Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mer om liv, død, leger og slikt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-07, 20:32   #1
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Mer om liv, død, leger og slikt

Denne tråden er også i lys av aborttråden som nå pågår, men her tenker jeg på bl.a aktiv dødshjelp, å redde syke for en hver pris (reddes til hvilket liv?) osv.

Rigtignok anser jeg dette med aktiv dødshjelp som et meget vanskelig tema, men jeg synes likevel at om man virkelig ønsker å dø, pga alvorlig og uhelbredelig sykdom som medfører store smerter, så bør man få lov til å dø. Det samme om man er blitt "helt grønnsak" etter f.eks. en ulykke (jfr Terry-saken i USA for en tid tilbake).

Når det gjelder dette med å redde liv, synes jeg også at det må være lov å stille krav om at det livet man reddes til må kunne oppleves som meningsfylt og innenfor en viss smertegrense. Dette gjelder etter min mening både små og store. Det var et tv-program for en tid tilbake om barn med store og flere handikapp hvor flere av foreldrene mente at det beste for barnet deres ville vært å få lov til å dø.

Hvordan skal man balansere retten til å leve vs retten til å dø? Eller har man ikke rett til å dø?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:55.