Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-10, 21:47   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Å lure i barn mat det ikke vil spise av overbevisningsårsaker, når det finnes andre og bedre alternativer, syns jeg er respektløst. Å leve vegetariansk er dessuten en ypperlig måte å bli bedre kjent med og flinkere til å bruke grønnsaker i matlagingen. Jeg vil derfor anbefale at man legger opp til middager hvor kjøtt/fisk serveres på siden, og at resten av familien ellers spiser det samme. Man ikke ha kjøtt eller fisk til middag for at det skal smake godt.

Helt enig. Jeg skjønner datteren din godt jeg! Gå i helsekostbutikker og få tips til pålegg. Selv syns jeg Nuttolene er godt (hermetisk pålegg laget av peanøtter, skjæres med ostehøvel eller stekes til middag istedet for kjøtt/fisk). Sleich (?) er også et godt vegetarisk smørepålegg.
Mine barn elsker omelett/eggerøre og andre proteinrike retter.
Cottage Cheese osv. Du kan jo legge fine, positive føringer i forhold til at hønene og kuene er snille dyr som gir egg og melk som menneskene kan få lov å spise, i tilfelle hun motsetter seg egg/meieriprodukter også. Har ikke lest hele tråden.

Nøttefrikadeller og nøttestek er forresten kjempegode vegetariske middagsretter. (du får google)

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 09:49   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Helt enig. Jeg skjønner datteren din godt jeg! Gå i helsekostbutikker og få tips til pålegg. Selv syns jeg Nuttolene er godt (hermetisk pålegg laget av peanøtter, skjæres med ostehøvel eller stekes til middag istedet for kjøtt/fisk). Sleich (?) er også et godt vegetarisk smørepålegg.
Mine barn elsker omelett/eggerøre og andre proteinrike retter.
Cottage Cheese osv. Du kan jo legge fine, positive føringer i forhold til at hønene og kuene er snille dyr som gir egg og melk som menneskene kan få lov å spise, i tilfelle hun motsetter seg egg/meieriprodukter også. Har ikke lest hele tråden.

Nøttefrikadeller og nøttestek er forresten kjempegode vegetariske middagsretter. (du får google)

Så å lure i barn mat er feil, men å narre dem til å tro at kua og høna gir fra seg barna sine og maten deres fordi de er snille er helt greit altså?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 11:42   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Så å lure i barn mat er feil, men å narre dem til å tro at kua og høna gir fra seg barna sine og maten deres fordi de er snille er helt greit altså?

Godt spørsmål.

Gammel 17-07-10, 21:41   #4
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det syns jeg ikke er lureri. Er det slik du ville sagt det til ditt barn?
"Når du først sier at du ikke vil spise kjøtt for at et dyr skal dø, så er det også viktig å tenke på at egg faktisk er fosteret til den stakkars høna og den stakkars kalven kanskje sulter ihjel fordi den ikke får melk av mammaen?"

Trenger ikke overvurdere barnet heller, kanskje. Men det blir straks langt mer problematisk å være vegetarianer-barn dersom man skal unnlate meieriprodukter og egg.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 10:39   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Når du først sier at du ikke vil spise kjøtt for at et dyr skal dø, så er det også viktig å tenke på at egg faktisk er fosteret til den stakkars høna og den stakkars kalven kanskje sulter ihjel fordi den ikke får melk av mammaen?"

Trenger ikke overvurdere barnet heller, kanskje. Men det blir straks langt mer problematisk å være vegetarianer-barn dersom man skal unnlate meieriprodukter og egg.

Mine barn er med å slakter sine egne lam, så det er ikke vanskelig for meg å forklare dem sammenhengen nei

Men jeg ser fortsatt ikke forskjellen på å late som grillpølser er grønnsaker og later som om høna gir bort egget sitt for å være snill?

