Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-10, 10:06   #21
silje
Superduperaktiv

Medlem siden: Jun 2008
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?

Vår fullkornpasta er merket med nøkkelhull og lavere GI merke. Det er vel hovedsakelig fiberinnhold og GI som gjør den sunnere. Fullkornnudlene vi bruker til Wok har 10% fiber.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 10:15   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har vent meg på fullkornpasta, og synes nå at vanlig pasta smaker ingenting.

Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 11:38   #23
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Er det noen foreldre som er mot at barna skal få fullkornpasta, da?

Ingen foreldre som har noe å utsette på kostholdet vårt i barnehagen, men vi vil likevel se på om vi fortsatt kan forbedre oss - og på hva.

Pasta kom tilfeldigvis opp som tema, det samme gjorde potet. Synes det er greit å stille forberedt når sånt skal taes opp - ikke bare komme med "jeg mener/tror/synes".

Gammel 22-08-10, 11:51   #24
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

Ingen foreldre som har noe å utsette på kostholdet vårt i barnehagen, men vi vil likevel se på om vi fortsatt kan forbedre oss - og på hva.

Pasta kom tilfeldigvis opp som tema, det samme gjorde potet. Synes det er greit å stille forberedt når sånt skal taes opp - ikke bare komme med "jeg mener/tror/synes".

Det høres lurt ut det, altså. Jeg bare syntes det hørtes rart ut hvis noen ville endre praksisen med fullkornspasta og gå tilbake til vanlig. Absolutt lurt å forberede seg skikkelig!

ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 12:10   #25
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det høres lurt ut det, altså. Jeg bare syntes det hørtes rart ut hvis noen ville endre praksisen med fullkornspasta og gå tilbake til vanlig. Absolutt lurt å forberede seg skikkelig!

Å gå tilbake til vanlig er uaktuelt. Men enkelte ansatte mener det ikke er noe forskjell på de to variantene, og synes det er for usunt å ha i barnehage. Det er bla snakk om hvor mye raske karbohydrater, hvor mye fiber osv.

Gammel 22-08-10, 12:23   #26
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi bruker også bare fullkornspasta, og vi synes alle at det smaker godt, det samme med fullkornris.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 12:30   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

Å gå tilbake til vanlig er uaktuelt. Men enkelte ansatte mener det ikke er noe forskjell på de to variantene, og synes det er for usunt å ha i barnehage. Det er bla snakk om hvor mye raske karbohydrater, hvor mye fiber osv.

Jeg er en av dem som mener at fullkornspasta ikke er så innmari sunt, selv om det er noe sunnere enn hvit pasta. Så jeg syns godt barnehager og skoler godt kan begrense mengden av det også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 21:07   #28
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er en av dem som mener at fullkornspasta ikke er så innmari sunt, selv om det er noe sunnere enn hvit pasta. Så jeg syns godt barnehager og skoler godt kan begrense mengden av det også.

Helt enig. Samtidig har barn generelt et høyt aktivitetsnivå, og takler et høyere inntak av raske karbohydrater. Dermed syns jeg fullkornspasta er brukandes til barn likevel. Men variasjon er jo bra, det har lett for å bli mye pasta.

Gammel 22-08-10, 21:19   #29
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sunnere. Dog neppe sunt.

Vi spiser bare fullkornspasta, men like god er den ikke, den KREVER en saus av et slag, det er tørrere. Men burde antakelig variere mer enn vi gjør. Men hva da? Pasta er fy, ris er fy, poteter er fy... jeg synes vi må ha NOE slikt til middagen...

Gammel 22-08-10, 23:08   #30
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns godt barn kan spise en del karber, jeg da. Siden de er så aktive. De holder jo et tempo som få idrettsutøvere klarer å holde følge med. Og karber er ganske sentrale for de fleste idrettsfolk, i hvert fall...

Gammel 22-08-10, 23:17   #31
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Har fullkornspasta lavere GI, kanskje? Jeg har også merket forskjell på blodsukkeret mellom fullkorns- og vanlig da jeg fortsatt spiste vanlig pasta. Og ja, grovere er sunnere enn fint. Her i huset har mannen byttet til fullkorn og sverger til det nå, og jeg bruker fullkorns glutenfri eller speltpasta. Er det noen foreldre som er mot at barna skal få fullkornpasta, da?

