Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-15, 23:38   #421
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Det var i mormor di tid. Ho er nitti, frå Jæren og synes dans og kino er synd.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-15, 23:42   #422
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.602
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Det var i mormor di tid. Ho er nitti, frå Jæren og synes dans og kino er synd.

Er det så lenge siden, ja.

Eldste er ingen danser, liker det ikke, så hun skulle ønske det fremdeles var synd.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-12-15, 23:42   #423
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har jo ikke lest det brevet, det kan være det var fullstendig på bærtur, men det _kan_ også være en ren saksopplysning for å unngå klagestorm fra de som må melde seg på. Det er ikke like populært det heller, mange som ikke skjønner poenget. Ikke alle som følger med i nyhetsbildet og diskusjonene.

Den ser jeg så absolutt. Jeg kjenner rektor litt for godt privat, hun er lite glad i endringer både på den ene og den andre måten. Men ja, det er ikke lett å sitte i den posisjonen heller, og formulere seg for å gjøre flest mulig fornøyde.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-12-15, 23:45   #424
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Er det så lenge siden, ja.

Eldste er ingen danser, liker det ikke, så hun skulle ønske det fremdeles var synd.

Så lenge jeg har vært involvert, så har musikk mer enn noe preget de kristne miljøene. Og dans også. I første menigheten jeg var ungdomsarbeider i, så veiledet jeg dansegruppen i ungdomskoret. (Nei, jeg har aldri vært noen danser, men jeg er god på oppmuntring. )

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-15, 23:55   #425
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.724
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Så lenge jeg har vært involvert, så har musikk mer enn noe preget de kristne miljøene. Og dans også. I første menigheten jeg var ungdomsarbeider i, så veiledet jeg dansegruppen i ungdomskoret. (Nei, jeg har aldri vært noen danser, men jeg er god på oppmuntring. )

Jeg skal love deg at indremisjons- og bedehusmiljøet på Møre, som farmor og farfar vanket i, ikke var spesielt preget av dans. Dans var dødsens synd, i likhet med kortspill, plystring, arbeid som håndarbeid/bærplukking/fisking på søndager, kino, alkohol, sosialisme, jazz og rockemusikk.

Her hadde de to av mine som var på skolen visstnok sunget julesanger og laget julekort, mens hun som var i kirka også hadde sunget julesanger, og presten hadde snakket om "Jesus og fred på jord og sånn". Alle tre var fornøyde med sine aktiviteter.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-15, 23:58   #426
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen, var det ikke lov med dans i skolens lokaler.

Bill.merk: født på Møre sist på søttitallet

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 00:00   #427
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.157
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen, var det ikke lov med dans i skolens lokaler.

Bill.merk: født på Møre sist på søttitallet

Var lov på min skole på Møre. Enda tidligere.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 00:02   #428
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Jeg har vel vært heldig med timingen, sånn sett. Mitt første kristne møte var gudstjeneste i indremisjonen (IMI-kirken i Stavanger, sent 90-tall), og noen danset, ja.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 00:03   #429
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Me er ikkje så pietistiske her i Rogaland. Fnis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 00:05   #430
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Me er ikkje så pietistiske her i Rogaland. Fnis.

Nei, rett som det er så synes jeg vel det heller langt andre veien... *fremdeles ingen danser*

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 00:40   #431
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Jeg har alltid danset. Men har opplevd at det ikke er greit riktig alle steder ja.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 08:42   #432
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.791
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det var nok før min tid.

Ikke før min tid. Ingen dans i kirka. Ingen klapping. Da pikekoret jeg sang i, spilte inn julealbum i kirka, måtte de dra alle seksti jentene ut av kirka og kjøre oss ned til et studio i byen, slik at vi kunne spille inn White Christmas. For den fikk vi IKKE synge i kirka. Nei, det skulle tatt seg ut!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 08:48   #433
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.961
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen, var det ikke lov med dans i skolens lokaler.