Gammel 18-07-10, 10:58   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå påpekte jo Floksa en inkonsekvens i ditt innlegg. Jeg synes også det er lite konsekvent at det er feil å si at det er grønnsaker når det er kjøtt mens det er helt ok å si at høna er snill.

For ordens skyld: Jeg driver ikke med lureri av mat, men det hadde heller ikke ramlet meg inn å påstå at høner er snille og at det er derfor ok å spise egg.

Gammel 18-07-10, 11:20   #7
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Når ble et ubefruktet egg til et foster?

Gammel 06-07-10, 12:02   #8
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ

Du kommer jo veldig langt med egg og melk, hvis det er det med å drepe dyrene som er ankepunktet.

Gammel 06-07-10, 12:09   #9
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Du kommer jo veldig langt med egg og melk, hvis det er det med å drepe dyrene som er ankepunktet.

Det er det å drepe dyren som er ankerpunktet. De lever de også mamma, sier hun til meg.

Hun kommer med gode argumenter for hvorfor hun ikke vil spise det. Det har ingenting med at hun synest det er ekkelt. Men hun synest synd på dyren som bare lever for at vi mennesker skal kunne spise de.

Gammel 15-11-10, 19:19   #10
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

jeg syns ikke en 4 åring kan ta det valget selv.

Min 7 åring spiser ikke kjøtt som i kotteletter/biff osv.. det er fordi hun ikke klarer å svelge dette. det er helt merkelig men sånn er det hvertfall. hun tygger og tygger og bare spytter det ut, så vi har aldri slikt kjøtt omtrent pga henne. Men vi har jo kjøttprodukter, og om hun hadde begynt å tulle med at hun ikke ville spise dyr så hadde jeg bare grundig forklart hvordan vi mennesker er bygd opp og hva vi trenger for å overleve, og at barn trenger mye mere enn voksne for å vokse opp, og så hadde jeg tatt en hvit løgn og sagt at disse dyrene som lagde denne kjøttdeigen/pølsene/kyllingfileen, var slaktet uten at de var redd eller hadde det vondt.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 12:21   #11
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jeg tror faktisk eg hadde tatt meg en tur til legen, Tatt en blodprøve og fått veiledning der, sammen med barnet.
(dvs, det er ikke helt sant, jeg hadde nok godt ganske mange runder med argumentasjon hjemme ved kjøkkenbordet først, men det er mer fordi vi lever av å produsere melk og kjøtt og ungene her har vært med på slakting og kjenner hele næringskjeden og et plutselig kjøtt/fiske nekt ville vært ganske pussig)

Gammel 06-07-10, 12:36   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Jeg tror faktisk eg hadde tatt meg en tur til legen, Tatt en blodprøve og fått veiledning der, sammen med barnet.

Jeg må si at om jeg hadde fått inn en dame med et barn på 4,5 år med problemstilling "barnet er blitt vegetarianer" så hadde jeg hatt store problemer med å holde meg fra å fnise. Virkelig. Jeg skjønner at jeg er i en annen verden enn andre, for normale, friske unger på 4,5 år får ikke bestemme kostholdet sitt i min verden.

Hva med om ungen hadde bestemt seg for å følge Atkinsdiett? Sykehussuppekuren?

Altså, jeg skjønner at det kan være vanskelig å få barn til å spise variert og sunt og det krever pedagogisk tilnærming. Det er bare tanken på at et såpass lite barn liksom har "overbevisningsgrunner" som får meg til å le så utrolig godt. Jeg må bare trekke meg ut av denne tråden tror jeg.

Gammel 06-07-10, 15:49   #13
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg må si at om jeg hadde fått inn en dame med et barn på 4,5 år med problemstilling "barnet er blitt vegetarianer" så hadde jeg hatt store problemer med å holde meg fra å fnise. Virkelig. Jeg skjønner at jeg er i en annen verden enn andre, for normale, friske unger på 4,5 år får ikke bestemme kostholdet sitt i min verden.

