Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kokebokanbefaling - nerdeboka over alle

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-10, 09:27   #1
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kokebokanbefaling - nerdeboka over alle

Vi har den Lille Kokeboka fra samme forfatter, dog fra 1943. Den inneholder opptil flere sider med oppskrifter på krigssmør, blant annet. Og de puddingene i dessertkapitlet ser veldig gode ut, så det har jeg tenkt til å prøve å lage!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 09:30   #2
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg visste ikke at skilpadder var en del av det norske kostholdet på 50-tallet.

Samme her! Trodde de bare var forlorne.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 10:19   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne boka er ikke det minste etterkrigs. Den er snobbete mellomkrigs og preget av at det feks i Henriettes omgangskrets var en del som var over middels beslått.

Hun bodde på Hedemarken hvis jeg ikke husker feil og en del av Norges absolutt rikeste gård- og godseiere bodde på strekningen Oslo-Elverum. De hadde råd til både eggedosis av 20 egg og en og annen skilpadde. Det norske kostholdet blant finere folk hverken kjedelig eller smakløst, det var inspirert av Det Beste Fra Europa, inneholdt grønt, eksotika (snegler, skilpadder, ananas) og gode norske råvarer.

Det som er greien er at det var så utrolig stor forskjell på folk, for du hadde sjølfolket som spiste all denne vidunderlige maten, mens rett ved levde de på sild og poteter 365. (Disse gikk på samme skole, det må ha vært fascinerende. Min bestemor som var oppvokst på en gård der de definitivt spiste slik Henriette foreslår, gikk på skole med Alf Prøysen, som spiste sild og poteter)

Det litt kjedelige kostholdet på femtitallet er et sosialdemokratisk kompromiss.

Det handlet om skolering. (hvordan vite noe om mat du aldri har sett, hvordan sette sammen et balansert kosthold når alt du vet om er skive med sukker og sild og poteter?) Skoleringen var både gjennom de nystartede opplysningskontorene for ditt og datt som finnes enda og gjennom ulike husmororganisasjoner og forbrukersamvirke.

Det handlet om å ta kontroll over produksjon og priser (forbrukersamvirke og produksjonssamvirke) slik at flere kunne ta del i et større forbruk. Folk brukte 50 % av lønnen på mat, og mye av samfunnets bondehat og retorikken som hører til har sin opprinnelse fra den gang. Nå bruker folk under 10 % på mat.

Det handlet om at nesten alle damer plutselig skulle være hjemmeværende, noe de hverken har vært før eller siden. De hadde tid og anledning til å lage mat, men det måtte være billig og næringsrikt og helst støtte oppunder nasjonal produksjon.

Sist redigert av Harriet Vane : 11-07-10 kl 11:02.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 10:56   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Vi har den Lille Kokeboka fra samme forfatter, dog fra 1943. Den inneholder opptil flere sider med oppskrifter på krigssmør, blant annet. Og de puddingene i dessertkapitlet ser veldig gode ut, så det har jeg tenkt til å prøve å lage!

Denne kokeboka er så vidt jeg har skjønt omtrent en samling av absolutt alle oppskriftene hennes, både tilpasset hustellærere og finfolk. Derfor er det alt fra krigsmør til skilpadder i den. Det er også mange "jukse-retter", om man ikke har råd til hovedingrediensen. Som f.eks. Kalv som rype. Hun lagde også et par reklamebaserte oppskriftshefter for typ margarin og rosiner, så noen av oppskriftene bruker derfor merkenavn.

Faren hennes var professor og de bodde i Akersgaten i Kristiania, men hun giftet seg med en Oberstløytnant og de kjøpte gården Dystingbo ved Hamar (nerdefact: Denne gården var nabo til prestegården der den andre kjente kokken Hanna Winsnes holdt til ¨på 1800-tallet). På denne gården satte hun i gang lærerutdannelse i hustell, og husmorskole.
Hun er Norges mest produktive kokoebok forfatter, og har gitt ut over 50 kokebøker. På begynnelsen av 1900-tallet dominerte hun fullstendig markedet. Blant annet har hun gitt ut Kokebog for sparsommelige husmødre i by og bygd, og Billig Mat, myntet på fattige.

