Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-13, 20:46   #421
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.244
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Re: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

4 for 200 på Plantasjen, GinaK? Jeg mangler noen få.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 20:49   #422
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.871
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Øh? Den holdt jeg i hånda og gikk inn på nett via mobilt nettverk der for å sjekke men fikk ikke opp noe saklig i farta..
Jaja, da vet jeg at den er en fin erstatning. Takk for tipset.

Jeg fikk kjøpt erteblomster da og har bløtlagt de for planting ut i morgen.

Og så spurte jeg en gartner litt om hvor lurt det er med buskbom eller kulethuja i store krukker og sjansen for å overleve der gjennom vinteren. Jeg har prøvd begge deler og buskbomen er helt gul og uttørket nå.
Forrige år hadde jeg kulethujaer, da overlevde iallfall en av 3 og den plantet jeg ut i hagen.

Hun mente det var størst sjanse for thuja så om jeg finner noen på tilbud ila sesongen så kjøper jeg 3 nye kulethujaer der og setter de under trappa med et gammelt teppe rundt til høsten...
Nå blir det sommerblomster oppi der i år. Noe som vil flomme litt over. Mulig mer surfina.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 20:55   #423
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.016
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Det minner meg om at jeg må få plantet ut stokkrose-frøene mine. De er ettårige, så de skal blomstre i år.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 21:01   #424
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

GinaK: i følge NRK sin planteguide er det en type som heter Lavendula Augustifolia som skal være vinterhardfør også.

Skal være, ja. Jeg må bare la være å plante noe annet enn rene steinbedsplanter i murbedet vårt, nå har den store lavendelen røket, en rund einerbusk, en krypvintergrønn greie jeg ikke aner hva heter, en singel tuja - det skal bli en fest å rydde opp.

Jeg har sneket meg innom en rosespesialist. Jeg leter nemlig etter en rose som jeg ikke aner hva heter, og jeg kjenner den ikke igjen på noen bilder. Der var de ikke mye hjelpsomme, gitt, hun bare kikket på meg og foreslo at jeg tok med et bilde. Jah. Likevel tok jeg ikke hevn ved å gå fra de to Fairyrosene jeg plutselig måtte ha...

GinaK: Jeg har hatt buksbom i potter i åresvis, de eldste må vel være rundt åtte år nå. De klarer seg helt fint så lenge de ikke gjennomfryser, da tar det meste kvelden. Mine har rett og slett bare stått inntil veggen under et takutstikk. Den ene som fikk overvintre på terrassen har det ikke fullt så godt.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 21:03   #425
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Men jeg hadde blitt veldig, veldig glad hvis noen visste hvilken rose jeg er ute etter!

Det er en rosebusk man finner massevis av på Sørlandet, i Lillesand husker jeg at mange hadde dem foran huset. De største var vel over 1,5 m, men de fleste klippet dem ned til en meter. De blomstret hele sommeren med tett i tett med små, fylte rosa roser i klaser. Hvis jeg ikke finner ut av dette, kommer jeg til å kjøre sørover i sommer kun for å ta bilde.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 21:11   #426
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.244
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Re: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Å ja, Rug, jeg vet hvilken du mener! Jeg kjenner en hagedame med hus i Lillesand, jeg skal jammen soørre henne.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 21:14   #427
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Å, da hadde jeg blitt så glad! Jeg har sagt i 12 år at når jeg en gang eier en hage, skal jeg ha en slik rose. Nå har jeg eid en hage i åtte år, og enda ikke funnet hvilken.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 21:43   #428
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

De tre svære oppstammede kulethujaene mine har ikke tålt vinteren.
Blir så lei meg! De er gamle og store og veldig fine. Men katten har brukt dem som klorestativ og jeg tror det i kombinasjon med mye barfrost i vinter har tatt knekken på dem.
Hva må hun tenke hun som bodde her før.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 21:44   #429
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.871
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Det var ikke så lett. Er rosene rosa, dyp eller lys rosa? Om den blomstrer hele sommeren så er den remonterende. Du kan jo begynne å søke der.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 22:31   #430
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Når de ser sånn ut er det ikke håp, sier min hageekspertnabo som er 78 år og kan alt. Sage ned.

Hva? Nei! Sage ned barnas fine klatretre...

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 23:15   #431
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Det var ikke så lett. Er rosene rosa, dyp eller lys rosa? Om den blomstrer hele sommeren så er den remonterende. Du kan jo begynne å søke der.

