Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Retningslinjer for sosialt samvær nå

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-20, 17:44   #421
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.091
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg tenker at retningslinjen er MAX - og at man ikke behøver å makse ut veldig ofte hvis det ikke er helt nødvendig. Noen av oss må treffe fler enn det anbefalt antallet på grunn av jobb, og da kan jo vi andre som ikke må, treffe færre.

Reglene om å holde seg mest mulig hjemme og å ha hjemmekontor hvis man kan, gjelder fortsatt. Regelen om unødvendige fritidsreiser gjelder fortsatt. Håndvaskregelen gjelder definitivt fortsatt.

Dette. Regelen om å unngå selskapeligheter og påskeselskap gjelder også. Og at ute er bedre enn inne - om man kan velge. Jeg synes ikke dette er så vrient må jeg innrømme. Man trenger ikke makse ut, gjør det du må. Ja, vi har grillet ute med besteforeldrene en gang i påsken. Jeg tenker at ivaretakelse av familie kan prioriteres. Nei, jeg arrangerer ikke en voksenmiddag med venner nå. Alt blir jo en vurdering av hva som er nødvendig og skal prioriteres. Barna får ikke være sammen med mange venner på en gang. Da blir det pussig om jeg ber en haug venninner og har fest i hagen, men klart vi kan prioritere å grille ute med svigermor som bor alene og ikke har sett oss på lenge.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 17:48   #422
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Jeg tenker at det ikke har noe å si at jeg treffer mora til den ungen barnet mitt får leke med, men at det er viktig å ta valg om hvor mange man treffer. Vi kommer ikke til å utvide med flere husstander.

Samtidig handler dette også om andre grep enn den vesle tilpassingen. Til hverdags er jeg innom Norges travleste kollektivknutepunkter to ganger om dagen, ungene sitter som sild i tønne på skolen, vi henger med 40 andre foreldre i dojoen nærmest daglig, jeg trener formodentlig på et av landets tettest brukte treningssenter 2-3 ganger i uka. I tillegg var vi innom matbutikken i snitt annenhver dag, i tillegg til en og annen butikktur ellers. Vi har eldstemanns vennegjeng på 7 innom hver lørdag, samkjører i biler, drar i svømmebasseng osv. MASSE potensiell smitte.

Om vi nå omgås totalt 3 personer eller også inkluderer foreldre til disse (som antas å være like lite eller mye smittede som barna sine) kan jeg ikke se at gjør noe. Det vi derimot IKKE gjør er å bytte ut hvilken ene venn man får leke med. De og vi har værsågod å holde seg på talefot.

Summen av tiltak er formidabel for å begrense smittepunkter allerede. Om vi blir smitta, er det en veldig kjapp sak å spore hvor og av hvem og til hvem.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 17:56   #423
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.091
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Ellers enig med Luftslottet. En helhetsvurdering av egen atferd. Det finnes ingen fasit.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 18:04   #424
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.719
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Anbefalingen om maksimalt 5 personer samlet og to meters avstand gjelder om man ikke er i samme husstand:

Sitat:

Hold avstand
Om man ikke er i familie eller samme husstand:
Inne: 2 meter avstand
Ute: 5 personer sammen maksimalt.

Nå i påska har vi av og til vært sammen med mannens bror og hans samboer, både inne og ute. Vi er fem i familien, og de er to, men vi er bare to ulike husstander, og ingen av oss sosialiserer oss med andre. Men folk som har sett oss sammen ute har jo kjapt sett at vi har vært 7 sammen (men vi har ikke snappet det i øst og vest da).

En tilleggsfaktor er selvsagt at mannen og jeg begge er friskmeldt etter Covid-19, og trolig immune, men vi oppfører oss likevel som om vi ikke var det, og følger stort sett de samme reglene og anbefalingene som alle andre. Og ungene har så vidt vi vet ikke vært smittet.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 13-04-20 kl 18:10.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 18:13   #425
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Så det er best å være inne dersom man skal være flere sammen.

