i løpet av vinteren, de står som reservesko i barnehagen, de kan arves). Å kjøpe på avbetaling lønner seg aldri, og dette er jo enda verre enn å kjøpe på avbetaling.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:39.