|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() |
Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?Vår fullkornpasta er merket med nøkkelhull og lavere GI merke. Det er vel hovedsakelig fiberinnhold og GI som gjør den sunnere. Fullkornnudlene vi bruker til Wok har 10% fiber. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Passiv
|
Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?Jeg har vent meg på fullkornpasta, og synes nå at vanlig pasta smaker ingenting. |
|
|
|
#23 |
|
Alltid like optimist
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?
Ingen foreldre som har noe å utsette på kostholdet vårt i barnehagen, men vi vil likevel se på om vi fortsatt kan forbedre oss - og på hva.
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det høres lurt ut det, altså. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Alltid like optimist
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Å gå tilbake til vanlig er uaktuelt. Men enkelte ansatte mener det ikke er noe forskjell på de to variantene, og synes det er for usunt å ha i barnehage. Det er bla snakk om hvor mye raske karbohydrater, hvor mye fiber osv.
|
|
|
#26 |
|
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?Vi bruker også bare fullkornspasta, og vi synes alle at det smaker godt, det samme med fullkornris. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Jeg er en av dem som mener at fullkornspasta ikke er så innmari sunt, selv om det er noe sunnere enn hvit pasta. Så jeg syns godt barnehager og skoler godt kan begrense mengden av det også.
|
|
|
#28 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig. Samtidig har barn generelt et høyt aktivitetsnivå, og takler et høyere inntak av raske karbohydrater. Dermed syns jeg fullkornspasta er brukandes til barn likevel. Men variasjon er jo bra, det har lett for å bli mye pasta.
|
|
|
#29 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?Sunnere. Dog neppe sunt.
|
|
|
#30 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?Jeg syns godt barn kan spise en del karber, jeg da. Siden de er så aktive. De holder jo et tempo som få idrettsutøvere klarer å holde følge med. Og karber er ganske sentrale for de fleste idrettsfolk, i hvert fall...
|
|
|
#31 |
|
Ser lyst på livet
|
Hvorfor glutenfri eller spelt? |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Glamorøs
|
Joda, men jeg syns godt man kan gi dem litt OK karber. Jeg vil tro at fullkornspasta er omtrent som kneipp, og mange barn spiser MYE pasta.
|
|
|
#33 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Hvorfor? Kok en broccoli!
|
|
|
#34 |
|
Yes, we can!!
|
Absolutt ja til fullkorn, altså, men jeg tenkte på det der med at fullkorn OGSÅ kunne være fy. Alt med måte, selvsagt, men jeg syns ikke unger skal leve lavkarbo og uten poteter, brød, ris og pasta.
|
|
|
#35 |
|
Glamorøs
|
Jeg mente at fullkornspasta var omtrent som kneipp, og dermed ikke spesielt sunt, selv om det er sunnere enn hvit pasta. Jeg syns heller ikke barn skal leve på lavkarbo, og vi spiser endel pasta vi altså, men jeg tror ikke fullkornsversjonen er så himla mye bedre.
|
|
|
#36 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?Lavkarbo er jo så mangt da. Jeg synes ikke et Lindberg-ish kosthold er negativt for barn overhodet, men her inngår jo faktisk litt pasta, ris osv. Ikke at jeg tror de matvarene er sunne overhodet, men det er jo noe med å leve på "diett" og det å lære at det og det er fyfy også, det vil jeg jo ikke at ungene mine skal oppleve. Men i hverdagen spiser vi faktisk særdeles lite poteter, pasta og ris fordi vi heller velger mer grønnsaker, ungene foretrekker egg fremfor brød med pålegg til frokost osv, og det er jo ikke akkurat dumt.
|
|
|
#38 |
|
Borte
|
Jeg må bare si meg så inderlig enig i dette. Normale, aktive barn trenger karbohydrater.
|
|
|
#39 |
|
intro
|
Ikke sant - jeg tenker at en generelt bør være litt forsiktig med å overføre alle ens egne kostholdsprinsipper direkte til barna.
|
|
|
|
#40 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Vi lever ikke lavkarbo, og har ikke noe ønske om det. Vi har grønnsaker OGSÅ, men jeg synes, for min egen del, at jeg synes en middag "skal" inneholde kjøtt/fisk, grønnsaker, og potet/pasta/ris/whatever. Så da blir det ånn, og nok mer pasta enn mange synes er greit. Dog, for guttungens del trenger han jo en del slikt, vokser og løper som han gjør. Og vi voksne, vel som sagt, lavkarbo er ikke vår greie.
|
![]() |
|
|