Hvorfor glutenfri eller spelt?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 23:32   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns godt barn kan spise en del karber, jeg da. Siden de er så aktive. De holder jo et tempo som få idrettsutøvere klarer å holde følge med. Og karber er ganske sentrale for de fleste idrettsfolk, i hvert fall...

Joda, men jeg syns godt man kan gi dem litt OK karber. Jeg vil tro at fullkornspasta er omtrent som kneipp, og mange barn spiser MYE pasta.

Gammel 22-08-10, 23:39   #33
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Sunnere. Dog neppe sunt.

Vi spiser bare fullkornspasta, men like god er den ikke, den KREVER en saus av et slag, det er tørrere. Men burde antakelig variere mer enn vi gjør. Men hva da? Pasta er fy, ris er fy, poteter er fy... jeg synes vi må ha NOE slikt til middagen...

Hvorfor? Kok en broccoli!

Gammel 22-08-10, 23:49   #34
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Joda, men jeg syns godt man kan gi dem litt OK karber. Jeg vil tro at fullkornspasta er omtrent som kneipp, og mange barn spiser MYE pasta.

Absolutt ja til fullkorn, altså, men jeg tenkte på det der med at fullkorn OGSÅ kunne være fy. Alt med måte, selvsagt, men jeg syns ikke unger skal leve lavkarbo og uten poteter, brød, ris og pasta.

Gammel 23-08-10, 00:00   #35
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Absolutt ja til fullkorn, altså, men jeg tenkte på det der med at fullkorn OGSÅ kunne være fy. Alt med måte, selvsagt, men jeg syns ikke unger skal leve lavkarbo og uten poteter, brød, ris og pasta.

Jeg mente at fullkornspasta var omtrent som kneipp, og dermed ikke spesielt sunt, selv om det er sunnere enn hvit pasta. Jeg syns heller ikke barn skal leve på lavkarbo, og vi spiser endel pasta vi altså, men jeg tror ikke fullkornsversjonen er himla mye bedre.

Gammel 23-08-10, 00:02   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lavkarbo er jo så mangt da. Jeg synes ikke et Lindberg-ish kosthold er negativt for barn overhodet, men her inngår jo faktisk litt pasta, ris osv. Ikke at jeg tror de matvarene er sunne overhodet, men det er jo noe med å leve på "diett" og det å lære at det og det er fyfy også, det vil jeg jo ikke at ungene mine skal oppleve. Men i hverdagen spiser vi faktisk særdeles lite poteter, pasta og ris fordi vi heller velger mer grønnsaker, ungene foretrekker egg fremfor brød med pålegg til frokost osv, og det er jo ikke akkurat dumt.

Gammel 23-08-10, 10:28   #37
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hvorfor glutenfri eller spelt?

Fordi jeg ikke tåler hvete særlig godt. Beside the point her, i grunnen.

ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 10:35   #38
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må bare si meg så inderlig enig i dette. Normale, aktive barn trenger karbohydrater.

Og for mye fiber kan forresten være veldig hardt for magen hos barn som er litt ømfindtlige i tarmene.

Vi bruker også fullkorn, men absolutt ikke lavkarbo til barna forøvrig her i huset.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 10:49   #39
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Og for mye fiber kan forresten være veldig hardt for magen hos barn som er litt ømfindtlige i tarmene.

Ikke sant - jeg tenker at en generelt bør være litt forsiktig med å overføre alle ens egne kostholdsprinsipper direkte til barna.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 11:00   #40
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Hvorfor? Kok en broccoli!

Vi lever ikke lavkarbo, og har ikke noe ønske om det. Vi har grønnsaker OGSÅ, men jeg synes, for min egen del, at jeg synes en middag "skal" inneholde kjøtt/fisk, grønnsaker, og potet/pasta/ris/whatever. Så da blir det ånn, og nok mer pasta enn mange synes er greit. Dog, for guttungens del trenger han jo en del slikt, vokser og løper som han gjør. Og vi voksne, vel som sagt, lavkarbo er ikke vår greie.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:12.