To grunner til at jeg ville valgt legen. Tanken på å ta en blodprøve hadde sannsynligvis lettet veldig på omsorgen for dyrene, hos mine barn

Dernest er jeg langtifra kompetent nok til å sette sammen et godt kosthold på vegetariske prinsipper til en lite barn. Og jeg ville neppe brukt internett som noen holdbar kilde her altså. Derfor legen og evt videre til ernæringsrådgiver. Forhåpentligvis ville det løsnet et sted på veien, slik at ungen innser hvorfor vi spiser dyr.

Gammel 06-07-10, 12:39   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Esme, det er en forskjell på å velge kosthold basert på, eh, sosial overbevisning enn "jeg vil ha godteri!" og slankekurer.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 12:44   #15
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Barn kan nå ha mange grunner for å nekte å spise ulike ting, og akkurat det er vel ikke så utrolig uvanlig.

Selv spiste jeg hverken kjøtt, fisk eller grønnsaker i særlig grad rett og slett fordi jeg var kresen. Og jeg kan i hvertfall fortelle at TVANG ikke er noe særlig.

Du får vel håpe at det snart går over, og passe på å servere proteinrik og sunn mat til henne så lenge. Kanskje du kan si at det er noen som spiser fisk selv om de ikke spiser kjøtt - ellers blir det for mye fisk i havet , lag til noen gode hjemmelagde fiskepinner, som kanskje hun kan hjelpe til med? Altså for å få hull på byllen på en eller annen måte. (min svigerinne var tidligere såkalt vegetarianer, men spiste fisk, til og med utryddingstruet tunfisk var helt OK, framfor biff - forstå det den som kan)

Gammel 06-07-10, 12:53   #16
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Men Esme, det er en forskjell på å velge kosthold basert på, eh, sosial overbevisning enn "jeg vil ha godteri!" og slankekurer.

Hos en 4-åring?

Jeg får ikke til å ordlegge meg her, men noe som ofte er påpekt da, er at barn får for mye bestemmelsesrett, de skal bestemme over det de er kompetent til å gjøre, og de skal støttes de gangene de har aldersadekvate meninger, men det er ikke så ok at de får for mye bestemmelsesrett heller.

Det er klart det er et problem om barnet ikke vil spise kjøtt og fisk, men jeg ser faktisk overhodet ikke det at hos et barn på 4 år så er det annet at hun sier hun er vegetarianer istedet for "vil ha godter istedet". I min verden er det det samme om et barn hadde påstått at det var muslim og dermed skulle vi ikke spise svinekjøtt. Hos en 16-åring hadde jeg tatt diskusjonen. En fireårig muslim her i huset hadde nok pent måtte supe i seg soddet sitt gitt.

Gammel 06-07-10, 12:50   #17
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og for øvrig så tror jeg ikke noen familier hadde tatt skade av et par uker på vegetariansk kosthold. Det er noe annet enn McDonaldskuren, vil jeg påstå.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 12:55   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg oppholder meg blant ørten vegetarianere daglig, og klarer derfor ikke se det store problemet, egentlig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 20:04   #19
Maryan
Aktiv

Maryan sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Maryan er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg oppholder meg blant ørten vegetarianere daglig, og klarer derfor ikke se det store problemet, egentlig.

Det er vel ikke problemet i forhold til hvorvidt det går an å leve som vegetarianer eller ikke som diskuteres her. Snarere hvorvidt en 4-åring skal få råde over sitt kosthold på den måten.

Gammel 06-07-10, 12:55   #20
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Ja, jenta er lita, men dersom hun har bestemt seg for å bli vegetarianer, altså ikke spise noe som har vært et dyr eller en fisk, så ville jeg respektert dette med å følge opp kostholdet på annet vis. Slik som Gaia skisserer ovenfor.

Dersom det skulle vise seg å være en fase, så tror jeg det fortere går over dersom barnet blir tatt på alvor og får forklart at hun må spise noe annet som dekker de proteinene og næringstoffene ellers ville gitt.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:23.