Bill.merk: født på Møre sist på søttitallet

I min tid på barneskolen, sist på søttitallet, var det ikke lov å spille kort på skolen. Men danse fikk vi lov til.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 09:05   #434
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Og når jeg gikk på folkehøgskole for 20 år siden var det forbud mot både dans og kort i skolereglementet.

Husker også at når jeg gikk på ungdomsskolen var det sinte leserinnlegg i lokalavisen etter at tensing-koret hadde tatt med elektrisk gitar og trommer til kirkekonsert og i tillegg hadde folk klappet.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 09:21   #435
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.258
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Bidrar til :knirk:

Da jeg vokste opp var det ikke bare utenkelig med dans i kirken, men også i alle offentlig eide lokaler - det var ikke lov: Skoler, kommunesalen, etc. Det gjorde at det for eksempel ble umulig for folkedanslaget å finne lokaler å øve i. Til slutt fant de et smutthul: De kalte det folkeviseleik i stedet for folkedans. Tror det forsvant rundt 1980, for da jeg begynte på ungdomsskolen hadde vi skoleball og greier, med dans i gymsalen.

Men kateketen vi hadde konfirmantundervisning med (1986) (egentlig en ung og vennlig og varm fyr) snakket alvorlig med oss om farene ved dans. Ikke dansen i seg selv, men det den førte med seg.

Tidene forandrer seg, ja. Det kom Ungdomsheim med tensing og alt mulig rocknroll!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 09:36   #436
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.258
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Så vi har da kommet et stykke på vei, med både alternativer, aktiv påmelding, etc., selv om vi ikke er helt der at det ikke er en del av skolen i det hele tatt.


Ellers: Jeg har fundert en del mens denne tråden har gått. Jeg har "alltid" vært prinsipielt mot skolegudstjenester (ikke forkynning i skolens regi, etc.), men samtidig så har jeg sittet med en følelse av at det også vil være å gå glipp av noe verdifullt. Men siden Esme blir så hakkende sint av føleri, så har jeg holdt det litt inne, og tenkt litt mer over hva det er jeg tenker er verdifullt, og har landet på dette:

Jeg mener det er verdifullt å erfare religionsutøvelse. Ikke bare lese om den og besøke kirke/moske/tempel, men å oppleve, se, lukte, høre og føle den.

Ikke bare statskristelig gudstjeneste, faktisk minst av alt den, siden de fleste tross alt eksponeres for den uansett, men alle.

Religion ER en stor del av mange menneskers liv, og jeg tror ikke vi blir klokere eller forstår verden bedre om vi ønsketenker den bort.

Jeg syns det skulle være en del av skoleåret å oppleve trosutøvelse i så mange arenaer som det er praktisk mulig, og gjerne som del av høytidene: Feire eid i en moske, jul i kirken, påske i en katolsk kirke, etc.

Oppleve det selv, og se hvordan de som er der gjør det og har det. Her var det mye musikk, oi! høy orgelmusikk, den røkelseslukten var litt mye, huhei, dette varte lenge!, what, sitter damene der oppe bak forhenget?, sånn oppleves det når alle reiser seg og setter seg eller bøyer seg samtidig, sånn høres bønnen ut. (Jeg merker selv at jeg kommer til kort her, for jeg har jo bare opplevd kristne gudstjenester, og mener virkelig at det er et hull i dannelsen min. Og nå føler jeg ikke at jeg bare kan komme dumpende inn i en moske en fredag - terskelen for det blir høy. Så det er noe jeg syns de burde fått på plass i løpet av skoletiden)

Jeg tror virkelig ikke noen har vondt av å høre en religiøs fortelling presentert som en sann historie så lenge de presenteres for en kontekst, og SPESIELT ikke om de opplever det fra mange ulike trosretninger.

