Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-13, 22:40   #401
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?

Myria: Ja, de er utrolig fine disse her. Jeg skulle også gjerne hatt 4 forskjellige, men sant å si (og flaut å innrømme) har jeg så vondt for å bestemme meg at det er et mareritt så da ble det straks lettere da mannen foreslo like til guttene og jentene! Skulle egentlig ha kjøpt i fjor, men greide ikke å bestemme meg (i tillegg kjøpte jeg vel noen kalendere i fjor så jeg tenkte det var greit å fordele kostnadene) så da ble det disse to etter møysommelig granskning av både meg og mannen. Har du bilder av de du har? Kikket inne hos margaretha.no nå og der er så mange fine, men kjente det var en lettelse at jeg allerede hadde kjøpt

Hyacinth: Lur idé, den låner jeg til neste år når jeg ikke lenger er i permisjon (blir litt amputert med lesingen når jeg skal haste avgårde på nattevakt siden jeg starter tidlig).

Jeg skal ha julegardiner til stuevinduene, og har kikket i katalogen til både Princess og Kids nå uten å bli overbevist. Noen som har tips til noen fine, evt fint stoff som jeg kan sy selv av?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 23:05   #402
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Lillesøster har (får) denne.

Og storebror har denne:

Gammel 11-11-13, 23:13   #403
Odelia

Odelia sin avatar

Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Nydelige! Den nedeste der var faktisk favoritten min hele tiden! Men det ble alt for vanskelig å matche den så da ble det de to nest fineste heller Var det forresten mye arbeid med den strømpen vi begge har like?

Gammel 11-11-13, 23:18   #404
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Ja, det er den absolutt fineste synes jeg. Det var ikke så mye arbeid med lillebrors strømpe. Litt kjedelig med såpass store områder med like farger, men samtidig går det ganske raskt å brodere slike områder siden det er mindre telling, festing og bytting av tråder. Jeg synes det "verste" er å klippe ut etterpå og sy sammen strømpen. Du burde forresten sjekke om det er baksidestoff i pakkene du kjøpte. Det fulgte med til storebror sin, mens de to andre måtte jeg kjøpe stoff utenom.

Gammel 11-11-13, 23:24   #405
Odelia

Odelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Ja, det er den absolutt fineste synes jeg. Det var ikke så mye arbeid med lillebrors strømpe. Litt kjedelig med såpass store områder med like farger, men samtidig går det ganske raskt å brodere slike områder siden det er mindre telling, festing og bytting av tråder. Jeg synes det "verste" er å klippe ut etterpå og sy sammen strømpen. Du burde forresten sjekke om det er baksidestoff i pakkene du kjøpte. Det fulgte med til storebror sin, mens de to andre måtte jeg kjøpe stoff utenom.

Takk for tips, det skal sjekkes!

Ser at det er mer sammenhengende farger på 2fellesstrømpen" vår enn jeg hadde lagt merke til så det var positivt! Den andre derimot, er det mange småfelt på så den er nok hakket mer tidkrevende. Uansett raskere enn kalender så jeg ligger greit an ift i fjor Kjenner jeg blir veldig annig etter å sette i gang så kanskje en idé å logge seg av her og få ferdig den der dåpskjolen så jeg får startet på juletingene

Gammel 11-11-13, 23:38   #406
Odelia

Odelia sin avatar

Standard

Skal pelle meg ut nå, lover, men må bare juble litt over at vi får se Nøtteknekkeren på operaen neste jul! Tenkte å ha med oss de to eldste (som da blir 6 år), og muligens Lillebror som da er 4 1/2, men kan hende det blir mininøtter/evt annen barneopera dersom de ikke setter opp mininøtter til neste år. Gleder meg allerede!

Noen som skal på førjulsforestillinger i år? Eventuelt hvilke(n)?

Jeg og venninna mi bruker å dra på en førjulskonsert hvert år, men tror ikke vi får det til i år med tanke på babyen. Mannen og foreldrene til en av ungenes venner vil at vi drar på stand up show med Bård Tufte Johansen, men ser ikke helt hvordan vi skal få det til når babytuppa ikke sovner før nærmere 21 så vi får se.

