|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kosthold uten melk, sukker og glutenMen bevares, det er rimelig hallelujastemningen i andre miljøer om diettbehandling også altså, uten at det er så veldig velfundert. Autisme"behandling" f.eks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Unik
|
![]() Sv: Kosthold uten melk, sukker og glutenEg har lest boka, og blei til tider skremt av dama. Skikkelig skremt. At eit slikt kosthold kan ha noko for seg for enkelte. Ja uten tvil. Men berre dersom det blir gjort i samarbeid med lege ( som veit kva dette innebærer ) og aller helst ein ernæringsfysiolog.
![]() |
#23 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten
Problemet med det er vel helst at mange leger og ernæringsfysiologer temmelig kategorisk avviser at kostholdsbehandling kan ha noe for seg.
![]() |
#24 |
Unik
|
![]() Sv: Kosthold uten melk, sukker og glutenGrunnen til at eg meiner ein bør ha oppfølging av lege og ernæringsfysiolog er fordi ein lege ofte ikkje har full oversikt over kva ei slik omlegging faktisk innebærer. Ein ernæringsfysiolog kan rettleie og dermed gjera omlegginga lettare. Legen kan sannsynligvis overta etter ei stund, sidan pasienten då vil ha fått ein viss kontroll på ting.
![]() |
#25 |
|
Det ernæringsfysiologen forklarte meg - rikignok for små barn - er at kostholdet vårt her i Norge er basert på, og generelt balansert utfra, bruk av kumelk, og til en viss grad begge. Ved å ta bort disse er det fort gjort å også ta bort matvarer som inneholder disse, men som også gir oss mye annet nyttig. Derfor er det ikke bare å erstatte melk med soya (somu |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Mar 2008
![]() |
![]() Sv: Kosthold uten melk, sukker og glutenJeg ble veldig interessert i "Kernesund..." opplegget for noen år siden og har prøvd ulike tilnærmingsmetoder uten å være i nærheten av å lykkes |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Passiv
|
Man er ikke redd for å kutte ut melk og gluten sånn sett. Det er bare det at for å få til dette så må man kutte ut så innmari mye av den tilgjengelige maten. Og det drar med seg risiko for at man ender med ensidig kost og mangel av næringsstoffer. For et barn vil jo dette kunne gjøre ganske stor skade. |
![]() |
![]() |
#28 |
|
Nettopp det jeg prøvde å si |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Keep calm and trot on
![]() Sv: Kosthold uten melk, sukker og glutenJa, jøss, jeg er helt med på at barn må følges opp ekstra, jeg bare lurte om man syns man måtte være like forsiktig ifh til voksne. Jeg spiser veldig lite melkeprodukter, og lite mel, dermed naturlig lite gluten, så det er som sagt veldig lett for meg å se for meg å kutte det ut uten å gjøre drastiske endringer, men skjønner jo at det ikke er sånn for alle.
![]() |
#31 |
|
![]() Sv: Kosthold uten melk, sukker og glutenJeg synes ikke en må være like forsiktig i forhold til voksne. I mitt tilfelle kuttet jeg jo ut mye mer enn sukker, gluten og melk, og trengte veiledning for å få balanse i det hele og nok og riktig mat - og da skal det sies at jeg er flink til å lage mat og til å variere i utgangspunktet. Derfor tror jeg det er smart med ekstra veiledning for voksne, men nødvendig for barn. Og så kommer det an på om en vil kutte ut disse tingene for evig og alltid eller om en vil prøve å innføre det igjen litt etter litt. I det siste tilfellet kan veiledning også være nyttig for å vite hvordan en bør gå frem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
Det er veldig stor forskjell på å spise "lite melk" og "lite mel" og å spise helt melkefritt og helt 100% glutenfritt altså, fordi både melk og gluten finnes i produkter vi overhodet ikke forbinder med vel... melk og gluten. (gluten i soyasaus og peanøtter, f.eks, melk i pastiller og tannkrem, potetgull, osv). Så det er ikke så "veldig lett" å kutte det helt ut altså - ikke for noen, vil jeg faktisk påstå |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Keep calm and trot on
Jeg har ingen planer om å kutte det ut en gang til, jeg levde på gluten- og melkefri kost i 4 mnd etter råd fra lege i forbindelse med utprøving av kostholdskontroll av sykdom, men hadde ikke noen voldsom effekt av det. Nå har jeg en del andre varer jeg har kuttet ut, som fungerer bedre. Men jeg syns ikke det var fryktelig vanskelig, for å være helt ærlig. Det var en del produkter som måtte byttes, som soyasaus og sånt, jeg spiser ikke halvfabrikata, så det oppsto ikke noen problemer der, jeg passet på å få i meg de forskrevne mengdene med grønne grønnsaker og slikt for kalsium, og når en eller annen i familien skulle lage noe med melk brukte jeg soyamelk. Jeg levde glutenfritt uten hvetestivelse også, så jeg bakte brød selv.
![]() |
#35 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Jeg er fullstendig enig i alt sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Passiv
|
Poenget er at for å kutte alle spor av melk så kutter man ut svært mye. For å kutte ut det aller meste av melk skal det ikke stort til. Men alle spor av melk - da skal det mer til. |
![]() |
![]() |
#37 |
Til tider hjulbeint
|
Det er veldig stor forskjell ja og jeg er veldig glad for at minsten tåler matvarer med spor av melk, ellers hadde hverdagen vært enda mer komplisert enn den er med diverse andre matallergier i tillegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Ja, det er klart. |
![]() |
![]() |