|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoser
Njaaa, da kan det jo være at man kamuflerer vansker som egentlig bør håndteres på annet vis. I tillegg gjør det jo noe med et barn å vokse opp med adhd-diagnosen i pannen og medisinene i lommen. Hva gjør ikke det med identitetsutviklingen, for ikke å snakke om følelsen av virkelig å være problemet i familien? Dersom hyperaktiviteten skyldes emosjonelle vansker som følge av en dysfunksjonell familie, er det mildt sagt ufint å medisinere bort barnets symptomer og fortelle historien om at alt ble så meget bedre når bare lille Ole kom på Ritalin. Jeg er fortsatt scheptisk. |
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg liker det ikke jeg heller. Jeg syns det er helt feil å skulle velge mellom grader av onder for barn. De skal kunne velge blant gode løsninger. |
|
|
|
#3 |
|
Har laget seg en tittel
|
Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserKompetanseheving hos fagpersonell slik at man lettere kan avdekke de barna som blir utsatt for omsorgsvikt tror jeg må være veien å gå. Kanskje også strengere krav til å stille adhd diagnosen? feks, før man kan stille adhd diagnose så må visse andre mulige årsaker utelukkes.
|
|
|
#4 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi følte oss virkelig satt under lupen som familie og foreldre før diagnosen ble satt. Det var ikke gjort på snipp snare, men tok flere år. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Har laget seg en tittel
|
Jeg ser den. Det blir en veldig vanskelig balansegang der man må skille fra de som virkelig har adhd, så de kan få best mulig hjelp og samtidig klare å avdekke de som er utsatt for omsorgsvikt eller har andre problemer som gir samme symptomer som adhd. Men om det er mulig å få det til vet jeg ikke. Utredningen vår tok også mange år og det var mange tester og undersøkelser og intervjuer underveis. Jeg leste alt jeg kom over om adhd og var ikke i tvil om at det var det datteren min hadde. Hun fikk diagnosen helt klar adhd, likevel viste det seg i ettertid at det ikke var det. Hadde jeg visst det jeg vet i dag om at andre årsaker kan gi samme symptomer så hadde hun nok aldri fått diagnosen.
|
|
|
#6 |
|
Apfel der Zwietracht
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() |
Godt poeng mht krav til utredningen/diagnostiseringen. Den praktiske realiteten er at symptomene på adhd til forveksling kan være svært like symptomene på en traumatisering/vanskelig traumatisering. Det kan også være at et barn/ungdom både er traumatisert og har adhd. Hvis hjelperapparatet ikke har kapasitet til å følge opp utprøving av adhd medikamenter på en adekvat måte, risikerer man altså å medisinere traumatiserte barn på en måte som kan være skadelig, i tillegg til at de ikke møter forståelse for sine faktiske behov. Ikke ukjent fenomen i jobben min.
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
Benytter sjangsen til å spørre deg også. Vil mediakamenter mot ADHD fungerer på barn som har samme symptomer som ved ADHD, men som skyldes andre ting?
|
|
|
#8 |
|
Apfel der Zwietracht
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#9 |
|
Epikur
|
Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg kjenner jeg får bittelitt lyst til å be legene sende en bekymringsmelding til barnevernet hver gang noen kommer og ber om ADHD-utredning.
|
|
|
#10 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg kjenner at det blir veldig ensidig her. Man trenger ikke føle at man er problemet i familien selv om man har en diagnose i mappa og medisiner til frokost. Man kan snarere kjenne at medisinene hjelper en med å få ut maks av seg selv med hensyn til konsentrasjon og intelekt. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
superbruker
|
Hva gjør det med et barns følelser og identitetsutvikling å vokse opp med følelsen av å være annerledes uten å vite hvorfor? Hvilken følelse tror du at barnet sitter igjen med da? Det at man har ADHD diagnose betyr ikke at man er familiens problem. Det betyr at man har et navn på de vanskene barnet har og kan forklare barnet hvorfor han/hun reagerer som han/hun gjør. En diagnose gjør at man lettere kan hjelpe barnet å oppnå sitt potensiale. En diagnose er som jeg ser er verktøy for å kunne gi riktig hjelp til barnet. Det gir også pekepinn på hva men kan forvente fremover og hvilke tiltak som kan bra å sette igang.
Jeg quotet Mim i et tidligere innlegg. Jeg må nok innrømme at jeg reager sterkt på en del av uttalelsene som har kommet i denne tråden. For den følelsen jeg sitter igjen med er at dere som mener at det er en overdiagnostisering av ADHD drar alle over en kam.
|
|
|
#12 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg har skikkelig angst for skolestart til min sønn. Om han får en diagnose eller ei; han vil kanskje/antagelig komme til å trenge ekstra hjelp på skolen. Slik han nå har et godt utbytte av i barnehagen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg sliter litt med denne diskusjonen, delvis fordi jeg ikke kan nok om ADHD og ikke minst medisineringen. Det er jo ikke hvermannsen som kan skrive ut de medisinene der. Og det er ikke sånn at man hører på symptomene og dermed starter medisiner slik man kan gjøre i somatikken enkelte ganger. Det dreier seg om utstrakt testing og utprøving av medisiner.
|
|
|
#14 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserDet er temmelig flåsete å si at hver en rampunge eller vimsekopp får ADHD/ADD. Det er i alle fall ikke min erfaring som lærer i ungdomsskolen. Og jeg har enda tilgode å se at noen blir tilmeldt PPT ene og alene på grunn av vimsethet/rampestreker. Det er alltid mange faktorer med (ofte elever som er triste eller mye alene etc) og de aller fleste ender opp med å få hjelp på helt andre måter enn medisiner for ADHD. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Nå var det vel ikke akkurat det Katta sa, tror du skal lese svaret hennes en gang til. Hun mente nok bare at foreldre/barnehage/skole er raske til å tenke adhd som en mulig forklaring på utagering og/eller konsentrasjonsvansker, ikke at alle rampeunger har eller får adhd-diagnosen. |
|
|
|
#16 |
|
navnet sjemmer ingen
Joda, jeg forstod hva hun mente. Det er derfor jeg presiserer at rampestreker eller vimsethet alene sjelden er en grunn til å ta tingene videre. Det er alltid noe mer om man melder opp. Og det meldes jo ikke opp for å bestille en diagnose, men fordi man er bekymret og ser at barnet ikke har det optimalt slik tingene er. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
superbruker
|
Kommer herfra:http://www.dagensmedisin.no/nyheter/...isin/index.xml Her finner dere noe fra fhi: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...:5567:11:::0:0
DEtte står og lese her: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/...ker-11738.html Det er derfor en med ADHD har effekt av ADHD-medisin.
Dopamin mangel er også årsaken til en rekke andre sykdommer feks Parkinson og demens.
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg tror vel det blir mer sånn at i noen situasjoner så har barnet adhd-lignende problemer eller sågar adhd, men det er ikke mer alvorlig grad enn at det i et bedre miljø ikke vil gi symptomer. |
|
|
|
#19 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserDe fleste jeg hører som snakker om at det er alt for mange som får diagnosen er mennesker som ikke har diagnosen selv eller har barn med det.
|
|
|
#20 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg må si at jeg synes ikke det er så rart at det er noen fylker som det er en overrepresentert med personer med medisinert ADHD all den tid det også finnes andre fylker der det er en overrepresentasjon av MS og brystkreft, bl.a. |
|
|
|
![]() |
|
|