De tenker kanskje signaleffekt, personlig tenker jeg at vi kunne gjort mange (etter min mening og for våre forhold) uansvarlige ting som er innenfor regelverket, men som åpenbart er mer smittsomt enn at vi voksne drikker kaffe i god avstand på trappa mens barna og deres faste lekevenn leker på plenen, selv om vi da er flere enn 5.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 13-04-20 kl 18:31. Årsak: Feil mer/mindre
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 18:15   #426
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.719
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Det er vel best å være ute uansett? Men inne er det viktigst å holde to meters avstand.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 18:49   #427
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.892
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Vi har ikke møtt noen innendørs siden dette startet, men jeg tenker at to hustander som møtes må være greit, om det er 4 eller 8 personer er ikke så relevant, da man kan anta at de i en husstand har samme smitte vel? Vi har møtt noen naboer og venner utendørs på grilling i skogen og slikt.

Ja og tja, tenker jeg. Hvis det er 8 som møtes, må det jo være rom til at det kan være to meter mellom alle fra ulik husstand. Og 8 er jo dobbelt så mange smittepunkter som fire, da - selv om det er den samme smitten fra samme husstand.

Jeg tenker at å være sammen ute, er greiere, fordi det er mye mer plass og mye mer luft.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 20:40   #428
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.981
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Vi er verdens kjipeste foreldre for tiden. Datter forstod hvorfor i starten, men nå er det over en mnd siden hun har møtt kjæresten, og vi innser at det er i strengeste laget sammenlignet med det jeg bla leser her.
Mitt argument er jo at han bor eitt annet fylke, og det har vært godtatt hittil, men nå har hans mor sagt at hun gjerne vil ha besøk neste helg.
Ville dere ha latt en 17- åring ta tog til en by en times tid unna for å besøke kjæreste nå? Hun har vært fantastisk flink hele denne tiden, ikke vært i butikker eller hos andre folk, kun truffet en venn når de har gått tur med hundene sammen.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 20:43   #429
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.671
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Personer som bor sammen og faste partnere kan omgås som normalt, sier FHI. Ville vært langt mer bekymret for togturen.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 20:48   #430
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.524
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Vi er verdens kjipeste foreldre for tiden. Datter forstod hvorfor i starten, men nå er det over en mnd siden hun har møtt kjæresten, og vi innser at det er i strengeste laget sammenlignet med det jeg bla leser her.
Mitt argument er jo at han bor eitt annet fylke, og det har vært godtatt hittil, men nå har hans mor sagt at hun gjerne vil ha besøk neste helg.
Ville dere ha latt en 17- åring ta tog til en by en times tid unna for å besøke kjæreste nå? Hun har vært fantastisk flink hele denne tiden, ikke vært i butikker eller hos andre folk, kun truffet en venn når de har gått tur med hundene sammen.

Jeg tror jeg hadde latt henne dra. Man kan leve lenger med strenge tiltak om familien fungerer og da må man svelge noen kameler og inngå noen kompromiss.
Lillesøster og jeg tok båt til en begravelse. Spritet og satt med god avstand på båten og kjøpte billetter på app.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 20:57   #431
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.940
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Jeg ville nok latt henne dra ja, såfremt ikke dere/hun er spesielt utsatt gruppe.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:00   #432
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.916
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Vi er verdens kjipeste foreldre for tiden. Datter forstod hvorfor i starten, men nå er det over en mnd siden hun har møtt kjæresten, og vi innser at det er i strengeste laget sammenlignet med det jeg bla leser her.
Mitt argument er jo at han bor eitt annet fylke, og det har vært godtatt hittil, men nå har hans mor sagt at hun gjerne vil ha besøk neste helg.
Ville dere ha latt en 17- åring ta tog til en by en times tid unna for å besøke kjæreste nå? Hun har vært fantastisk flink hele denne tiden, ikke vært i butikker eller hos andre folk, kun truffet en venn når de har gått tur med hundene sammen.

Jeg hadde ikke vært noe gira på den togturen. Jeg hadde valgt å kjøre ungen min hvis det var oss.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:02   #433
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.435
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Jeg hadde kjørt henne dit, GydaG.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:15   #434
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.091
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Jeg hadde latt henne dra, kjørt eller tatt tog.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:46   #435
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.860
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg hadde kjørt henne dit, GydaG.

Enig.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:49   #436
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.589
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg hadde kjørt henne dit, GydaG.

Jeg også og hentet.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 22:03   #437
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.892
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Vi lar datteren treffe kjæresten. de treffer bare hverandre. Vi (øvelses-)kjører og -henter.