Første utgave av Stor Kokebok kom i 1914, og skulle være som de store internasjonale oppslagsverkene innen matlaging. Det er faktisk en god bok for å lære seg mer om prinsippene i matlaging, og benyttelse av råvarer på en helt annen måte enn vi er vant med i dag. Jeez, nå får jeg nesten lyst til å starte en slik blogg!

(det var forresten duene som skulle kveles, ikke kaninen)

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 09:16   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke en bok for meg, nei. :sart:

Gammel 11-07-10, 11:03   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glitter: jeg aner en blogg. Jeg vil gjerne være med, og skal kjøpe meg pølsekorn til Kenwooden i god tid før jul.

Gammel 11-07-10, 11:04   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Glitter: jeg aner en blogg. Jeg vil gjerne være med, og skal kjøpe meg pølsekorn til Kenwooden i god tid før jul.

Skal vi starte et bloggprosjekt sammen?

Gammel 11-07-10, 11:14   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Skal vi starte et bloggprosjekt sammen?

Jaaaa! Men jeg tror jeg står over skilpaddedreping. Hun blir så urimelig fornærmet hver gang det har vært på tale. Ellers har jeg også en god bunke av min farmors oppskrifter fra samme periode, og de er veldig gode. (Og preget av at hun var vant med en gigantisk husholdning. Leverpostei av 20 kilo lever og 10 kilo spekk og en helflaske sherry...)

Gammel 11-07-10, 11:18   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jaaaa! Men jeg tror jeg står over skilpaddedreping. Hun blir så urimelig fornærmet hver gang det har vært på tale. Ellers har jeg også en god bunke av min farmors oppskrifter fra samme periode, og de er veldig gode. (Og preget av at hun var vant med en gigantisk husholdning. Leverpostei av 20 kilo lever og 10 kilo spekk og en helflaske sherry...)

Enig, det blir bare så mye tull med skilpaddedreping. Jeg har også noen helt fantastiske oppskriftshefter jeg har arvet etter farmor, sånne fra Freia hvor husmødre har sendt inn sine beste oppkrifter. Negerkake, for eksempel.

Gammel 11-07-10, 11:23   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg har en god bunke fra da jeg jobbet med Forbrukrsamvirket også. Oppskrifter som tok utgangspunkt i egne produkter og ble vist på demonstrasjoner rundt om i Norge.

Vi bør dessuten gå min oldefar etter i sømmene:

Sitat:

Holm, Dankert Krohn: Vinlægning. Kort veiledning i vinfremstilling av hjemlige frugter. Oslo: Centraltrykkeriet 1922. 40 s. Innledning om gjæringsprosessen. På forsiden: «Vinlægning av hjemlige frugter». Nye opplag i 1928 og 1936. Dankert Krohn Holm (1886 - 1968) var ingeniør. [Winemaking. Short instruction in how to make wine from national fruits.]

Sist redigert av Harriet Vane : 11-07-10 kl 11:31.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 11:51   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, det kan høres ut som henne. Vent, så skal jeg sjekke.

Nope, hun foretrekker å hogge av den hodet uten å beskrive nærmere hvordan man helst bør gjøre det. Skuffeteknikken var snedig.

Gammel 11-07-10, 12:22   #12
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis dere skal oppskriftsblogge synes jeg dere bør invitere til smaking sånn dann og vann.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 12:32   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Med størrelsen på endel av oppskriftene tror jeg det er et must. Her er det snakk om peppernøtter til en hel bataljon, altså!

Gammel 12-07-10, 11:27   #14
Halkatla
Fullverdig medlem

Halkatla sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Halkatla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ah, en fantastisk bok. Jeg har en av de tidlige utgivelsene, en murstein av en bok.
I den tiden hadde de også peiling på lavkarbo-mat, med det het vel sukkersyke-kost eller noe i den duren...

Gammel 12-07-10, 12:53   #15
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Si fra hvis jeg skal ta noen bilder til bloggen deres - genialt prosjekt!

Gammel 12-07-10, 13:14   #16
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Wow - kjenner at jeg blir nysgjerrig på både gammeldagse kokebøker og moderne blogging om gammeldags mat.

Melder meg frivillig som fungerende etnolog og prøvesmaker i Bergensavdelingen. Kan hoste opp en kakeoppskrift fra laksevåg og noe fiffig fra mormors nordnorske hemmeligheter.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:30.