Gammel 12-11-13, 00:31   #407
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Myria: Ja, de er utrolig fine disse her. Jeg skulle også gjerne hatt 4 forskjellige, men sant å si (og flaut å innrømme) har jeg så vondt for å bestemme meg at det er et mareritt så da ble det straks lettere da mannen foreslo like til guttene og jentene! Skulle egentlig ha kjøpt i fjor, men greide ikke å bestemme meg (i tillegg kjøpte jeg vel noen kalendere i fjor så jeg tenkte det var greit å fordele kostnadene) så da ble det disse to etter møysommelig granskning av både meg og mannen. Har du bilder av de du har? Kikket inne hos margaretha.no nå og der er så mange fine, men kjente det var en lettelse at jeg allerede hadde kjøpt

Hyacinth: Lur idé, den låner jeg til neste år når jeg ikke lenger er i permisjon (blir litt amputert med lesingen når jeg skal haste avgårde på nattevakt siden jeg starter tidlig).

Jeg skal ha julegardiner til stuevinduene, og har kikket i katalogen til både Princess og Kids nå uten å bli overbevist. Noen som har tips til noen fine, evt fint stoff som jeg kan sy selv av?

Hvis du ønsker helt enkle røde gardiner så synes jeg at Anthoni fra Kid er fine!

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 01:12   #408
Odelia

Odelia sin avatar

Standard

Ja, jeg kikket på dem, men syns kanskje de var litt for enkle. Vi har relativt enkle hverdagsgardiner og kunne sånn sett tenke meg litt mer av julegardinene på samme tid som det er litt trangt i den kroken slik at det er greit med litt luftige. Men primært er jeg ute etter noen tette, gjerne tjukke (selv om jeg tror jeg kommer til å ende opp med Anthoni).

Gammel 12-11-13, 13:12   #409
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Julekort er bestilt. Adventskalenderen er spikret, men jeg mangler noen småting. Har bestilt billetter til Nøtteknekkeren (i siste liten - det var ikke akkurat flust med dager å velge i...), og så har vi perlet små hjerter og snøkrystaller vi skal henge som pynt på pakkene, og brettet en liten haug flettestjerner. Nordnorsk julesalme er spilt opptil flere ganger, og jeg har så ekstremt julesteming!! Vasker putetrekk og stoltrekk og sånt i dag, i fare for at det er skittent igjen før jul, men da vet jeg i hvert fall at jeg har vasket.

I dag skal jeg på IKEA for å kjøpe lys, servietter, gavepapir osv.

I fjor prokrastinerte jeg og gjorde alle forberedelser i siste liten - julekort måtte eldste lage hvis det skulle bli noe - mens jeg i år knapt kan komme fort nok til desember. Det handler nok om overskudd, og evne til å prioritere. I fjor var det mye som skjedde med unger etc, og da kom jula på sisteplass, mens det i år er ro og fred i alle leire, og dermed plass til å ha jula på førsteplass nesten.

Gammel 12-11-13, 13:14   #410
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Julekort ja. Det skulle vi egentlig se på i helga. Må snakke med mannen. Noen sånne ting er veldig greit å få unna nå for at desember ikke skal bli for hektisk kjenner jeg.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 13:46   #411
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Skal pelle meg ut nå, lover, men må bare juble litt over at vi får se Nøtteknekkeren på operaen neste jul! Tenkte å ha med oss de to eldste (som da blir 6 år), og muligens Lillebror som da er 4 1/2, men kan hende det blir mininøtter/evt annen barneopera dersom de ikke setter opp mininøtter til neste år. Gleder meg allerede!

Anbefaler sterkt å ta med barna på mininøtter først og så den ordentlige forestillingen etterpå (vi var med en uke i mellom). Mininøtter er nærmest som en forberedelse til forestillingen, hvor man blir kjent med karakterene, historien, musikken og dansene. Barna får prøve kostymer, se på rekvisittene og lære noen av dansebevegelsene. Kjempegøy!

Jeg og eldste har vært på Nøtteknekkeren flere år på rad, men i år skal vi for første gang hele familien.

