|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Lærerstreiken
Total avsporing:
|
|
|
#2 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er som oftest spesifisert hvor mange feriedager man har selv om man er ansatt i en særskilt selvstendig stilling - også dersom man er ansatt som CEO eller i en tilsvarende lederstilling. I alle fall i alle de kontraktene jeg har sett. I praksis betyr en sånn kontrakt at man er tilgjengelig for jobb hele tiden og man jobber (ofte langt) mer enn de 37,5 timene. Det er heller ikke sjelden at det blir jobbing i helger og ferier dersom det skjer ekstraordinære ting - og det gjør det jo. En gang tok jeg for moro skyld og regnet ut timelønn på en svært høy årslønn på en sånn kontrakt. Det ble mye mindre enn jeg hadde trodd. Bare svar på en avsporing dette. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
I grunnen ikke.
|
|
|
#5 |
|
ctrl+z
|
Sv: LærerstreikenNå er det en stund siden jeg jobbet i det private, men da var det hvertfall en mulighet. Jobbytte er jo gjerne løsningen for lærerne også, derfor rømmer mange fra skolen.
|
|
|
#7 |
|
Permakulturell
|
Jeg søkte selv, og fant i den forbindelse denne interessante kronikken fra 2014, som nok er like aktuell i dag: Hvorfor er rovdrift på lærerne lov?
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Lærerstreikenhttps://www.vg.no/nyheter/innenriks/...tet-med-brenna
|
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: LærerstreikenDet var som svar på et spørsmål i pressekonferansen hun sa det, og da "I VELDIG god tid før 1. desember". Selvsagt skjer det noe lenge før det.
|
|
|
|
#10 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Da burde hun ikke nevnt datoer i det hele tatt, og i hvert fall ikke datoer i desember. Var jeg ikke motløs før, så ble jeg det i hvert fall nå. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
Hun gjorde ikke det, det var journalisten som spurte "Og vil du si det samme hvis vi står her 1. desember?" på en litt flåsete måte, og så svarte hun på det. Det er jo absolutt ingen som tror dette varer til desember, hvis ikke det løser seg snart blir det tvungen lønnsnemnd lenge før det. Dette er statsråden som sier tydelig fra at nå må partene løse det, ellers må det skje noe annet. Selv om hun ikke sier det så tydelig på en pressekonferanse er jo det budskapet.
|
|
|
|
#12 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Skjønner, og det fikk jeg ikke med meg i første omgang. Men da skal jeg slutte å henge med huet. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Trekker et lettelsens sukk etter forklaringen.
|
|
|
|
#14 |
|
|
Ja, jeg måtte se opptaket for å skjønne hva hun egentlig sa. Teit å trykke det sånn uten kontekst, synes jeg.
|
|
|
|
#15 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: LærerstreikenOg no er partane innkalt att i morgen kl 1000.
|
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: LærerstreikenMen er det egentlig vesentlig om noen med tilsvarende utdanning tjener mindre? Som flere har gjentatt, her handler det jo om reallønnsnedgang for lærerne over tid, og at noen tjener mindre betyr jo ikke at lærerne skal bli stående fast, og i tillegg ikke ha noen muligheter for å gå opp i lønn etter 16 år i yrket? Klart det er mange andre yrkesgrupper og enkeltarbeidstakere og hva-har-du som fortjener mer lønn, men det betyr jo ikke at ikke lærerne også gjør det. I tillegg tenker jeg at veldig mange kan legge fra seg jobben når de går hjem, mens de aller fleste lærere går og tenker på det barnet som sliter, den som aldri kommer på skolen, den som de ikke klarte å hjelpe den dagen.. Som selvsagt også gjelder andre yrker, men de fortjener også bra lønn og gode arbeidsvilkår. Som er grunnen til at vi har fagforeninger, og forhandlinger og streik og hele sulamitten, for å kjempe for rettighetene våre. Men at noen skal finne seg i reallønnsnedgang fordi andre også har det, gir ikke mening for meg, altså.
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Jeg er enig med deg. Jeg skjønner heller ikke at lærere ikke skal få høyere lønn fordi andre som også fortjener det ikke har det. Da må deres fagforening jobbe for det. Om man ikke er fagorganisert eller har en fagforeninger som ikke jobber for dette så skal jo ikke det gå ut over fagforeninger som jobber for det. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Den store forskjellen blir jo her streikeviljen til lærerne. Fagforeningene til andre grupper i samme situasjon med svak lønnsvekst og reallønnsnedgang år etter år finnes det mange av. Som noen tidligere i tråden nevnte, så er personlige lønnsforhandlinger i det private noe man ser lite av i min bransje. Da er det foreningene som forhandler for alle medlemmene sine. De siste årene har vi hatt svake oppgjør eller nulloppgjør. Det har vært brudd i forhandlingene og stor misnøye, men det resulterer ikke i streik. At man får lagt flere oppgaver til samme stillingsprosent er også veldig vanlig.
|
|
|
#19 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Støtter denne helhjertet, det blir ikke streik hos oss særlig ofte for det tåler ikke bedriften. For det betyr å ikke levere på den tiden som er avtalt ikontraktene våre. Denne realnedgangen vi opplever er langt høyere enn lærerne har opplevd. De siste 10 årene har det vært 0 oppgjør i mer enn halvparten av årene. Noen kolleger har til og med opplevd å miste jobben. Når de ble gjenansatt etter den lovlige forkjøpstiden fikk de lavere lønn enn de hadde før, for vi har ikke den jobbsikkerheten man har i offentligsektor.
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Spot on! For meg som er i industrien tok IE ut medlemmer i streik i august i år. Forrige gang det var en slik streik var for over 50 år siden.
|
![]() |
|
|