|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
| Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
|
92 | 39,32% |
| Jeg er og feminist og byttet etternavn |
|
56 | 23,93% |
| Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
|
18 | 7,69% |
| Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
|
40 | 17,09% |
| Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
|
1 | 0,43% |
| Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
|
13 | 5,56% |
| Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
10 | 4,27% |
| Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
4 | 1,71% |
| Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
heimføing
|
Sv: Bytter feminister etternavn?
Selvsagt tuller jeg ikke. Bytter man navn, så har man byttet navn og har like stor rett på å fortsette å ha etternavnet selv om man blir skilt. Det finnes det faktisk en dom på (Kim Friele som giftet seg til Friele-navnet i sin ungdom, og ble skilt, og talskvinne for lesbiske og homofile, der Friele-familien gikk til rettssak for ikke å få navnet sitt forbundet med denslags). |
|
|
|
|
|
#2 |
|
This is normal!
|
|
|
|
|
#3 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Hm. Jeg tror ikke jeg kjenner noen skilte damer som ikke har endret tilbake til pikenavnet sitt etter en skilsmisse. Om de har vært gift i tre eller tretti år.
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Jeg tenker at dersom man bytter etternavn til ektefellens etternavn, så har man da like mye hevd på det nye navnet som alle andre som heter det samme. Man får jo ikke navnet på lån. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#6 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Og her forstår jeg Milfrid veldig godt. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Textrovert
|
Naboen til foreldrene mine var gift med ei med et litt sjeldent dobbeltnavn. Hun hadde hans etternavn. Nå er han gift på nytt med en ny dame som har akkurat det samme dobbeltnavnet. Og også HUN har tatt hans etternavn. Det er litt spezielt, altså.
|
|
|
#8 |
|
Shake it out!
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg fniser også av svigerinnen min som byttet bort kort og fint og uvanlig etternavn med et helt ordinært og lengre navn som slutter på -sen. Jeg tviler ikke et sekund på at det er rimelig mange som tar tradisjonelle valg fordi mannen ikke vil bytte mens der det tydeligvis er viktig at man har felles navn. Som mor kommer jeg helt sikkert ikke til å være i stand til å holde munn hvis sønn eller datter kommer og skal gifte seg til Olsen. Så jeg er muligens en navnesnobb.
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bytter feminister etternavn?Nå måtte jeg ta en kjapp kikk på vennelista mi på FB, der har jeg jo ganske grei oversikt over hvem som har hatt hvilket navn før og hvem som er gift og sånn. Det er langt over halvparten av de gifte damene som har mannens navn, altså, og det er bare i ett tilfelle eller to at jeg ser at mannens navn er "bedre" eller mindre kjedelig enn damas. I ganske mange tilfeller har de skiftet fra et kjedelig -sen-navn til et annet. I ett tilfelle har mannen tatt konas navn. Og så er det få overraskelser i forhold til hvem som har tatt mannens navn og ikke. (Noen overraskelser i begge retninger, men ikke mange.) |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Vi pleier å få julekort til Familien Tallulahsen fra mine venner og Familien Høvdingsen fra hans venner. Jeg tror det egentlig bare er fordi de ikke gidder å gå rundt å huske hva alle heter. Jeg syns det er helt greit.
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Sv: Bytter feminister etternavn?Nå fikk du meg til å le høyt her, noen. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Shake it out!
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg var ikke gammeldags. Jeg var praktisk. Jeg vet at du ikke aksepterer den forklaringen, men det er altså tilfelle. Jeg byttet fordi jeg ønsket at vi hadde ett felles etternavn og fordi ungene skulle slippe to (som jeg hadde insistert på hvis ikke). I og med at mitt går det 14 av på dusinet mens eksens er vesentlig mer sjelden, var det naturlig at jeg la til hans. I og med at det var min ide var det unaturlig å insistere på at han også tok mitt). Jeg vet at det er uinteressant med enkelthistorier, men jeg er nå en gang den elefanten i rommet som har beholdt navnet som vi diskuterer her.
|
|
|
#13 |
|
Halloen!
Sv: Bytter feminister etternavn?Teofelia: Joda, men ekstra ille om noen hadde spurt meg "åh- er du i slekt med..." og så måtte jeg svare ja. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Shake it out!
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er faktisk vesentlig mer knyttet til det navnet jeg giftet meg til enn det jeg hadde som barn. Fordi det er det navnet min familie har. Ungene mine. Det føles helt feil å bytte til noe de ikke heter. Og det føles enda mer feil at det da hadde vært sånn at mine unger da het det samme som eksens nye kone mens jeg heter noe jwlt6 annet.
|
|
|
#15 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Samme her. Det føltes som en lettelse å bytte etternavn (og jeg skal innrømme at det var litt kjekt å bli kvitt et gørrkjedelig -sen-navn og få et navn kun vår familie har i hele Norge, det må jeg jo innrømme). Og jeg er glad min svigerfamilie ikke hadde noe imot at jeg byttet. Har egentlig aldri hørt den problemstillingen før her på FP (bombe), men her gikk det i hvert fall smertefritt.
|
|
|
#16 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jeg har ikke tilhørighet til etternavnet mitt fordi jeg aldri har syntes det passer til fornavnet mitt. Jeg får ikke puste hvis jeg sier mine to fornavn med pikenavnet mitt som er -sen navn. Jeg var bare et barn når jeg begynte å lete i mamma sin familie etter et nytt etternavn jeg heller ville ha. Det har overhode ikke noe med at jeg er kvinne at jeg mener at jeg ikke har tilknytning til pikenavnet mitt. Samtidig så har jeg jo en form for tilknytning, jeg vil bare ikke hete det. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Shake it out!
|
Hvorfor kan det ikke like gjerne være en negativ greie å være sykt opptatt av å beholde navnet sitt da? Hvem bestemte at det var så viktig med et navn? Er det fordi menn flest ikke vil bytte at vi kvinner ikke bør gjøre det heller? Jeg forstår ikke helt greia. Altså, en ting var da slektsnavn hadde en funksjon og fortalte hvilken gård du kom fra. Men nå? Det er jo ikke akkurat personnummer man bytter.
|
|
|
#20 |
|
Halloen!
Teit og søkt argumentasjon. |
|
|