VI er enige med moren til kjæresten om at det er greit når vi kjører, slik at de slipper tog/buss.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 22:17   #438
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.940
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Godt poeng; jeg hadde nok også kjørt henne. Arvigen har ikke tatt buss etter at skolene stengte.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 22:45   #439
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.981
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Takk.
Sannsynligheten for at vi tar det som øvelseskjøring er størst ja.
Men godt å se at dere er enige.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-20, 16:40   #440
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

For å trekke linjene helt tilbake til det opprinnelige innlegget mitt - Hedvig Montgomery har publisert dette på FB i dag. Det er kloke ord, og det hun sier er spesielt relevant for oss tenåringsforeldre:


«PASS LITT EKSTRA PÅ DE UNGE NÅ
I dag ble jeg sittende og tenke på hvordan det er å være tenåring i disse korona-dager, og på de voksne som synes fortvilelsen over ødelagte russefeiringer og skoleinnspurter er noe å le av. Det virker kanskje smått, men er det det? Og så, ja.. Så satte jeg meg ned og skrev dette:
Ungdommens prosjekt handler om å finne ut hvem man skal være, og de gjør det ved å se seg selv i motsetning til andre –spesielt i motsetning til sine nærmeste. Det sier seg selv at det er en utfordring om dagen når man stort sett BARE er med sine nære. Det krever ganske mye av både foreldre og ungdom rundt omkring i hus og blokker i dette landet.
Også under de forholdene vi nå lever i er foreldre nødt til å gi ungdom et sted hvor de føler de har kontroll, et sted der noe er deres. Derfor er ikke dette tiden for å kontrollere hva de gjør på datamaskinen, kommandere opprydding av rom eller ikke å la dem stikke ut alene fordi du ikke helt stoler på hva de kan finne på. Nå trenger han eller hun all den frihet du synes du kan gi. Og all forståelse du kan mønstre. Hvis ikke blir det eksplosivt hjemme, eller det blir tungt, innesluttet og deprimerende.
Hele prosjektet deres handler om frihet. De trenger å kjenne på en flik av det også i dette som er uvant og ufritt.
I tillegg faller skole, trening, spilletimer eller hva enn det måtte være bort. Eller de blir til videosamtaler. Da mister ungdommene denne viktige inputen fra andre voksne som liker dem og heier på dem. Det er så mange flere voksne enn foreldrene som er viktige for ungdommen, og nå kommer de i beste fall bare gjennom en skjerm. Det er lett å glemme hvor viktig det er også for tenåringer å bli likt, de trenger å få et smil, en bekreftelse på at de er ok. Vi som er foreldre må strekke oss enda lengre enn vanlig for å gi dem det nå. En gang om dagen, hver eneste dag, trenger de få kjenne seg bra nok i en voksens øyne. Derfor tenker jeg at vi burde lete litt ekstra etter det som glitrer inne i ungdommen et sted, og sørge for å se det. Særlig nå som vi er tvunget til å leve så tett.
Og til slutt: Du er bare ung én gang. Det er nå. Det er lett å le litt av de som fortviler over at russefeiringen blir avlyst, men alle disse tingene, alle markørene i livet – skoleball, russefeiring, konserter du gjerne skulle vært på, turneringer som ikke blir noe av, alt dette er store ting fordi de faktisk ikke kan tas helt igjen. Ikke på samme måte. Ungdomstiden er stor og neonlys og full av følelser, og den kan ikke gjøres om igjen.
Det er noe vondt over det helt på ekte: Å ikke kunne henge i en kjellerstue med venner til langt på natt, eller med kjæresten hele helgen, å ikke kunne sitte sammen og spille play station, å ikke kunne feste. Jeg tror vi voksne trenger å forstå at det slett ikke er latterlig, men egentlig ganske sårt og ganske forståelig om vi tenker oss om.
Og så er det oppgaven vår å gi håp. Å sørge for at de ser at det er vits i, at verden kommer til å gå videre, at vi alle gjør dette for at den skal bli et tryggere sted.
Hvis dere ikke er i karantene som familie, så skal ikke ungdom være i total isolasjon. De og vi skal omgås færre, men kan fortsatt henge med de aller nærmeste. Være sammen.
Den gangen barnet ditt gikk i barnehagen, var ordet «sammen» sannsynligvis det fineste i hele verden. Men også for ungdommene er det fullt av varme. For sammen gjør sterk, sammen kan vi håpe litt til, sammen orker vi enda noen uker i en verden vi alle skal gjøre litt bedre. Sammen.»

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no