Gammel 12-11-13, 14:16   #412
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for tipset. Mininøttene er fullstendig utsolgt.

Vi har billetter til Nøtteknekkeren i år. Jeg har tenkt at det skal gå veldig greit. Helt til vi var på Annie i helgen og knerten sleit skikkelig med å sitte rolig. Det er nesten så jeg vurderer å skaffe barnevakt til knerten og ta med en venninne av snuppa isteden, men da blir det jo på ingen måte det samme for familien.

Gammel 12-11-13, 14:23   #413
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Takk for tipset. Mininøttene er fullstendig utsolgt.

Vi har billetter til Nøtteknekkeren i år. Jeg har tenkt at det skal gå veldig greit. Helt til vi var på Annie i helgen og knerten sleit skikkelig med å sitte rolig. Det er nesten så jeg vurderer å skaffe barnevakt til knerten og ta med en venninne av snuppa isteden, men da blir det jo på ingen måte det samme for familien.

Ja, mininøttbillettene flyr fort. Det er jo ikke mange ganger det arrangeres og det var vel ikke mer enn 20-30 barn på hver workshop, tipper jeg.

Nøtteknekkeren er ikke den mest fengende forestillingen for små barn, tenker jeg, så fremt de ikke lar seg fascinere av musikken, dansen, kostymene, glitter og stas. Det er jo uendelig sukkertøyvakkert! Det er en fordel å kjenne historien godt, for den er ikke helt åpenbar. Eldste var som nevnt på mininøtter før hun så den første gang, og yngste har NøtteknekkerBarbiefilm () som pensum før vi skal i år.

Gammel 12-11-13, 15:00   #414
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går jo an å kjøpe bok om Nøtteknekkeren. Admini sin barnehage har hatt en adventskalender og en bok om nøtteknekkeren, som de bruker i samlingsstunden i hele desember, og så har de gått og sett balletten en gang i desember, og da har de kjent historien godt. Jeg har inntrykk av at Admini har virkelig kost seg med det, og han går og nynner på melodiene i lange tider etterpå.

Gammel 12-11-13, 15:08   #415
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Bestilte julekort i går

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 15:16   #416
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Jeg har funnet fram julemusikken i bilen, utrolig koselig.

Julekortene er nesten ferdig skrevet.

Gammel 12-11-13, 16:02   #417
Odelia

Odelia sin avatar

Standard

Åå, heldige du, ming!

Her har Tuppa også Barbienøtteknekkeren Jeg er så heldig at tanten min jobber som regissør ved operaen så her får nok barna en god innføring før forestillingen, regner jeg med. Vi brukte i alle fall alltid å få være med bak i kulissene, samt at vi ble fortalt handlingen, osv. Og så har de begynt å bli så interessert i klassisk musikk og operaoppsetninger som de viser på TV så jeg håper det blir spennende for dem. Tante var usikker på om de kom til å sette opp Mininøtter til neste år, men hvis de gjør så vil vi gjerne på den Og kanskje Askepott, men vi må jo se hvor mye vi rekker - kan jo ikke regne med å innkvartere oss med 4 barn hos familien i ukesvis i førjulstiden heller

Gammel 12-11-13, 16:04   #418
Odelia

Odelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Det går jo an å kjøpe bok om Nøtteknekkeren. Admini sin barnehage har hatt en adventskalender og en bok om nøtteknekkeren, som de bruker i samlingsstunden i hele desember, og så har de gått og sett balletten en gang i desember, og da har de kjent historien godt. Jeg har inntrykk av at Admini har virkelig kost seg med det, og han går og nynner på melodiene i lange tider etterpå.

God idé! Har du navn/ISBN-nummer på boka? Er det denne, kanskje
?

Gammel 12-11-13, 23:34   #419
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Julekort bestilt, 40% rabatt på optimalprint så det ble 291 kr inkl frakt for 60 kort! Portoen er verre...

Gammel 12-11-13, 23:43   #420
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Julekort ja. Lurer på om jeg skal bruke et bilde fra i sommer eller om vi skal knipse nissebilder som vi pleier.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:44.