Så for meg hadde skolegudstjeneste vært greit om man også hadde andre tilsvarende besøk til andre trossamfunn. Men det har man jo sjelden/aldri, dessverre.



Jeg ser at en muslimsk dame som skriver at hun selvsagt sender sine barn på skolegudstjeneste blir delt en masse. Jeg er enig med det hun skriver - det var litt det som fikk meg til å lande i tankerekken min også - men jeg skulle ønske at alle de som deler det også tenkte at det kunne gå andre veien...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 09:58   #437
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Jeg skjønner at det er veldig store forskjeller i Norge. Jeg har opplevd at sang, dans og kortspill ikke er lov. Jeg har bedrevet alle tre tingene både på skolen, i kirken og i offentlige bygg i Norge. At det ikke skulle være lov er noe jeg har hørt om som i "gamle dager", i veldig pietistiske samfunn. At det skjedde i min samtid var jeg totalt uvitende om. Kvinnelige prester var forresten også helt greit.

Det er ikke så veldig rart at vi også har ulikt syn på hva en skolegudstjeneste er, hva den inneholder og om det er greit å sende barna på det. De skolegudstjenestene jeg selv deltok i på 80-tallet inneholdt julespill og jule/salmesang. "Prekenen" handlet om å ta vare på hverandre i julen. Jeg er i utgangspunktet i mot forkynnelse i skoletiden, men jeg er ikke enig i at et skolebesøk i kirken før jul per def. er forkynnelse. Selv om jeg skjønner at det gjennomføres som en helt vanlig gudstjeneste andre steder.

Også er jeg enig i Polyannas siste innlegg.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.

Sist redigert av Java : 18-12-15 kl 10:03.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 10:09   #438
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.258
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Du er fra innlandet vet, du, Java. Halvhedninger hele gjengen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 10:15   #439
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Og når jeg gikk på folkehøgskole for 20 år siden var det forbud mot både dans og kort i skolereglementet.

Husker også at når jeg gikk på ungdomsskolen var det sinte leserinnlegg i lokalavisen etter at tensing-koret hadde tatt med elektrisk gitar og trommer til kirkekonsert og i tillegg hadde folk klappet.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Bidrar til :knirk:

Da jeg vokste opp var det ikke bare utenkelig med dans i kirken, men også i alle offentlig eide lokaler - det var ikke lov: Skoler, kommunesalen, etc. Det gjorde at det for eksempel ble umulig for folkedanslaget å finne lokaler å øve i. Til slutt fant de et smutthul: De kalte det folkeviseleik i stedet for folkedans. Tror det forsvant rundt 1980, for da jeg begynte på ungdomsskolen hadde vi skoleball og greier, med dans i gymsalen.

Men kateketen vi hadde konfirmantundervisning med (1986) (egentlig en ung og vennlig og varm fyr) snakket alvorlig med oss om farene ved dans. Ikke dansen i seg selv, men det den førte med seg.

Tidene forandrer seg, ja. Det kom Ungdomsheim med tensing og alt mulig rocknroll!

Dere er nok et lite hakk eldre enn meg. Jeg var konfirmant i 1995, og det var futt og fart i Tensing på den tiden. Men jeg begynte ikke å vanke i kristne kretser før i 1998/99, og da hadde nok de kristne miljøene i området vært karismatiske mer enn pietistiske en god stund...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 10:27   #440
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.465
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Det jeg syns er minst like viktig som å oppleve høytider innen ulike religiøse troer, er en innføring i feiring og liv utenfor religiøs tro. Jeg syns ikke det skal være slik at å være religiøs på ett eller annet vis er normalen. Det er like normalt å ikke ha noen religiøs tro. Å få barn til å forstå det kulturelle aspektet, ikke bare det religiøse, kan kanskje få bukt med all snipingen om at man (eller HEFere, som som regel for skylden) ikke burde få feire jul/ha fri/overgangsriter/de bare kopierer kristendommen/whatever.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no