Jeg har søkt på remonterende klaseroser og buskroser, jeg skjønner nemlig ikke alltid forskjellen...

Rosene er lyserosa, kanskje på størrelse med en femkroning hvis jeg ikke husker feil? Ikke så store, altså.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 00:05   #432
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Nok en hagenovise melder seg!
Holder på å bygge opp hage. Planta løker så fint/symmetrisk i høst i to bedd på hver sin side av grusvei. Vel, ikke alt har kommet opp for å si det sånn. Tulipaner og liljer er på vei opp, krokusene har vi ikke sett noe til. Flere som har opplevd det i år?
Har endelig fått opp pallekarmene, så i dag har jeg sådd flere salattyper, reddiker, gulrot, sukkererter, rødbeter og en dæsj gressløk. Skal kjøpe flere urteplanter, men gartneriet hadde ikke inn noe av det jeg vil ha. Jo, har også rabarbra fra svigers. Blir spennende å se hva som kommer opp. Har lyst til å prøve meg på en rad persillerot, tror jeg har plass til det også. Jordbærpottene fra i fjor får hjerte-lungeredning, håper de kommer.
Fikk pakke fra zimtrade i dag, fuksia (blå Sarah) og osteospermum (kopper). Skal plante det sammen med hvite margeritter og en staude som jeg ikke husker navnet på nå. Kombinasjonen er nok litt rar, med det beddet er laget litt for å teste jordsmonnet.

Lurer på om noen har erfaring med oppstammet rips/solbær?

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 07:17   #433
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Krokus, ja. Jeg har fått fire eller fem av alle de jeg satte ned i fjor, og de er spinkle og pjuskete. Er det frosten som har tatt dem, eller?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 07:32   #434
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Krokus, ja. Jeg har fått fire eller fem av alle de jeg satte ned i fjor, og de er spinkle og pjuskete. Er det frosten som har tatt dem, eller?

Er sikkert det. Jeg har innbilt meg at krokusen er noe av det enkleste å få til, men løkene har vel frosset ihjel.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 08:00   #435
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Teo: Jeg merker stor forskjell på gamle og nye krokus, jo eldre de er, jo mer blomstrer de her i hvertfall. Jeg tenker å go dem noen år, så de kan forme sideløker og bli tettere. Det har nok vært en tøff vinter for ferske løk også.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 09:31   #436
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Her ser dere den grusomme skråninghagen min. Her skal jeg altså fjerne alt, og legge på ny jord. Buskene på toppen lar jeg stå.





Den neste delen av hagen er også blitt oversett i noen år. Hva bør gjøres her? Og det er bak i buskaset her jeg ønsker å plante en rhododendron. Blir det bra?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 2013-05-16 09.08.18.jpg (231,0 KB, 149 visninger)
Filtype: jpg 2013-05-16 09.08.36.jpg (300,8 KB, 152 visninger)
Filtype: jpg 2013-05-16 09.09.53.jpg (291,6 KB, 150 visninger)
__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 09:33   #437
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

For noen store bilder! Skal se om jeg får fikset.

Det skjeve og mishandlede plommetreet, og den "vakre" trappen skal fjernes. Etterhvert.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 10:33   #438
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Jeg ville plantet klatreroser, og eller andre klatrende blomster oppetter gjerdet på den trappen istedet for å fjerne den, Nabojenta.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 10:35   #439
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Den må fjernes, for den har løsnet fra murveggen.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 2013-05-16 09.08.42.jpg (308,4 KB, 150 visninger)
__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:43   #440
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.871
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Oi, stort bed å gå bersherk i, det hadde vært noe.

Hva vil du ha da?
Høye eller lave blomster? Stilfullt eller litt busk og litt altmuligrart?
Liker du å dille i hagen med blomstene eller vil du ha minst mulig mas med bedet?

Liker du roser da? De må passes på i form av at om de får lus så må du spraye de med grønnsåpevann, ellers sprer det seg og blir bare surr.

Ville vel ikke hatt roser langs gjerde siden man går der.... stikker vettu.
Hva med Klematis, finnes jo i alle slags farger.



Kulethuja er fint som vomfyll i sånne store bed. Spe på med løk som blomstrer på våren. Tulipanløk, allium, stauder med lang blomstring. For eksempel.

Kanskje noen kryproser nederst, for eksempel The Fairy. Jeg synes den er såå fin, og så blomstrer den hele tiden og er hardfør, i alle fall her jeg bor.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no